handdator

Visa fullständig version : Serratus anterior i pull-over?


Termy
2007-10-23, 15:40
För att inte gå mer off-topic i den andra tråden startar jag en ny tråd.
Googlade fram en studie: http://libdigi.unicamp.br/document/?down=9910

Där påvisar man en viss aktivitet i serratus anterior vid pull-over med böjda och raka armar. Vore intressant om man kunde få mer klarhet i det hela.

Ivar_Lo-J
2007-10-23, 15:53
Serratur anterior abducerar ju scapula (drar isär skulderbladen), så om man "trycker isär" skulderbladen i toppläget, på samma sätt som sista lilla biten i en armhävning, så lär väl serratus aktiveras. Trycker man istället ner skuldrorna i bänken (bänkpress-style) så borde det ju bli mindre serratus med i bilden.

Sheogorath
2007-10-23, 16:21
Som jag skrev i den andra tråden hittar man Serratus anterior som synergist i övningar för anteriora och laterala huvudena av axlarna. Ta en militärpress som exempel. Där har du belastning i rakt motsatt riktning mot i en pullover. Militärpress, om vi tittar på axelleden, är en flexion. Pullovern är en extension.

Titta på vad muskeln gör med skulderbladen och hur skulderbladen rör sig i en pullover!

Träningsvärken som kan ligga över revbenen kommer från magmuskler; Rectus abdominis som fäster i 5:e, 6:e och 7:e revbenen, samt ev. obliquerna som har sitt ursprung i revben 5-12: de absolut lägsta revbenen alltså.

Varför magen i en pullover? Som man kan se i en illustration utanför man en flexion av bålen simultant med extensionen i axelleden. Man "bänder" upp vikten delvis med magen. Vi kikar:

http://www.exrx.net/AnimatedEx/PectoralSternal/DBPullover.gif

Och även om man inte gör rörelsen dynamiskt är det en likvärdig anspänning av magen för att hålla kroppen i position. Precis som när erektorerna jobbar i ett marklyft.

Är man inte van vid pullover räcker detta definitivt för träningsvärk i magen.

Var har då Serratus anterior sitt ursprung, och varför denna ständiga missuppfattning att pullovers tränar Serratus anterior?

Revben 5, 6, 7, 8 och 9 delar Serratus anterior med Rectus abdominis och obliquerna!

Känner du på träningsvärk över revebenen är det alltså inte alls särskilt lätt, eller ens säkert att det går, att avgöra varifrån träningsvärken stammar!

Men nu är det alltså uträtt varför det måste vara magmuskler och inte Serratus anterior, i en pullover.

Ivar_Lo-J
2007-10-23, 16:41
Det behöver ju inte vara antingen eller. Oavsett om man får träningsvärk eller ej finns det väl inget som motsäger att en person som utför en pullover gör en abduktion av scapula i slutläget i något slags försök att pressa uppåt. Det borde ju handla om hur man utför rörelsen. Om det sen är så det är "tänkt" att man ska göra, är ju en helt annan fråga.

Sheogorath
2007-10-23, 17:02
Det behöver ju inte vara antingen eller. Oavsett om man får träningsvärk eller ej finns det väl inget som motsäger att en person som utför en pullover gör en abduktion av scapula i slutläget i något slags försök att pressa uppåt. Det borde ju handla om hur man utför rörelsen. Om det sen är så det är "tänkt" att man ska göra, är ju en helt annan fråga.

Fast det blir ett konstigt resonemang. Klart man kan få alla övningar där du har vikt på ungefärligt rätt plats att aktivera Serratus om du abducerar skulderbladen i slutpressen. Du kan ju göra slutpressar där du gör en protraktionsrörelse i t.ex. bänkpress, uppåtlutande press, axelpressar etc. Men det är inte så man normalt gör rörelsen, och det är hur man normalt gör rörelsen som är intressant. Inte hur man kan trixa till den för att ev. få en liten aktivitet. Hoppar du upp på tå i toppläget när du gjort en knäböj får du massa aktivitet i Gastrocnemius, men det är inte normalt det vi kallar för en knäböj. Övningen finns, men specificeras som någonting annat. T.ex. knäböj med hopp.

Vill man utföra övningar för Serratus ska man göra axelpressar tycker jag. Vanliga militärpressar eller ännu bättre push-pressar med kontaktnegativ. Vill man isolera hyfsat finns ju rena protraktionsrörelser av skuldergördeln med stång på raka armar, men det är inga bra övningar i min mening. Då är armböj med skulderbladsabduktion absolut bättre.

