handdator

Visa fullständig version : Behövs protein i form av kosttillskott?


Anders The Peak
2007-10-24, 12:40
Vad tror ni om det här?

Bedömningen av proteinbehovet är gjord av Leif Hambreaus.

http://www.neon.sahlgrenska.gu.se/PDF/Rorelse.9.pdf


Proteinbehovet för en idrottare med extra stor
muskeluppbyggnad.
Idrottare 80 kg 0,75 g * 80 kg = 60 g/dag
Muskeluppbyggnad 6 g/dag
Totalt behov 66 g/dag
Basalt proteinbehov 0,75 g/kg kroppsvikt/dag

King Grub
2007-10-24, 13:34
Att det finns saker där som inte stämmer.

Proteinbehovet för idrottsmän i allmänhet och kroppsbyggare i synnerhet är ofta överdrivet av utövarna, men högre än siffrorna som nämns av Hambreaus är dom i alla fall.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86738

1.3-2.0 gram per kilo kroppsvikt och dygn är alla världens insatta auktoriteter ense om är vettiga siffror.

Textens slutsats stämmer däremot. Proteintillskott behövs inte, om man täcker proteinbehovet via kosten.

Anders The Peak
2007-10-24, 13:38
Muskeluppbyggnad 6 g/dag
Vad tror vi om det här?

King Grub
2007-10-24, 13:44
En nonsenssiffra tagen ur luften, som visar att han kanske egentligen inte vet vad han pratar om lika väl som han tror.

Proteinsyntesen moduleras av extracellulär, inte intracellulär, tillgång till aminosyror, men det är inte nödvändigtvis dom extracellulära som byggs in som muskelprotein.

Robert Wolfe, däremot, vet vad han pratar om, och säger:

It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/2/525S

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/552/1/315

Anders The Peak
2007-10-24, 13:52
Har man någon nytta av att veta allt det där eller räcker det med att veta att man ligger i energibalans och äter enligt tallriksmodellen?

King Grub
2007-10-24, 13:54
Så länge den modellen ger mer protein än vad artikeln refererade till, så ja, absolut, och det lär inte vara så svårt. Även en normalperson får ofta i sig mer protein än allmänna rekommendationer, och idrottsmän som ofta har en sundare bas i kosten får ännu mer, i synnerhet i och med att dom har ett högre energibehov. Vid energirestriktion kan det vara aktuellt att tänka extra på saken och se till att man får det man behöver, då proteinbehovet då är högre än vid uppbyggnad.

Ligger man under 1 g per kilo kroppsvikt och dygn, kommer träningsresultaten antagligen att begränsas av detta, oavsett mål eller energiintag.

tp_88
2007-10-24, 14:06
Jag får i mig 0,75g protein/kg kroppsvikt bara från pasta/ris/bröd...

EiseltUK
2007-10-24, 14:22
Har för mig att jag läst en artikel av Leif Hambreaus i någon tidsskift från SNF från 92 om jag inte minns fel som talade om 1.6 gram per kg kroppsvikt och över 2 gram vid negativ energibalans (för att bibehålla positiv kvävebalans).

Den här rekommendationen vänder sig kanske mer till vanliga vardagsmotionärer som inte tränar speciellt hårt.

*whistle*

Anders The Peak
2007-10-24, 14:35
Har för mig att jag läst en artikel av Leif Hambreaus i någon tidsskift från SNF från 92 om jag inte minns fel som talade om 1.6 gram per kg kroppsvikt och över 2 gram vid negativ energibalans (för att bibehålla positiv kvävebalans).

Den här rekommendationen vänder sig kanske mer till vanliga vardagsmotionärer som inte tränar speciellt hårt.

*whistle*
Jo, det stämmer han har varit med länge den här professor Hambreaus och då har man rätt att spekulera i ämnet och byta ståndpunkt.

Om jag inte missminner mig så läste jag en artikel om Nasser el Sonbaty där han säger att han äter/åt kanske kring 100gr protein och 800gr kolhydrater och lite fett per dag under uppbyggnadsperioden och under pre-contest låg han på omvänt förhållande.

Jay-Z
2007-10-24, 14:50
Om jag inte missminner mig så läste jag en artikel om Nasser el Sonbaty där han säger att han äter/åt kanske kring 100gr protein och 800gr kolhydrater och lite fett per dag under uppbyggnadsperioden och under pre-contest låg han på omvänt förhållande.


Det är väl otroligt långt från att vara relevant?

Anders The Peak
2007-10-24, 15:00
Det är väl otroligt långt från att vara relevant?

Egentligen skulle det ha stått:
Om jag inte missminner mig så läste jag en artikel om Nasser el Sonbaty där han säger att han äter/åt kanske kring 100gr protein och 800gr kolhydrater och lite fett per dag under uppbyggnadsperioden och under pre-contest låg han nästan på omvänt förhållande

Men det är inget ovanligt Oldenmark hade/har ett liknande förhållande till protein och kolhydrater som Nasser.

Gädda
2007-10-24, 15:21
Är det inte troligt att många studier som gjorts är sponsrade av kosttillskottsindustrin och att dom vill ha resultat som visar att högt proteinintag är bättre? Dvs. forskare som finner att högt proteinintag är bra får betydligt lättare pengar...

Jay-Z
2007-10-24, 15:23
Egentligen skulle det ha stått:
.


Tänkte mer på att du använde en proffsbyggare som ett bra exempel för hur kroppen fungerar.

Anders The Peak
2007-10-24, 15:29
Det var just de som sägs att ha stort proteinbehov....

King Grub
2007-10-24, 15:52
Proffsbyggare dopade upp över öronen går naturligtvis bort ut diskussionen direkt. Att dom sedan kan utnyttja en större mängd protein i proteinsyntesen är en annan sak, men dom behöver mindre protein för att få bättre resultat än en ren byggare.

Anders The Peak
2007-10-24, 16:07
Proffsbyggare dopade upp över öronen går naturligtvis bort ut diskussionen direkt. Att dom sedan kan utnyttja en större mängd protein i proteinsyntesen är en annan sak, men dom behöver mindre protein för att få bättre resultat än en ren byggare.
Kan du utveckla det där en liten bid. Jag skulle hellre jämföra en sådan byggare med en baby dvs att ha ett något större behov men bara någon eller några E% utöver.

PS nu behöver ingen sluta att äta proteinpreparat bara för att vi för den här diskussionen. Jag tror att tillskott som EsaPro osv snabba kolhydrater osv förbättrar möjligheterna avsevärt för snabb återhämtning och optimal muskeltillväxt för alla som utövar någon idrott.

EiseltUK
2007-10-24, 16:35
Kan du utveckla det där en liten bid. Jag skulle hellre jämföra en sådan byggare med en baby dvs att ha ett något större behov men bara någon eller några E% utöver.

PS nu behöver ingen sluta att äta proteinpreparat bara för att vi för den här diskussionen. Jag tror att tillskott som EsaPro osv snabba kolhydrater osv förbättrar möjligheterna avsevärt för snabb återhämtning och optimal muskeltillväxt för alla som utövar någon idrott.


Appropå Hambreaus artikel som jag nämnde tidigare så tror jag även att +2 gram var för de som tog AAS, inte bara vid negativ energibalans.

Tar du steroider påverkas ju proteinomsättningen på ett helt annat sätt så du kommer lättare undan med detaljslarv jämfört med en som tränar rent.

Anders The Peak
2007-10-24, 17:13
Appropå Hambreaus artikel som jag nämnde tidigare så tror jag även att +2 gram var för de som tog AAS, inte bara vid negativ energibalans.

Tar du steroider påverkas ju proteinomsättningen på ett helt annat sätt så du kommer lättare undan med detaljslarv jämfört med en som tränar rent.

Om du går tillbaks till 70-talet då handlade det om ca 1.2g/kg av samma institution i den situation som du nämner.

King Grub
2007-10-24, 17:26
Det är först efter mitten av 90-talet som man överhuvudtaget började förstå vilka aminosyror som stimulerade proteinsyntesen, i vilken omfattning och när.

Anders The Peak
2007-10-24, 17:28
Det är först efter mitten av 90-talet som man överhuvudtaget började förstå vilka aminosyror som stimulerade proteinsyntesen, i vilken omfattning och när.
Och fortfarande är man inte riktigt säkra på vilka aminosyror som är essentiella... Eller om det kan variera från individ till individ

jegarn
2007-10-25, 21:48
Om man äter för "mycket" så luktar ens svett skit

Var kommer all din kunskap ifrån King Grub?