handdator

Visa fullständig version : Tips och råd om ny bil mottages tacksamt!


pragmatist
2007-10-24, 15:55
Ok, jag blir smått galen på min egen beslutsångest, behöver lite feedback och grupptryck för att få ändan ur vagnen och bestämma mig. :(

Grundfakta:


Bilen får max kosta 220-230,000:- färdigprutad
Bilens totala driftskostnad (inklusive värdeminskning, försäkring, soppa, service, däck och hela klabbet) skall ej överskrida 5,000:- per månad vid en årlig körsträcka på 1500 mil. Jag bor i Stockholm och har ingen bonus så försäkringskostnad är en viktig aspekt.
Bilen ska rymma en full-size barnvagn (Brio Nova) på längden i bagageutrymmet
Bilen ska ha urkopplingsbar krockkudde på passagerarplatsen
Bilen ska ha anständig komfort för att köra längre sträckor, framför allt får den inte vara för bullrig på grov asfalt; bra stolar också ett krav
Driftssäker
Önskemål, dock inga krav: miljöbil, automatlåda, lite krut i motorn, snygg, antisladdsystem, ej gubbig


Starkast kandidat just nu är Ford Focus Flexifuel p.g.a. totalekonomin. Dock ganska tråkig bil i mitt tycke, ingen automatlåda, ingen vidare komfort. Dessutom känner man sig som en gubbe i keps när man kör den.

Tips och förslag mottages tacksamt!

tossefar
2007-10-24, 16:06
Det mest prisvärda - om än inte roligaste - är någon japanare.
T.ex.
Toyota Prius - http://www.blocket.se/vi/13903972.htm?ca=9_s
Mazda 6 - http://www.blocket.se/vi/12243515.htm?ca=9_s
Toyota Avensis - http://www.blocket.se/vi/13363377.htm?ca=9_s

Ford gör inte bra bilar.

pragmatist
2007-10-24, 17:25
Mazda 6 tycker jag är en sympatisk bil på många sätt, snygg och den ska tydligen vara rätt kul att köra. Har dock hört att den ska vara ganska bullrig, men jag har inte kört någon själv så jag kan inte bedöma om det är sant eller inte (jag tycker i ärlighetens namn att de flesta moderna bilar är för bullriga på vår svenska asfalt). Dessutom lär det ju komma en sprillans ny 6:a när som helst och då kanske man vill vänta på den...

Min kollega gör vågen för Prius så jag kanske borde testa den också... Avensis är ju ett annat alternativ, enda egentliga felen på den är väl att den är lite trist och ingen miljöbil.

Hur kassa är Fordar egentligen? Jag hade tänkt ha den 3-4 år, hinner de verkligen paja ihop på den tiden? Mer än andra nya bilar alltså.

JJ
2007-10-24, 17:35
Du ska prompt ha en ny bil?

tossefar
2007-10-24, 17:37
Prius är faktiskt riktigt roliga att köra. Inte alls särskilt sega av sig.
Ford gör dåliga bilar, oavsett hur länge du vill ha den :)
Speciellt inredningen är ett skämt.

hultman
2007-10-24, 17:40
Jag skulle helt klart satsa på nya 3-serien, eller kanske nya Audi A4. Mazda 6, Toyota Prius och Toyota Avensis är väl bland de absolut tråkigaste bilarna på marknaden. Jag förstår inte riktigt syftet med att köpa en så pass dyr bil när du uppenbarligen inte är intresserad av design, status och tryck i bitarna.

hultman
2007-10-24, 17:50
BMW 320 touring, ~2000 mil.
http://www.blocket.se/vi/12039954.htm?ca=5_s

BMW 320 sedan, ~3500 mil.
http://www.blocket.se/vi/13426699.htm?ca=5_s

Audi A4 2.0T, ~3500 mil.
http://www.blocket.se/vi/13725087.htm?ca=5_s

Audi A4 2.0T, ~3500 mil, automat.
http://www.blocket.se/vi/13893117.htm?ca=5_s

Sen finns det ju en rad andra roliga bilar för rimlig peng.

pragmatist
2007-10-24, 18:29
Du ska prompt ha en ny bil?

Nej då, jag är öppen för förslag. :)

BMW 320 touring, ~2000 mil.
http://www.blocket.se/vi/12039954.htm?ca=5_s

BMW 320 sedan, ~3500 mil.
http://www.blocket.se/vi/13426699.htm?ca=5_s

Audi A4 2.0T, ~3500 mil.
http://www.blocket.se/vi/13725087.htm?ca=5_s

Audi A4 2.0T, ~3500 mil, automat.
http://www.blocket.se/vi/13893117.htm?ca=5_s

Sen finns det ju en rad andra roliga bilar för rimlig peng.

Jag avgudar BMW 3-serien och tycker att det är en av de bästa bilarna som finns men den spräcker budgeten om man ska ha den nya modellen, dessutom ryms inte en barnvagn på längden (jag har kollat!) A4:an har samma problem.

hultman
2007-10-24, 18:39
Jag avgudar BMW 3-serien och tycker att det är en av de bästa bilarna som finns men den spräcker budgeten om man ska ha den nya modellen, dessutom ryms inte en barnvagn på längden (jag har kollat!) A4:an har samma problem.

Ja, då kanske en Audi A6 passar bättre?

http://www.blocket.se/vi/13284248.htm?ca=5_s

Bmw 5-serie får man nog inte för den prissumman.

Jarod
2007-10-24, 18:44
Som trogen riskokar-ägare så kan du ju kolla på Mitsubishi Lancer kombin eller Grandis. Bra bilar som fan.

http://www.mitsubishimotors.se

JJ
2007-10-24, 18:44
Nej då, jag är öppen för förslag. :)



Jag avgudar BMW 3-serien och tycker att det är en av de bästa bilarna som finns men den spräcker budgeten om man ska ha den nya modellen, dessutom ryms inte en barnvagn på längden (jag har kollat!) A4:an har samma problem.

Min Emmaljunga ryms i min A4 Avant, men det är precis. Annars hittar du ju en 1 år gammal Passat för 189'. Kanske inte skitkul, men en bra bil.

Edit: Audi's 2.4 liters motor är rätt långt ifrån billig i drift och miljövänlig.

pragmatist
2007-10-24, 19:04
Ja, då kanske en Audi A6 passar bättre?

http://www.blocket.se/vi/13284248.htm?ca=5_s

Bmw 5-serie får man nog inte för den prissumman.

Jag räknade lite på äldre 5-serie Touring och visst skulle man ha råd med en sådan, men för att den inte ska spräcka månadsbudgeten måste den vara ganska gammal, typ en -02:a (d.v.s. förra generationen). Just månadsbudgeten blir lätt ett problem, det är ju inga problem att hitta världens vrålåk för 200 papp men då kostar den alldeles för mycket att skatta/försäkra/tanka/serva.

Ska räkna lite på A6:an som onekligen är en aptitlig bil.

pragmatist
2007-10-24, 19:05
Min Emmaljunga ryms i min A4 Avant, men det är precis. Annars hittar du ju en 1 år gammal Passat för 189'. Kanske inte skitkul, men en bra bil.

Edit: Audi's 2.4 liters motor är rätt långt ifrån billig i drift och miljövänlig.

Hm, jaha, får väl ta med mig Brion till Audi och kolla... Vad gillar du A4:an annars? Den är ju byggd som ett kassaskåp men upplevs som en smula trång när man provsitter den.

Mantus
2007-10-24, 19:08
Läste fel, tyckte det stod tips och råd och ny bil mottages tacksamt. Tänkte plusetta där ett tag.:D
En trevlig VolksWagen Golf kanske vore något? Trevlig hållbar bil med relativt snål bränsleförbrukning om jag inte missminner mig. Innehar själv en polo som jag är riktigt nöjd med även om motorn och utrymmet skulle vara lite i minsta laget i ditt fall.

pragmatist
2007-10-24, 19:24
Läste fel, tyckte det stod tips och råd och ny bil mottages tacksamt. Tänkte plusetta där ett tag.:D
En trevlig VolksWagen Golf kanske vore något? Trevlig hållbar bil med relativt snål bränsleförbrukning om jag inte missminner mig. Innehar själv en polo som jag är riktigt nöjd med även om motorn och utrymmet skulle vara lite i minsta laget i ditt fall.

Golf finns ju i en kombiversion numera, kan ju vara väl värd att kolla in kanske.... Rätt snygg är den i alla fall. Frågan är bara hur den står sig gentemot en Focus i ekonomironden.

Här är några andra kandidater jag funderat på, intressant att höra vad folk tycker om dem:

Opel Vectra kombi
Saab 9-3 Sportcombi
Volvo V50 1.8F
Skoda Octavia kombi
Honda Accord kombi

z_bumbi
2007-10-24, 19:45
Golf finns ju i en kombiversion numera, kan ju vara väl värd att kolla in kanske.... Rätt snygg är den i alla fall. Frågan är bara hur den står sig gentemot en Focus i ekonomironden.

Med en TDI så kommer du nog inte ha några större klagomål på förbrukningen i alla fall och den är inte lika slö som focusen. Iofs är det några skatteregler som bråkar när det gäller diesel så det lönar sig kanske inte i alla fall.

Cilia
2007-10-24, 19:52
Hur kan det bli när man ska ha bil som barnvagn ska få plats i?
BMW brukar vara kass för det. Har haft ett gäng kompisar som fått byta efter barnnedkomst.

Men måste bilen vara så kul?
Huvudsaken är väl att den är funktionell?

Ta det lugnt, för mig tog det 7 mån eller mer att bestämma mig *L*
Jag köpte en bil som bara var ngn månad gammal och gått 700 mil eller så.
Slapp då det första stora prisraset.
Snart börjar dom väl byta modeller? Då kan du köpa en testbil

pragmatist
2007-10-24, 20:06
Hur kan det bli när man ska ha bil som barnvagn ska få plats i?
BMW brukar vara kass för det. Har haft ett gäng kompisar som fått byta efter barnnedkomst.

Men måste bilen vara så kul?
Huvudsaken är väl att den är funktionell?

Ta det lugnt, för mig tog det 7 mån eller mer att bestämma mig *L*
Jag köpte en bil som bara var ngn månad gammal och gått 700 mil eller så.
Slapp då det första stora prisraset.
Snart börjar dom väl byta modeller? Då kan du köpa en testbil

Ja det är lite lustigt hur prioriteringarna förändras när man väntar barn. :)

Bra tips om testbil också, har redan sett flera som såg intressanta ut. Men de är väl hårt körda ofta, jag brukar i alla fall smiska på ganska ordentligt när jag provkör. :devil:

kreator
2007-10-24, 20:07
ta en octavia kombi
får du ju 4 hjulsdrift för det priset också..
mest prisvärda bilen..

JJ
2007-10-24, 21:26
Hm, jaha, får väl ta med mig Brion till Audi och kolla... Vad gillar du A4:an annars? Den är ju byggd som ett kassaskåp men upplevs som en smula trång när man provsitter den.

Jag rekommenderar den inte till en barnfamilj:-) Den är på gränsen i storlek faktiskt. Synd bara att A6:an är så jävla klumpig (och svindyr) utan att imponera i storlek i bagaget. Passsaten ligger bra till storleksmässigt men är kanske inte jättesexig. Jag har velat som fan, men nu väntar jag på nya A4:an som är betydligt större. Avanten kommer i vår och det är stor risk att den står i min carport efter det.

Doozer
2007-10-24, 21:42
Jag tycker helt klart att du ska satsa på en snygg 9-3 sportcombi. Men sen är jag Saab-frälst och har aldrig kört en själv, men man hör ju bra grejer om dom. ;)

Jackie Dee
2007-10-24, 22:15
ta en octavia kombi
får du ju 4 hjulsdrift för det priset också..
mest prisvärda bilen..

Håller helt klart med. Nya octavia är riktigt snygg, skön att köra och du får in en barnvagn lätt i den. Skoda ligger riktigt bra till i tester och hos bilprovningen. Tror grundpriset är 163 000:- så för 200 får du riktigt fin utrustning.

pragmatist
2007-10-24, 22:20
Tack för alla kommentarer, tar gärna emot fler!

Jag tycker helt klart att du ska satsa på en snygg 9-3 sportcombi. Men sen är jag Saab-frälst och har aldrig kört en själv, men man hör ju bra grejer om dom. ;)

Jag provkörde en ny faceliftad 9-3 SC 200 hk bipower med automatlåda för inte så länge sedan, den gick ju onekligen som en skållad råtta och var allmänt trevlig. Däremot vet jag ju inte om den är värd pengarna egentligen... Enligt min beräkning skulle en sådan kosta 1000 spänn mer i månaden att brumma runt i än en Focus. Det blir en ganska schysst semester varje år.

mangs
2007-10-26, 10:10
Jag kör A6an och jag är nöjd. Visst är den lite större och klumpigare än A4an men man har gott om utrymme både inne i bilen och i bagaget.

Dock är jag lite sugen på en A4-kombi eftersom jag gillar mellanstora bilar bättre än stora och att vår dotter nu åker i liten sulky istället för stor barnvagn..

Om jag var i dina kläder och hade barn i nära antågande skulle jag välja en stor bil och då välja mellan

A6
Passat
eller Mazda6

En polare till mig har den nya Mazda 6an (sedan de fick barn). Efter att ha gått igenom alla Audis, BMW, Volvo etc. föll valet på denna för att det är en förnuftig bil med nöjda kunder och hyffsat problemfritt ägande. Dock är han redan ute och letar nytt eftersom den inte har den känslan som tex Audi och BMW har.

Du bör känna efter vad som är viktigt för dig. VIll du ha kvalité och lite lyxkänsla då skall du gå på Audi eller BMW. Klarar du dig utan det så skulle nog Mazdan elelr en Avensis vara ett bra köp.

pragmatist
2007-10-26, 15:05
Jag har nu beställt en kraftigt rabatterad fabriksny Opel Vectra kombi 2.0T -07. Japp, en Opel, d.v.s. det lilla testosteron jag hade kvar i kroppen har nu slutgiltigt försvunnit. Hoppas jag får med en rutig keps på köpet.

Skämt å sido tyckte jag den var extremt prisvärd, inte bäst i klassen (förutom i baksätesutrymme/komfort) men över snitt på i stort sett allt. Riktigt bra och lagom kraftfull motor också, samma som i Saab 9-3 2.0t.

JJ
2007-10-26, 15:07
Jag har nu beställt en kraftigt rabatterad fabriksny Opel Vectra kombi 2.0T -07. Japp, en Opel, d.v.s. det lilla testosteron jag hade kvar i kroppen har nu slutgiltigt försvunnit. Hoppas jag får med en rutig keps på köpet.

Skämt å sido tyckte jag den var extremt prisvärd, inte bäst i klassen (förutom i baksätesutrymme/komfort) men över snitt på i stort sett allt. Riktigt bra och lagom kraftfull motor också, samma som i Saab 9-3 2.0t.

NNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ JJJJJJJJJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Snafu
2007-10-26, 15:09
Pragmatist jag ska höra med en polare som jobbat mkt med Opel om du har gjort ett bra eller dåligt val =)

JJ
2007-10-26, 15:11
Dock är jag lite sugen på en A4-kombi eftersom jag gillar mellanstora bilar bättre än stora och att vår dotter nu åker i liten sulky istället för stor barnvagn..

Jag pratade med en kundmottagare på Audi's verkstad imorse, hon hade varit nere i Tyskland och kört nya A4:an samt sett nya A4 Avanten. Hon var helt lyrisk över hur kul den var att köra samt lovade att jag inte skulle bli besviken på avanten. Antagligen har den lite längre bagageutrymme, men samma bredd (tyvärr). Inuti är den ju som bekant rätt mycket större än nuvarande modell.

Ignatius72
2007-10-26, 15:16
Det är itne så många bilar som får plats med en barnvagn på längden. Jag har två stycken, en Ford Mondeo (11000 mil utan en pryl som behövts fixa förutom sedvanlig service) som jag är mycket nöjd med och en Citroen C5. Har man hund så är det ett måste med barnvagnen på det sättet.

