handdator

Visa fullständig version : Hur strikt är du med kosten?


Laijza
2007-10-22, 12:39
Hur noggrann är du med vad du äter? Planerar du flera dagar innan vilken mat som skall tillagas eller du helt enkelt bara det du känner för, oavsett nyttighetsfaktor? Äter du bara sånt som du anser optimalt för muskeluppbyggnad? etc

Jag själv har nyligen börjat med att äta precis som jag känner för. Det blir godis så gott som varje dag, massor av ostmackor och oboy, pasta och tacos. Det får mig att må bra och orka med all träning.

Anledningen till att jag frågar är för att jag är otroligt nyfiken på hur strikta ni andra är med er kost. so tell me :)

Mantus
2007-10-22, 12:54
Nu under vintern har jag inget som helst system över det jag äter, måste bli så för att jag skall få i mig tillräckligt med mat för att gå upp. På våren blir det mer strikta rutiner så jag går ned i vikt.

Eddie Vedder
2007-10-22, 12:55
Jag äter en nyttig kost. Men det är för att det helt enkelt är enklast och billigast så samt att jag mår bättre. Jag har bra koll på vad olika livsmedel innehåller och vad jag behöver äta för att få en balanserad kost, utifrån det har jag en bas helt enkelt.

Därutöver finns det plats för det mesta, vissa dagar kan det bli att jag käkar alldeles för lite, vissa dagar alldeles för mycket, vissa dagar "onyttigt", vissa dagar en kombination av dom två sistnämnda (:D) o.s.v.

Så ja, jag är noga med kosten men noga på det sättet att jag inte mår bra av att käka en genomvärdelös kost. Det är för övrigt svårt att äta direkt dåligt skulle jag säga. Då får man ju nästan selektivt leta upp dålig mat, helt vanligt käk som man ätit sen barnsben och fått i skolan är ju i regel bra mat.

mystic[-_-]
2007-10-22, 12:58
Jag har mitt lilla schema som jag följer och som ändras i perioder (kcal upp eller ned)

stargate
2007-10-22, 13:00
Jag är inte alls noga med vad jag äter. oftast tar jag en proteindrink efter styrketräningen, mer än så planerar jag inte. Jag är en sådan person som har svårt för att lägga på mig fett så det kanske har lite med saken att göra också.
Sen tränar jag både styrka och thaiboxning så kalorierna förbränns alltid på ett sätt eller annat!

ZHTOHELLAS
2007-10-22, 13:01
Jag äter skräpmat under lunchen i form av hamburgartallrik 3-5ggr i veckan men äter i övrigt relativt "nyttigt".

Laijza
2007-10-22, 13:11
Jag äter en nyttig kost. Men det är för att det helt enkelt är enklast och billigast så samt att jag mår bättre. Jag har bra koll på vad olika livsmedel innehåller och vad jag behöver äta för att få en balanserad kost, utifrån det har jag en bas helt enkelt.

Därutöver finns det plats för det mesta, vissa dagar kan det bli att jag käkar alldeles för lite, vissa dagar alldeles för mycket, vissa dagar "onyttigt", vissa dagar en kombination av dom två sistnämnda (:D) o.s.v.

Så ja, jag är noga med kosten men noga på det sättet att jag inte mår bra av att käka en genomvärdelös kost. Det är för övrigt svårt att äta direkt dåligt skulle jag säga. Då får man ju nästan selektivt leta upp dålig mat, helt vanligt käk som man ätit sen barnsben och fått i skolan är ju i regel bra mat.
att du äter bra råder det ingen tvekan om. Du lyckas dessutom få mig att känna mig tråkig när jag läser om dina fantasifullt kombinerade måltider.
Jag önskar jag också tyckte om havregrynsgröt. Det verkar så mysigt att äta när det är kallt ute...

regus
2007-10-22, 13:12
Mycket vettig mat, en del inte vettig mat och någon liter oboy i veckan.

Slartibartfast
2007-10-22, 13:13
;2589483']Jag har mitt lilla schema som jag följer och som ändras i perioder (kcal upp eller ned)

+1

Snafu
2007-10-22, 13:14
noll strikthet men då har jag inget sixpack heller.

Laijza
2007-10-22, 13:14
Mycket vettig mat, en del inte vettig mat och någon liter oboy i veckan.

oboy är bra skit. men godis då? är jag den enda som trycker i mig godis typ varje dag?
jag hade hoppasts på att alla skulle skriva att dom åt jättedåligt så att jag skulle kunna få känna mig relativt nyttig :(

Slartibartfast
2007-10-22, 13:20
oboy är bra skit. men godis då? är jag den enda som trycker i mig godis typ varje dag?
jag hade hoppasts på att alla skulle skriva att dom åt jättedåligt så att jag skulle kunna få känna mig relativt nyttig :(

Jag äter choklad varje dag. :)

Shajjn
2007-10-22, 13:22
Nu blir det mest mackor till lunch, och mammas mat till middag.
Undviker inget speciellt. Försöker se till att jag får i mig frukt i form av banan och apelsin varje dag. Räknar inte kalorier, går på känsla. Dagarna i samband med träning är jag automatiskt mer hungrig och äter tillräckligt mycket via den vägen. Godis och liknande äter jag normalt sett inte längre - men inte för att jag slutat tycka om det, eller för att det sägs vara dåligt, utan mest för att jag inte orkar köpa och inte känner något särskilt sug efter det.

Hur noga jag är med fiber-, frukt- och grönsaksmängd går i perioder. Men då jag är "noga", så räknar jag inte direkt ut exakt antal gram fiber, utan jag bara gissar mängden, har koll på antal frukter tex. Möjligtvis tittar jag lite extra noga på brödförpackningars innehållsförteckning.

Inget proteinpulver o dyl.

För långa perioder utan sushi är suboptimalt.

coxie
2007-10-22, 13:23
Jag äter väldigt strikt för att jag är tvungen för att få maten att fungera. Äter jag inte på strikta timmar och i bestämda mängder får jag inte i mig maten. Har ingen apitit öht så all mat nyttig som onyttig måste tvingas ned.

machine gun
2007-10-22, 13:25
Jag äter det jag känner för och det jag tycker är gott. Ofta blir det sådant som kanske anses "nyttigt", men det händer rätt ofta att det blir pizza, chips och öl också. En påse naturgodis tackar jag knappast nej till heller :D (naturgodis för att jag tycker att det är godare än vanligt godis, inte pga nån inbillad nyttighetsfaktor)

Shajjn
2007-10-22, 13:26
Därutöver finns det plats för det mesta, vissa dagar kan det bli att jag käkar alldeles för lite, vissa dagar alldeles för mycket, vissa dagar "onyttigt", vissa dagar en kombination av dom två sistnämnda (:D) o.s.v.


Så sant, haha.

regus
2007-10-22, 13:26
oboy är bra skit. men godis då? är jag den enda som trycker i mig godis typ varje dag?
jag hade hoppasts på att alla skulle skriva att dom åt jättedåligt så att jag skulle kunna få känna mig relativt nyttig :(

Godis blir det inte ofta, kan inte äta mycket godis heller verkar det som. Köpte en påse lösgodis för någon vecka sen, efter några bitar fick systern resten.

En liten daim eller annan typ 35grams bit går ner en gång i veckan ungefär. Nötter är därimot min svaghet, cashew och pistage*drool*

Edit: Det har blivit mycket fest (starköl och annan sprit) på senaste tiden. Det är nog lite värre än ditt godis ;)

Eddie Vedder
2007-10-22, 13:27
Dagarna i samband med träning är jag automatiskt mer hungrig och äter tillräckligt mycket via den vägen.

Det här är intressant fö rså tycker jag dom flesta säger men för mig är det tvärtom.
Aldrig har jag sån aptit som på en träningsfri dag under en hård träningsperiod. Även om jag tränat hård konditionsträning och förbrukat kanske 800kcal på ett pass (vilket kanske inte låter så mycket men så väger jag inte mer än 63 kg heller) så är inte aptiten så hög som den borde vara. Men på en vilodag är det skillnad.

Tror det har att göra med att jag blir mer kräsen då rent smakmässigt jämfört med när jag tränat och äter vadsomhelst bara det är mat. Så blir dessutom den dagen tråkigare och jag kan "känna efter" mer om jag har fått i mig för dåligt med energi.

Någon mer än jag som har störst aptit på vilodag?

Laijza
2007-10-22, 13:29
Jag äter choklad varje dag. :)

:love:

machine gun
2007-10-22, 13:29
Någon mer än jag som har störst aptit på vilodag?

Inte helt säker, men något jag är helt säker på är iaf att jag tappar aptiten totalt av långlopp. Det tog 2-3 dagar innan jag kunde äta normalt efter Stockholm marathon t.ex.

ManuelIT
2007-10-22, 13:32
äter allt som finns tillgängligt. ända jag bryr mig om är att i slutändan få i mig tillräckligt mkt protein och ett kaloriöverskott. sedan kan den maten vara allt mellan himmel o jord :)

Laijza
2007-10-22, 13:33
Någon mer än jag som har störst aptit på vilodag?
jag! på vilodagar finns inga som hellst gränser för hur mycket jag kan trycka i mig. Det rör sig om en sisådär 4000+ kcal. Fast det är nog mycket för att jag har mer tid att äta då...

tur att jag har vilodag bara en gång i veckan, knappt de :D

Noodles
2007-10-22, 13:41
Någon mer än jag som har störst aptit på vilodag?

Jag har alltid stor aptit. Som störst är den efter ett långpass. Då skulle jag kunna äta det mesta som inte är fastskruvat.

