handdator

Visa fullständig version : Kickboxning?


Mrcz
2007-10-22, 17:27
Tjenare !
hade tänkt börja på någon kampsport... min polare tipsar om kickboxning..
vad tkr ni om det ?
Förslag på andra kamsporter ?

Solve
2007-10-22, 17:28
börja på en riktig sport istället: boxning

regus
2007-10-22, 17:33
Thaiboxning eller börja på en Mma-klubb. Eller boxning.. eller kickboxning.

Lillstrumpa
2007-10-22, 17:41
Kickboxning ger bra fysik för stående fight, men är imo lite trist i längden. Jag har tränat MMA istället. Mer allround, mer "fysiskt" (som i att man får krama motståndaren hårt :) ) och jag tycker att det ger en utmärkt allroundfysik. Brazilian ju jutsu är kul om du vill köra med gi (dräkt) och inte vill sparka eller slå. Utan gi och utan spark/slag får det väl bli submission wrestling (som man för övrigt tränar mycket när man kör MMA). Det finns en uppsjö av olika kampsporter men jag brukar säga att om det inte är traditionell kampsport eller någon utpräglad form av självförsvar (som krav maga) du är ute efter, så passar MMA väldigt bra. Det finns säker folk här som kan fylla i med ännu mer info. Lycka till med kampsportandet!

fajiwara
2007-10-22, 17:46
shootfighting eller brazilian juijitsu utan tvekan

machine gun
2007-10-22, 17:57
Jag tränade kickboxning i 2,5 år och det är sjukt roligt enligt mig (slutade pga skada). Mitt tips är att du kollar upp vilka kampsportsklubbar som finns i närheten och så testar du några olika innan du bestämmer dig. De flesta är schyssta och låter en provträna gratis en eller två gånger innan man måste köpa träningskort.

Mrcz
2007-10-22, 18:04
ok ok ;) tackar :D
blir väll att testa kickboxning då :)
och om de inte verkar bra testar jag väll något annat ;)

JoelR
2007-10-22, 18:13
Testa runt själv och se vad som du tycker är roligast. För det är ju trots allt du som ska träna och trivas, inte din kompis.

Jag tränar själv kickboxning och tycker det är jättekul :)

stridis
2007-10-22, 18:47
Mrcz: Det beror ju helt på vad du vill göra, och vad du vill ha ut av träningen.
Vill du lära dig slag och spark etc? Vilken är din motivation att börja och fortsätta med kampsport? Vad är viktigt för dig?

För egen del så gilllar jag slag och spark (och knän glöm inte dem!), och ser till klubbatmosfären ffa. Jag tycker du skall pröva dig fram, så vet du att du valt något som passar dig och vad du vill ha ut av träningen. Så att du inte vaknar upp en dassig morgon 8 år senare och tänker, fan jag skulle börjat i Muay thai istället, var ju uppenbart redan från början jue... :MrT:

Mrcz
2007-10-22, 18:54
haha mjo ^^
vad e de för skillnad på muay thai , thaiboxning och kickboxning egentligen ?
jag vill lära mig sparkar slag osv... också fys osv ^^

Fat tony
2007-10-22, 20:10
själv är det boxning för min del, tycker de e roligt o slå andra på käften tills de inte ens klarar av att stå....*whistle* nej men jämfört kickboxning är det typ milijoner olika kombinationer man kan göra mycket att hålla reda på, jämfört med boxning så lär man sig grunderna snabbt sen är det bara 6 olika slag man kan göra och det e kul som fan. Boxning @BBK(som inte finns än)*bs*

Laijza
2007-10-22, 20:17
haha mjo ^^
vad e de för skillnad på muay thai , thaiboxning och kickboxning egentligen ?
jag vill lära mig sparkar slag osv... också fys osv ^^

thaiboxning är det svenska ordet för muay thai (de är alltså samma sak) ;)
jag själv går på thaiboxning. skitkul och verkligen ngt jag kan rekommendera :thumbup:
för att läsa om skillanden mellan thaiboxning och kickboxning klicka här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102601)

