handdator

Visa fullständig version : Tar ni gainers när ni deffar?


Torwald
2007-10-23, 20:45
Ja, gör ni det? Jag gör inte det, men antar att det är en ganska dålig strategi att spara in på det viktaste målet efter träningen.

En proteindrink med malto i blir uppemot 450kcal för min vikt, och under deff är det ju för tusan nästan en hel måltid extra, energi som jag liksom hellre äter i mat.

Tajmar dessutom ganska dåligt med mat efter träning när jag deffar, så det blir verkligen inte optimalt. Är sorgligt medveten om detta, borde jag lägga om?

Scratch89
2007-10-23, 20:47
Jag har inte druckit gainers på ett år eller så. Har inte märkt någon negativ skillnad, bara fått positivt gensvar.

Animalistic
2007-10-23, 20:48
nope, kör en ca 35-40g Vassle direkt efteråt

och äter en större måltid en timma efter träning

Torwald
2007-10-23, 20:53
nope, kör en ca 35-40g Vassle direkt efteråt

och äter en större måltid en timma efter träning
Inga kolhydrater efter träningen alltså? Såhär kör jag också nu (förutom att vasslet är slut sedan en tid tillbaka :P)

Torwald
2007-10-23, 20:54
Jag har inte druckit gainers på ett år eller så. Har inte märkt någon negativ skillnad, bara fått positivt gensvar. Nej, ok. Jag har kört rätt hårt på en proteindrink och en banan efter passet. Vet att det inte är optimalt, men det är ju gott. Hehe...

King Grub
2007-10-23, 20:56
Bara negativt med att utesluta kolhydrat efter träning, men har man ett riktigt tajt kalorischema kanske man kan fundera på att välja något som mättar bättre och ger mer näringsämnen än en gainer. En gainer är absolut inte fel under deff, om man anses sig ha kaloriplats och kan täcka sina näringsbehov ändå från kosten i övrigt.

RassK
2007-10-23, 21:00
Japp

Torwald
2007-10-23, 21:01
Bara negativt med att utesluta kolhydrat efter träning, men har man ett riktigt tajt kalorischema kanske man kan fundera på att välja något som mättar bättre och ger mer näringsämnen än en gainer. En gainer är absolut inte fel under deff, om man anses sig ha kaloriplats och kan täcka sina näringsbehov ändå från kosten i övrigt.

Det är ju det jag vet, men dumma mig tar bort det ändå :smash:

Jag tror jag ska köra lite mer cardio faktiskt, och slänga på lite mer kolhydrater i samband med träning. Har inget emot motion, det är bara trevligt, men jag har haft lite ont om tid, och jag har blivit hungrigare i samband med lite annan stress. Får väl skärpa till mig, helt enkelt.

Fat tony
2007-10-23, 21:07
ta mindre ganiers. Själv tar jag en 40g ganier 30g malto och 10g vassel. Även under deff så vill man ju inte bryta ner sig. sen är det bara att dra 3-4 långdistanspass/veckan och så har du en jävel kropp efter ett tag om du sköter din diet d.v.s.

Torwald
2007-10-23, 21:11
Men det är väl bra att ligga på ett intag av 0.8-1g kolhydrat (gärna malto eller druvsocker?) per kilo kropp efter träning. Det blir ju, för mina cirka 75kg uppemot 250-300kcal för bara malton, sedan tillkommer ju ungefär 150 för proteindrinken. Det är som sagt ganska mycket energi man ska ha i sig för att vara "optimal" efter ett pass.

Men som du säger, helt klart värt det och jobba lite. Har verkligen inget emot motion, men jag måste göra det frivilligt och för att jag har lust, inte för att jag måste. Det börjar dock blir för kallt för att springa :( Börja spinna kanske, som substitut under vintern? Fast det kostar ju pengar. Damn.

EDIT: Fan vad jag spammar.

Fat tony
2007-10-23, 21:18
håller med att det e jävla kalt nu och börja dra och spinna kostar ju, jag som redan ligger och samlar bröd inför morgondagen. men du kan ju ta typ 40g som bara gör en viss del sedan komleterar du med mat... 1g per kropps är inte det för att verkligen "gania" tar du mindre så blir ju det som en lättere återhämting utan fettinlagring sedan är du äter mat. men men du gör som du villl, du får skicka in lite bilder sen*flex*

Animalistic
2007-10-23, 21:20
30g malto ? hur mycket blir det i kcal? någon som vet?

Raggis
2007-10-23, 21:21
30g malto ? hur mycket blir det i kcal? någon som vet?

1g kolhydrat/protein = 4kcal

Torwald
2007-10-23, 21:30
Fast det är lite mindre än 400kcal/100g i malto. Men på ett ungefär.

Fat Tony: Helt klart, så kan jag göra. Jag är ju inte ute efter att gaina. Med gainer menade jag mer en kolhydrat/protein-drink. Om man gainar av den beror ju på hur mycket man dricker. Räcker 30g för återhämtning då? Det är ju bara 0.4g/kg eller något åt det hållet.

