handdator

Visa fullständig version : Ytterligare en "hjälp mig med träningsupplägg-tråd"


bonydrop
2007-10-21, 11:31
Sen jag började träna seriöst igen för ungefär ett år sen har först kört en 2-split över/underkropp och gick för några månader sen över till en 3-split där ja körde bröst/axlar/triceps, lår/vader och rygg/biceps/mage.

Under båda perioderna körde jag 4 ggr i veckan, vilket jag tycker är lagom, och både splittarna fungerade bra, men jag tror jag föredrar 2-splitten då ja tycker det ger mig bättre möjlighet att köra fler basövningar.

Nu till problemet: Jag tänkte lägga mitt schema igen men vet inte riktigt hur. Förutsättningen är att jag ska köra 4 ggr i veckan (fast ett rullande schema med ungefär lika många pass går också). Det som jag däremot inte kan få in är jag vill prioritera bröst,axlar och vader. Lår och rygg är mina starka muskelgrupper som jag lättare ökar i.

Det jag själv tänkte mig var ungefär så här:

Mån: Bröst,axlar,triceps
Tis: Lår, vader, mage

Tors: Axlar,bröst,biceps

Lör: Rygg,vader,mage

Det här är väl ungefär det bästa jag kan komma på men jag tycker inte det känns helt bra ändå. Egentligen vill jag tex köra biceps efter rygg. Det som är problemet är ju att jag vill ha 2 vilodagar mellan pass där jag tränar samma muskelgrupper (dvs axlar, bröst o vader), sen 2-3 vilodagar mellan rygg och benpasset då jag kör marklyft respektive knäböj vilka båda ger mig kraftig träningsvärk i benen.

Så nån som har något förslag? Har tränat totalt ca 2 år, varav 1 år seriöst:
Är 22 år, tar ca 5*80kg i bänk, drygt 5*110kg i djupa knäböj o ca 5*150kg i mark.

Tacksam för lite hjälp:cool: