handdator

Visa fullständig version : Gainer nödvändigt?


Emil_Larsson
2007-10-21, 13:14
Hejsan folk

Har precis fått ihop en del cash, runt 3500kr. Min tid på det gymmet jag tränar på nu går ut om drygt en vecka. Ska strax ordna så jag kan träna där ytterligare ett år. Tanken är att jag ska bulka upp mig och öka styrkan.

Nu undrar jag:

Efter jag tränat på gymmet så tar det 30 minuter för mig från att jag avslutat passet till att jag stiger in med foten in i min lägenhet. Skall jag inköpa gainer, alt. göra en egen gainer och ta den DIREKT efter passet eller kan jag med gott samvete vänta tills jag kommer hem och käka något hemma istället.

Morsan brukar fixa middag till mig direkt när jag kommer hem och jag har hört att man inte ska börja med ett riktigt skrovmål efter träning, utan något "lättare" mål som går direkt ut i blodet och matar mina hungriga muskler.

Tycker ni jag ska cykla hem, ta något mer optimalt, vänta med middag en timme eller så, och sen äta middag?

Sen undrar jag, lite av bekvämlighetsskäl, nu när man har pengar, om ni har tips på kostillskott som är jäkligt bra att ta i samband med träning, efter träning eller under dagen, bara för att lägga pengarna på någonting som inte är fullt nödvändigt, men ändå bra för musklerna?

Bars har jag hört ska vara värdelöst, men Omega 3 tillskott kan väl vara bra att ha, då vi äter väldigt lite fisk hemma. Proteinpulver kan kanske vara nödvändigt då jag tror jag äter rätt snålt med protein.

Alla tips är välkomna.

MVH Larsson.

regus
2007-10-21, 13:21
Tar det en halvtimma + en timma innan morsan fixar käk kan det nog vara bra med en gainer.

Omega 3 tillskott kan du ta om du vill.

"Proteinpulver kan kanske vara nödvändigt då jag tror jag äter rätt snålt med protein."

Hade du käkat köttbullar istället för dina enkilos godispåsar hade det nog vart lugnt ;)

Emil_Larsson
2007-10-21, 13:24
Tar det en halvtimma + en timma innan morsan fixar käk kan det nog vara bra med en gainer.

Omega 3 tillskott kan du ta om du vill.

"Proteinpulver kan kanske vara nödvändigt då jag tror jag äter rätt snålt med protein."

Hade du käkat köttbullar istället för dina enkilos godispåsar hade det nog vart lugnt ;)

Hahaha, nej men det är bara en kort period nu då man är godissugen. Efter man ätit 1 kg godis är man jäkligt trött på skiten.

Morsan har maten lagad när jag kommer hem, eller aa, vi värmer till den i micron på 5-10 minuter sen är det färdigt.

Vad är den billigaste gainern man kan få ihop om man nu vill snåla?

Alfred Nobel
2007-10-21, 14:27
Malto/Dextro + vassleproteinpulver är rätt billigt. Dextro finner du i de flesta livsmedelsaffärerna och går på ynka tjugiolappen och koloz egna webbshop har bra utbud på prisvärda proteinpulver.

Emil_Larsson
2007-10-21, 14:42
Malto/Dextro + vassleproteinpulver är rätt billigt. Dextro finner du i de flesta livsmedelsaffärerna och går på ynka tjugiolappen och koloz egna webbshop har bra utbud på prisvärda proteinpulver.

Vänta nu, vänta nu.

Dextro sa du, behöver jag blanda det med ett proteinpulver då alltså?

Om jag köper dextro i en livsmedelsbutik, köper whey-80, blandar detta, dricker, så blir detta tillräckligt? *rolleyes*

Raggis
2007-10-21, 14:43
Vänta nu, vänta nu.

Dextro sa du, behöver jag blanda det med ett proteinpulver då alltså?

Om jag köper dextro i en livsmedelsbutik, köper whey-80, blandar detta, dricker, så blir detta tillräckligt? *rolleyes*

Det är ju det en gainer består utav. Snabba kolhydrater + protein.

Alfred Nobel
2007-10-21, 14:53
Vänta nu, vänta nu.

Dextro sa du, behöver jag blanda det med ett proteinpulver då alltså?

Om jag köper dextro i en livsmedelsbutik, köper whey-80, blandar detta, dricker, så blir detta tillräckligt? *rolleyes*

Korrekt. Givetvis har mängden proteinpulver+kolhydrater betydelse. Men försök hamna på 1g/kg-kroppsvikt med kolhydraterna och 0,5-0,7g protein/kg-kroppsvikt så har du en bra grund :thumbup:

Tjuckot
2007-10-21, 15:04
Kan dock påpekas att det blir hyffsat dyrt i längden att köpa de där 20krs förpackningarna från ica. Bättre att slå på stort och beställa lite maltodextrin från nätet, finns ett par 1.5kgs förpackningar i koloshoppen tror jag?

Sen är dextro något så otroligt sötsliskigt så det är inte sant..

Maltodextrin är alltså snabba kolhydrater, och är snabbare än dextro.

Anders The Peak
2007-10-21, 15:06
Kan dock påpekas att det blir hyffsat dyrt i längden att köpa de där 20krs förpackningarna från ica. Bättre att slå på stort och beställa lite maltodextrin från nätet, finns ett par 1.5kgs förpackningar i koloshoppen tror jag?

Sen är dextro något så otroligt sötsliskigt så det är inte sant..

Maltodextrin är alltså snabba kolhydrater, och är snabbare än dextro.

Maltodextrin är alltså snabba kolhydrater, och är snabbare än dextro

Kan du inte kolla upp om det där verkligen stämmer?

Emil_Larsson
2007-10-21, 15:31
Korrekt. Givetvis har mängden proteinpulver+kolhydrater betydelse. Men försök hamna på 1g/kg-kroppsvikt med kolhydraterna och 0,5-0,7g protein/kg-kroppsvikt så har du en bra grund :thumbup:

Tack skaru ha :thumbup:

z_bumbi
2007-10-21, 15:35
Kan du inte kolla upp om det där verkligen stämmer?

Det stämmer.

Anders The Peak
2007-10-21, 18:43
Det stämmer.
Ja det gör det faktiskt.... :)

Sverker
2007-10-21, 18:44
Sök på isoton så lär det finnas en del om varför maltodextrin är snabbare än glukos.

Frillan
2007-10-21, 20:25
Ta med dig shakern och kasta in pulvret i den? Dra sedan in och blanda det på toaletten? ;)