handdator

Visa fullständig version : Feedback på knäböj!


thatkrillesshow
2007-10-22, 16:44
Böjen e nog min sämsta övn. Blir mkt gärna bättre på den, så lite feedback på vad jag kan jobba på osv skulle sitta fint:)

Knäböj 10*60 kg
Si3znbHLBio

Knäböj 8*80 kg
Si_NWpGXgeg

Knäböj 5*85 kg
WO3vac68aS0

Lelle Pelle
2007-10-22, 16:50
Precis så där ser mina böjar ut när jag kör med fri stång, jag kommer helt enkelt inte ner längre, och det suger hårt. Jag har helt gått över till böj i smith nu, så jag kommer ner utan att falla bakåt.

Lånar tråden lite till en fråga. Blir det någon skillnad mellan fri stång och smith? fördelar/nackdelar?

zeusden1
2007-10-22, 16:53
Precis så där ser mina böjar ut när jag kör med fri stång, jag kommer helt enkelt inte ner längre, och det suger hårt. Jag har helt gått över till böj i smith nu, så jag kommer ner utan att falla bakåt.

Lånar tråden lite till en fråga. Blir det någon skillnad mellan fri stång och smith? fördelar/nackdelar?

Vad är det för fel med att man inte går riktigt djuuuuuuuuupt på övningen? Jag tycker att våra böj är lika!

z_bumbi
2007-10-22, 16:58
När du lägger tillbaka stången är det mycket lättare om du har ansiktet mot ställningen.

Ta en sekund direkt efter avlyftet och stå still för att "känn in" balansen, då blir du troligen stabilare i kroppen.

Gå inte så många steg ut från ställningen eller snarare var mer bestämd när du sätter ner fötterna så att du inte behöver flytta på dem och så slipper du vagga från sida till sida.

Försök att få fram armbågarna så att de pekar mer ner mot golvet än bakåt.

Dina knän går inåt när du blir trött, det kan bero på flera saker men sträva efter att hålla ut knäna hela tiden. Ett sätt är att försöka hålla spänningen i häcken under hela setet men det är en fråga om att prova och se vad som funkar.

zeusden1
2007-10-22, 17:05
När du lägger tillbaka stången är det mycket lättare om du har ansiktet mot ställningen.

Ta en sekund direkt efter avlyftet och stå still för att "känn in" balansen, då blir du troligen stabilare i kroppen.

Gå inte så många steg ut från ställningen eller snarare var mer bestämd när du sätter ner fötterna så att du inte behöver flytta på dem och så slipper du vagga från sida till sida.

Försök att få fram armbågarna så att de pekar mer ner mot golvet än bakåt.

Dina knän går inåt när du blir trött, det kan bero på flera saker men sträva efter att hålla ut knäna hela tiden. Ett sätt är att försöka hålla spänningen i häcken under hela setet men det är en fråga om att prova och se vad som funkar.

Jag tycker mig se detta hela tiden... Är det dåligt?

lejonet
2007-10-22, 17:10
Tvär lånar tråden lite:

Från vilken vinkel bör man filma för att det ska bli lätt att bedöma knäböjen?

En fråga till trådskaparen - Går det bra om andra lägger upp filmer för feedback i denna tråd?

Rahf
2007-10-22, 18:11
Tvär lånar tråden lite:

Från vilken vinkel bör man filma för att det ska bli lätt att bedöma knäböjen?

En fråga till trådskaparen - Går det bra om andra lägger upp filmer för feedback i denna tråd?

Snett framifrån som är filmat i tråden så syns det absolut mesta.

thatkrillesshow
2007-10-22, 18:45
En fråga till trådskaparen - Går det bra om andra lägger upp filmer för feedback i denna tråd?

För sjutton gubbar, det e klart;) Jag, och alla andra, kan ju lära sig av andra också:thumbup:

zeusden1
2007-10-22, 20:46
Hur var det nu. Varför är det inte bra att knäna åker inåt sådär? Förslitningar?

Sheogorath
2007-10-22, 20:54
Hur var det nu. Varför är det inte bra att knäna åker inåt sådär? Förslitningar?

Fot och knä snedbelastas. Foten pronerar (belastning kommer medialt; på fotens insida) och knäna går i valgus (kobenthet). Medialsidan av ledband och ledkapsel kring knäna riskerar att töjas ut och du kan få instabila knän. Det ska mycket till innan detta händer av lite knäböj, men det är en onödig risk.

Om det inte hjälper att "tänka" på detta i ditt utförande, kan du ställa dig smalare och smalare tills fenomenet upphör. Om du absolut vill behålla din fotställning ska du stärka upp benens abduktor-muskler. "Gynstolen utåt" ordineras. Stärker bla.a gluteus medius och tensorn, vilka är viktiga för bäckenets och knäets stabilitet.

Troll
2007-10-22, 20:56
Det första jag tänkte på var precis som z-bumbi.
Att backa ut innan övningen istället och gå fram för att lägga av stången när du är klar.

Annars är jag inte rätt man att svara på några frågor om knäböjar, för mina suger.:em: :)

ramagoen
2007-10-22, 21:07
mer bål och rörlighetsträning är mitt tips, ser mest ut som du är tajt kring hamstrings/rumpa och även höfterna. Men så är jag ju inte duktigast på anatomi å sånt tjofräs, ryckböj är iaf the shiznitz för rörligheten

Guddi
2007-10-22, 21:46
Knäna woblar aldeles för mycket tycker jag. Tipsen du redan har fått för att försöka åtgärda detta är bra. Ett annat tips kan vara att du tar ett lite elastiskt band och spänner mellan benen precis under knäna som du gör att du måste pressa ut dina ben när du utför övningen. Det hjälper dig att aktivera rumpan mera också. Infallande knän kan också vara ett tecken på dålig rörlighet istället för dålig styrka, kroppen kompenserar genom att pronera fötterna och låta knäna falla in för att man ska kunna komma djupare.

Du vill undvika woblandet både för knänas skull och för att minska belastningen i fötterna och höften. Om du även sysslar med en idrott så har infallande knän vi jämfotahopp kopplats till en ökad risk för korsbandskador i samband med fotboll och handboll. Nu är jämfotahopp inte det samma som knäböj med de ger en liknande belastning och det är samma muskler som ska stabilisera vid båda tillfällena så rimligen gäller det samma vid knäböj.

Angående djupet så tycker jag det ser ut som att du är stel i höften. Rörligheten i fotleden är det inget fel på ialla fall. Öva med kroppsvikt att försöka komma längre ned med rumpan och ändå hålla ryggen rak, ryckböj med skivstång är också en bra övning för detta. Om du kör ryckböj får du inte fälla armar framför kroppen utan de ska alltid följa överkroppen som ett sträck. Att fälla överkroppen lite framåt är okej så länge som du behåller svanken och håller armarna raka eller något bakom överkroppen.

mks
2007-10-22, 21:51
Försök att få fram armbågarna så att de pekar mer ner mot golvet än bakåt.


I Starting Strength av Mark Rippetoe beskrivs faktiskt det motsatta. En betydligt smalare fattning än i filmerna för att dra ihop skulderpartiet och få en kudde av muskler att lägga stången på, och en bröstet ut, armbågar bak -hållning som trycker stången framåt och säkrar den mot "kudden".

Sheogorath
2007-10-22, 22:01
I Starting Strength av Mark Rippetoe beskrivs faktiskt det motsatta. En betydligt smalare fattning än i filmerna för att dra ihop skulderpartiet och få en kudde av muskler att lägga stången på, och en bröstet ut, armbågar bak -hållning som trycker stången framåt och säkrar den mot "kudden".