Ivar_Lo-J
2007-10-23, 18:41
Fast det blir ett konstigt resonemang. Klart man kan få alla övningar där du har vikt på ungefärligt rätt plats att aktivera Serratus om du abducerar skulderbladen i slutpressen. Du kan ju göra slutpressar där du gör en protraktionsrörelse i t.ex. bänkpress, uppåtlutande press, axelpressar etc. Men det är inte så man normalt gör rörelsen, och det är hur man normalt gör rörelsen som är intressant. Inte hur man kan trixa till den för att ev. få en liten aktivitet. Hoppar du upp på tå i toppläget när du gjort en knäböj får du massa aktivitet i Gastrocnemius, men det är inte normalt det vi kallar för en knäböj. Övningen finns, men specificeras som någonting annat. T.ex. knäböj med hopp.

Vill man utföra övningar för Serratus ska man göra axelpressar tycker jag. Vanliga militärpressar eller ännu bättre push-pressar med kontaktnegativ. Vill man isolera hyfsat finns ju rena protraktionsrörelser av skuldergördeln med stång på raka armar, men det är inga bra övningar i min mening. Då är armböj med skulderbladsabduktion absolut bättre.

Naturligtvis kan man kontrahera godtycklig muskel under godtycklig övning, men vissa rörelser ligger ju närmare till hands när man utför vissa andra rörelser.
Jag försöker inte hävda att serratus anterior med nödvändighet måste aktiveras eller är särskilt viktig i rörelsen. Som jag uppfattade trådskaparen hade han hittat någon som sett indikationer på att serratus anterior aktiverades vid just denna övning och undrade hur detta kunde komma sig. Att personerna i fråga utfört någon form av scapulaabduktion anser jag då är en inte allt för långsökt orsak till denna observerade aktivering.
Jag ser inte riktigt vad det är som du anser är så främmande med att den rörelsen skulle göras som en del i den totala rörelsen. Och som sagt, jag försöker inte hävda att övningen "ska" eller inte ska göras med en abduktion i scapula, jag anser bara att det inte är särskilt orimligt att många gör så. Antalet personer som omedvetet går upp på tå i en knäböj är nog betydligt lägre än antalet personer som omedvetet utför en scapulaabduktion i denna övning, bänkpress, liggande hantelpress etc.

Sheogorath
2007-10-23, 18:48
Naturligtvis kan man kontrahera godtycklig muskel under godtycklig övning, men vissa rörelser ligger ju närmare till hands när man utför vissa andra rörelser.
Jag försöker inte hävda att serratus anterior med nödvändighet måste aktiveras eller är särskilt viktig i rörelsen. Som jag uppfattade trådskaparen hade han hittat någon som sett indikationer på att serratus anterior aktiverades vid just denna övning och undrade hur detta kunde komma sig. Att personerna i fråga utfört någon form av scapulaabduktion anser jag då är en inte allt för långsökt orsak till denna observerade aktivering.
Jag ser inte riktigt vad det är som du anser är så främmande med att den rörelsen skulle göras som en del i den totala rörelsen. Och som sagt, jag försöker inte hävda att övningen "ska" eller inte ska göras med en abduktion i scapula, jag anser bara att det inte är särskilt orimligt att många gör så. Antalet personer som omedvetet går upp på tå i en knäböj är nog betydligt lägre än antalet personer som omedvetet utför en scapulaabduktion i denna övning, bänkpress, liggande hantelpress etc.

Ah! Då är vi helt överens.

Ivar_Lo-J
2007-10-23, 18:52
Ah! Då är vi helt överens.

Det låter fint det :)

Arne Persson
2007-10-23, 19:00
Alla överkroppsövningar samt att du andas mm aktiverar M. serratus anteriror.

Sheogorath
2007-10-23, 19:03
Alla överkroppsövningar samt att du andas mm aktiverar M. serratus anteriror.

Fast mer, eller mindre. Du har ju betydligt mycket mindre aktivitet i t.ex. en chin än en militärpress, right?

Fat tony
2007-10-23, 20:38
det är en jävla snygg muskel i alla fall med lite BF%

Sheogorath
2007-10-23, 20:44
det är en jävla snygg muskel i alla fall med lite BF%

:thumbup: