handdator

Visa fullständig version : Min ljudanläggning i bilen har blivit knas:S


Inavel
2007-10-24, 13:37
Jag har en sub + ett 500w slutsteg liggande i bagaget. Igår när jag körde hem från universitetet så ZOOM lade grejorna där bak av, det som fanns kvar var bara den svidande diskanten, ganska trist utan basen alltså.

Jag har kopplat ur kablar och kopplat in igen samt sprayat alla kopplingspunkter med wd-40, kollat säkringarna i slutsteget, låtit det vara ca 1 dygn utan att spelas, kollat membranet har jag också gjort och det verkar inte vara någon spricka eller skada någonstans.

Vid provspelning så får allting ström, men basen hoppar till endast någon gång då och då, och det blir inte direkt tal om någon kraftfull blast, den boppar till lite och då lyser lampan på slutsteget grönt, sen plötsligt lyser lampan på slutsteget rött och då blir det tyst.

Har rattat på grejorna men ingenting händer, vad kan det vara för fel? Förslag på vettig åtgärd?

Grejorna har fungerat alldeles utmärkt innan.

mangs
2007-10-24, 14:23
Spontant låter det som någon kortslutning i själva slutsteget. Kanske problem med spänningsmatningen. är du säker på att det matas med 13.8V från batteriet?

Hades
2007-10-24, 14:27
Jag är inte jättebra på sånt där, men jag har varit med om att det skavts hål på en högtalarkabel så den legat direkt mot bilens chassi, och att ljudet därför lagt av. Låter ju som att det skulle kunna vara något sådant eller något glapp någonstans. Om du gömt kablar under säten eller så kan du ju dra lite i dem och se om det blir någon skillnad.

yoshy
2007-10-24, 15:39
Har du känt så att konen på basen kan röra på sig utan att det skrapar, eller att den kanske har bränt fast?