Jag gillar detta betydligt mycket bättre också. Får ofantligt mycket bättre tryck i kroppen än om jag pekar neråt med armbågarna.

Sony
2007-10-22, 22:34
Har läst synpunkter här och det är flera vettiga råd. Däremot har ingen sagt att det som helhet ser helt okej ut, du gör förmodligen bättre böjar än majoriteten på ditt gym. När du får 20 saker att tänka på härifrån och blir förvirrad kan du ha det i bakhuvudet också :thumbup:

klingen
2007-10-22, 22:35
Ett sätt att få bröstryggen mer upprät är att inte låsa tummen runt skivstånge, och ha stånge rätt långt ner i handen. Samt att hålla buktrycket.
Men jag är långt ifrån en expert själv.

pragmatist
2007-10-23, 09:24
Jag gillar detta betydligt mycket bättre också. Får ofantligt mycket bättre tryck i kroppen än om jag pekar neråt med armbågarna.

Så smalt grepp man kan och så långt fram med armbågarna som möjligt har också den stora fördelen att man automatiskt får bra sträck i bröstryggen. Brett grepp och armbågarna bakåt (som många har) ger exakt motsatt effekt, man krummar överdelen av ryggen nästan med automatik. Detta leder också till att tyngdpunkten väldigt lätt förskjuts för långt framåt, vilket förmodligen är en av huvudanledningarna till att många har svårt att komma ner tillräckligt djupt i knäböj.

Papa
2007-10-23, 12:43
Har läst att man ska unvika att ha få knäna framför tårna då det ökar belastningen på just knäna. Nå, stämmer detta? :confused:

Om detta nu stämmer har inte TS knäna för långt fram?

Arf Pingvin
2007-10-23, 13:33
Har läst att man ska unvika att ha få knäna framför tårna då det ökar belastningen på just knäna. Nå, stämmer detta? :confused:

Belastningen på knäna ökar men som alltid finns det nån hake. Om du tänker dig en SL-böj till ungefär parallellt så är belastningen ganska stor på knäna i vändningen, med utrustning blir det helt sjuka vikter och belastningen blir enorm. Utrustningsböjare vill alltså stå ganska brett och inte skjuta fram knäna så mycket. OL-böjare däremot går djupare och belastningen är mindre på knäna just i vändningen på grund av andra vinklar, de står smalare och skjuter fram knäna mer men utan problem då de passerar värstaläget med fart.

Lite om OL-böjare: "The author witnessed the Soviet superheavyweight Aslanbek Yenaldiev pinned with a 240 kg clean at the 1979 Spartakiade. He tried bouncing 6 - 8 times but was physically unable to recover form the squat. He was the "champion squatter" among the soviet lifters with a 455 kg back squat (23)." Där är en som inte utvecklat problem med knäna trots helt sinnessjuka belastningar.

Sheogorath
2007-10-23, 13:56
Så smalt grepp man kan och så långt fram med armbågarna som möjligt har också den stora fördelen att man automatiskt får bra sträck i bröstryggen. Brett grepp och armbågarna bakåt (som många har) ger exakt motsatt effekt, man krummar överdelen av ryggen nästan med automatik. Detta leder också till att tyngdpunkten väldigt lätt förskjuts för långt framåt, vilket förmodligen är en av huvudanledningarna till att många har svårt att komma ner tillräckligt djupt i knäböj.

Jag håller väldigt smalt (en knapp centimeter utanför lättringen) och pressar armbågarna bakåt. Bra eller anus? Effekten för mig blir att jag "pressar stången på plats", vilket motverkar att den glider ner på ryggen när jag går djupt.

Alltså: smalt som attans och armbågarna bakåt. Bra eller anus?

bubbe
2007-10-23, 14:28
Jag håller väldigt smalt (en knapp centimeter utanför lättringen) och pressar armbågarna bakåt. Bra eller anus? Effekten för mig blir att jag "pressar stången på plats", vilket motverkar att den glider ner på ryggen när jag går djupt.

Alltså: smalt som attans och armbågarna bakåt. Bra eller anus?

Det kan vara bra att lära sig hålla fram/neråt armbågarna dvs att stången ändå ligger stadigt, därför att man enkelare lyfter bröstet genom att göra så.

Svettigt tröja, magnesium och riktig SLstång så ligger stången som gjuten på ryggen.

Sheogorath
2007-10-23, 14:55
Det kan vara bra att lära sig hålla fram/neråt armbågarna dvs att stången ändå ligger stadigt, därför att man enkelare lyfter bröstet genom att göra så.

Svettigt tröja, magnesium och riktig SLstång så ligger stången som gjuten på ryggen.

*nickar* Fast det är så här det ska se ut.

tpA47OUohpM

Jag ser nu att han håller mycket bredare än jag och mycket riktigt pekar nedåt med armbågarna. Jag ska prova imorgon och se hur det känns. Även om det inte känns bra ska jag ta mig fan köra så här... För som sagt: det finns bara ett sätt att göra knäböj. ;)

Exhale_
2007-10-23, 14:58
Är det inte djupa knäböj han gör? Har för mig att jag läst någonstans att man vid vanliga knäböj ska gå ner tills låren är paralell med golvet, dvs 90 grader i knävecken. Rätt eller fel?

Sheogorath
2007-10-23, 15:03
Är det inte djupa knäböj han gör? Har för mig att jag läst någonstans att man vid vanliga knäböj ska gå ner tills låren är paralell med golvet, dvs 90 grader i knävecken. Rätt eller fel?

90 grader i knävecken är ingenting. Du menar nog låren parallella med golvet. Det är bra mycket mer än 90 grader i knävecken. :)

Tränar man inte specifikt för styrkelyft där man vänder när höften bryter knäets linje ("låren tydligt under parallellt"), tycker jag med flera att man ska sträva efter anatomiskt maxdjup. Ungefär som den olympiska lyftaren gör två poster upp. Det kräver mycket rörlighetsträning, men det är liksom därför det heter... "Träning". ;)

jwzrd
2007-10-23, 15:05
Är det inte djupa knäböj han gör? Har för mig att jag läst någonstans att man vid vanliga knäböj ska gå ner tills låren är paralell med golvet, dvs 90 grader i knävecken. Rätt eller fel?

Ska och ska, rätt eller fel. Att stanna rörelsen i det läge där belastningen på knät är som störst medför risker. De flesta är överrens om att knäböj där man vänder en bit under det att låren är paralella med golvet medför förre risker och utvecklar låren bättre.

Exhale_
2007-10-23, 15:14
90 grader i knävecken är ingenting. Du menar nog låren parallella med golvet. Det är bra mycket mer än 90 grader i knävecken. :)



Med närmare eftertanke har du nog rätt gällande min matematiska tankebild :)




Ska och ska, rätt eller fel. Att stanna rörelsen i det läge där belastningen på knät är som störst medför risker. De flesta är överrens om att knäböj där man vänder en bit under det att låren är paralella med golvet medför förre risker och utvecklar låren bättre.

Aha, intressant! Tack för din kunskap.

pragmatist
2007-10-23, 15:35
Man bör hålla isär olympisk böj och SL-böj också. I SL-böj vill man ha så mycket belastning på "posterior chain" (rygg/rumpa/höft/baksida lår) som möjligt och då är det logiskt att hålla armbågarna mer riktade bakåt. I olympisk böj vill man stå så upprät som möjligt och arbeta först och främst med framsidan, och då är det logiskt att hålla armbågarna riktade nedåt.