Förr var jag mycket mer noggrann med min kost. Eller jag var rättare sagt mer medveten om den. Idag vet jag ungefär vad som är nyttigt och tänker inte på det. I veckorna äter jag vanlig mat. Det blir i princip alltid hemlagat och sedan extraportion till lunch. Så länge jag tränar på känner jag inte att jag behöver vara livrädd för att äta något som är gott men onyttigt. På helgerna äter jag onyttig mat eller tar ett par öl om jag känner för det. När jag brukar springa mina långpass på söndagarna är jag van vid att inte ha ätit speciellt nyttigt dagen innan. Min kropp är van vid det och därför går det nästan sämre när jag försöker äta "nyttigt" inför en tävling.

mela
2007-10-22, 13:42
Jag äter oftast väldigt vettigt om det inte sker olika saker. Konferenser/födelsedagar osv. Eller när jag jobbar, restaruangmat är ju inte helt optimal.

Sedan är det 3 dagar i månaden så jag äter väldigt mycket choklad och glass *whistle*

Shajjn
2007-10-22, 13:44
Någon mer än jag som har störst aptit på vilodag?

Tja, man vill väl äta mer när man har tränat, och en träningsfri dag dagen efter, sk vilodag, går liksom under mitt uttryck "Dagarna i samband med träning".

Shakemynuts
2007-10-22, 13:54
Jag äter väldigt strikt, bönor, linser och gröt (havregryn, grahams eller mannagryn) varje dag. Med mycket grönsaker, blandade, rotfrukter osv. Samt att jag lägger till någon kolhydratkälla som potatis, ris, couscous eller pasta.

Jag låter bli saker som mackor eftersom det är mycket kalorier man får i sig för på tok för lite mättnadskänsla.

Det kan hända att jag äter onyttigt, men om jag vill lyxa så käkar jag oftast kesella med cashewnötter och varma hallon. T ex denna helg var en speciell, så jag brydde mig inte alltför mycket om vad jag åt.

Börje H
2007-10-22, 13:56
De flesta styrkelyftare skulle säga att jag är fanatiker...
De flesta byggarna skulle säga att jag är en slarver...
Jag skulle säga att jag är i balans :D

skaparn
2007-10-22, 13:58
Jag är rätt nojig med att äta vad jag tror är nyttigt. Om det sedan är nyttigt eller bäst för mig är en annan sak. Sådant tar noja ingen hänsyn till. Dessutom är noja aldrig särskilt nyttigt i sig.

Så ja, jag är strikt. Oftast.

ramagoen
2007-10-22, 13:58
ATM så har flickvännen å jag godisförbud, mestadels för jag äter godis varje dag annars, men jag äter riskakor och typ sockerfri marmelad men sällan sånt ändå. Ligthdrickor går bra. Tycker de e så jävla tråkigt att begränsa för mycket, man vet ju vad riktigt godis är så att säga...

Jag försöker vara nyttig å må bra, äter såklart mycket för att ens orka med mina OL-pass. :)

Emil_Larsson
2007-10-22, 14:13
Jag har bestämt mig från och med IDAG att trappa ner på godiset, av två anledningar och den första anledningen är:

Jag får köpa allt godis själv nuförtiden, alltså är det väldigt oekonomiskt då jag lika gärna kan ta något gott här hemma då och då istället för att handla massa onödigt kraft.

Dels för att optimera min träning, men såklart så tar man ju godis då man är sugen på det, men jag ska sluta äta godis "bara för att"..

Annars äter jag nog rätt nyttigt i övrigt..

Laijza
2007-10-22, 14:17
Jag har bestämt mig från och med IDAG att trappa ner på godiset, av två anledningar och den första anledningen är:

Jag får köpa allt godis själv nuförtiden, alltså är det väldigt oekonomiskt då jag lika gärna kan ta något gott här hemma då och då istället för att handla massa onödigt kraft.

Dels för att optimera min träning, men såklart så tar man ju godis då man är sugen på det, men jag ska sluta äta godis "bara för att"..

Annars äter jag nog rätt nyttigt i övrigt..

Jo, tell me about it. Vet inte hur många hundralappar i månaden jag köper godis för men det är en hel del. Ack så onödigt.

Bra att du inte säger att du ska sluta med godis helt och hållet. Det brukar nämligen sällan hålla.

Jag tänker göra som du Emil. Från och med idag ska jag bara äta godis när jag verkligen är jättesugen.

King Grub
2007-10-22, 14:19
Jag ser till att kosten i grund och botten är nyttig och vettig, men det hindrar mig inte från att äta vad jag vill i "toppen". Godis och choklad främst äter jag varje dag, glass allt som oftast. Snacks och bullar och kakor är jag inte mycket för, så det är inga problem att låta bli.

Ironwoman
2007-10-22, 14:42
Jag har varit noga i många år, så nu tänker jag eller planerar i princip ingenting, men får en hyfsad kost ändå. Frukost blir samma varje dag, lunchlådor gör jag under helgen. Till middag plockar jag ihop det jag känner för. Viktigast är att det blir tillräckligt med energi för att matcha träningen, överslagsräknar kcal så att det ska bli rätt hundratal. Jag är rel still förutom träningen och räknar där att jag förbrukar 2000 kcal/dag, så lägger jag till det jag förbrukar på träningen, vilket ger 2500-3500 kcal de flesta dagar, dagar med mycket träning upp mot 5000 kcal.

