handdator

Visa fullständig version : Finns det gullig black metal?


Chaan
2007-10-22, 00:04
Jag har börjat göra gulliga black metal-låtar. Finns det?

Förebilderna, gullig black metal...

Astarte. Ärligt talat börjar jag utsöndra feromoner under armarna när jag ser den - finns det något gulligare än tjejer som tar i? Jag tycker det låter som hon sjunger ihop med en kille här men hon skriver låtarna själv verkar det.
hZk245FolYc

Dimmu
j8bUs0eqHYY

Apocrypha
Ywch8jO1tcw


Ska väl nämnas att Bathorys Enter the eternal fire ligger som grund till intresset för mörkare musik utan den där riktiga råheten - en helt annan stil (ingen fart) men hela konceptet ligger i samma fåra - Quarthon tror att han kommer att komma till helvetet, och dör senare i cancer. Gulligt! Eller rättare sagt riktigt rörande. Snyft. Samma grej med Chuck Schuldiner, som inte gjorde någon black metal men sjöng om döden hela sin karriär och också dog i cancer. Också rörande. Precis som om han visste om det.

Huffo the A-LagaRe
2007-12-05, 22:17
Nej.

Pudzianovski
2007-12-05, 22:29
Absolut. Ett band jag tänker på direkt är Equilibrium. http://www.youtube.com/watch?v=wM6hj3KaxyQ Jag och mina vänner brukar dock kalla det "glad black metal".

Corpobal
2007-12-05, 23:19
Nej det finns ingen gullig black metal, att kalla Equilibrium ens något med black metal tyder bara på att man missat vad det paraplyet innebär som definition.

Bara Bathorys tidigare verk som kan anses vara black metal av dom band som nämnts här skulle jag säga. Då handlar det också om skivor som framför allt är kända för att dom var så banbrytande och innovativa, om man lyssnar på dom utifrån när dom är släppta så ser man det.

Scratch89
2007-12-05, 23:26
Jag blir rädd när jag hör sån här musik. :(

Pudzianovski
2007-12-05, 23:28
Nej det finns ingen gullig black metal, att kalla Equilibrium ens något med black metal tyder bara på att man missat vad det paraplyet innebär som definition.



Equilibrium är mysig/glad/gullig black metal. Sa jag att den va gullig också? den är gullig.

Pudzianovski
2007-12-05, 23:29
Jag blir rädd när jag hör sån här musik. :(

Du behöver inte lyssna på den. :thumbup:

Doctor Snuggles
2007-12-05, 23:32
All black metal är gullig. Och lite fjantig.

Tricklev
2007-12-05, 23:32
Som i varje metal-tråd så vill jag säga.

Burzum, Burzum ffs.

Fultjack
2007-12-05, 23:33
Nej det finns ingen gullig black metal, att kalla Equilibrium ens något med black metal tyder bara på att man missat vad det paraplyet innebär som definition.

Bara Bathorys tidigare verk som kan anses vara black metal av dom band som nämnts här skulle jag säga. Då handlar det också om skivor som framför allt är kända för att dom var så banbrytande och innovativa, om man lyssnar på dom utifrån när dom är släppta så ser man det.

Tror din old bod börjar bli för gammal för black metal *grr* kanske dax för en mini vacation?

Pudzianovski
2007-12-05, 23:33
All black metal är gullig. Och lite fjantig.

Ligger mycket sanning i det. :D

Corpobal
2007-12-05, 23:33
Equilibrium är mysig/glad/gullig black metal. Sa jag att den va gullig också? den är gullig.

Om du menar viking/power/death-metal så ok. Rätt bra band för övrigt men fortfarande inget med black att göra, inte ens black'n roll.

Dissector
2007-12-05, 23:34
Nä det tycker jag inte. Jag har då inte hört nåt.

Om man inte menar gulligt som i "De försöker bara vara extra tuffa så vi säger att de är gulliga istället för att visa att vi minsann inte tycker de är läskiga".



Edit: :P Ja såhär till exempel:
All black metal är gullig. Och lite fjantig.

Pudzianovski
2007-12-05, 23:37
Om du menar viking/power/death-metal så ok. Rätt bra band för övrigt men fortfarande inget med black att göra, inte ens black'n roll.

Ja, vi definierar musik olika. Jag föredrar den liberala stilen. Jag har knappast mycket emot att folk kallar Bloodbath för hårdrock heller. Tycker mest det är mysigt. Jag är dock rätt trött på folk som för evigt tror sig besitta den "rätta" genredefinitionen av olika band. Något tröttsamt nuförtiden.

Scratch89
2007-12-05, 23:40
Du behöver inte lyssna på den. :thumbup:

Bra. :D
Med rädd menar jag inte att det var dåligt, utan rädd som i att det gick rysningar i kroppen och jag fick ungefär samma känsla som när man tittar på en läskig film eller så. Svårt att beskriva.

Doctor Snuggles
2007-12-05, 23:41
Nä det tycker jag inte. Jag har då inte hört nåt.

Om man inte menar gulligt som i "De försöker bara vara extra tuffa så vi säger att de är gulliga istället för att visa att vi minsann inte tycker de är läskiga".



Edit: :P Ja såhär till exempel:

Ja, för att det är ju jävligt läskigt att sminka sig som en teaterapa, afganhosta fram lite bräksång och hålla i diverse medicinska fetischattiraljer.
Vad tänkte jag på?

Corpobal
2007-12-05, 23:47
Tycker det är helt på sin plats att ta ställning mot s.k. "utveckling" som assimilering in i populärkultur och kompromiss med musik, text och ideologi som följer med den. Visst black metal kanske är "död" som det fenomen det var under en kort tid men varför ska asgamar som Dimmu Borgir och liknande ens ha rätten att benämnas black metal för att dom sparkar runt lite i dom musikaliska resterna och tar på sig en hög hatt.

Oavsett vad som är "true" eller inte rent musikaliskt så är det det artistiska uttrycket, budskapet och bilden som förmedlas som kan definiera något som black metal. Inte att man slänger in några blastbeats och säger att gud är död.

Dissector
2007-12-05, 23:50
Ja, för att det är ju jävligt läskigt att sminka sig som en teaterapa, afganhosta fram lite bräksång och hålla i diverse medicinska fetischattiraljer.
Vad tänkte jag på?

Jag har inte sagt att det är läskigt. Jag menade bara att det finns två olika typer av gulligt. Antingen att musiken är gullig rent musikaliskt, eller att man tycker att försöket att spela ond är gulligt. Jag tror trådskaparen sökte efter förstnämnda.

För övrigt så skrämde ju faktiskt black metal skiten ur många när det bar av för 20 år sedan. Sedan håller man bara kvar stilen och "grejen" kring det hela, precis som Kiss gör med sitt smink och sina texter trots att det inte upprör folk längre.

Pudzianovski
2007-12-05, 23:50
Tycker det är helt på sin plats att ta ställning mot s.k. "utveckling" som assimilering in i populärkultur och kompromiss med musik, text och ideologi som följer med den. Visst black metal kanske är "död" som det fenomen det var under en kort tid men varför ska asgamar som Dimmu Borgir och liknande ens ha rätten att benämnas black metal för att dom sparkar runt lite i dom musikaliska resterna och tar på sig en hög hatt.

Oavsett vad som är "true" eller inte rent musikaliskt så är det det artistiska uttrycket, budskapet och bilden som förmedlas som kan definiera något som black metal. Inte att man slänger in några blastbeats och säger att gud är död.


Ja, så kan man se det. Dock så styr oftast majoriteten och media osv osv....om close up säger att Dimmu Borgir är black metal....tja...då blir det antagligen det oavsett vad de onda true killarna tycker.

Chaan
2007-12-06, 00:37
Svag övervikt för ja i pollen. Eventuellt går det inte att vara hur gullig som helst inom black metal!!!

Ja, så kan man se det. Dock så styr oftast majoriteten och media osv osv....om close up säger att Dimmu Borgir är black metal....tja...då blir det antagligen det oavsett vad de onda true killarna tycker.

De som lyssnar på ond black metal kan ogilla Borgir men knappast få dem till ett annat fack. Själv blir jag glad av deras musik live.

Jag menade bara att det finns två olika typer av gulligt. Antingen att musiken är gullig rent musikaliskt, eller att man tycker att försöket att spela ond är gulligt. Jag tror trådskaparen sökte efter förstnämnda.


Absolut, gulligt att blanda black metal med ett stänk pop i min mening. Helt enkelt för att dessa människor står för både godhet och ondska. Jag tycker inte det e gulligt att spela ond. Men jag uppskattar det där gnistrande i den snälare varianten av black metal. Även Sirenia hade det i somras.


Om man inte menar gulligt som i "De försöker bara vara extra tuffa så vi säger att de är gulliga istället för att visa att vi minsann inte tycker de är läskiga".


Nä jag tycker det är gulligt med det där äpplet med spikarna och hennes normala utseende. Allvarligt, hon e extremt gullig. Sedan tycker jag Borgirs sångare e gullig bakom corpsepaintet. Det lyser igenom.

Här kan man lyssna på mina gulliga black metal-riff. Det e klipp 2, 3 och 4 det andra e mest death metal.

http://www.youtube.com/watch?v=cvJ-RXSsSFs&feature=PlayList&p=BBA8CC3D0DDD2FAA&index=0&playnext=1

Corpobal
2007-12-06, 01:22
Svag övervikt för ja i pollen. Eventuellt går det inte att vara hur gullig som helst inom black metal!!!



De som lyssnar på ond black metal kan ogilla Borgir men knappast få dem till ett annat fack. Själv blir jag glad av deras musik live.



[/url]

Det finns inget som heter "ond black metal" eller "god black metal".

Från anus.com:

" While these musicians were strongly independent, they distrusted illusions such as total autonomy of the individual, immortality and universal absolutes such as "freedom" and "justice."

"Theirs was the world of the wolf, the blizzard, and the indefinable idealism of those who exist alone in nature. Ideology and causes of intellectual desire drowned out the hedonism and lack of discipline of previous eras. Black metal was responsible to nothing but itself, and the fantasy combined with reality to ferment a neo-terrorist movement."

Den som vill lära sig mer om kulturen kring metal och en analys av denna kan besöka www.anus.com

Whistler
2007-12-06, 02:52
Equilibrium är mysig/glad/gullig black metal. Sa jag att den va gullig också? den är gullig.

Visst är det så!
Tycker även vissa verk av Diabolical Masquerade och Agothadaemon kan passa in här. :)

Huffo the A-LagaRe
2007-12-06, 20:26
Hur i helvete kan någon seriöst säga att Black Metal är gulligt?

Black Metal handlar ju om motsatsen.

Arf Pingvin
2007-12-06, 20:48
Hur i helvete kan någon seriöst säga att Black Metal är gulligt?

Black Metal handlar ju om motsatsen.

När någon tar i så de nästan skiter på sig, då kan det bli lite gulligt. Som små barn.

snej
2007-12-06, 20:56
Marduk :laugh:

Huffo the A-LagaRe
2007-12-06, 20:59
När någon tar i så de nästan skiter på sig, då kan det bli lite gulligt. Som små barn.

Liknelsen är väl endast användbar ifall påskitandet sker.
Har det inträffat?
Om vi säger att en black metalsångare skitit på sig under framförandet av en black metal låt, tycker du ens att en unge som skiter på sig är gullig?
Jag tycker de är äckliga.

hahavaffan
2007-12-06, 21:05
Jag blir rädd när jag hör sån här musik. :(Ja ärligt. In Flames, Amon Amarth, Opeth osv som jag kan lyssna på när jag sover i princip... men detta var verkligen för hårt :(

Arf Pingvin
2007-12-06, 21:15
Jag ville inte göra det men någon måste: http://www.ruthlessreviews.com/reviews.cfm/id/1055/page/the_other_top____most_ridiculous_black_metal_pics_ of_all_time.html

Huffo the A-LagaRe
2007-12-06, 23:38
Haha Children of Finland är så jävla sköna.

tejpis
2007-12-07, 12:07
Haha. Lyssnade i fyra sekunder på översta låten innan jag ramlade av stolen i skratt... Gulligt på ett utvecklingsstört sätt var det.

Man borde testas för mentalsjukdomar om man tycker liknande musik är njutbart *screwy*

Chaan
2007-12-07, 12:37
Man borde testas för mentalsjukdomar om man tycker liknande musik är njutbart *screwy*

Nene du tänker på

What Type Of Metal Are You?
http://images.quizilla.com/G/GhoulTemple/1091256681_Grind.jpg

You Are Gore/Grind Metal!The fastest and least user friendly of all the genres. You think nothing of writing a song about taking a womans eyeball out and filling it with your own penis. Thats some seriously fucked up shit. You should see a psychiatrist. No, really. I'm serious.

Chaan
2008-08-12, 13:33
Duger det om man spelar det akustiskt?

XNxbZCxb0Lw

grisbil3n
2008-08-13, 00:13
Marduk :laugh:

Men va?

Astarteskiten va ju fan det cheesigaste jag sett på länge, för övrigt.

Fed up
2008-08-13, 00:21
Nej, jag fattar verkligen inte sån här musik. Varför är gitarrerna och trummorna helt fristående från varandra, de spelar ju inte saker som passar ihop? Och sången bara ligger lite hipp som happ uppepå känns det som. Fattar i stick och sånt, där de spelar ihop och det finns nån slags sammanhang.

Och jag är helt för snabba trummor och mangelgitarrer, vill bara säga det. Är van vid growlsång, älskar metalgitarrslingor och dubbelkagge är fett. Men dessa band borde lära sig ett och annat från Bert Karlsson vad gäller att göra låtar. Tex att man ska spela saker som passar ihop med varandra, få lite ös.

Skaparn, du måste lära mig, för jag fattar verkligen inte.

Big_Vik
2008-08-13, 00:31
Har ingen bestämd åsikt i frågan men nu blev jag tvungen att lyssna på enter the eternal fire

tjabon
2008-08-13, 00:53
Personligen så diggar jag stenhård vispop.

Corpobal
2008-08-13, 01:10
Human scum taste some black metal war!

Så här spelar man black metal live, notera avsaknaden av Dimmu Burger och clown-eskapader.

-ib0Ku5AVyA

Första spåret från mästerverket Vampires of black imperial blood

m7h5QHg4bsE


Nokturnal Mortum - Goat horns

XFAj8XIoT_Q


Graveland - White beasts of Wotan

iFz-Nan62MM