Betar
2007-10-22, 20:33
Visste ni att mma har färre skador än pingis. Alltså att de är fler som blir skadade i pingis än i mma. =D

Fat tony
2007-10-23, 06:40
Visste ni att mma har färre skador än pingis. Alltså att de är fler som blir skadade i pingis än i mma. =D

det är flest personer som dör inom fotboll än i någon annan sport

adis
2007-10-23, 08:11
MMA utan tvekan.

hangatyr
2007-10-23, 09:34
om du vill tävla är det BJJ som gäller, tycker jag. Det finns rejält gott om bjj-tävlingar runt om i Sverige och sporten växer väldigt fort.

Olof
2007-10-23, 10:50
Kickboxning skiljer sig åt mellan olika klubbar i Sverige. Vissa klubbar är väldigt inspirerade av amerikansk kickboxning vilket innebär:

*Många lätt konaktstekinker. Den här typen av kickboxing ser mycket ut som fäktning.

* Man fightas med sidan vänd till (som många boxare och tae kwon do utövare) det innebär att den här stilen inte är speciellt framgångsrikt om man vill tävla i kickboxning med low kicks.

*Mycket hook- och sidekicks.

Den andra typen av kickboxning är mer inspierad av thaiboxning och holländsk kickboxning, det innebär att:

*Man använder sig av tekniker som är realistiska i såväl full som lätt kontakt.

*Det är onekligen mer tryck i den här teknikerna vilket gör den här stilen väldigt om rolig om man som mig gillar att stumma sparkar.

* Man fightas med en parallell fighting ställing, det gör att den går att anpassa till kickboxing med low-kicks.

martial_man
2007-10-23, 11:23
Börja träna "Jeet Kune Do" Man blir bäst på sparring och fight i verkliga livet;P
och man bygger upp sin fysik som bara den:) typ bara fys och kondisträningar samt en massa träning på de få tekniker som finn i Jeet kune do. Hellre att du är mästare på ett få par effektiva tekniker än att träna på 1000 olika och inte kan behärska en ända:S

Mrcz
2007-10-24, 18:15
Har testat kickboxning ju å de va jevligt kul ;)
men jag tränar hockey runt 3 ggr/vecka + 2 matcher...
är det för mycke om jag börjar köra kickboxning 1-2 ggr veckan ?

Alexton
2007-10-24, 18:22
tränade thaiboxning i 5 år förut, sen ville jag ta en paus och gymma ett par år. Nu till våren blir det mma. Thaiboxning är roligt och kan rekommendera starkt.

Olof
2007-10-25, 06:25
Har testat kickboxning ju å de va jevligt kul ;)
men jag tränar hockey runt 3 ggr/vecka + 2 matcher...
är det för mycke om jag börjar köra kickboxning 1-2 ggr veckan ?

kickboxning är en mycket energikrävande sport så det finns en klar risk att din hockey prestation försämras i början. Det tar alltid en viss tid innan kroppen anpassat sig.

Betar
2007-10-27, 08:56
det är flest personer som dör inom fotboll än i någon annan sport

Det är väl inte så konstigt egentligen!? Men det jag mena var ju hur fan kan man skada sig i pingis? Även om man får en smash i magen så blir man ju långt ifrån skadad.:laugh:

Doctor Snuggles
2007-10-27, 10:01
Börja träna "Jeet Kune Do" Man blir bäst på sparring och fight i verkliga livet;P
och man bygger upp sin fysik som bara den:) typ bara fys och kondisträningar samt en massa träning på de få tekniker som finn i Jeet kune do. Hellre att du är mästare på ett få par effektiva tekniker än att träna på 1000 olika och inte kan behärska en ända:S

Du glömde påpeka att Bruce Lee skulle knäcka alla mma utövare idag. *whistle*

ZHTOHELLAS
2007-10-27, 10:02
kickboxning är en mycket energikrävande sport så det finns en klar risk att din hockey prestation försämras i början. Det tar alltid en viss tid innan kroppen anpassat sig.

+ 1

Jävligt energi krävande, har tappat 3kg på 1vecka.

*mini* :D