Bra illustration av SL-böj: http://www.twango.com/media/ironnickel.public/ironnickel.10028

Notera händernas och armbågarnas position.

jwzrd
2007-10-23, 15:39
Man bör hålla isär olympisk böj och SL-böj också. I SL-böj vill man ha så mycket belastning på "posterior chain" (rygg/rumpa/höft/baksida lår) som möjligt och då är det logiskt att hålla armbågarna mer riktade bakåt. I olympisk böj vill man stå så upprät som möjligt och arbeta först och främst med framsidan, och då är det logiskt att hålla armbågarna riktade nedåt.

Bra illustration av SL-böj: http://www.twango.com/media/ironnickel.public/ironnickel.10028

Notera händernas och armbågarnas position.

Bra illustration av en WBC-böj. Som du ser är den grund. Inte så många som böjer sådär i sverige (av vad jag sett!). En IPF-böj är mer lik en "klassisk OL-böj" med något bredare fotstans och grundare [hårt uppbromsad till en normalt omöjlig position av lindor och dräkt].

Arf Pingvin
2007-10-23, 16:27
Jag ser nu att han håller mycket bredare än jag och mycket riktigt pekar nedåt med armbågarna. Jag ska prova imorgon och se hur det känns. Även om det inte känns bra ska jag ta mig fan köra så här... För som sagt: det finns bara ett sätt att göra knäböj. ;)

Du får nog göra skillnad på vad en kille som tränat OL hela sitt liv kan göra och vad du har förutsättningar för. Jag skulle gärna peka neråt 45 grader med armbågarna i en frontböj men jag har inte riktigt anatomin för det. Menar alltså att du måste avgöra om det blir rätt för dig med armbågarna där.

Sheogorath
2007-10-23, 16:29
Du får nog göra skillnad på vad en kille som tränat OL hela sitt liv kan göra och vad du har förutsättningar för. Jag skulle gärna peka neråt 45 grader med armbågarna i en frontböj men jag har inte riktigt anatomin för det. Menar alltså att du måste avgöra om det blir rätt för dig med armbågarna där.

Vaddå inte anatomin för det? Det heter "träning" för att man ska träna. Det duger liksom inte bara att säga "jag klarar det inte; jag gör annorlunda". Trääääääääna. Trääääääna. Trääääääääääna. ;)

Erik__
2007-10-23, 16:47
Om man inte får ner armbågarna så kanske man har stången för långt ner på ryggen, eller inte trycker bak axlarna å skulderblad nog mycket. Men det är bara möjligheter, jag får inte heller ner dom ordentligt men jobbar på det =/

bubbe
2007-10-23, 17:57
Bra illustration av en WBC-böj. Som du ser är den grund. Inte så många som böjer sådär i sverige (av vad jag sett!). En IPF-böj är mer lik en "klassisk OL-böj" med något bredare fotstans och grundare [hårt uppbromsad till en normalt omöjlig position av lindor och dräkt].

En stor skillnad mellan OL-böj och SL-böj är ju också att i SL vill man ha så kort lyftväg som möjligt (knäna så högt upp som möjligt), medans i OL vill man komma så långt ner med kroppen som möjligt (slipper dra upp stången så långt från marken).

Det finns alltså orsaker till varför knäböjarna skiljer sig åt, vad som är bäst i byggarsyfte lämnar jag dock därhän (SL är coolare för man lyfter mer vikt, OL mer sträck i framsida lår).

thatkrillesshow
2007-10-23, 18:01
Tack för alla tips so far:)
Ska helt klart försöka att jobba på detta nästa vecka, och förhoppningsvis även få en film på det, som jag kan lägga upp här o se om det e bättre.
Fortsätt gärna fylla på med mer tips som kan va välbehövliga:)

Sheogorath
2007-10-23, 18:12
Tack för alla tips so far:)
Ska helt klart försöka att jobba på detta nästa vecka, och förhoppningsvis även få en film på det, som jag kan lägga upp här o se om det e bättre.
Fortsätt gärna fylla på med mer tips som kan va välbehövliga:)

Och kom ihåg: kritik till trots är dina böjar snygga. Ofantligt mycket snyggare än det mesta man ser på gymmet.

Arf Pingvin
2007-10-23, 18:24
Man kan väl säga om SL-böj att den går ut på att lyfta maximalt tunga vikter. Sen ser de ut på ett visst sätt för att förbereda för utrustningsböjar, både lindor och dräkt ställer andra krav på vinklarna. OL-böj för en tyngdlyftare går ut på att stärka benen först och främst.

dude
2007-10-23, 18:55
Var nere pa gymmet igar och korde mitt andra boj pass sen jag borjade trana igen. Har inte tranat ben pa 2.5ar ungefar.

Jag haller dock benen ganska tatt och fotterna rakt framat. Kanns battre pa nat satt. Men fick mkt kritik av 2st tranare nere pa gymmet.

De sa att jag gick alldeles for djupt samt att fotterna ska vara bredare isar och fotterna vinklade utat. Jag hade dock valdigt svart att fa stabilitet nar jag korde pa det viset

Hade dock kort 8set boj sammanlagt sa jag hade sjukt pump i benen.

Killen sa dock att han var dommare i sl sa han borde ju veta vad han snacka om.
Men ar det farligt for knana att ga for djupt? Som jag korde kandes det mkt i framre lar hans set var det mera rov och hoft pa nat vis.

Antar att nar jag val fatt till stabiliteten kommer man kunna lyfta tyngre vikter pa det viset.

Vilka ar de basta ovningarna for att fa stabila knaboj?

Magen ar viktig kor endel situps pa bank med lutning. Kanns ibland som det ar ryggen som tar slut innan benen. Vad skulle ni rekommendera for ovningar for ryggen forutom marklyft?

Pez
2007-10-23, 19:43
..

SL-böj är SL-böj.
Tränar du för att köra böj med så tunga vikter som möjligt inom SL eller för att bygga?

dude
2007-10-23, 19:47
SL-böj är SL-böj.
Tränar du för att köra böj med så tunga vikter som möjligt inom SL eller för att bygga?

bada skulle jag tippa.

Borde val kunna kombinera. Kanns ju som stryka och storlek borde ga lite hand i hand.

Pez
2007-10-23, 20:10
bada skulle jag tippa.

Borde val kunna kombinera. Kanns ju som stryka och storlek borde ga lite hand i hand.
Väljer att smeka in bubbes förklaring från tidigare i tråden..
En stor skillnad mellan OL-böj och SL-böj är ju också att i SL vill man ha så kort lyftväg som möjligt (knäna så högt upp som möjligt), medans i OL vill man komma så långt ner med kroppen som möjligt (slipper dra upp stången så långt från marken).

Det finns alltså orsaker till varför knäböjarna skiljer sig åt, vad som är bäst i byggarsyfte lämnar jag dock därhän (SL är coolare för man lyfter mer vikt, OL mer sträck i framsida lår).
Inte ett fullödigt svar måhända, men det får med det viktigaste - att SL-böj handlar om så kort lyftväg som möjligt.
Vad som är bäst i "byggar"-syfte som sagt.. det är nog svårt att säga, men en god gissning är nog "det som du trivs bäst med". Iallafall sett långsiktigt.
IMHO så är ett mellanting alt. smal fotstans att föredra. Men alla äro olika.

thatkrillesshow
2007-10-24, 16:45
Körde lite spontana böj under dötid på praktiken idag. Arbetskläder o absolut inte opti förutsättningar. Men så här såg det ut. Tyck till!
(böjen från idag e till höger o från måndags e till vänster, så det går att jämnföra)

Si3znbHLBio bLlPox5SFcM

WO3vac68aS0 XMt2zq1d5qs

piraten99
2007-10-24, 17:25
hålla ner mer på nedvägen?
det är bara en fråga alltså, för jag håller emot mer, så jag undrar.

Rahf
2007-10-24, 19:05
*Edit* Glöm det, lära sig titta mer nästa gång.