Snafu
2007-10-26, 15:17
Angående Vectran, kompis säger: "they are actually quite good".

Tydligen skulle han aldrig köpa en svensktillverkad SAAB.

skaparn
2007-10-26, 15:25
NNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ JJJJJJJJJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

När reklammaterialet ser ut så här är det ganska talande. Det är INTE en M5 han har köpt...


http://www.opelsverige.com/content_data/GME/019/common/080/vehicleimages/0JJ/03/gallery_main_05.jpg


Men vaddå. Sedan du ynglade av dig sitter du väl också och hmmar förnuftigt och instämmande när bilförsäljare säger saker om krocksäkerhet, lastutrymme och latte till din fru?

JJ
2007-10-26, 15:31
När reklammaterialet ser ut så här är det ganska talande. Det är INTE en M5 han har köpt...


Men vaddå. Sedan du ynglade av dig sitter du väl också och hmmar förnuftigt och instämmande när bilförsäljare säger saker om krocksäkerhet, lastutrymme och latte till din fru?

Jag var nära att köpa en Passat, men jag fick panik så det blev inget. Min tjej (för vi lever i synd) gillar bara en bil. A4 Avant. Så det är lätt, synd bara att jag måste vänta ett år.

pragmatist
2007-10-26, 15:35
NNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ JJJJJJJJJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Haha, för ett halvår sedan så hade jag reagerat likadant. :D

Jag får återkomma med en mer utförlig recension, men som sagt, jag har provkört i stort sett alla bilar i mellanklassen som är något att ha och Vectran är bättre än de flesta, dessutom fick jag den som sagt med en väldigt bra rabatt.

Snafu
2007-10-26, 15:38
Jag var nära att köpa en Passat, men jag fick panik så det blev inget. Min tjej (för vi lever i synd) gillar bara en bil. A4 Avant. Så det är lätt, synd bara att jag måste vänta ett år.

Jag vet inte vad jag har emot ordet "Passat" men nånting är det. Sen ser passater sådär lite....jag vet inte... designad som en storbil men är inte en storbil så det ser bara lite dvärglikt ut, och inte särskilt häftigt.

Ordet Passat är inte sexigt.

skaparn
2007-10-26, 15:39
Haha, för ett halvår sedan så hade jag reagerat likadant. :D

Jag får återkomma med en mer utförlig recension, men som sagt, jag har provkört i stort sett alla bilar i mellanklassen som är något att ha och Vectran är bättre än de flesta, dessutom fick jag den som sagt med en väldigt bra rabatt.

6-7 l/10mil landsväg är ju bra bränsleekonomi, om jag tolkade tabellerna rätt. Men tyvärr, du slipper inte trängselskatt, för det måste man ha en Lexus SUV

JJ
2007-10-26, 15:54
Jag vet inte vad jag har emot ordet "Passat" men nånting är det. Sen ser passater sådär lite....jag vet inte... designad som en storbil men är inte en storbil så det ser bara lite dvärglikt ut, och inte särskilt häftigt.

Ordet Passat är inte sexigt.

Jag håller med, det är ett kasst namn.

JJ
2007-10-26, 15:55
Haha, för ett halvår sedan så hade jag reagerat likadant. :D

Jag får återkomma med en mer utförlig recension, men som sagt, jag har provkört i stort sett alla bilar i mellanklassen som är något att ha och Vectran är bättre än de flesta, dessutom fick jag den som sagt med en väldigt bra rabatt.

Du blir nog nöjd, det är ett bra köp. Men tyvärr kommer jag ju äga upp dig i brygga vid rödljusen. Med en packline på taket.

Baan
2007-10-26, 17:19
6-7 l/10mil landsväg är ju bra bränsleekonomi, om jag tolkade tabellerna rätt. Men tyvärr, du slipper inte trängselskatt, för det måste man ha en Lexus SUV

På Opeln han köpte? Hehehe.. nja även om det är en modern motor så är det positivt. Hade det varit en modenare 1.6a så visst.