handdator

Visa fullständig version : Hooka innebandyblad.


IntenZe
2007-10-23, 16:49
Vad menas med att hooka ett blad till en innebandyklubba? Har sökt lite på google men hittar inga bilder riktigt. Har någon en bild eller något? Har läst nå beskrivningar men det står bara "sen hookar du bladet".
Vet inte riktigt hur man ska vinkla den. Ska det vara skruvat bakifrån och fram eller ska det vara mer som att det börjar rakt och blir mer och mer "bakåtlutat"?

brill
2007-10-23, 16:50
"Hooka" innebär helt enkelt att du böjer till ditt blad, sen kan man ju göra detta på några olika sätt.

Gabs
2007-10-23, 16:56
Vanligaste är att man doppar bladet i kokande vatten i typ 10 min så det blir lagom böjbart. Sen böjer man bara till bladet till önskad krysset-böj.

blekfet2
2007-10-23, 17:14
Ett bra sätt att hooka sitt blad är att du håller bladet ovanför en platta på spisen för att sedan med en handske på handen fatta bladet och snabbt doppa ned det i en hink med kallt vatten samtidigt som du med handsken på formar din önskade vinkel.

Passa bara så du inte har för varmt eller håller bladet för länge.


Det här är ett litet riskabelt sätt att vinka om man är ovan, men efter att man blir duktigt på det så är det utan tvekan bästa sättet att hooka bladet på.

Mersault
2007-10-23, 17:15
Ett tips är ju att du som gabs sa kokar vatten, tar bort kastrullen från plattan och lägger i bladet ett tag. Sen tar du upp bladet och böjer varefter du direkt efter spolar kallt vatten på bladet så att det stelnar.

IntenZe
2007-10-23, 17:43
Är det bättre att forma den "skålad" eller att bara ta tag i långsidorna och böja den så den inte blir skålad? Vad är en krysset-böj?

Mersault
2007-10-23, 17:47
Är det bättre att forma den "skålad" eller att bara ta tag i långsidorna och böja den så den inte blir skålad? Vad är en krysset-böj?

Det beror ju lite på vad du gillar att spela med. På mina klubbor brukar jag skåla en aning och även försöka få till lite undervinkel (underdelen av bladet utåt) sen om du ska spela match på klubbnivå så får ju böjen heller inte vara mer än ungefär en 5-krona

http://www.mitticupen.se/innebandy/tips/utespelare.html

egge
2007-10-23, 19:21
Värmepistol är en genväg men värm inte för mycket.

stenis
2007-10-23, 19:57
Värmepistol är en genväg men värm inte för mycket.

Överlägset det bästa sättet att hooka hockey samt bandyklubbor, värm med pistolen, hooka till önskad vinkel, ned med bladet i kallt vatten eller snö :)

IntenZe
2007-10-23, 20:10
Jag vet hur man gör för att hooka den. Är bara osäker på hur den ska hookas.

egge
2007-10-23, 20:14
Jag vet hur man gör för att hooka den. Är bara osäker på hur den ska hookas.

Aha, men det är ju helt individuellt, bara att testa sig fram. Började med U-hooken på fritids, då var man kung. ;D

stenis
2007-10-23, 20:18
Jag hookade alltid innåt och samtidigt uppåt, fattar du..? Samtidigt som man lär se till att den inte blir för hookad, då är den inte tillåten att spela med under matcher.

malakai
2007-10-23, 21:00
varför ska du hooka nått om du inte vet hur? vafan spela med raktblad eller testa lite olika innan du hookar. Detta va en konstig fråga då "hooken" är väldigt inviduell, ska folk på ett forum hjälpa dej kommer du inte bli nån bra spelare tyvärr.

IntenZe
2007-10-24, 11:05
Jag har ju upptäckt att jag har hookat klubbor förr nu när jag vet vad det betyder. Vet ju hur jag haft förut men jag tänkte få lite synpunkter om vad folk tycker är bra osv.