handdator

Visa fullständig version : Hur gör du för att motivera dig själv...


Doctor Snuggles
2007-10-24, 05:48
... när det känns som tillvaron bara är allmänt förjävlig?

Det är lätt att vara motiverad när man mår bra och livet leker, men alla har perioder när allt inte är en dans på rosor och livet rent utav suger.
Hur bryter du den onda cirkeln då, och får lust till att göra alla skitsaker som behövs göras? Nyfiken.

Och säg inte "jag bara stålsätter mig och gör det" - jag är intresserad av vad som försigår bakom pannbenet, hur tankebanor, upplevelser, känslor ser ut då...
:cool:

Animalistic
2007-10-24, 05:50
vid träning har det blivit som en rutin att jag ger mig skuld, mår dåligt pga att jag inte sköter den som jag ska

men skolan går helt enkelt inte ibland.. är såååå skoltrött atm.

mini
2007-10-24, 06:23
Jag har aldrig lust att göra skitsaker. Lust är överskattat. Att motivera mig att göra saker innebär för mig att synliggöra motivet och se konsekvensen av handlandet. Att inte bli vräkt är en tillräcklig motivation att betala räkningar utan att för den skull innebära att jag har lust att göra det.
Vissa perioder får jag också ge mig själv lov att inte ha motivation. Det får vara stökigt hemma, eller jag behöver inte träffa min familj eller vad det nu kan vara för Måsten och Borden jag behänger mig själv med.

jakke
2007-10-24, 07:23
Vet inte. Blir lite bekymrad för hur jag sköter mig just nu. Jag skriver arbeten på natten/morgonen innan dom ska vara klara, slarvar med träningen som får mig att må bättre. Mitt beteende är en ond cirkel som jag måste bryta för att kunna må bra. Tror det är KAM(TM) som gäller

Ivar_Lo-J
2007-10-24, 07:27
En kompis till mig hade som "knep" att han försökte se de alternativ som finns i situationer där man känner att man inte "vill". Exempelvis om man inte vill gå till skolan, så har man ju alltid valet att stanna hemma, men då kanske det får konsekvenser som man inte vill ta, alltså vill man ju då inte stanna hemma. Det kan vara lite svårt att tänka så när man är nere, men jag tycker det kan hjälpa att påminna sig om att man oftast faktiskt gör det man gör för att det är vad man valt, om inte annat så bara för att alternativet är sämre.

Milia
2007-10-24, 07:50
Om livet i allmänhet känns pissigt, så försöker jag hitta något som piggar upp mig. Det kan vara något roligt att göra med kompisarna eller något jag köper t.ex.
Bra peppande musik kan hjälpa för stunden.
Gäller det en speciell sak jag behöver motivera mig själv för så beror det väl på var problemet ligger.
Är det något jag är rädd för att göra så pratar jag högt med mig själv och peppar mig själv (låter skumt,men det fungerar), typ "jag är stark, jag klarar det här" o.s.v.
Är det något jag verkligen bara inte vill göra, brukar jag tänka efter både en och två gånger om det verkligen måste göras, och i så fall om det måste göras just nu?
Många gånger är det ju bara måsten som man själv sätter upp, och då kan det vänta till en dag då man har mer motivation.
Annars försöker jag nog vara snäll med mig själv i allmänhet. Laga god mat, duka fint, vila, göra något som jag mår bra av helt enkelt.

Loke
2007-10-24, 09:48
Tänker långsiktigt, så långsiktigt som behövs för att livet ska kännas positivt. Ofta mår man ju dåligt för att ens planer har havererat lite. Då är det bra att drömma om framtiden, omvärdera vilka mål som är realistiska. Lyfta blicken, som de skulle ha sagt på en körskola.

LadyG
2007-10-24, 09:55
Muta. Det fungerar alltid. Det gäller bara att komma på vad man skulle vilja ha tillräckligt mycket för att göra vad det nu är för vardagssysslor man inte orkar göra.

Gäller det träning räcker det oftast med att tänka på de långsiktiga målen med varför man tränar.

Yucko
2007-10-24, 09:59
Äh, man behöver inte må toppen 24/7. Jag tror bara det är bra att ha lite svackor nu och då för att uppskatta tillvaron lite bättre när man kommer på tå igen.

n1tro
2007-10-24, 10:00
om man MÅR bra fysiskt, vad kan man klaga på då här i livet? om ens nära och kära mår bra, man har sina föräldrar kvar på jorden.. finns det seriöst då ngt som får er ur balans? att ni går upp o jobbar eller? kääärlek?

mini
2007-10-24, 10:29
om man MÅR bra fysiskt, vad kan man klaga på då här i livet? om ens nära och kära mår bra, man har sina föräldrar kvar på jorden.. finns det seriöst då ngt som får er ur balans? att ni går upp o jobbar eller? kääärlek?
Är du bara korkad nu?

Granatgiraffen
2007-10-24, 10:34
Är du bara korkad nu?

Tycker det är en charmig livssyn, inte ett dugg korkad.

n1tro
2007-10-24, 10:37
Är du bara korkad nu?

tänk efter riktigt noga nu, måla upp ett par scenarion och så kommer även du till insikt, ska till jobbet nu, cya

Snafu
2007-10-24, 10:39
Snuggles, exempel på skitsaker som måste göras?

Vissa saker måste man ju bara göra, t ex att jobba, annars blir det ju till att bo på gatan. Samma med räkningar och skit.

tntballe
2007-10-24, 10:42
om man MÅR bra fysiskt, vad kan man klaga på då här i livet? om ens nära och kära mår bra, man har sina föräldrar kvar på jorden.. finns det seriöst då ngt som får er ur balans? att ni går upp o jobbar eller? kääärlek?

Mobbning är ett exempel som kan få folk ur balans. Hård press på jobbet kan få många att må dåligt.

Granatgiraffen
2007-10-24, 10:46
Mobbning är ett exempel som kan få folk ur balans. Hård press på jobbet kan få många att må dåligt.

Nej nej, inte om du har dina nära och kära... och mår bra fysiskt. *mini*

Jag motiverar mig med rutiner och belöningar.

tntballe
2007-10-24, 10:49
Jag brukar kunna bli deppig, för att sen bli förbannad på mig själv. För att jag tillåter mig själv att tappa kontrollen.
Efter det så brukar jag fundera på varför det känns som det gör.
Oftast så brukar det sluta med att jag säger till mig själv att det inte är något problem.
När jag kommit dit så brukar det jävliga sakta men säkert släppa.

mangs
2007-10-24, 10:50
Jag är nog fel person att fråga just nu då jag mår oförskämt bra. Livet i största allmänhet är härligt. *cupid*


Det har dock varit tider när inte allting varit lika kul och om jag tittar tillbaka på dem så är det oftast en eller två stora grejor som sänker en och iom att man då är nere så är allting annat jobbigt. Man tappar helt enkelt lusten till att göra saker och allting känns meningslöst. Om man då hittar den/de saker som är orsaken till att man mår dåligt och åtgärdar dem eller bearbetar dem på något sätt så kommer man helt plötsligt komma till insikt att de andra grejorna inte är så farligt.

Jag hade en period för några år sedan när:

1. Jobbet var en pain in the ass (mycket att göra och trivdes inte)
2. Låg i tvist med säljarna av vårt hus samt fick lägga all tid på att fixa deras skit. Advokater och hela paketet.
3. En viktig person i min närhet gick bort.


Dessa tre saker fick mig att må bra men någon gång efter det att punkt tre inträffade insåg jag att livet är för kort för att må dåligt så jag tog tag i punkten 1. Dessutom istället för att gå och skjuta på saker i 2 så tog jag tag i dem och gjorde allting klart vilket gjorde att jag mådde bättre.

Jag har tidigar i mitt liv när jag känt mig nere gärna satt mig i en sits så att folk skall tycka synd om mig.

Detta funkar inte, visst kanske folk tycker synd om en för att ens liv inte är toppen men vad får du ut av det? Det är bättre då att ta tag i orsaken och försöka sätta sig i en bra situation. Det är det som får dig att må bättre.

mangs
2007-10-24, 10:55
Edit-funktionen...... :furious:

Jag mådde alltså dåligt och inte bra av de tre punkterna.

Muskelbyggaren
2007-10-24, 11:13
Jag ser till att minimera de saker jag inte känner för att göra men måste göra ändå, till att börja med. Sedan är det bara att ta tag i dem en och en. I 8 fall av 10 kan man träna sig att faktiskt tycka om jobbiga saker, i de sista två fallen håller jag skarpt fokus på vad jag får ut av det när det är uträttat. Men det händer också ofta att jag lägger ner tidigare åtangaden därför att jag under själva göromålet inser att det inte är mödan värt.

