handdator

Visa fullständig version : Löpning och benträning!


prinsesson
2007-10-21, 07:40
Hej.

Bör man som löpare satsa mer på benen på gymmet, dvs. köra tungt och "ordentligt" eller bör man köra lätta benpass?

Vad jag har förstått så försvinner en hel del styrka vid löpning och detta har jag också själv märkt. Men om man tränar tungt så borde den väl bibehållas bättre eller blir nedbrytningen istället ännu större? Vet att det finns många som löper här så jag hoppas ni kan svara på min fråga. Tala gärna också om hur ni tränar och passar in löpning + styrka för att vara så opti som möjligt!

Fat tony
2007-10-21, 10:25
jag ser till att träna mina ben en gång i veckan på gymet tränar dem på löpspåret också. Det är bra att göra hårt på gymet, det kan för bättra ditt löpsteg och förebygga skador http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2586397#post2586397

Solve
2007-10-21, 10:42
Det här var rätt bra info för mej :)

Kardiluss
2007-10-21, 11:34
Beror helt på vilken distans du vill bli bra i.

machine gun
2007-10-21, 11:50
Beror helt på vilken distans du vill bli bra i.

Det är dock alltid bra att träna styrka, det gör även ultralöpare.

Kardiluss
2007-10-22, 20:17
Frågan var om man skulle köra tung benträning. Man kan ju alltid definiera vad det är för något iofs.

Men jag har svårt att se vad en maraton löpare skulle få ut av att köra 3or knäböj.

Därför menar jag att det helt beror på distans om man ska köra "tung benträning"

zydar
2007-10-22, 20:48
desto kortare distans desta mer får man ut av att träna ben på gymmet, så skulle man kunna säga väl?

Ame
2007-10-22, 21:19
desto kortare distans desta mer får man ut av att träna ben på gymmet, så skulle man kunna säga väl?

På sätt och vis. Är man sprinter så bör man helt klart träna mycket styrketräning dels för att förebygga skador men också för att öka prestationen.
Långdistanslöpare behöver det ju mer för den skadeförebyggande effekten, du får ju ingen bättre kondition av att bli starkare.

Oskar_NIN
2007-10-22, 21:29
Om man som jag: är en stor kille (nästan 100 pannor fördelade på 191 centimeter) med ett mål att innan jag fyller 18 (nästa sommar) springa en maratonsträcka (dock ej på asfalt) och samtidigt kör helkropp på gym (uppdelat på fyra pass) - hur bör jag isånafall lägga upp min styrketräning? Jag har mål att bli både en bra löpare men likväl en väldigt bra byggare.. går det att kombinera?