L-Sami
2007-10-23, 22:30
EsaPro och maltodextrin, ca 15g eaa och 30g malto innan/under passet, ca 180kcal.

joriice
2007-10-24, 00:43
Naej, Jag uppskattar maten man äter under deff, den "känns" åtminstonde i magen till skillnad från att slurpa i sig en gainer.

Whistler
2007-10-24, 01:04
Vid deff justerar jag kaloriintaget efter mängden motion. En portion gainer efter träningen motsvarar ungefär den extra energiåtgång passet kräver, och jag ligger därmed på samma energibalans som övriga dagar i deffen.

Vicotnik
2007-10-24, 01:50
Jag resonerar som Whistler. Tar dock lite mindre malto än vanligt under deff. Helt utan gainer funkar inte för mig, blir sjukt hungrig direkt efter passet då.

Animalistic
2007-10-24, 05:08
1g kolhydrat/protein = 4kcal

tack

Fat tony
2007-10-24, 09:19
Fast det är lite mindre än 400kcal/100g i malto. Men på ett ungefär.

Fat Tony: Helt klart, så kan jag göra. Jag är ju inte ute efter att gaina. Med gainer menade jag mer en kolhydrat/protein-drink. Om man gainar av den beror ju på hur mycket man dricker. Räcker 30g för återhämtning då? Det är ju bara 0.4g/kg eller något åt det hållet.

30g malto tycker inte jag att det räcker. Det är där för du ska komletera med mat senare. Det är ju bra om du får i dig en lite mängd snabba kolhydrater och vassel sen komleterar du*popcorn*

Torwald
2007-10-24, 10:34
Beställde Esapro nu. Tänkte att jag kör fastande mage, EAA direkt innan passet, 30g malto direkt efter och sedan mat så snabbt som möjligt. Det funkar nog bra, och blir inte så mycket energi egentligen. Eller har jag missförstått det när man tror att det inte finns några direkta fördelar med att äta vassle efter passet om man tar EAA innan?

Whistler
2007-10-24, 12:26
Du kan med fördel ta protein både före och efter passet.

Torwald
2007-10-24, 12:29
Du kan med fördel ta protein både före och efter passet.

EAA ja, men finns det några fördelar med att ta vassle efter passet om man tar EAA innan? Om alternativet är inget protein alls efter passet, förtom en måltid något senare?

Eller missförstår jag dig? :confused:

Taragon
2007-10-24, 13:46
Jag tar inte gainer under deff, Svårt nog att hålla kcal intaget

cam
2007-10-24, 13:54
Jag föredrar att tugga mina kolhydrater och särskilt under deff :thumbup:

Klo
2007-10-24, 14:00
Tar lite mindre för att spara några kalorier, 50g vassle och 60g malto brukar det bli vid deff.

Fat tony
2007-10-24, 14:02
Beställde Esapro nu. Tänkte att jag kör fastande mage, EAA direkt innan passet, 30g malto direkt efter och sedan mat så snabbt som möjligt. Det funkar nog bra, och blir inte så mycket energi egentligen. Eller har jag missförstått det när man tror att det inte finns några direkta fördelar med att äta vassle efter passet om man tar EAA innan?

tycker att du gör helt rätt. EAA innan så är det tillräckligt bra men om du inte skulle ta det skulle det vara bra med vassel efteråt. Tycker jag i alla fall;)

Torwald
2007-10-24, 17:38
Kanoners, tack för gensvar :thumbup:

Animalistic
2007-10-24, 17:56
Tar lite mindre för att spara några kalorier, 50g vassle och 60g malto brukar det bli vid deff.

vad brukar du ta ? :confused:

Whistler
2007-10-24, 18:33
EAA ja, men finns det några fördelar med att ta vassle efter passet om man tar EAA innan? Om alternativet är inget protein alls efter passet, förtom en måltid något senare?

Eller missförstår jag dig? :confused:

Du kan med fördel ta protein både före och efter passet.

..

Pepz
2007-10-24, 18:36
japp det gör jag.. dock en aning mindre kolhydrater än under bulk

Calle Siren
2007-10-24, 21:07
Självklart intar man snabba kolhydrater efter träningen även under diet.

tenchi
2007-10-24, 21:13
nej. varken under deff eller bulk. känner inte att jag behöver nån, det går precis lika bra ändå.

mangemani
2007-10-24, 21:19
självklart tar man en gainer och självklart käkar man en duglig måltid(om inte 2) under dom kommande timmarna efter passet.
aldrig att jag skulle dra ner(utesluta) på något så viktigt.
blir det övertramp i den dagliga kcal siffran,tja,det är oväsentligt,bara vara mer aktiv under dagen då så är den biten fixad.

Klo
2007-10-25, 10:09
vad brukar du ta ? :confused:

Just nu under deff tar jag före och efter träning: 45-60 min före träning RAGE 25-35g + Kolozzeum Pure Whey 50g (ca 15g precis före träning och 35g efter) + Fairing Fast Carbs 60g (ca 20g precis före träning och 40g efter) + några kapslar Kre-Alkalyn efteråt.

Normalt blir det lite mindre malto vid deff.