handdator

Visa fullständig version : Journal - Från BMI 31 till 23


mats-
2007-10-24, 12:06
Välkommen!
Blev inspirerad av Laijza som tyckte att jag skulle skaffa en journal och skriva om min viktnedgång som jag håller på med. Lite skeptisk dock, känns inte som att så många vill läsa om en viktnedgång av en överviktig när alla (dom flesta) är vältränade. Vi får väl se helt enkelt! *whistle*

Min övervikt har jag kämpat med sedan jag var liten, fått kommentarer både i skolan och i vuxen ålder och man skulle väll kunna säga att det har satt sina spår, både i kroppen och själen. Har försökt med både det ena och det andra, viktväktarna, räkna kalorier, bara leva på bananer, you name it! Inget har dock funkat..eller igentligen har det väl det, jag har bara inte varit inställd till 100% på att jag ska lyckas, DET ÄR JAG INSTÄLLD PÅ NU!

Jag har länge pushat mig till att börja den här 100% satsningen som jag gör nu. Har varit medlem här och inspirerats, tittat på olika program på tv om fetma, läst om överviktiga i tidningar som har lyckats osv. Allt det här har nu gjort att jag verkligen känner att jag vill det här! Och jag slutar inte föräns det är klart!

Nu kör vi! *flex*

mats-
2007-10-24, 12:07
Har under 2 veckor (inne på min tredje) kört med Cambridge VLCD (ren kur), det vill säga jag äter 474 kalorier under en dag, uppdelat på 3 "måltider". Varje "måltid" är i pulverform i olika smaker.

En portion innehåller 158 kcal; 16,8 g protein, 2,6 g fett, 16,7 g kolhydrater och en tredjedel av dagsbehovet av vitaminer, mineraler och spårämnen. Alla smaker har likvärdig näringstäthet.

Jag valde Cambridge för att jag kände att det gav mest resultat till att börja med, och även för att det var strikt. Finns många åsikter om det är bra eller dåligt och ni är välkommna att diskutera det här.

Började på en vikt av 95.1 kilo den 8 oktober, ligger idag på en vikt av 87.0 kilo. Kommer att fortsätta med Cambridge några veckor till för att sedan gå över till riktig mat och räkna kalorier.

Laijza
2007-10-24, 15:38
that's the spirit :thumbup:

det är inte många kalorier det rör sig om så viktnedgång kommer det ju absolut bli. Jag tycker såna där pulver(?)dieter kan vara bra för snabb viktnedgång men det kan vara väldigt svårt att inte gå upp kilona igen när man börjar käka normal föda igen.
Men jag gillar din inställning, detta kommer gå galant!

Tycker även du ska ta bilder på dig själv så du kan jämföra å se resultaten. Det kan vara en riktig motivationshöjare. Givetvis behöver du inte lägga upp bilderna här ifall du inte vill, de är mest för din egen skull.

hade du tänkt utöva ngn sorts motion också?

mela
2007-10-24, 15:40
Jag kan inte så mycket om Cambridge. Men finns det inte en risk för att gå upp i vikt väldigt lätt igen när man väl börjar med riktigt mat. För du kan ju inte ligga på 500kcal om dagen när du äter mat sedan?

Lepras
2007-10-24, 16:01
Jag kan inte så mycket om Cambridge. Men finns det inte en risk för att gå upp i vikt väldigt lätt igen när man väl börjar med riktigt mat. För du kan ju inte ligga på 500kcal om dagen när du äter mat sedan?

Men han lär ju inte gå upp om han käkar runt 1500 heller...visst går han upp i början något kilo..men om kcal intaget ligger runt 1500-2000 kommer nog vikten ligga still...



Kul att du är motiverad och startar en journal..Vi blir besvikna om du fuskar;)
500kcal per dag låter grymt lite,,men om det funkar för dig är det bara att köra,,!

Själv har jag ca 31 i bmi:D

Oskar_NIN
2007-10-24, 17:49
Vi får hoppas du lyckas! :) Har du någon drömvikt?

mats-
2007-10-24, 23:17
that's the spirit

det är inte många kalorier det rör sig om så viktnedgång kommer det ju absolut bli. Jag tycker såna där pulver(?)dieter kan vara bra för snabb viktnedgång men det kan vara väldigt svårt att inte gå upp kilona igen när man börjar käka normal föda igen.
Men jag gillar din inställning, detta kommer gå galant!

