handdator

Visa fullständig version : Nedre magparti


Spawn
2007-10-23, 15:01
Jag undrar vad som ger mest träning i nedre magparti"magmuskerna"
Jag har hört att man inte kan få koncentrerad träning där för att det är hela magpartiet som arbetar när man gör en mag övning. Är detta en myt eller är det så att man kan träna nedre parti mer än övre?


Tack på förhand /Spawn

Exhale_
2007-10-23, 15:04
Jag tycker benlyft är en bra övning för nedre magpartiet, likaså crunches till viss del.

tomccc
2007-10-23, 15:04
Nej det är helt riktigt, du kan inte träna övre/nedre delen av magen specifikt på något sätt.

Spawn
2007-10-23, 15:07
Nej det är helt riktigt, du kan inte träna övre/nedre delen av magen specifikt på något sätt.

Hur kommer det sig att jag körde dragon flag och bara fick kontakt i övre då?

Sheogorath
2007-10-23, 15:08
ExRx.net: Lower Ab Myth (Muthhttp://www.exrx.net/WeightTraining/Myths.html#anchor7441959)

Man kan påvisa skillnader i aktivitet men i praktiken bör det inte göra någon skillnad, om jag tolkat det skrivna rätt.

King Grub
2007-10-23, 15:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96991&highlight=%F6vre+nedre

Sheogorath
2007-10-23, 15:16
Hur kommer det sig att jag körde dragon flag och bara fick kontakt i övre då?

Du har flera lager muskler i buken. När du får "kontakt" i "övre" som du säger, så kanske det är just Rectus abdominis du känner. Men när du får"kontakt" med det du tror är "nedre" är det med största sannolikhet Iliopsoas, någon annan av höftböjarna, Transversus Abdominis eller någon annan lågt belägen muskel i ett djupare muskellager. Det är nog väldigt svårt för dig att avgöra i vilket lager din "kontakt" eller "träningsvärk" befinner sig.

Eller hur?

Kolla här, på Transversus t.ex.

http://www.tracyspersonaltraining.com/Images/TransAbs-Muscle.jpg

Eller Iliopsoas.

http://www.exrx.net/Graphics/Iliopsoas.gif



Lager på lager av olika muskler.


:)

Knabb
2007-10-23, 15:24
Magen är grymt komplex. Att beakta: Magen har fyra olika muskler med 8 olika nerver. De olika magmusklerna har olika uppgifter. Samma magmuskel kan utföra flera arbetsuppgifter samtidigt.

Sheogorath
2007-10-23, 15:27
Magen är grymt komplex. Att beakta: Magen har fyra olika muskler med 8 olika nerver. De olika magmusklerna har olika uppgifter. Samma magmuskel kan utföra flera arbetsuppgifter samtidigt.

Uhm. "Magen har fyra olika muskler". Vad menar du i detta fall med "magen"?

Spawn
2007-10-23, 15:36
Tack för alla bra svar. Ska köra på crunches i cablecrossen och dragon flags så får vi se om 8-packet smyger sig fram

Rahf
2007-10-23, 15:43
Uhm. "Magen har fyra olika muskler". Vad menar du i detta fall med "magen"?

Jag tror att han menar mer än just Rectus Abdominis. Alltså alla olika muskler som är placerade på nedre, främre samt sidan av bålen.

Knabb
2007-10-23, 16:47
Uhm. "Magen har fyra olika muskler". Vad menar du i detta fall med "magen"?
Dessa fyra muskler är det jag menar och de klassas som magmuskler:
transversus abdominis, obliquus internus, obliquus externus och rectus abdominis.

Sheogorath
2007-10-23, 17:09
Dessa fyra muskler är det jag menar och de klassas som magmuskler:
transversus abdominis, obliquus internus, obliquus externus och rectus abdominis.

OK. Bara så att vi har alla begrepp på rätt plats. Förresten, bara av nyfikenhet: Varför räknar du inte t.ex. Quadratus Lumborum och Diafragma som magmuskler? :confused:

Knabb
2007-10-23, 17:56
OK. Bara så att vi har alla begrepp på rätt plats. Förresten, bara av nyfikenhet: Varför räknar du inte t.ex. Quadratus Lumborum och Diafragma som magmuskler? :confused:
Quadratus lumborum brukar räknas som en ryggmuskel och diaframgma som andnings muskel. Det är så det klassifiseras normal, varför de gjort just så vet jag inte.

Sheogorath
2007-10-23, 18:10
Quadratus lumborum brukar räknas som en ryggmuskel och diaframgma som andnings muskel. Det är så det klassifiseras normal, varför de gjort just så vet jag inte.

Intressant! Vi kör columnas muskulatur på föreläsningen på torsdag; då kan jag vara uppmärksam på om vi använder samma indelning. Kanske kan fråga om motivering och så också. Quadratus lumborum utför ju samma rörelser som Obliquerna, med undantag för flexion i sagittalplanet; det var därför jag spontant tyckte att den borde räknas som en magmuskel. :)

Rahf
2007-10-23, 19:37
Diafragman är väl autonom?

