handdator

Visa fullständig version : bänkpress vs knöböj


pluffer
2007-10-23, 20:32
jag har rätt så svaga ben (kör 50 kg 3 et 6 reps).
är det inte lite konstigt att ja gär starkare i bänkpress än i knäböj?
eller ska man räkna in kroppsvikten i knäböj?
dom bästa benövningarna är det knäböj,benvurl,benspark och utfall?

Rahf
2007-10-23, 20:38
Nej du ska inte räkna in din kroppsvikt i böj. Alla böjvarianter är de bästa övningarna, raka mark går väl in där också. De andra funkar men i jämförelse som benbyggare så är böjvariationer överlägsna. Kom ihåg att våga öka stadigt nu i början, böjen kommer rätt snabbt när man väl har fått igång benträningen.

Benspark kan göra ont i knäna för vissa. Känner du obehag med övningen så ska du inte köra den. Kan du däremot köra den så använd den.

Det här är då en blandning av generella rekommendationer och min egen åsikt som nybörjare.

regus
2007-10-23, 20:39
jag har rätt så svaga ben (kör 50 kg 3 et 6 reps).
är det inte lite konstigt att ja gär starkare i bänkpress än i knäböj?
Ja, det är lite konstigt.

eller ska man räkna in kroppsvikten i knäböj?
Nej

dom bästa benövningarna är det knäböj,benvurl,benspark och utfall?
Knäböj och stela marklyft eller marklyft tycker jag mer om.

Pepz
2007-10-23, 20:58
eller ska man räkna in kroppsvikten i knäböj?


.

i vissa studier så räknar man med att man lyfter 90% av kroppsvikten. +eventuell skivstång

Spader
2007-10-23, 21:02
jag har samma problem, jag tar 100 kg i bänk, men bara 85-90 i knäböj, men det skummaste av allt är att jag tar över 220 kg i benpress :Virro

Officer
2007-10-23, 21:05
tar ni mindre i knäböj än bänkpress bör ni genast lägga om er träning oavsett hur jävla disco ni är.

Handcuff
2007-10-23, 21:07
jag har samma problem, jag tar 100 kg i bänk, men bara 85-90 i knäböj, men det skummaste av allt är att jag tar över 220 kg i benpress :Virro

Vad är skumt med det :confused: I benpressen pressar du i 45grader typ.

mini
2007-10-23, 21:08
tar ni mindre i knäböj än bänkpress bör ni genast lägga om er träning oavsett hur jävla disco ni är.

Amen to that!

ChrisDEFC
2007-10-24, 11:00
tar ni mindre i knäböj än bänkpress bör ni genast lägga om er träning oavsett hur jävla disco ni är.

hur fan kan man komma med ett sånt uttalande? som någon skrev man pressar ju 45grader vilket blir betydligt lättare än att lägga vikt på axlarna och pressa rakt upp. Tror alla jag känner och även 99% av dom jag inte känner lyfter mer i benpress än knäböj... aja, för övrigt i ämnet så har killen i detta fall förmodligen bra tränat bröst och aldrig tränat nått värre med ben innan och därför lyfter mer i bänk för han är van den övningen och kört den betydligt mer, om han kört båda övningarna lika mycket och lika länge så har han förmodligen inte vågat lasta på i knäböj medan han varit viktkåt i bänken pga kompistryck. min version av det hela!

tntballe
2007-10-24, 11:06
hur fan kan man komma med ett sånt uttalande? som någon skrev man pressar ju 45grader vilket blir betydligt lättare än att lägga vikt på axlarna och pressa rakt upp. Tror alla jag känner och även 99% av dom jag inte känner lyfter mer i benpress än knäböj... aja, för övrigt i ämnet så har killen i detta fall förmodligen bra tränat bröst och aldrig tränat nått värre med ben innan och därför lyfter mer i bänk för han är van den övningen och kört den betydligt mer, om han kört båda övningarna lika mycket och lika länge så har han förmodligen inte vågat lasta på i knäböj medan han varit viktkåt i bänken pga kompistryck. min version av det hela!

läs om läs rätt
tar ni mindre i knäböj än bänkpress bör ni genast lägga om er träning oavsett hur jävla disco ni är.