Tycker även du ska ta bilder på dig själv så du kan jämföra å se resultaten. Det kan vara en riktig motivationshöjare. Givetvis behöver du inte lägga upp bilderna här ifall du inte vill, de är mest för din egen skull.

hade du tänkt utöva ngn sorts motion också?

Jo igentligen skulle man väl göra det, inte för att man precis känner för att ta bilder på sig själv med denna vikt fast det är väl "kul" när man gått ner!

Till att börja med blir det raska promenader, kroppen orkar inte mer ärligt talat. När jag nått min målvikt kommer jag börja träna mer, springa och håller på att pusha mig in på att börja på gym också för att få muskler och se ut som er andra! ;)

Jag kan inte så mycket om Cambridge. Men finns det inte en risk för att gå upp i vikt väldigt lätt igen när man väl börjar med riktigt mat. För du kan ju inte ligga på 500kcal om dagen när du äter mat sedan?

Som Lepras säger, visst några kilon kommer jag gå upp i början, det mesta vatten dock. Men lägger jag mig på en nivå med kalorier och träning kommer jag kunna ligga kvar.

Men han lär ju inte gå upp om han käkar runt 1500 heller...visst går han upp i början något kilo..men om kcal intaget ligger runt 1500-2000 kommer nog vikten ligga still...



Kul att du är motiverad och startar en journal..Vi blir besvikna om du fuskar
500kcal per dag låter grymt lite,,men om det funkar för dig är det bara att köra,,!

Själv har jag ca 31 i bmi

Fuska? Många frågar om jag inte har fuskat något, en lite godisbit eller något sånt..säger som till dom, skulle aldrig falla mig in!! Så det är lugnt. ;)

Du har *flex* 31 BMI, jag har *popcorn* 31 BMI! haha :)

Vi får hoppas du lyckas! Har du någon drömvikt?

Drömvikt har jag ingen, för jag drömmer inte om att gå ner, jag kommer gå ner. Fast jag förstår vad du menar och den vikten är 72 kilo. Jag kommer gå ner till 70 kilo men räknar på att jag kommer gå upp ca 2 kilo när vattnet kommer tillbaks. Hoppas? Vi vet!

Oskar_NIN
2007-10-25, 07:55
Det är bra att du är säker! 70kilo fördelat på hur många cm?

mats-
2007-10-25, 10:43
Det är bra att du är säker! 70kilo fördelat på hur många cm?

Har faktiskt inte en aning. :confused:

mats-
2007-10-25, 10:44
Den här magen ska bort i alla fall!
(Suddig mobilkamera)

mats-
2007-10-26, 10:12
16.1 kilon kvar. (Vägd idag)
9 kilon avklarade.

mats-
2007-10-28, 18:41
Har funderat lite i helgen över vad för träning som vore bäst för kroppen efter jag gått ner alla kilon. Har läst om gym-program för nybörjare i andra delar av forumet men ska man börja med något annat än gym först?

Laijza
2007-10-28, 20:13
den bästa träning och motion är den som utförs. Spelar ju ingen roll vad du väljer men en klar fördel är att du tycker om det du gör.
Testa gymmet du ;) även om det visar sig att du gillar det jättemycket så betyder ju inte det att du kan välja fler saker, variation är ju kul. Det är bara å prova sig fram :thumbup:

Anderzon
2007-10-28, 20:17
Jag tycker helt klart att du ska börja köra på gym =)

mats-
2007-10-28, 21:43
den bästa träning och motion är den som utförs. Spelar ju ingen roll vad du väljer men en klar fördel är att du tycker om det du gör.
Testa gymmet du ;) även om det visar sig att du gillar det jättemycket så betyder ju inte det att du kan välja fler saker, variation är ju kul. Det är bara å prova sig fram :thumbup:

Sant.. men behöver man göra något innan man börjar på gym? Alla pratar om tillskott, pulver, "rage" osv..?

Har en axel som inte är som den ska också..självklart ta det lugnt med den men behöver man skydd osv eller gör det saken bara sämre?

Jag tycker helt klart att du ska börja köra på gym =)

Jo..man kanske det..välkommen föresten! :) Kul att du Skriver ditt första hos mig! :thumbup:

JTH
2007-10-28, 21:53
Kul att följa, håller själv på att kämpar men är mer inne på vettig mat, minimalt med verkligt skit (socker generellt, chips, läsk, glass etc), byter ibland ut enstaka måltid med måltidsersättare, och käkar ofta havregrynsgröt + halv proteindrink som måltid.

Jag satsar på att motionera bort mycket kcal; snabba promenader, springa (börjar försiktigt, sällan), cyklar massor och ska försöka besöka gym en gång per vecka.

Ska följa din tråd, låta mig insipireras...

mats-
2007-10-28, 22:13
Kul att följa, håller själv på att kämpar men är mer inne på vettig mat, minimalt med verkligt skit (socker generellt, chips, läsk, glass etc), byter ibland ut enstaka måltid med måltidsersättare, och käkar ofta havregrynsgröt + halv proteindrink som måltid.

Jag satsar på att motionera bort mycket kcal; snabba promenader, springa (börjar försiktigt, sällan), cyklar massor och ska försöka besöka gym en gång per vecka.

Ska följa din tråd, låta mig insipireras...

Trevligt trevligt! Fuskar du något eller är du strikt på bra mat?

mats-
2007-10-28, 22:14
En fråga till er igen, pulsklocka, bra eller dåligt?

JTH
2007-10-28, 23:08
Trevligt trevligt! Fuskar du något eller är du strikt på bra mat?
Fuskar och fuskar... Ja, visst käkar jag ibland såser med 30-40% fett, lite glass eller paj med för mycket socker i, men kvantiteten och frekvensen är "under kontroll".

En fråga till er igen, pulsklocka, bra eller dåligt?
Jag använder det, tycker det är vettigt att hålla koll. Har läst en bok om pulsträning.

mats-
2007-10-28, 23:19
Jag använder det, tycker det är vettigt att hålla koll. Har läst en bok om pulsträning.

Tips på klocka? Vad heter boken?

JTH
2007-10-29, 07:37
Tips på klocka? Vad heter boken?
Jag har en "Oregon Scientific" men skulle jag köpa en ny idag skulle jag köpa en Sunto. Boken, som är mycket överskådlig, heter "Pulsträning" och är skriven av Camilla Porsman - det är möjligt att det finns betydligt bättre utan att jag vet om det.

Cilia
2007-10-29, 07:50
Jag skulle också rekomendera dig att träna samtidigt

Tolkia
2007-10-29, 08:14
Blev inspirerad av Laijza som tyckte att jag skulle skaffa en journal och skriva om min viktnedgång som jag håller på med. Lite skeptisk dock, känns inte som att så många vill läsa om en viktnedgång av en överviktig när alla (dom flesta) är vältränade.
Jag tror att det är fler än du anar som inte är några fitnessfenomen, eller för den delen smala som sugrör.

Jag tycker, som flera ovan, att du skall börja träna om du känner dig sugen. Fundera över villen sorts träning som känns mest lockande och börja med den (det är klart, om det är elitgymnastik kanske du måste fixa till din fysiska status lite innan osv. ;) ). Som någon redan sagt är den bästa träningen den som blir av, så det gäller att hitta något som är så kul att man står ut med det i längden. Orka lägga en massa tid på något som är astrist, liksom.

Angående vad man behöver och inte behöver så är kosttillskott med roliga namn knappast något du kommer att behöva i dagsläget i alla fall (även om det, när man hör/läser snacket kan vara svårt att förstå hur mänskligheten har utvecklats överhuvudtaget utan dem ;) ). Lägg dina pengar på något roligare. Pulsklocka "behöver" man inte heller, men gillar man prylar så är det en rolig leksak (ja, jag har en ...).

Good luck och välkommen.

mats-
2007-10-29, 18:07
Jag skulle också rekomendera dig att träna samtidigt

Nu till att börja med är de promenader jag tänkt..men vädret lockar ju inte precis..men men, vill man bli fin får man lida pin. :)

Jag tror att det är fler än du anar som inte är några fitnessfenomen, eller för den delen smala som sugrör.

Jag tycker, som flera ovan, att du skall börja träna om du känner dig sugen. Fundera över villen sorts träning som känns mest lockande och börja med den (det är klart, om det är elitgymnastik kanske du måste fixa till din fysiska status lite innan osv. ;) ). Som någon redan sagt är den bästa träningen den som blir av, så det gäller att hitta något som är så kul att man står ut med det i längden. Orka lägga en massa tid på något som är astrist, liksom.

Angående vad man behöver och inte behöver så är kosttillskott med roliga namn knappast något du kommer att behöva i dagsläget i alla fall (även om det, när man hör/läser snacket kan vara svårt att förstå hur mänskligheten har utvecklats överhuvudtaget utan dem ;) ). Lägg dina pengar på något roligare. Pulsklocka "behöver" man inte heller, men gillar man prylar så är det en rolig leksak (ja, jag har en ...).

Good luck och välkommen.

Jo det är väl så, fast dom flesta som har bilder är ju rätt biffiga..fast det är klart, det är dom man tänker på.

Och jag är ju prylgalen..så det kommer nog bli en fin liten klocka när jag hittar någon.. *whistle*

mats-
2007-10-29, 18:18
Efter 3 veckor på min VLC-kur har jag gått ner 9.8 kilo. Känns bra! Men är även kluven på grund av att en bra viktminskning för kroppen är 0.5 kilo per vecka..

JTH
2007-10-29, 20:17
Nu till att börja med är de promenader jag tänkt..men vädret lockar ju inte precis..men men, vill man bli fin får man lida pin. :)
Ze zolution iz called gore tex. Jag promenerade en 1:20 h idag, helt ibakad i skiten. Under = polyester och/eller ullfrotté. Torr och varm även när det ÖSER ner!:cool:

mats-
2007-10-29, 20:43
Ze zolution iz called gore tex. Jag promenerade en 1:20 h idag, helt ibakad i skiten. Under = polyester och/eller ullfrotté. Torr och varm även när det ÖSER ner!:cool:

Så sant så sant! Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder!

mats-
2007-10-30, 22:20
Kan http://www.uppladdningen.nu/ vara bra att beställa?

"Uppladdningen-hälsa"

JTH
2007-11-01, 00:44
Vad har du för dig egentligen? Vad äter du? Vad tränar du??? Rapportera! ;)

Rahf
2007-11-01, 00:52
Mats: Av 20,000 medlemmar så är det ett hundratal som lägger upp bilder och då är det säkert 30-40% av dem som inte ligger inne med någon speciell fysik. Du är inte ensam i din situation utan en av många. Kämpa på och kom igång med träningen. Man måste börja nån gång!

Lycka till!

mats-
2007-11-01, 15:38
Vad har du för dig egentligen? Vad äter du? Vad tränar du??? Rapportera! ;)

Äter..jadu, cambridge 3 påsar om dagen 7 dagar i veckan ;) Tränar ingenting faktiskt..kroppen orkar inte mycket annat än promenader! :(

Mats: Av 20,000 medlemmar så är det ett hundratal som lägger upp bilder och då är det säkert 30-40% av dem som inte ligger inne med någon speciell fysik. Du är inte ensam i din situation utan en av många. Kämpa på och kom igång med träningen. Man måste börja nån gång!

Lycka till!

Jo det är väl så! Har hittar ett par journaler så som min, kul att läsa! Och tack. :)

mats-
2007-11-05, 12:43
Då har det gått 4 veckor av min VLCD-diet. Vikten ligger nu på 82.7 kilo, alltså en minskning på 12.4 kilo. 12.7 kilo kvar!

Laijza
2007-11-05, 13:33
Måste kännas riktigt härligt att ha kommit så långt :)
Hur tycker du det varit än så länge på? påfrestande, tufft? har det påverkat ditt humör eller har allt varit som vanligt?

mats-
2007-11-05, 13:54
Måste kännas riktigt härligt att ha kommit så långt :)
Hur tycker du det varit än så länge på? påfrestande, tufft? har det påverkat ditt humör eller har allt varit som vanligt?

Jo det känns bra, dock är jag inte nöjd föräns jag gått ner allt. Ska försöka jobba på att lite gladare för det jag gått ner. Första veckan var sjukt jobbig, hungrig och trött. Efter det har det bara flytit på, rätt skönt att veta vad man ska "äta" om dagarna, på så sätt kan man koncentrera sig på att lära sig mer om allt som kommer hända efter, när jag ska börja med vanlig mat.

Humöret är som vanligt, pigg och glad! Får värsta energi-kicken efter jag tagit en shake (1 måltid), då kan jag bli lite outhärdlig.. ;)

Tycker det är skit-skoj att prata om min VLCD-diet med folk. Att berätta hur det går till, förklara vad som händer med kroppen och svara på deras frågor. Har lärt mig mycket genom om kalorier, kroppen och träning genom att läsa här på Kolozzeum vilket har varit till stor hjälp.

Im enjoying it! :thumbup:

mats-
2007-11-05, 22:42
BMI just nu, 27.3.

JTH
2007-11-06, 14:05
Du är duktig, grattis!

mats-
2007-11-10, 17:37
Vägt mig idag, 81.1 kilo, bmi 26.5.

mats-
2007-11-12, 16:35
Tänkte pusha mig själv lite genom att skriva vad jag uppnått än så länge. *popcorn*

Vikten har minskat med 14.1 kilo. Mitt BMI har minskat med 4.7. :thumbup:

simpan
2007-11-12, 16:43
Lycka till med viktminskandet! Hur lång är du?

mats-
2007-11-12, 19:38
Lycka till med viktminskandet! Hur lång är du?

175 cm lång/kort. :)

mats-
2007-11-17, 11:04
Under 80 strecket nu! Tror aldrig jag sett vågen under 80 vilket är en stor psykiskt plus! 79.3 kilo idag, BMI 25.9! Alltså har jag minskat i vikt med 15.7 kilo och mitt BMI med 5.2! Imorgon fyller jag 25 år, men inte blir det något mat-firande för det, vi kör på som vanligt! :)

Laijza
2007-11-17, 12:03
Under 80 strecket nu! Tror aldrig jag sett vågen under 80 vilket är en stor psykiskt plus! 79.3 kilo idag, BMI 25.9! Alltså har jag minskat i vikt med 15.7 kilo och mitt BMI med 5.2! Imorgon fyller jag 25 år, men inte blir det något mat-firande för det, vi kör på som vanligt! :)

Yiiiha :hbang: grattis i förskott och grattis till hur långt du kommit! härligt att få resultat så fort :)

shadowfire
2007-11-17, 20:21
fan vad grymt, hoppas på lite före/efter-bilder här sedan om du har sådana? riktigt bra jobbat hittills, du väger fan mindre än mig nu t.o.m. och jag är en tunnis ;)

mats-
2007-11-17, 20:51
*spy* fan vad grymt, hoppas på lite före/efter-bilder här sedan om du har sådana? riktigt bra jobbat hittills, du väger fan mindre än mig nu t.o.m. och jag är en tunnis ;)

Tja! Har inga utan tröjor, fast någon tjockis-bild ska vi nog kunna hitta. :D Tack! :)

mats-
2007-11-17, 22:16
Jag har en målvikt, vilket är 70 kilo. När jag kommit dit då är jag nöjd och kommer börja med mat igen. Efter jag har hittat en bra nivå på kosten, och bra kost, så kommer jag att börja träna. Jag vill bygga upp kroppen så att jag får en snygg kropp, går jag upp i vikt (vilket jag kommer göra) när jag tränar är det helt okej, eftersom jag bygger muskler. Alla har vi en ideal-vikt vi eftersträvar, jag håller på att leta efter min, men nöjd kommer jag bli när jag hittat den, och har min snygga kropp. ;)

Tack detsamma Amy!
Tjoflöjt!

tommie-92
2007-11-18, 00:10
måste bara säga, är grymt imponerad utav det du har åstadkomma hitintills!!
gjorde liknande grej under sommaren, fast inte i lika stor utsträckning.
du kommer lätt att nå ditt mål med din inställning!, keep up the good work!!

mats-
2007-11-18, 01:04
Tack, alltid kul att höra! Hur mycket har du gått ner?

mela
2007-11-18, 11:58
Grattis på födelsedagen :)

mats-
2007-11-18, 12:41
Grattis på födelsedagen :)

Tack! :)

mats-
2007-11-19, 12:13
Dagens vägning, vikt - 78.4 kilo, BMI 25.6.

Vikt-minskning sedan starten - 16.7 kilo.
Vikt-minskning kvar - 8.4 kilo.

BMI minskning sedan starten 5.5.
BMI-minskning kvar - 2.6.

LadyInsane
2007-11-20, 19:05
Grym minskning! Bra jobbat!:thumbup:

tommie-92
2007-11-20, 19:17
Tack, alltid kul att höra! Hur mycket har du gått ner?

har väl gått ner en 7-8kg under sommarn, men totalt sätt sen jag börja träna seriöst o röra åp mig förra året vi den här tiden så har jag typ tappat från 101cm mätt över naveln till 86,5..inte nå mkt med tanke på tiden, men va fan, jag skyndar långsamt :D

mats-
2007-11-20, 23:48
Grym minskning! Bra jobbat!:thumbup:

Tack :)

mats-
2007-11-20, 23:55
Har en fråga till er där ute.
Har ju nu gått ner ca 17 kilo och har märk att magen har minskat, men det finns fortfarande mycket att ta av där. Tror ni att den kommer bli "platt" när jag minskat dom resterande 8 kilona eller kommer det fortfarande finnas kvar pga den tidiga vikten? Det är inte slapp hud jag har pga viktminskningen kan tilläggas.

Animalistic
2007-11-23, 23:23
inspirerande att läsa din tråd :thumbup: sjukligt bra viktminsking. skulle vara riktigt roligt med en dagsbild utan tröja dvs *popcorn*

fortsätt kämpa!
avis på din motivation :thefinger

David-Tajik
2007-11-23, 23:51
palla deffa de är ju bra att ha fett då äre lättare att bygga :D

mats-
2007-11-24, 01:14
palla deffa de är ju bra att ha fett då äre lättare att bygga :D

Läs första inlägget i min journal.

mats-
2007-11-26, 06:49
Dagens vikt, 76.6 kilo.
BMI 25.0.

Minskar jag 0.1 i BMI till så ligger jag på normalvikt (18.5-24.9)! :cheers:

Kvar: 6.6 kilo kvar i vikt och 2.0 i BMI.

Laijza
2007-11-26, 09:23
Dagens vikt, 76.6 kilo.
BMI 25.0.

Minskar jag 0.1 i BMI till så ligger jag på normalvikt (18.5-24.9)! :cheers:

Kvar: 6.6 kilo kvar i vikt och 2.0 i BMI.

way to go, Mats :thumbup: förstår förresten inte hur man klarar sig utan choklad *rolleyes*

mats-
2007-11-26, 09:25
way to go, Mats :thumbup: förstår förresten inte hur man klarar sig utan choklad *rolleyes*

Thank you :)
Det är lugnt, jag har ju kakao smak + kakao och mint smak! :naughty:

Laijza
2007-11-26, 09:29
Thank you :)
Det är lugnt, jag har ju kakao smak + kakao och mint smak! :naughty:

Men de är ju inte riktigt samma sak som choklad från exempelvis Marabou *drool*
Hur tycker du dina pulverdrinkar smakar? Jag har ibland funderat på å testa ngn pulverdiet men alla verkar smaka blä. Har jag fel? :MrT:

mats-
2007-11-26, 09:32
Men de är ju inte riktigt samma sak som choklad från exempelvis Marabou *drool*
Hur tycker du dina pulverdrinkar smakar? Jag har ibland funderat på å testa ngn pulverdiet men alla verkar smaka blä. Har jag fel? :MrT:

Det smakar helt okej tycker jag! Finns ju ett gäng olika smaker på shaksen, plus att det finns soppor.

Soppor:
Kyckling, Grönsak, Svamp och Tomat

Mjölkdrinkar:
Cappuccino, Choklad, Vanilj, Jordgubb, Banan och Mintchoklad

mats-
2007-11-27, 12:54
Vägde mig idag..76.4 kilo..dvs..BMI 24.9..dvs...NORMALVIKTIG! TJOHOOO!! :krampus :thumbup:

mela
2007-11-27, 13:06
Vägde mig idag..76.4 kilo..dvs..BMI 24.9..dvs...NORMALVIKTIG! TJOHOOO!! :krampus :thumbup:

Bara 0,4 ifrån mitt BMI :Virro

Oskar_NIN
2007-11-27, 13:08
Är det väldigt viktigt att gå ner sådär mycket i BMI? För egen räkning så trivs jag utmärkt med att ligga på ett BMI runt 28, samtidigt som jag inte är fet för fem öre. Har man inte väldigt lite kroppsfett om man ligger runt 23?



Tycker dock du är väldigt strong som gör det här och förhoppningsvis kan öka din livskvalitet lite - för att inte tala om ökat självförtroende. Läste om att du har fått mycket kommentarer, och det är aldrig roligt!

mats-
2007-11-27, 20:13
Bara 0,4 ifrån mitt BMI :Virro

*rolleyes*

Är det väldigt viktigt att gå ner sådär mycket i BMI? För egen räkning så trivs jag utmärkt med att ligga på ett BMI runt 28, samtidigt som jag inte är fet för fem öre. Har man inte väldigt lite kroppsfett om man ligger runt 23?

Tycker dock du är väldigt strong som gör det här och förhoppningsvis kan öka din livskvalitet lite - för att inte tala om ökat självförtroende. Läste om att du har fått mycket kommentarer, och det är aldrig roligt!

Både ja och nej. Ja eftersom jag hade fetma när jag började och det känns skönt att veta när man är normalviktig. Men som du skriver, du har BMI 28 och är inte fet, så det är ju olika.

När man tar på sig en t-shirt som suttit tajt och den sitter bra (relativt ;) ) då känner man fan så gutt! Ska bli skoj som f*n att börja bygga muskler sen och få kroppen jag eftersträvar!

GolDog
2007-11-28, 17:31
*rolleyes*


När man tar på sig en t-shirt som suttit tajt och den sitter bra (relativt ;) ) då känner man fan så gutt! Ska bli skoj som f*n att börja bygga muskler sen och få kroppen jag eftersträvar!

Märkligt vad folk är olika, jag tyckte de va gott som fan när mina gamla stora t-shirtar börjar strama i armarna :D

mats-
2007-11-28, 18:05
Märkligt vad folk är olika, jag tyckte de va gott som fan när mina gamla stora t-shirtar börjar strama i armarna :D

Hehe, du bygger muskler, jag går ner i vikt. ;)

mats-
2007-12-03, 13:17
Ny vecka, ny vikt. 75.1 kilo, BMI 24.5.
Det börjar gå saaaaakta..

mats-
2007-12-10, 17:31
Då har en ny vecka startat. Vikten, 72.9 kilo och BMI 23.8.

swanstah
2007-12-18, 14:54
Då har en ny vecka startat. Vikten, 72.9 kilo och BMI 23.8.

Härligt, bra jobbat! :)

Sniggel
2007-12-18, 15:01
Sant.. men behöver man göra något innan man börjar på gym? Alla pratar om tillskott, pulver, "rage" osv..?
Nej du behöver inget sådant. Speciellt inte om du ska gå ner i vikt, då är vanlig mat oftast överlägset då det mättar bättre och är mer näringsrikt.


Har en axel som inte är som den ska också..självklart ta det lugnt med den men behöver man skydd osv eller gör det saken bara sämre?

Axeln ska du givetvis ta hänsyn till och träna utefter de förutsättningar du har. Exakt hur du ska gå tillväga kan jag inte säga då jag inte vet vad för typ av axelskada du har men självklart undvik alla övningar där det "känns fel" i axeln.
Låt en sjukgymnast ta en titt på det om du vill ha expertråd.

mats-
2007-12-19, 13:45
Dags för en uppdatering, har inte haft så mycket tid på sistonde! Vikten ligger just nu på 70.2 kilo, alltså 2 hekto kvar! Är tillbaks när dom 2 hektona är borta, troligtvis imorgon alltså!

Laijza
2007-12-19, 14:11
Dags för en uppdatering, har inte haft så mycket tid på sistonde! Vikten ligger just nu på 70.2 kilo, alltså 2 hekto kvar! Är tillbaks när dom 2 hektona är borta, troligtvis imorgon alltså!

nä va Kul! :) Jaha så nu när du nått målet, vad händer? Blir det inte svårt såhär över jul att inte vräka i sig lite för mycket mat å snacks? Vore ju synd ifall du gick upp en massa av kilona du nyss blivit av med.

mats-
2007-12-19, 18:14
nä va Kul! :) Jaha så nu när du nått målet, vad händer? Blir det inte svårt såhär över jul att inte vräka i sig lite för mycket mat å snacks? Vore ju synd ifall du gick upp en massa av kilona du nyss blivit av med.

Javisst! :) Nu börjar jag upptrappning av mat, blir jättelite vanlig mat + cambridge första veckan sen stegar man upp det, så ingen risk med julmaten. :) När jag har börjat äta enbart riktig mat så kommer jag leta upp min nivå där jag ligger still med maten (kommer räkna kalorier) och sedan börja träna och då med öka kcal intaget lite för kunna bygga muskler. :D

mats-
2007-12-20, 13:07
Dagens vikt....70.0 kilo, tadaaaaaaaaaaaaaa!! :kickass:
Mål uppnått! Nu väntar 100 g kyckling, hej hej! :)

tigerofsweden
2007-12-20, 13:13
Grattis, riktigt bra jobbat!

Ta de lugnt med maten nu och börja sakta återgå till en "normal" kosthållning :)

simpan
2007-12-21, 01:23
Snyggt jobbat! :)

mats-
2007-12-26, 19:36
Funderar på energimål fördelningen per dag. I excel mallen står det protein 50%, kolhydrat 30% och fett 20%, passar det alla?

mats-
2008-06-01, 14:28
Då har ett halvår gått. Och det var lättare sagt än gjort att äta rätt och fortsätta att träna. Om man nu ska komma med en ursäkt tror jag att allt skedde på samma gång, viktnedgång, maten, träningen, det blev helt enkelt för mycket samtidigt. På ett sätt måste det dock hänga ihop.