Sheogorath
2007-10-23, 20:14
Diafragman är väl autonom?

Inte uteslutande. Du kan ju kontrollera din andning.

Durayan
2007-10-23, 20:22
Helt rätt så kan man inte köra bara en del av magen. Däremot är det stor skillnad på om du lyfter överkroppen (sit ups) eller benen (benlyft). Vilket du har störst nytta av beror på vilken sport du tränar för. Givetvis är det bra att göra båda, men tänka på vilken av dessa rörelser du ska lägga mest krut på kan ju vara bra.

Glöm inte musklerna i sidorna heller. Men... Vill man undvika så kallade "love handles" ifall man går upp lite i vikt ska man aldrig köra dessa med vikter, utan alltid med kroppen som motstånd, annars utvecklar man en för grov muskel där, vilket bara gör att man ser fet ut (även om det är muskel och inte flebb).

Sniggel
2007-10-23, 21:39
Helt rätt så kan man inte köra bara en del av magen. Däremot är det stor skillnad på om du lyfter överkroppen (sit ups) eller benen (benlyft). Vilket du har störst nytta av beror på vilken sport du tränar för. Givetvis är det bra att göra båda, men tänka på vilken av dessa rörelser du ska lägga mest krut på kan ju vara bra.

Glöm inte musklerna i sidorna heller. Men... Vill man undvika så kallade "love handles" ifall man går upp lite i vikt ska man aldrig köra dessa med vikter, utan alltid med kroppen som motstånd, annars utvecklar man en för grov muskel där, vilket bara gör att man ser fet ut (även om det är muskel och inte flebb).

Jag försöker lyfta så tungt som möjligt och jag tycker fortfarande att min(a) magmuskel/ler (rectus abdominis) är för små :D
Fast jag får väl erkänna att magträningen inte prioriterats så mycket genom åren. Mina obliques är bra men det lär nog bero på allt böjande och markande.
Det tar nog bra tid innan man ser fet ut av enbart magmuskler, om det nu ens är möjligt (ok vissa bodybuilders ser feta ut trots låg bf men det beror nog delvis på annat än för stora magmuskler)

Sheogorath
2007-10-23, 21:49
Jag försöker lyfta så tungt som möjligt och jag tycker fortfarande att min(a) magmuskel/ler (rectus abdominis) är för små :D
Fast jag får väl erkänna att magträningen inte prioriterats så mycket genom åren. Mina obliques är bra men det lär nog bero på allt böjande och markande.
Det tar nog bra tid innan man ser fet ut av enbart magmuskler, om det nu ens är möjligt (ok vissa bodybuilders ser feta ut trots låg bf men det beror nog delvis på annat än för stora magmuskler)

Fast kör jag sidovridningar för obliques så växer dom groteskt fort och det blir inte alls snyggt. Så jag får plusetta med vad herr klättrare skrev.

Som byggare gör man nog bäst i att fokusera på flexioner i sagittalplanet i sin magträning, och så får man leva med att obliquerna tränas sekundärt i vissa övningar.

Knabb
2007-10-23, 21:50
Intressant! Vi kör columnas muskulatur på föreläsningen på torsdag; då kan jag vara uppmärksam på om vi använder samma indelning. Kanske kan fråga om motivering och så också. Quadratus lumborum utför ju samma rörelser som Obliquerna, med undantag för flexion i sagittalplanet; det var därför jag spontant tyckte att den borde räknas som en magmuskel. :) När ländryggen är kraftigt flekterad gör även quadratus lumborum flexion :) Klassifiseringen kan ha ändrats, var några år sedan jag läste anatomi.

Fultjack
2007-10-23, 21:57
När ländryggen är kraftigt flekterad gör även quadratus lumborum flexion :) Klassifiseringen kan ha ändrats, var några år sedan jag läste anatomi.

Jag har lärt mig samma sak som dig iaf, och jag läser anatomi just nu :thumbup:

Knabb
2007-10-23, 22:00
Fast kör jag sidovridningar för obliques så växer dom groteskt fort och det blir inte alls snyggt. Så jag får plusetta med vad herr klättrare skrev.

Som byggare gör man nog bäst i att fokusera på flexioner i sagittalplanet i sin magträning, och så får man leva med att obliquerna tränas sekundärt i vissa övningar. Skeptisk, då är du ett genetiskt freak :)
Tennisspelare, fotbollsspelare, hockeyspelare mm. Tränar massa vridningar och är nog starkare i den rörelsen än många byggare men inte har de någon midja som sticker ut.

Rahf
2007-10-23, 22:04
Skeptisk, då är du ett genetiskt freak :)
Tennisspelare, fotbollsspelare, hockeyspelare mm. Tränar massa vridningar och är nog starkare i den rörelsen än många byggare men inte har de någon midja som sticker ut.

Den "sticker inte ut" på det viset utan fysiken blir rak iom. att midjan blir bredare. De du har nämnt tränar för funktion och jag skulle våga påstå att många hockeyspelare har rätt raka överkroppar. Tennisspelare och fotbollsspelare är smala, finns ingen anledning att släpa runt på fler kilon än nödvändigt.