Ivar_Lo-J
2007-10-24, 11:08
tar ni mindre i knäböj än bänkpress bör ni genast lägga om er träning oavsett hur jävla disco ni är.

hur fan kan man komma med ett sånt uttalande? som någon skrev man pressar ju 45grader vilket blir betydligt lättare än att lägga vikt på axlarna och pressa rakt upp. Tror alla jag känner och även 99% av dom jag inte känner lyfter mer i benpress än knäböj... [..]

Läs en gång till.

Edit: tvåa...

DarcyGrahn
2007-10-24, 11:08
Amen to that!

Just det 130kg finsk sisu!

Depzon
2007-10-24, 11:34
Ja, om man nu är ute efter en bodybuildingfysik så... Men det finns ju många som anser att deras ben är nog stora från början, eller inte bryr sig så mycket om benen blir grova eller inte... och så länge överkroppen inte är nåt motorblock i jämförelse så behöver det inte se dumt ut.

Arf Pingvin
2007-10-24, 12:49
Det kan väl vara dumt även om det inte ser dumt ut.

Rahf
2007-10-24, 12:53
Varför saka benen? Man får väl träna singlar om man nu är så fasligt rädd för att de ska växa så ohyggligt under en viktuppgång.

pragmatist
2007-10-24, 13:07
Det är faktiskt ganska vanligt att killar är starkare i bänkpress än i knäböj, i alla fall om vi talar om knäböj med godkänt djup. Många står ju och kör halvböjar med 140 kilo, men skulle förmodligen inte orka med mer än 90-100 om de verkligen tvingades gå ner under parallell. Och 100 kilo i bänk är ju inget märkvärdigt resultat.

pluffer
2007-10-24, 13:09
jag har bara tränat knöböj i kanske tre veckor medans jag har tränat bänkpress i kanske ett halvår. har tidigare inte tränat benen med vikter överhuvudtaget hara bara joggat och så. så ni tror att om jag fortsätter nu med knöböj tre gånger i veckan så kommer jag att bli starkare i den övningen än i bänkpress?


kan lägga till att när jag kör knäböj så gär jag ner så att rumpan nuddar golvet attg (as to the grass). i bänkpress körjag med 25 graders lutning och ett VÄLDIGT brett grepp.

Arf Pingvin
2007-10-24, 13:14
Absolut kommer du bli starkare i böj än bänk om du ligger i tre gånger i veckan.

ChrisDEFC
2007-10-24, 13:23
sorry för min inlägg tidigare, var en felläsning som ni förstod ganska snabbt, trodde ni skrev tar du mindre i knäböj än benpress inte bänkpress. Sorry, inte lätt att va lite halvordblind ;) sorry, ska försöka läsa NOGA nästa gång innan jag gör nått sådant sågande inlägg! Hoppas jag blir förlåten.

Och pluffer om du bara kört knäböj 3veckor är det ju helt ointressant att jämföra med en övning du kört ett halvår, det tar ett tag innan övningen sitter och närvsystemet gjort alla kopplingar rätt, sen vet jag av erfarenhet att just knäböj är en svår övning som tar tid att lära sig utföra korrekt och även svårt att köra speciellt tungt i början men kör du den 2-3ggr per vecka och sakta men säkert ökar på så kommer du förmodligen ta mer i knäböj om ett halvår än du tar i bänkpress, det är min gissning. Sen påverkar ju kroppsbyggnaden åxå en hel del och vissa har lätt för bänk andra för böj osv, sen finns det vissa "svin" som är starka i allt *mini* hehe...
Kör hårt!

Jacksatan
2007-10-24, 13:47
Absolut kommer du bli starkare i böj än bänk om du ligger i tre gånger i veckan.

hm mja. jag är faktiskt inte särskilt mkt starkare i böj än i bänk fast jag tränar båda lika hårt.

Erik__
2007-10-24, 14:38
hm mja. jag är faktiskt inte särskilt mkt starkare i böj än i bänk fast jag tränar båda lika hårt.

Har du tränat båda lika hårt under lika lång tid också?

interpx
2007-10-24, 14:45
Jag har då en fråga. Jag väger 92kg och tar 60kg i knäböj, Sen så ser jag en tjej som väger MAX 60kg men tar 90kg i knäböj, Är det inte ganska logiskt att om jag hade vägt 30kg mindre så hade jag nog tagit 90kg också? alltså om man utgår ifrån att jag har samma muskelmassa

bubbe
2007-10-24, 14:56
Jag har då en fråga. Jag väger 92kg och tar 60kg i knäböj, Sen så ser jag en tjej som väger MAX 60kg men tar 90kg i knäböj, Är det inte ganska logiskt att om jag hade vägt 30kg mindre så hade jag nog tagit 90kg också? alltså om man utgår ifrån att jag har samma muskelmassa

det är inte logiskt att väga 30kg mer och orka lika mycket.

Fartman
2007-10-24, 15:14
Jag har då en fråga. Jag väger 92kg och tar 60kg i knäböj, Sen så ser jag en tjej som väger MAX 60kg men tar 90kg i knäböj, Är det inte ganska logiskt att om jag hade vägt 30kg mindre så hade jag nog tagit 90kg också? alltså om man utgår ifrån att jag har samma muskelmassa

Nej, ökad kroppsvikt brukar per automatik innebära ökad styrka (ffa i knäböj). Detta även om i princip all extra vikt är fett.

Commando1980
2007-10-24, 15:32
jag har rätt så svaga ben (kör 50 kg 3 et 6 reps).
är det inte lite konstigt att ja gär starkare i bänkpress än i knäböj?
eller ska man räkna in kroppsvikten i knäböj?
dom bästa benövningarna är det knäböj,benvurl,benspark och utfall?

benspark kan knappast räknas till de bästa benövningarna....

dessa är mycket bättre:
knäböj,frontböj, benpress, hacksquat ( i maskin eller med stång bakom ryggen, ogillar dock de flesta hacksquat varianter i maskin, känns inte bra i knäna)


för baksida lår: raka marklyft, vanliga marklyft, leg curl (olika varianter), good mornings, utfall, glute ham raises

de flesta människor som tränar ben seriöst bör vara starkare i knäböj än bänkpress.

z_bumbi
2007-10-24, 16:11
Det är faktiskt ganska vanligt att killar är starkare i bänkpress än i knäböj, i alla fall om vi talar om knäböj med godkänt djup. Många står ju och kör halvböjar med 140 kilo, men skulle förmodligen inte orka med mer än 90-100 om de verkligen tvingades gå ner under parallell. Och 100 kilo i bänk är ju inget märkvärdigt resultat.

100 kg i bänken enligt styrkelyftsregler är ganska tungt det också.

Damien Thorne
2007-10-25, 09:43
Just det 130kg finsk sisu!

Det stämmer inte att 130kg fins sisu är starkare i bänkpress än i knäböj utan utrustning.

I knäböj med bälte tog han 2x265kg ganska lätt.

I bänkpress gör han en etta på 230-250kg (vet ej exakt)

DarcyGrahn
2007-10-25, 15:26
Det stämmer inte att 130kg fins sisu är starkare i bänkpress än i knäböj utan utrustning.

I knäböj med bälte tog han 2x265kg ganska lätt.

I bänkpress gör han en etta på 230-250kg (vet ej exakt)

OKej:D

Fat tony
2007-10-25, 15:29
jag bänkar och böjer min egen vikt, men jag kan böja min vikt 5ggr medans jag bara kan bänk min vikt 1 gång, tycker det är ganske ok. faller in på 60kg:)

Solve
2007-10-25, 16:29
jag tar 100 i benböj och 50 i bänk (tror jag kan fåur 60en bra dag) förstår inte hur de kan gå så segt att öka i bänk men så snabbt att öka i böj :S

Allan
2007-10-25, 16:54
Vi kan visa det här rätt enkelt
Det är många som gör 200 i marklyft
Det är färre som klarar 200 i knäböj
Det är få som gör 200 i bänk

Oavsett vad man väger är det ungefär den styrkefördelningen som är vanligast på våra gym (man får naturligtvis justera vikterna efter kroppsvikt, men ni kanske ser sambandet).
För folk som spelar styrkelyft är det lite andra proportioner som spelar roll, men då börjar också fysiska lyten som korta ben och långa armar spela in.

Fat tony
2007-10-25, 19:44
jag tar 100 i benböj och 50 i bänk (tror jag kan fåur 60en bra dag) förstår inte hur de kan gå så segt att öka i bänk men så snabbt att öka i böj :S

måste bara säga att det där är det dummaste sitatet från rocky balbo:smash:

+1

dyxeldoff
2008-01-22, 02:31
jag har samma problem, jag tar 100 kg i bänk, men bara 85-90 i knäböj, men det skummaste av allt är att jag tar över 220 kg i benpress :Virro

du har tränat för lite ben eller så är du ovanlig

och det är inte alls konstigt att du tar 220 i benpress när du tar 90 i böjen

har du kass teknik i böjen kan man ta ca 3x mer i en benpress
inget konstigt med det

Sheogorath
2008-01-22, 02:41
jag har bara tränat knöböj i kanske tre veckor medans jag har tränat bänkpress i kanske ett halvår. har tidigare inte tränat benen med vikter överhuvudtaget hara bara joggat och så. så ni tror att om jag fortsätter nu med knöböj tre gånger i veckan så kommer jag att bli starkare i den övningen än i bänkpress?


kan lägga till att när jag kör knäböj så gär jag ner så att rumpan nuddar golvet attg (as to the grass). i bänkpress körjag med 25 graders lutning och ett VÄLDIGT brett grepp.

Hur korta underben har du? Skulle vara kul om du lade upp en film. Jag har aldrig sett någon med så korta underben att rumpan nuddar golvet! Kul, ju. Film!

KniveN
2008-01-22, 02:48
Hur korta underben har du? Skulle vara kul om du lade upp en film. Jag har aldrig sett någon med så korta underben att rumpan nuddar golvet! Kul, ju. Film!

Hängröv kanske :D

Sheogorath
2008-01-22, 02:50
Hängröv kanske :D

:laugh:

Arf Pingvin
2008-01-22, 03:36
Bredare mellan fötterna kanske.

http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny/images/shoes/Snatch_with_very_low_squat_2.jpg

Ganymedes
2008-01-22, 08:40
Bredare mellan fötterna kanske.

http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny/images/shoes/Snatch_with_very_low_squat_2.jpg

Bah! Om det där ar atg så är det en förbannat lat trädgårdsmästare. Gräset ska max vara 5 cm högt. :D Närå, mäktig bild förresten!

Sheogorath
2008-01-22, 09:12
Bredare mellan fötterna kanske.

http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny/images/shoes/Snatch_with_very_low_squat_2.jpg

Det finns lite drygt en dm kvar även på den bilden. Han sa "röven nuddar golvet" och jag sa att jag aldrig sett det. Jag har fortfarande aldrig sett det. Jag är nyfiken!

bertbert
2008-01-22, 09:14
Är det bara jag som tror att pluffer talade bildligt snarare än bokstavligt?

Imponerande konster dock på bilden må jag säga...

Sheogorath
2008-01-22, 09:20
Är det bara jag som tror att pluffer talade bildligt snarare än bokstavligt?

Imponerande konster dock på bilden må jag säga...

Fast ordvalet "nuddar"? Antingen nuddar man väl eller så gör man det inte? Jmf. bänkpress. Men vi släpper det for now, tycker jag.

Smml
2008-01-22, 09:27
Jag tycker djupa knäböj är roligare än bänkpress. Är starkare i böj än i bänk också :)

Rahf
2008-01-22, 09:35
Böj har gått dåligt och har varit svag de senaste två veckorna *mini* . Så den här veckan kommer bänkpress vara roligare.

ArcTiC
2008-01-22, 10:04
Böj har gått dåligt och har varit svag de senaste två veckorna *mini* . Så den här veckan kommer bänkpress vara roligare.

+1
Irriterande!

Robbin
2008-01-22, 10:21
Jag ligger nog på ungefär samma vikter i böj som i bänk. Fast jag har tränat ben ca en tredjedel så kort tid som överkroppen så det har sin förklaring.

z_bumbi
2008-01-22, 12:25
Det finns lite drygt en dm kvar även på den bilden. Han sa "röven nuddar golvet" och jag sa att jag aldrig sett det. Jag har fortfarande aldrig sett det. Jag är nyfiken!

Det finns en regel inom tyngdlyftningen att röven inte ska nudda golvet och det händer då och då att lyft blir underkända på den regeln.

Arf Pingvin
2008-01-22, 12:48
Jag letade egentligen ett kollage med djupa squats. Alla är ungefär som den jag postade, knäna ser ut att vara ledade åt fler än ett håll. Jag vet att jag har sett en film de facto ATG, tror det var en tjej som lyfte men kan inte minnas var jag skulle ha sett den.