handdator

Visa fullständig version : vad väljer du för kolhydrat?


Fat tony
2007-10-20, 23:56
vilken typ av kolhydrat använder ni efter träningen? och varför om ni inte använder något alls, förstår om ni redan har haft liknande trådar men kände att den här behövs + att jg håller på bli galen om vilken typ av kolhydrat som är bäst, till rimligt pris*mini*
malto/dextro/fruktos eller kanske en vitargo

Kurash
2007-10-20, 23:57
Malto. Snabbt, inte lika dåligt för tänderna som de andra, billigt.

Rahf
2007-10-20, 23:58
Maltodextrin eller kolhydrater från mat. Malto är billigt och det klarar av uppgiften. Det ger ingen sötma heller vilket känns ganska skönt eftersom jag uppskattar smaken av proteinet mer.

Fat tony
2007-10-21, 00:15
ok thx malto is the shit

Sheogorath
2007-10-21, 01:38
Själv har jag druvsocker i shakern jag har vatten i och dricker ur medan jag tränar, och fyller på i botten varje gång jag druckit ur under passet. Har alltså kolhydrat kontinuerligt från början till slut, så när passet är över blir det "bara" vassle. Sen alltid mat nära inpå det. Antingen banan och proviva eller fisk och bröd.

Fat tony
2007-10-21, 10:17
Själv har jag druvsocker i shakern jag har vatten i och dricker ur medan jag tränar, och fyller på i botten varje gång jag druckit ur under passet. Har alltså kolhydrat kontinuerligt från början till slut, så när passet är över blir det "bara" vassle. Sen alltid mat nära inpå det. Antingen banan och proviva eller fisk och bröd.

det var ju ett sätt att göra det på

Jay-Z
2007-10-21, 10:20
Ris eller pasta.

Palla dundra åpti-Vitargo och natty PB. :D


Edit: Fast funderar på att köpa Eiselts den där EAA + Vitargo-grejsimojsen. Kanske man äntligen börjar växa.

tejpis
2007-10-21, 11:09
Godis och EsaPro, sen springer jag (~10 minuter) till gymmet och pumpar beseps. Knappast optimalt, men efter fasta så kan det inte vara helt fel med lite fruktos till levern. Godis är dessutom gott.

Animalistic
2007-10-21, 11:11
maltoo

joriice
2007-10-21, 11:31
Bröd eller mat.

Endura
2007-10-21, 11:36
Godis och EsaPro, sen springer jag (~10 minuter) till gymmet och pumpar beseps. Knappast optimalt, men efter fasta så kan det inte vara helt fel med lite fruktos till levern. Godis är dessutom gott.

Ger inte godis fyllnad? Esapro är ju bäst på tom mage, hur lång tid låter du det gå emellan?

mangemani
2007-10-21, 11:36
vitargo

blekfet2
2007-10-21, 11:37
druvsocker, men det beror på just nu för att jag är för slö för att beställa malto.

Fartman
2007-10-21, 11:46
Maltodextrin, ffa för att det kräver mindre vatten än druvsocker.. sen att det inte blir lika sliskigt är också ett plus.

Fat tony
2007-10-21, 12:14
tror det bästa är lite malto med lite druvsocker(fruktos). Rätta mig om jag har fel, typ 90 malto och resterande druvsocker?

Sheogorath
2007-10-21, 12:29
tror det bästa är lite malto med lite druvsocker(fruktos). Rätta mig om jag har fel, typ 90 malto och resterande druvsocker?

Skilj på druvsocker (dextros) och fruktsocker (fruktos). Fruktos ska du generellt sett hålla dig så långa borta från du kan ifrån, eftersom det inte kan ge musklerna energi, utan att först ha en lång metabol väg att ta sig igenom i kroppen, där risken är stor att det bara blir kroppsfett.

Sen angående skillnaderna på maltsocker och druvsocker. Maltodextrin är en lång kedja av glukosmolekyler. Den är bra men du måste gå till specialaffärer eller beställa på nätet för att få tag på det. Dextros är två glukosmolekyler i följd, och den är i praktiken lika bra den, men söt. Lätt att få tag på eftersom den finns i matvarubutiker i en 400 g vit- och orange förpackning och kallas för Dextropur. Det är dextrosoltabletter fast som pulver. Jag personligen tycker att malto lätt klumpar och har en konstig odefinierbar smak, och föredrar det lite söta som dexto ger, särskilt eftersom jag dricker det under passet.

Men att du skulle behöva blanda olika sorters glukoskedjor för att vara "optimal" är bara trams och kommer bara kosta dig onödig tid. Använd den du tycker är godast eller har lättast att få tag på.

Kurash
2007-10-21, 12:33
Har för mig att glykogeninlagringen efter cardio påskyndas något om man blandar i lite fruktos. Det är nog det du tänker på.
Precis som den gode Sheo säger så blir Malto som lim när det blandas med för lite vatten, så man måste skaka som en dåre. Lägger man det i botten på en blöt shaker kommer det definitivt att sitta klumpar i botten.
Annars föredrar jag smaken av malto framför dextro, det är rent sliskigt.

King Grub
2007-10-21, 12:35
Amylopektin eller Vitargo är bäst och ger en mycket snabbare glykogeninlagring än t ex vanligt maltodextrin eller glukos, men det är tveksamt om det gör någon praktisk skillnad för normalpersonen, om träningen inte handlar om långdistans. I alla fall inte efter ett vanligt styrketräningspass. Möjligen för den med stort kolhydratbehov, då dessa kan intas i stora mängder utan att magen påverkas negativt.

Rockhard
2007-10-21, 13:07
Godis *drool*

tejpis
2007-10-21, 14:02
Ger inte godis fyllnad? Esapro är ju bäst på tom mage, hur lång tid låter du det gå emellan?

Jo, lite fyllnad ger det me eftersom det uppenbarligen absorberas så snabbt av kroppen så måste det ju gå snabbt att digestera(?). Jag dricker dock EsaPro 5 minuter innan, sen äter jag godis medan jag springer till gymmet. Kanske verkar lite rubbat men då får jag min dagliga dos godis och det är "bra" dessutom.

Rätta mig om jag har fel, jag klarar mig på en maltodrink också.

Fat tony
2007-10-22, 15:34
Skilj på druvsocker (dextros) och fruktsocker (fruktos). Fruktos ska du generellt sett hålla dig så långa borta från du kan ifrån, eftersom det inte kan ge musklerna energi, utan att först ha en lång metabol väg att ta sig igenom i kroppen, där risken är stor att det bara blir kroppsfett.

Sen angående skillnaderna på maltsocker och druvsocker. Maltodextrin är en lång kedja av glukosmolekyler. Den är bra men du måste gå till specialaffärer eller beställa på nätet för att få tag på det. Dextros är två glukosmolekyler i följd, och den är i praktiken lika bra den, men söt. Lätt att få tag på eftersom den finns i matvarubutiker i en 400 g vit- och orange förpackning och kallas för Dextropur. Det är dextrosoltabletter fast som pulver. Jag personligen tycker att malto lätt klumpar och har en konstig odefinierbar smak, och föredrar det lite söta som dexto ger, särskilt eftersom jag dricker det under passet.

Men att du skulle behöva blanda olika sorters glukoskedjor för att vara "optimal" är bara trams och kommer bara kosta dig onödig tid. Använd den du tycker är godast eller har lättast att få tag på.

ok, nice inlägg

RassK
2007-10-22, 16:24
Maltodextrin.

Svedberg
2007-10-22, 17:45
Vitargo/esapro strax före och under passet, sen rejält med käk efter.

Bobbokrull
2007-10-22, 18:00
I dagsläget så är det havregryn och banan som är min första kolhydratskälla efter träningen.

L-Sami
2007-10-22, 20:21
Stärkelse från bröd/pasta/ris/potatis/couscous.

Whistler
2007-10-22, 23:56
Kan lika väl ställa upp hela rutinen:

(Vaknar, tom mage) 1h pre: kreatin + beta-alanin + koffein
1min pre: esapro
under passet: vitargo
1min post: gainer (färdigköpt)
1h post: esapro
2h post: mat

Alfred Nobel
2007-10-23, 06:56
Kan lika väl ställa upp hela rutinen:

(Vaknar, tom mage) 1h pre: kreatin + beta-alanin + koffein
1min pre: esapro
under passet: vitargo
1min post: gainer (färdigköpt)
1h post: esapro
2h post: mat

Är det Kre-alkalyn? Snyggt planerat!

Fat tony
2007-10-23, 07:08
Kan lika väl ställa upp hela rutinen:

(Vaknar, tom mage) 1h pre: kreatin + beta-alanin + koffein
1min pre: esapro
under passet: vitargo
1min post: gainer (färdigköpt)
1h post: esapro
2h post: mat

lite för avancerat för mig att förstå mig på vad du menar. pre o post 1h kreatin på tom mage :Virro

Alfred Nobel
2007-10-23, 07:57
lite för avancerat för mig att förstå mig på vad du menar. pre o post 1h kreatin på tom mage :Virro

pre = före
post= efter

Han tillför kroppen kreatin 1h innan och 1h efter träning.

Anders The Peak
2007-10-23, 08:03
Amylopektin eller Vitargo är bäst och ger en mycket snabbare glykogeninlagring än t ex vanligt maltodextrin eller glukos, men det är tveksamt om det gör någon praktisk skillnad för normalpersonen, om träningen inte handlar om långdistans. I alla fall inte efter ett vanligt styrketräningspass. Möjligen för den med stort kolhydratbehov, då dessa kan intas i stora mängder utan att magen påverkas negativt.

Grub är det inte så här?

Vitargo = Amylopektin

King Grub
2007-10-23, 08:09
Vitargo har en stor andel amylopektin, ja. Deras behandlingsmetod är dock patenterad.

Ironwoman
2007-10-23, 08:33
Mat (musli, bröd, bananer och liknande som jag kan fixa snabbt) avslutar alla pass utom simning och längdskidor hemma. Vid simning förbrukar jag sällan speciellt mycket kolhydrat, därför tycker jag maten kan vänta en halvtimme. Vid längdskidor har jag energibars som jag kokar själv (havregryn ihopbundet med knäck) att äta i bilen hem, eller ett par bananer, tar 30 min att köra hem från spåret.

I tuffa träningsperioder, runt 20 timmar/vecka dextropur efter de längsta passen.

Dextropur under alla lite längre pass, 2,5-3 timmar eller längre.

Whistler
2007-10-23, 12:05
lite för avancerat för mig att förstå mig på vad du menar. pre o post 1h kreatin på tom mage :Virro

pre = före
post= efter

Han tillför kroppen kreatin 1h innan och 1h efter träning.

Okej... Förtydligande:

Jag vaknar. Jag sveper då min lilla cocktail bestående av kreatinpyruvat, B-alanin samt tar en koffeintablett på 200mg.
En timme senare befinner jag mig på gymmet, i omklädningsrummet shakar jag till lite Esapro som jag sveper direkt.
Under träningen smuttar jag på 25g Vitargo.
Efter träningen tar jag en gainer (22g protein, 60g kolhydrater.
Efter stretchingen, som tar drygt en timme, tar jag en portion EsaPro igen.
Väl hemma äter jag en stadig måltid.

:)