Kakor och glass är de mindre nyttiga sakerna jag äter och de äter jag nästan varje dag, speciellt i lite tuffare träningsperioder.

Emil_Larsson
2007-10-22, 14:43
Jo, tell me about it. Vet inte hur många hundralappar i månaden jag köper godis för men det är en hel del. Ack så onödigt.

Bra att du inte säger att du ska sluta med godis helt och hållet. Det brukar nämligen sällan hålla.

Jag tänker göra som du Emil. Från och med idag ska jag bara äta godis när jag verkligen är jättesugen.

Gött Laijza, nu kör vi :thumbup:

nutz
2007-10-22, 15:08
Har en stabil stomme, äter alltid två eller tre ordentliga mål(typisk husmanskost) mat om dagen med några lätta mellanmål t.ex. frukt och/eller bröd(vilket öppnar för fikabröd om det bjuds) eller korv-med-bröd om man drar runt på stan. Äter så gott som aldrig godis mitt på dagen eller mitt i veckorna och det gör susen både för viktkontroll, plånboken och samvetet.

Handcuff
2007-10-22, 15:12
Just nu = förkastlig kost :(

I vanliga fall en varierad kost med bra och nyttiga råvaror som bas. Fyller ut med diverse gott. Under deff samma fast mindre mängd. Tar hjälp av excellmallen då och då för att se hur kursen ser ut, så jag seglar åt rätt håll dvs. :thumbup:

Yankeee
2007-10-22, 15:12
Jag väger all mat och kryssar av på lista när jag har ätit vad så att jag varje dag ser till att jag får i mig allt jag behöver. Matlagningen planeras veckovis. Inga onyttigheter.

Longshot
2007-10-22, 15:20
Jag väger all mat och kryssar av på lista när jag har ätit vad så att jag varje dag ser till att jag får i mig allt jag behöver. Matlagningen planeras veckovis. Inga onyttigheter.

Gör likadant, fast jag planerar decennievis.

nutz
2007-10-22, 15:20
Bra sätt att slippa undan onödigt godisätande:

..tillåt dig själv att äta godis, hur mycket du vill, efter träning, men inte förräns du ätit ett RIKTIGT stort mål mat.

machine gun
2007-10-22, 15:22
Jag väger all mat och kryssar av på lista när jag har ätit vad så att jag varje dag ser till att jag får i mig allt jag behöver. Matlagningen planeras veckovis. Inga onyttigheter.

Jag hoppas dillchips finns med på den listan?

Yankeee
2007-10-22, 15:34
Jag hoppas dillchips finns med på den listan?

Absolut inte, man blir tjock av chips.

machine gun
2007-10-22, 15:36
Absolut inte, man blir tjock av chips.

Attans.

Snafu
2007-10-22, 15:37
Jag åt 3 pizzor i helgen, söp mig rätt ful i lördags samt rökte 5 cigg igår.

Jag känner mig inte så fet iofs, det kanske beror på att jag inte åt något på 12 timmar igår eftersom jag var för bakfull? :)

Näfan, kanske skulle ta och starta en träningsjournal och supa lite mindre.

Vinter
2007-10-22, 15:37
Jag planerar inget speciellt, utan gör det jag känner för. Just nu testar jag en massa vegetariska rätter, men det ändrar sig beroende på vad jag hittar för intressanta recept. Tillåter även mig själv att gå ut och äta någon gång i veckan vanligtvis thailändskt/sushi.

Med andra ord inte speciellt strikt, försöker istället äta lagom nyttigt hela tiden, dvs saker som är bra för kroppen.

tjabon
2007-10-22, 15:51
Jag tränar 6 dagar i veckan och är väldigt noga med att
äta rätt!
Kompletterar med Whey-protein och Omega-kapslar.

Jay-Z
2007-10-22, 15:54
Äter bara två-tre gånger om dagen så det ger lite utrymme för ostrikthet om jag vill, vilket jag inte vill just nu. :D

Jacksatan
2007-10-22, 16:12
Jag är noggrann på så vis att jag inte vill gå upp eller ner i vikt. Men jag har inga fasta klockslag jag äter på. Försöker få i mig lite grönsaker och käka vettig mat, men det slinker ner chips o godis ibland också.

ankan
2007-10-22, 16:12
Det enda jag bryr mig om är att jag ska få i mig mycket protein. Sen vad som är på talltiken skiter jag fullständigt i.

Scratch89
2007-10-22, 16:19
Det enda jag verkligen försöker få i mig är ordentligt med grönsaker och frukt. Då jag gillar att göra grytor blir detta rätt så naturligt. Jag får i mig runt 2 gram protein per kg kroppsvikt, men utöver detta så kan maten variera. Kyckling, nötfärs, tonfisk, makrill och ägg är mina proteinkällor. Bröd, pasta och ris är kolhydratskällorna (ibland potatis, men det är så drygt). Kompletterar med bönor, linser och diverse andra baljväxter.
Äter godis när jag vill, blir mest till helgen. Dricker inte ofta, kanske en gång varannan månad, max.
Antar att jag äter bra mat, men jag har ingen som helst koll på energiinnehåll, så jag blir tjock oavsett. :D

Handcuff
2007-10-22, 16:23
Det enda jag bryr mig om är att jag ska få i mig mycket protein. Sen vad som är på talltiken skiter jag fullständigt i.

Ja det låter ju smart.

Hur som helst är protein överskattat. Så länge du får i dig den mängd du behöver så är det bortkastat att äta mer.

NiXPhoenix
2007-10-22, 16:26
oboy är bra skit. men godis då? är jag den enda som trycker i mig godis typ varje dag?
jag hade hoppasts på att alla skulle skriva att dom åt jättedåligt så att jag skulle kunna få känna mig relativt nyttig :(


Ja, antagligen. :P Är det verkligen så gott?

Jag äter godis i form av choklad på helgen. Efter lördagsmiddagen så avrundar jag med lite frukt om jag orkar och så blir det en eller två chokladbitar. Ofta även samma på söndagen. Brukar äta marsipangris istället för choklad månaderna efter jul då jag alltid får det i julklapp.
Inget godis i övrigt, tycker inte ens det är speciellt gott. Fast jag "äter" flourtabletter varje dag, det tycker jag funkar lite som godis. :) Har redigt dåliga tänder.
Men ska börja äta chips (i lagom avpassade portioner) flera dagar i veckan snart är tanken, detta för min planerade bulk. Får bli en av extrakomponenterna där.


Detta om godisätandet. Om maten i övrigt kan man säga att den är "relativt" bra. Kunde vara betydligt bättre, är väl mkt bröd. Äter alltid samma frukost, mellanmål och kvällsmål varje dag. Lunch och middag varierar mer. Körde en minideff på 3-4 veckor nyligen och då skar jag i framförallt mellanmålet och kvällsmålet.

Men jag äter alltså inte extremt nyttigt, var i Norrland i två veckor nyligen och åt då iaf hälften av mina luncher på Frasses (hamburgermeny). Där visste jag vad jag fick, tillräckligt med energi och kunde ta bort det i hamburgaren jag inte tål.

Hehe, kom på en sak till, drar alltid i mig ~50cl Cola efter träning, 200 goda, snabba kalorier. :)
Får i mig gott så det räcker. :thumbup:

Ryska_raketen
2007-10-22, 16:27
Jag äter som skalman.

NiXPhoenix
2007-10-22, 16:38
Jag äter som skalman.


Ja, fasta tider eller kanske snarare regelbundna intervaller har man ju. :thumbup:
Går upp lite olika ofta men när det gått 3-3½h så ska jag äta igen, därmed basta.
Använder ofta armbandsklockan och larmet som jag sätter att ringa ett tag innan nästa måltid.

ankan
2007-10-22, 16:41
Ja det låter ju smart.

Hur som helst är protein överskattat. Så länge du får i dig den mängd du behöver så är det bortkastat att äta mer.

Det förstår väl jag också att det inte är det bästa upplägget. Men jag orkar helt enkelt inte bry mig, jag hatar verkligen att sköta kosten.
Sen så äter jag knappast 1 kg protein om dagen utan runt 150-200 gram och det är knappast mer än behövligt.

mangemani
2007-10-22, 17:10
sträng och bra kosthållning är inte nått måste för att bygga muskler och ha bra fysik(har ej läst tråden så jag vet inte om någon har påstått det här,men det finns dom som gör det).
jag käkar vanlig husmanskost och lite extra protein och får bra resultat utav det.
får tom bättre resultat nu än när man höll på att mygla med fett/kcal/proteiner/kolhydrater hit och dit och var noga med kosten.

grisbil3n
2007-10-22, 17:17
Har på sistone börjat skita i vilket, äter det jag känner för med viss måtta . Det ger en frihetskänsla som jag onekligen behöver för att orka med tillvaron som den ser ut nu.

Angel
2007-10-22, 17:26
Jag äter alldeles för lite fisk. Måste börja äta mera fisk.
Och mindre skärpmat.

Viktor_Balck
2007-10-22, 17:30
Hur noggrann är du med vad du äter? Planerar du flera dagar innan vilken mat som skall tillagas eller du helt enkelt bara det du känner för, oavsett nyttighetsfaktor? Äter du bara sånt som du anser optimalt för muskeluppbyggnad? etc

Jag själv har nyligen börjat med att äta precis som jag känner för. Det blir godis så gott som varje dag, massor av ostmackor och oboy, pasta och tacos. Det får mig att må bra och orka med all träning.

Anledningen till att jag frågar är för att jag är otroligt nyfiken på hur strikta ni andra är med er kost. so tell me :)

Jag äter tonfisk och ris 7 dagar i veckan 7 ggr om dan 365 dagar om året.

Balken
2007-10-22, 17:37
Äter all mat jag kommer åt:hbang:

Yes
2007-10-22, 17:46
Äter det mesta och försöker bara reglera mängden... och just den biten börjar jag fan få seriösa problem med. :(

Granatgiraffen
2007-10-22, 17:55
Jag äter något godis varje dag! Vi kan gifta oss.

skaparn
2007-10-22, 17:59
Äter det mesta och försöker bara reglera mängden... och just den biten börjar jag fan få seriösa problem med. :(

Reglera uppåt eller nedåt?

agazza
2007-10-22, 17:59
ser till att vara mätt på mat innan jag äter chips, och det funkar ju

Yankeee
2007-10-22, 18:00
ser till att vara mätt på mat innan jag äter chips, och det funkar ju

Vad funkar på vilket sätt?

Ryska_raketen
2007-10-22, 18:01
Vad funkar på vilket sätt?

Att han är mätt?

Yes
2007-10-22, 18:02
Reglera uppåt eller nedåt?
Reglera nedåt. Funkar sådär max två veckor i stöten, varpå jag blir trött, hängig och tillslut drabbas av en helt sjuk aptit...

Yankeee
2007-10-22, 18:03
Reglera nedåt. Funkar sådär max två veckor i stöten, varpå jag blir trött, hängig och tillslut drabbas av en helt sjuk aptit...

Konstigt, du är inte direkt överviktig.

skaparn
2007-10-22, 18:04
Konstigt, du är inte direkt överviktig.

Ska jag vara tvungen att posta en bild på Rassmussen?

Tricklev
2007-10-22, 18:06
Jag äter lite sisådär på vardagarna, jag ser till att äta, men om hamburgar eller annan traditionellt "dålig mat" slinker ner gör det mig inget.

Godis äts bara på lördagar eller andra speciella dagar.

agazza
2007-10-22, 18:07
Vad funkar på vilket sätt?

Ifall jag äter mig mät på bra mat som är någorlunda energifattig så som makrill osv så får det inte plats med lika mycket skräp som chips och dricka. Då behöver jag inte tänka på kalorier, rätt mängd protein osv. Det funkar bara. Men det är ju för mig också iof.

:)

Laijza
2007-10-22, 18:08
Ja, antagligen. :P Är det verkligen så gott?


nä mitt dagliga godisätande har snarare blivit en vana som är svår att sluta med. Många gånger käkar jag godis "bara för att". hade jag ist käkat det endast när jag verkligen kände ett enormt sug och slutat direkt när suget var över så skulle jag nog inte ens käka hälften så mycket godis som jag i dagsläget gör.

Yankeee
2007-10-22, 18:09
Ifall jag äter mig mät på bra mat som är någorlunda energifattig så som makrill osv så får det inte plats med lika mycket skräp som chips och dricka. Då behöver jag inte tänka på kalorier, rätt mängd protein osv. Det funkar bara. Men det är ju för mig också iof.

:)

Du är en orutinerad ätare och har en dåligt tränad mage helt enkelt.

Tricklev
2007-10-22, 18:16
agazza: Det där funkar ju bara sålänge man har en aptit och mage som en 12årig flicka.

egge
2007-10-22, 18:18
Ska jag vara tvungen att posta en bild på Rassmussen?

Nej tack. :(

agazza
2007-10-22, 18:22
agazza: Det där funkar ju bara sålänge man har en aptit och mage som en 12årig flicka.


Jag har hög förbränning grabs, men det ändras nog med åldern skulle jag tro, brorsan var lika dan när han var ung, nu är han fet.

Hades
2007-10-22, 18:28
Äter inte alls särskilt nyttigt eller strikt, jag äter det jag känner för mest hela tiden. Har så dålig aptit så om jag bara äter bra mat blir det en pina att få i mig tillräckligt med energi. En helt annan sak under deff dock, då är det disciplin som gäller, men det är mycket lättare att äta nyttigt då eftersom jag inte behöver äta så mycket.

Rahf
2007-10-22, 18:31
Äter vad jag känner för, dock så brukar det allt som oftast vara hemlagat eller en redig lunch från en arbetarrestaurang (husmanskost i stora portioner alltså). Godis är mer sällan, känner aldrig något behov av det när jag ändå är mätt och belåten större delen av dagarna.

Kommer vara betydligt hårdare disciplin under deff. Dra åt svångremmen när det gäller överdrivna utsvävningar i smaklökarnas paradis.

Yes
2007-10-22, 18:37
Konstigt, du är inte direkt överviktig.
Sist jag vägde mig hade jag ett BMI på strax över 26... och det är inte direkt så att jag ligger på rätt sida 20-procentssträcket i kroppsfett.

Yankeee
2007-10-22, 18:42
Sist jag vägde mig hade jag ett BMI på strax över 26... och det är inte direkt så att jag ligger på rätt sida 20-procentssträcket i kroppsfett.

Har för mig du la upp bilder där du såg ut som eh ja, typ tintin i kroppsformen. Men det kanske var gamla bilder?

joriice
2007-10-22, 18:43
Jag är inte så noga med kosten, Husmanskost i grunden, inte speciellt mycket skräpmat och knappt godis o bakelsesr osv.

Ryska_raketen
2007-10-22, 18:44
Har för mig du la upp bilder där du såg ut som eh ja, typ tintin i kroppsformen. Men det kanske var gamla bilder?

men hahaa:D

micke81
2007-10-22, 18:46
äter väldigt metodiskt allt som finns i kylskåpet och ibland vid behov även det som legat bakom kylen en tid, inga större krav på att äta korrekt

fluff
2007-10-22, 18:50
Basen i min kost är nyttig, men numera försöker jag även äta "allt" annat också. Sen får det väl bli att tagga ner om alla mina jeans säger ifrån. Tycker att träningen för 5-6 år sedan gick allra bäst då jag inte höll på att fiffla med kalorier hit och dit, utan bara åt normalt.

Flera års ätstörningar där jag inte unnat mig ett skit utöver vitkål, gryn och keso har satt sina spår och gud så jävla skönt det känns nu.

Yes
2007-10-22, 19:15
Har för mig du la upp bilder där du såg ut som eh ja, typ tintin i kroppsformen. Men det kanske var gamla bilder?
Ehm, Tintin!? :D

Vad jag minns har jag lagt upp bilder där jag väger 60-62Kg, efter jag gått ned en jäkla massa, och sen en bild där jag väger runt 75Kg(strax under tror jag, då jag har för mig att det inte riktigt var morgonvikten).

Sist visade vågen drygt 79Kg...

Så om "Tintin" refererar till de första bilderna så har jag ju liksom gått upp 20Kg sen dess.

tejpis
2007-10-22, 19:37
Försöker hålla mig till hemmagjord mat och massor med grönsaker/frukt. Jag köper aldrig färdiga köttbullar eller korv t.ex. Det är bara tillsatser. Dock slinker det ner en pizza här och där, det är ju såå gott. Kalorimässigt så går jag på känsla, d.v.s om jag börjar känna mig fluffig så drar jag ner lite på maten (framförallt pizzan kanske >_<)

Jazen
2007-10-22, 20:20
käkar nyttigt husmanskost måndag till fredag, lördag och söndag blir det max 1 snabbmat perdag...inge sötsaker alls nån av dagarna

Angel
2007-10-22, 20:41
aldrig korv, aldrig!

L-Sami
2007-10-22, 20:43
Det är lätt hänt att jag blir fet under bulken, därför räknar jag kalorier i stort sett varje dag för att inte gå upp i vikt alltför snabbt. Äter ändå det jag tycker om att äta. Tycker om bröd med pålägg.

DenSisteMohikanen
2007-10-22, 20:46
Gröt och husmanskost

Laijza
2007-10-22, 20:50
aldrig korv, aldrig!

jag slutade med korv jag med, för bara några dagar sedan faktiskt.
har alltid förstått att det inte är de finaste delarna av djuren som används men när jag fick det framlagt mer i detalj hur de verkligen ligger till vart jag illamående. Så +1 på det du sa Angel; aldrig korv, aldrig!

budadi
2007-10-22, 20:51
Utöver maten morsan serverar och vad skolan bjuder på så äter jag allt jag har råd med (fett)*drool*

Dock så försöker jag att hålla mig under 75kg (nemas problemas) då jag vill tävla i den viktklassen året ut.

spange
2007-10-22, 21:44
jag äter nog rättså nyttigt, (även om det blir pizza/hambugare en/ett par ggr i månaden) mitt sockerintag är dock i princip noll, aldrig godis eller choklad, och väldigt sällan läsk, detta på grund av att jag helt enkelt inte tycker om sötsaker, men jag kan nog inte säga att jag är speciellt strikt med kosten, även om jag har som regel att få i mig mat med jämna intervaller, och vet ungefär hur många kcal jag får i mig.

Det räcker för mig, och jag tänker inte börja tokräkna kalorier mm. och bli smått fanatisk, då jag tror att det skulle bli rättså påfrestande för mitt psyke, och smått ångestfyllt efter ett tag, sålänge jag mår bra och träningen går stadigt framåt så ser jag ingen anledning att vara mer strikt än vad jag är nu.

wintersnowdrift
2007-10-22, 22:00
Jag borde försöka vara striktare. För det mesta äter jag vad jag känner för, vilket just nu resulterar i orgier av äpplen (vem kan motstå Ingrid Marie? *cupid*), morötter och nötter i lösvikt. Min mage och min plånbok säger att jag borde äta mindre fibrer och mer 3 kronors-nudlar... Men det är svårt, jag har ingen självdisciplin.

//Kristin

jakke
2007-10-22, 22:05
Den är för slapp. Äter ute allt oftare osv.

Mental
2007-10-22, 22:29
Jag pluggar till dietist, så köket är min lekstuga, lagar mycket mat, konstiga kombinationer osv, jag kan inte påstå att jag lägger extra tankemöda på att komponera kompletta måltider osv, jag tror på att variationen löser näringsbalansen i slutändan.

Rock'nRoll
2007-10-22, 23:32
När jag vill gå upp i vikt så äter jag allt. När jag vill gå ner så är jag ganska strikt.

Cuttan
2007-10-22, 23:58
Själva maten brukar vara nyttig, Kyckling och ris eller morsans matlådor *cupid* . Dock händer det lite för ofta att något gott inhandlas, en godispåse lr någon chokladbit några ggr under veckan, dock brukar detta vara reglerat till helgen *innocent*

Ska deffa för första gången nu i vår så då får de bli striktare med mat och nyttigare mat annars blir jag arg *grr27*

Dandersen
2007-10-23, 00:12
Strikt + kost = ...näh, vänta nu, går det?

Jag tuggar i mig allt möjligt. Egentligen bara under deff-tider som jag tänker på kosten. Annars går allt ner.

überstarken
2007-10-23, 00:19
Äter förjävla dåligt, oftast 3 gånger per dag, uppåt 4 en bra dag och 2 vissa lite ännu sämre dagar. 3-4 Pizzor i veckan kan det också bli. Går upp i vikt gör jag inte heller så kosten är verkligen inte bra för tillfället. *grr*

zanzi
2007-10-23, 06:03
Mycket som ändrats sig här på kolo. Vill minnas att folk var otroligt mycket mer strikta med sin kost förr i kolo-tiden och att såna här trådar bruka sluta med att Lasse Kongo och Jwzrd fick utspel.

Själv försöker jag bara nu för tiden att hålla en varierad kost och har slutat att räkna energi och klockslag.

Nonamenoshame
2007-10-23, 06:04
Försölker göra upp den dagliga kosten så jag prickar mitt dagliga behov för en liten uppgång.

lectris
2007-10-23, 06:47
Jag önskar att jag kunde hitta en balans i min "strikthet", jag är en allt eller inget människa, så oftast brukar det gå i vågor hur strikt jag äter. Kan tex vara att det går en månad med strikt diet, väger allt jag äter, planerar inköp och matlagning i förväg osv, men sen lossar jag lite på remmarna och då fallerar allt vad kosthållning heter i en vecka eller två *screwy*

crazy i know. Har slutat väga allt nu och går på känsla så förhoppningsvis så kan jag väl behålla en medelväg denna gången... brukar köra på att se upp med vad jag äter i "onyttighetsväg" på veckorna och sen ha nå göttans på helgen. Inte minst pga att jag har rätt svaga tänder.. har tex mina mjölktänder kvar i 1/3 av käften pga att jag föddes utan "riktiga" tänder bakom. Så tappar jag dom blir jag tandlös. :D ingen höjdare mao.

Wiken
2007-11-04, 23:33
Väldigt strikt. I perioder räknar jag mitt energiintag och planerar
mina måldtider därefter. Jag dricker absolut inget annat än
vatten. Mycket frukt och grönsaker. Händer väll att jag ibland
unnar mig något onyttigt för mitt hårda jobb.

tntballe
2007-11-04, 23:44
Det enda jag försöker hålla, är att äta ordentligt efter träningen.

maaherra
2007-11-05, 01:05
När jag vill gå upp i vikt så äter jag allt. När jag vill gå ner så är jag ganska strikt.

+1

Kaboffastar
2007-11-05, 01:07
Jag äter precis allt som min sugande hjärna säger åt mig att äta. dvs inte spec nyttigt och inte spec planerat.

Robbelibob
2007-11-05, 07:44
Jag är väldigt strikt nu när jag deffar. Huvudsaken är att jag blir mätt, och att det finns utrymme för mörk choklad i kosten varje dag:)

Maharadja
2007-11-05, 10:35
Jag önskar jag vore ett planeringsfreak så man fick lite struktur. Men jag handlar faktiskt mat för dagen, för jag vet aldrig vad jag är sugen på. Kan bytas helt tvärt och vägrar äta det jag inte är sugen på..oavsett om det redan finns mat i kylskåpet..

n1tro
2007-11-05, 10:41
kör i princip alltid på samma sorts mat, oavsett om det är viktupp- eller nergång. är rätt så strikt faktiskt, har typ ett storkok med ris som räcker i 3 dar, blir inte så mkt kolhydrater ändå även om det är "bulk".. sen så en kycklingfilé/tonfiskburk/laxfile, ja eller ngn köttbit tll målet ris + en halvliter mjölk splittat på 2 mål = totalt 1 liter mejeri om dan. det är iaf dom "2 stora", minus frullen då som består av vassle + havregröt och vatten. inge mjölk där. grönsaker till varje mål, brukar köra på det där "5 om dan". typ 3-4 grönsaker och 2-3 frukter ..