handdator

Visa fullständig version : Äter jag för lite?


C h r i s
2007-10-21, 20:45
Hej allihopa. Har en fråga angående min kost.
Är 19 år gammal, 175cm lång och väger 65kg

Vill gärna gå upp mer i vikt men tydligen så stannar det vid 66kg och kroppen vill inte öka mer =) konstigt nog. Min dagliga kost ser ut så här.

Frukost: 2 portioner gröt, en halvliter röd mjölk, en tallrik med fil + flingor + bananer eller annan frukt i.
Lunch: Husmanskost. Kan inte nämna exakt eftersom det varierar otroligt men skulle uppskatta att jag äter som mina 2 syrror + morsa tillsammans. Dum beskriving men. Igår åt jag 600 gram rökt lax med många hundra gram dillpotatis till, vet inte exakt hur mycket.
Mellanmål: Brukar oftast bli en tallrik med fil + en halvliter drickyoghurt och mackor med skagenröra eller ost/keso på. Allt från 2-4 mackor.
Middag:Husmanskost, precis som lunchen.
Kvällsmål: 2 portioner gröt, en halvliter röd mjölk + en tallrik med fil och flingor.

I övrigt brukar jag glatt glufsa i mig chockladkakor och nötter och diverse godis men har lite problem med finnar så helst undviker jag det.

Äter jag för lite för att gå upp?

Torwald
2007-10-21, 20:48
Undertecknad hade blivit rund som ett klot av den kosten, men såhär enkelt är det:
Om du inte går upp i vikt äter du för lite.

Prova att äta lite fetare mat för att få i dig mer energi, jag kan förstå att det kan vara svårt att få i sig större volymer än vad du redan äter.

Nitrometan
2007-10-21, 21:07
Äter jag för lite för att gå upp?
Hmm. Det finns ett enkelt sätt att svara på den frågan. Väg dig på morgonen, varje dag, under ett par veckors tid. Går du då inte upp så äter du för lite.

Sniggel
2007-10-21, 21:09
Du äter bra. Hur länge har du försökt gå upp i vikt? Det kan ta minst 2 veckor innan man märker förändringar, gör det inte det på 3 eller 4 veckor så är det precis som Torwald säger, hur bra det än är, det du äter nu, så måste du äta mer.
Att äta bra är inte samma som att äta för att gå upp i vikt, även om man kan göra båda sakerna samtidigt.

C h r i s
2007-10-21, 21:13
Försökt under kanske 1-2 månaders tid nu. Jo jag hade aningar att jag behövde äta mer. Känns dock lite tradigt, jag äter redan som en snigel som det är. Lite jobbigt att behöva spendera en hel dag tuggandes :)

Har någon några tips på några bra, väldigt energirika produkter som inte tar upp en hel tallrik?

Endura
2007-10-21, 21:24
Nötter, raps- el olivolja, avokado, smör, grädde, ost...

En mjuk macka med en massa bregott och några ostskivor (28%) plus nån näve nötter drar snabbt iväg i kalorierna, hehe :P

Sniggel
2007-10-21, 21:57
Precis, Endura har rätt, var inte rädd för saker med fett i om du har svårt att gå upp i vikt.
Tänk på varje dag att äta lite extra av såna saker. 100g nötter innehåller jättemycket energi men går ner hur lätt som helst.

Torwald
2007-10-22, 06:14
Hundra gram naturgodis om dagen går alltid ner! Även nötter som inte har choklad eller yoghurt runt sig går bra. 550kcal extra med en gång!

Det kan såklart bli lite dyrt i längden att käka massa nötter hela tiden, men då är det ju egentligen bara att äta, precis som folk nämner ovan, smör, ost, olja, et cetera, det vill säga produkter som har väldigt hög fetthalt. Gör en vinegrette (utan massa vatten ;)) till salladen vet jag, ruskigt gott dessutom!