Idag har utmaningen börjat igen.
För tillfället har jag en vikt på runt 82 kg,tränar ingenting alls och äter dåligt (+ för stora portioner), detta skall ändras. Träning, 5 av 7 dagar, dvs 2 vilodagar.

Träningen måste bestå av minst,

30 min promenad, rask takt.
30 min på motionscykeln.
45 min promenad
60 min inlines.
1 pass på gymmet.
1 löppass


Jag har märkt att maten ofta blir dålig vid sociala tillfällen, så som när man ska ut och äta med vänner, ta en fika osv. Sådant är det slut med. En sak jag tycker är svår är när man är iväg någonstans, t.ex. kör långt med bilen och ska äta något på vägen. Det blir lätt en kaffe och en påse godis för att få lite socker i kroppen, detta måste jag hitta ett substitut för.

Utmaningen har börjat.
Ge upp, varför ska man göra det?
Förebild för denna utmaningen, Banditen.

mats-
2008-06-02, 13:34
1 juni, 30 minuter motioncykel.
2 juni, 65 minuter rask promenad (Ajaj, måste köpa nya skor!)

Även minskat matportionerna.

Bullaz
2008-06-02, 13:49
Jag har märkt att maten ofta blir dålig vid sociala tillfällen, så som när man ska ut och äta med vänner, ta en fika osv. Sådant är det slut med. [/COLOR]

Du kan ju alltid ta en kopp kaffe eller ett glas vatten se bara till att skippa mackor och kakor och sånt slisk. Själva sociala umgänget tror jag dock är väldigt viktigt för att hålla motivationen uppe. Synd att det gick utför efter en sån bra viktnedgång. Men nu vet du ju att du klarar av det och kan göra det igen. Lycka till! :]

dooh
2008-06-02, 18:26
Läste igenom journalen.. och kan ju inte säga annat än att jag hoppas att du lärt dig något om att det kanske är bättre att gå ner lååångsamt.
Den där hetsbantningen som många applåderar gynnade dig inte i längden ju!

Å andra sidan har du ju en jävla karaktär som klarade första vändan, så denna gången lär det inte bli några problem heller. Men gör rätt;)
Och träningstänket är kanon!
Fast jag hade nog iaf tagit två pass styrka och tre pass kondition/v...=)
Lycka till!

mats-
2008-06-02, 20:51
Du kan ju alltid ta en kopp kaffe eller ett glas vatten se bara till att skippa mackor och kakor och sånt slisk. Själva sociala umgänget tror jag dock är väldigt viktigt för att hålla motivationen uppe. Synd att det gick utför efter en sån bra viktnedgång. Men nu vet du ju att du klarar av det och kan göra det igen. Lycka till! :]

Jo det blir att skippa fikabrödet och ist ta en kaffe.

Tack! :)

Läste igenom journalen.. och kan ju inte säga annat än att jag hoppas att du lärt dig något om att det kanske är bättre att gå ner lååångsamt.
Den där hetsbantningen som många applåderar gynnade dig inte i längden ju!

Å andra sidan har du ju en jävla karaktär som klarade första vändan, så denna gången lär det inte bli några problem heller. Men gör rätt;)
Och träningstänket är kanon!
Fast jag hade nog iaf tagit två pass styrka och tre pass kondition/v...=)
Lycka till!

Hetsbantning och hetsbantning, det vill jag inte hålla med om. Jag tyckte att det passade mig bäst för att då visste jag vad jag skulle "äta".

Jo hade gärna lagt in styrka varje vecka..dock så är det de där med att komma till gymmet. Jag får leta upp övningar som man kan göra hemma helt enkelt.

Tack!

dooh
2008-06-02, 21:13
Cambridgemetoden i tre månader är väl lite mot hetsbantande.... Det är ju verkligen systematisk svält, spec när man inte är tjock utan bara lite smaltjock....
Men som sagt tror ditt koncept denna gången är bättre, Ska ha koll på dig=)

LadyInsane
2008-06-03, 11:33
Nämen tjena! Välkommen tillbaka!

mats-
2008-06-03, 11:58
Nämen tjena! Välkommen tillbaka!

Tack ska du ha! :)
Märkte att jag saknat det här stället nu när jag börjat vara här igen!

mats-
2008-06-03, 17:41
Vilodag idag, magen är på semester, huvudet snurrar och håller på att *spy*. En härlig blandning helt enkelt! *gah!*