handdator

Visa fullständig version : Vad är bra till frukost?


Fat tony
2007-10-24, 16:24
Jag undrar vad som är bra/bäst att äta till frukost. man är ju katabol på morgonen. ska man då äta mer snabba proteiner eller mycket fett eller långsamma kolhydrater?

Eddie Vedder
2007-10-24, 16:28
Bra mat är bra mat helt enkelt, spelar ingen större roll att det är frukost. Att exempelvis käka lasagne till frukost är lika bra som till lunch.

Så käka den frukosten du gillar.

Fat tony
2007-10-24, 16:30
jo det fatar jag men mer i stilen ska det vara högtprotein innehåll, snabba eller långsamma kolhydrater osv

Animalistic
2007-10-24, 16:37
jo det fatar jag men mer i stilen ska det vara högtprotein innehåll, snabba eller långsamma kolhydrater osv

blandat är bäst. kör några grova mackor med skinka + grönsaker och ett glas mjölk till. eller havregrynsgröt som så många kör med. (bara ett ytterst fåtal exempel, kör på det du själv gillar)

men bulkar du eller deffar du? eller ligger du på kaloribalans?

Fat tony
2007-10-24, 16:48
kalla det vad du vill men jag ska ner i vikt och det genom att äta måttligt med ca 4 långdistans i veckan(med ganier efter åt) så ja de ska vara deff. men det är inte vad jag undrar över vad bör en frukost innehålla... ska det vara mycket kolhydrater? i så fall vilken typ av kolhydrater, snabba långsamma m.m.:smash:

Eddie Vedder
2007-10-24, 16:52
Men du har ju fått svar, d.v.s. att det som passar bäst för DIG är det bästa. Vart går gränsen för snabba och långsamma kolhydrater för dig t.ex? Är banan långsamma?

King Grub brukar rekommendera en frukost som till en lite större andel E% utgörs av kolhydrater då glukostoleransen är högre på morgon. Så vill du gå efter det kan du ju göra det.
Annars äter du förstås vad som fungerar bäst för dig som sagt.

Vill du äta jättelite till frukost så gör det, vill du äta en stor frukost så gör det. Det kommer inte göra någon stor skillnad, särskilt inte om du tar till dig tips från ett forum hellre än att äta på ett sätt du själv upplever vara bäst.

Alfred Nobel
2007-10-24, 19:46
Jag diggar gröt på morgonen med en/två frukter + smörgås med skinka/kalkon/keso/ost och något ägg. Men som Eddie antyder så har kosten du väljer att lägga på tallriken ingen betydelse oavsett vilken tid på dygnet du äter.

Och proteinrik mat är oftast fågel(kyckling, ägg)/fisk(tonfisk, makrill, lax, torsk etc)/kött

Annars är mejeriprodukter som ost och mjölk (som förekommer i en standard svensson frukost) bra alterntiv till den ev. smörgåsen om du vill krydda på med protein. Även skinka/kalkon fungerar givetvis utmärkt!