handdator

Visa fullständig version : För snabb muskelutveckling?


ChrisDEFC
2007-10-21, 19:22
Hejsan alla glada, jag har precis börjat med max-ot programmet som är mycket omtalat här på forumet och fått en bra start. Kört det två första veckorna och har lyckats börja på en bra nivå tack vare riktigt bra träning ända sedan i sommras, före det så tränade jag även bra sen förra hösten (med andra ord har jag aldrig varit så här stark som jag är nu). Idag dök en fråga upp i mitt huvud om för snabb muskelutveckling, för som jag förstått det hela så utvecklas musklerna snabbare än leder, senor(?) och muskelfästen och jag undrar hur mycket kan man öka innan man behöver oroa sig för att det kanske gått lite för fort om ni förstår vad jag menar?

Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker att detta är en begränsande tanke och jag vill utvecklas så fort som möjligt utan skador och egentligen kanske jag är jättelångt ifrån den nivå som mina leder och muskelfäste klarar av det vet jag ju inte. Så vad kan man tänka på och vad är varningssignalerna då man håller på att öka för fort? Eller är detta ämne överskattat och egentligen kanske inte är något större problem utan bara i sällsynta fall där personer tränar extremt hårt, jag vet inte så det är därför jag ber om någon förnuftig person som ligger inne med information i detta ämne!

Tacksam för alla svar och tips jag kan få!

Allan
2007-10-21, 19:26
Så länge du inte börjar med otillåtna preparat lär du inte vara i riskzonen.

Gnusram
2007-10-21, 19:30
Här ska man tydligen inte tänka en minut när det finns folk som har svaren i ryggmärgen! ;) Bara att instämma...

ChrisDEFC
2007-10-21, 19:32
Så länge du inte börjar med otillåtna preparat lär du inte vara i riskzonen.

*flex* så vida inte kreatin räknas så ICKE sån skit. men är det alltså en träningsskröna detta att man ska ta det lugnt? fast å andra sidan har jag aldrig snackat med någon som ökat för fort men folk brukar ju ha svårt att erkänna misslyckanden på något märkligt sätt.
Låter iaf superbra om det är som du säger allan, bara att träna på med andra ord =)

ChrisDEFC
2007-10-21, 20:55
Okej, ska omformulera mig lite, har funderat ett tag på det jag skrev och egentligen menade jag nog lite: Hur länge kan man träna riktigt tung träning konstant varje pass innan man ska lägga in en lättare period eller är det samma svar där att det inte är några problem så länge man inte tar otillåtna medel? Jag tänker mest på träning typ tungt max6 reps på alla set(utom uppvärmning) och hela tiden försöka öka i vikt eller reps.

Rahf
2007-10-21, 22:15
Okej, ska omformulera mig lite, har funderat ett tag på det jag skrev och egentligen menade jag nog lite: Hur länge kan man träna riktigt tung träning konstant varje pass innan man ska lägga in en lättare period eller är det samma svar där att det inte är några problem så länge man inte tar otillåtna medel? Jag tänker mest på träning typ tungt max6 reps på alla set(utom uppvärmning) och hela tiden försöka öka i vikt eller reps.

Det finns några trådar som diskuterar periodisering (sök på det ordet). Förslaget är att variera nästan från vecka till vecka eftersom kroppen inte pallar den enorma stress som kommer ifrån väldigt tung träning. Detta gäller då oss nybörjare (Under ett års bra träning).