Jag tror många är olyckligt ovetandes om hur starkt de arbetar för att betinga redan tråkiga saker till att bli något rent oöverstigligt tråkigt. Som exempel hade jag förut svårt att studera hemma vid mitt eget skrivbord. Saken var den att jag hade min dator precis bredvid, så när det var dags att studera vred jag stolen fem grader åt höger, med Kolozzeum, film och serier 2 sekunder bort. Att lösa problemet genom att vara så disciplinerad att jag ändå ignorerar datorn är bara slöseri med energi och dömt att misslyckas. Jag skaffade helt enkelt ett till skrivbord som endast var avsett för studier, skaffade en rutin att ta en promenad innan jag började studera för att hoppet från datorns omedelbara stimulans till skolans mer långsiktiga tillfredsställelse inte skulle kännas så tydlig. Nu går till och med bättre att läsa hemma än i skolan! :thumbup:

Jag har nåt minne av att Dr Phil har sagt nåt bra om detta. Poängen var att ordna livet sådant att du löper chans att göra de rätta valen, istället för att blott kämpa för att göra de rätta valen.

Muskelbyggaren
2007-10-24, 11:14
Jag hade en period för några år sedan när:

1. Jobbet var en pain in the ass (mycket att göra och trivdes inte)
2. Låg i tvist med säljarna av vårt hus samt fick lägga all tid på att fixa deras skit. Advokater och hela paketet.
3. En viktig person i min närhet gick bort.

Dessa tre saker fick mig att må bra...
En mer avancerad form av sadomaschosism?

mini
2007-10-24, 11:20
tänk efter riktigt noga nu, måla upp ett par scenarion och så kommer även du till insikt, ska till jobbet nu, cya

Det är som att hänvisa till barnen i Afrika. Självklart kan man må dåligt utan att världskatastrofer hänger över en. Insikten som bör kommas till är nog din.

mangs
2007-10-24, 11:22
En mer avancerad form av sadomaschosism?

:D

Doctor Snuggles
2007-10-24, 15:27
Snuggles, exempel på skitsaker som måste göras?

Vissa saker måste man ju bara göra, t ex att jobba, annars blir det ju till att bo på gatan. Samma med räkningar och skit.

Jo, men t.ex. det du nämner.
Men bara för att man måste göra saker, innebär inte att man gör det.
Varför gör man ngt för att man måste, vad är motivationen då? Rädsla (för att hamna på gatan om man inte betalar räkningarna)?

Är intresserad av psykologi, och de belönings-/bestraffningssystem som vi har internt. Dessa verkar slås ur spel när en människa är riktigt ur gängorna.

Såg något program om att det finns många fler deprimerade människor än vad man vetat förut, och att vi måste bredda definitionen på depression. Snubben i programmet fungerade rätt bra i allmänhet, men t.ex. hemma hos honom såg det ut som skit. Kläder låg och möglade i tvättmaskinen, räkningar låg på hög, matrester på golvet o.s.v. Uppenbarligen hade han inte motivationen att göra så kallade vardagliga saker, eller skitsaker som "måste" göras. Såg bara en liten bit, så fick aldrig reda på hur han styrde upp situationen, men det är just sådant jag är nyfiken över.

Doctor Snuggles
2007-10-24, 15:28
Jag har aldrig lust att göra skitsaker. Lust är överskattat. Att motivera mig att göra saker innebär för mig att synliggöra motivet och se konsekvensen av handlandet. Att inte bli vräkt är en tillräcklig motivation att betala räkningar utan att för den skull innebära att jag har lust att göra det.
Vissa perioder får jag också ge mig själv lov att inte ha motivation. Det får vara stökigt hemma, eller jag behöver inte träffa min familj eller vad det nu kan vara för Måsten och Borden jag behänger mig själv med.

Ok, men häng inte upp dig på semantiken. Vad är det du synliggör då? Vad blir känslan som motiverar dig i slutändan? Rädsla?

Doctor Snuggles
2007-10-24, 15:31
Jag ser till att minimera de saker jag inte känner för att göra men måste göra ändå, till att börja med. Sedan är det bara att ta tag i dem en och en. I 8 fall av 10 kan man träna sig att faktiskt tycka om jobbiga saker, i de sista två fallen håller jag skarpt fokus på vad jag får ut av det när det är uträttat. Men det händer också ofta att jag lägger ner tidigare åtangaden därför att jag under själva göromålet inser att det inte är mödan värt.

Jag tror många är olyckligt ovetandes om hur starkt de arbetar för att betinga redan tråkiga saker till att bli något rent oöverstigligt tråkigt. Som exempel hade jag förut svårt att studera hemma vid mitt eget skrivbord. Saken var den att jag hade min dator precis bredvid, så när det var dags att studera vred jag stolen fem grader åt höger, med Kolozzeum, film och serier 2 sekunder bort. Att lösa problemet genom att vara så disciplinerad att jag ändå ignorerar datorn är bara slöseri med energi och dömt att misslyckas. Jag skaffade helt enkelt ett till skrivbord som endast var avsett för studier, skaffade en rutin att ta en promenad innan jag började studera för att hoppet från datorns omedelbara stimulans till skolans mer långsiktiga tillfredsställelse inte skulle kännas så tydlig. Nu går till och med bättre att läsa hemma än i skolan! :thumbup:

Jag har nåt minne av att Dr Phil har sagt nåt bra om detta. Poängen var att ordna livet sådant att du löper chans att göra de rätta valen, istället för att blott kämpa för att göra de rätta valen.

Ja, det låter mycket vettigt, har funderat i samma banor.
Hur tränar du dig då i att gilla saker som du egentligen inte gillar att göra?

coxie
2007-10-24, 15:44
Jag bestämmer mig för att ännu en dag leva som den slav av materialism jag är. Den dagen man inser att livet är meningslöst och det enda valet man har är slipsfärg så är det rätt enkelt att få saker gjort.

Om man inte klarar av denna dekadenta tillvaro så finns ju alltid alternativet att börja med dödsknark eller ta sitt liv.

Isabella
2007-10-24, 16:29
Vissa tråkiga saker försöker jag göra lite roligare. Det är SUPERTRIST att storstäda men resultatet gillar man ju, sätt på hög musik så brukar det funka mycket bättre. Andra smågrejer brukar jag bara tänka att ju fortare jag gör det detso fortare kan jag göra annat kul.

victor_n
2007-10-24, 17:27
tänk bara frammåt. tex mig själv. vägde 62-63kg för 5v sen idag väger jag 70, visst ingen superökning kanske många tycker men för mig som haft sjukt svårt för att gå upp i vikt är det en bravur, så jag tänker ät mer och mer träna träna träna och VÄX! + vila förståss och goda kostråd från grubb*kissass*

n1tro
2007-10-24, 17:36
Det är som att hänvisa till barnen i Afrika. Självklart kan man må dåligt utan att världskatastrofer hänger över en. Insikten som bör kommas till är nog din.

Nu pratar vi ändå om personer i vårt samhälle, inte i Afrikas eller i Polen under andra världskriget, eller hur?
Anyway, att inte trivas på sitt jobb, att mobbas vid vuxen ålder osv osv.. det är lyxproblem, så är det bara tills dagen D. det är då jobbet inte var så jobbigt längre. käk :hbang:

Yankeee
2007-10-24, 17:50
Ofta är det ju så att positiva effekter brukar komma ur tråkiga sysslor (också). Det är all motivation jag behöver.

Muskelbyggaren
2007-10-24, 18:03
Ja, det låter mycket vettigt, har funderat i samma banor.
Hur tränar du dig då i att gilla saker som du egentligen inte gillar att göra?
Genom att metodiskt analysera dem enligt: Varför? och Hur?

Varför kan ge en välbehövlig påminnelse om att det faktiskt är viktigt att man gör det sagda. Genom att steg för steg gå igenom hur, kan man lätt avdramatisera det hela. Är det ett större åtagande man står inför kan det vara idé att till och med använda papper och penna för att i punktform svara på den senare frågan. Sedan kan man också se om det finns en lättare väg. Tycker man exempelvis att borsta tänderna är så tråkigt att man inte förmår sig göra det kan det vara idé att, till en början, i säg en vecka bara borsta i en halv minut.

Distraktion är också en annan metod, lyssna på musik när man gör något tråkigt fungerar bra för mig. Jag har själv rätt stora problem med maten, jag gillar helt enkelt inte att äta och mat är för mig oftast förknippat med obehag. Därför ser jag till att alltid äta framför tvn vilket tar bort fokus från det evennerliga tuggandet.

Det finns massor av sätt och det är svårt att säga en generell metod annat än att försöka specifiera problemet och börja med att se om det finns något man kan ändra på utan att slutmålet påverkas. Sedan är tankearbetet viktigt, att vara observant på de så kallade automatiska tankarna, de som utgör betingningen tråkigt.

rolf
2007-10-24, 18:06
Jag romantiserar hela tillvaron, att det är synd om mig men att jag är häftig och cool som står ut när andra skulle bryta ihop. Något i den stilen.

Yankeee
2007-10-24, 18:09
Jag romantiserar hela tillvaron, att det är synd om mig men att jag är häftig och cool som står ut när andra skulle bryta ihop. Något i den stilen.

Jao, det är rätt jävla fresh att vara elite soldier och städa rummet när morsan säger till en!

L-Sami
2007-10-24, 18:15
Att sätta upp mål för olika saker brukar vara motivationshöjande för mig. Med det sättet kan tråkiga saker bli roliga.

rolf
2007-10-24, 19:10
Jao, det är rätt jävla fresh att vara elite soldier och städa rummet när morsan säger till en!

Exactly my point! :thumbup: