handdator

Visa fullständig version : Vilket protein ska man ha?


jegarn
2007-10-20, 22:39
Hej

Har en fundering på att köra med enbart protein efter mina gym pass och en "soft" gainer efter löp pass. Nu kör jag gainer efter alla passen.

Finns det några fördelar/nackdelar?
Vad är det för skillnad på alla olika proteintilskott? Finns ju vassle, glutamin, blandat hit och dit. Vad bör man ha, rekomendera gärna en produkt (dock godkänd av hälsokostrådet) ?

ViktorLindstrom
2007-10-20, 23:06
Är inte så superinsatt i det hela, så det finns säkert folk som kan svara bättre än vad jag kan, men ska göra ett försök i alla fall :)

Vanligast att ta efter ett gympass är Vassle eller Kasein dvs. protein från mjölk.
Det är ett ganska snabbt protein och ska vara bland det bättre att ta precis efter träning.

Ett annat proteintillskott som jag märkt att många tar är esapro. Det är väl inget protein tillskott kanske men det är essentiella aminosyror och det är väl nästan innom kategorin protein, hur vida det fungerar eller inte är jag faktiskt inte helt säker på. Jag har hört båda delarna, används vad jag vet innan passet och tas för att förbättra proteinsyntesen, kanske kan tas efter med. Jag vet inte ärligt talat då jag aldrig provat de. Någon annan får ta och gå in på de mer om dom vill.

Vilket av dessa olika du tar har ingen större skillnad vad jag fattat. Det är väl smaken som skiljer de olika, och det kan vara rättså stor skillnad.
Det godaste proteinpulvret jag ätit är Synthia-6 från BSN men det kostar multum och är inte värt pengarna, men är du ekonomiskt oberoende så tycker jag att du ska testa de iaf.
proFX är ju billigt och bra, smaken ska inte vara något att klaga på heller. Annars är Whey-80 från star nutrition ett ganska säkert kort. Inte så farligt dyrt heller.

Hoppas det stämmer allting jag sagt, annars får ni rätta mig:)

Rahf
2007-10-20, 23:17
Hej

Har en fundering på att köra med enbart protein efter mina gym pass och en "soft" gainer efter löp pass. Nu kör jag gainer efter alla passen.

Finns det några fördelar/nackdelar?
Vad är det för skillnad på alla olika proteintilskott? Finns ju vassle, glutamin, blandat hit och dit. Vad bör man ha, rekomendera gärna en produkt (dock godkänd av hälsokostrådet) ?

Jag svarar på dina frågor istället för att sväva ut alltför mycket.

Glutamin är ett bevisat placebo och en värdelös produkt, undvik den i största mån. Undvik!

Vassle är ett snabbverkande protein som förhöjer proteinsyntesen och ger en stark insulinrespons. Kasein är ett långsamverkande protein som ger dig ett konstant "förråd" av aminosyror i ett par timmar. Kasein är inte optimalt att ta runt träning utan bör ses som ett regelrätt tillskott för att nå satta dagsbehov.

Generellt så är det vad du bör kolla efter när du kikar runt på proteintillskott. Det är i stort sett ingen skillnad på dem alla utan de är så gott som likadana allihopa, skillnaden ligger i huvudsak på priset och storleken på produktens marknadsföring.

Jag tycker att du kan fortsätta på gainer. Gainer tillför vassleprotein som hjälper till att återuppbygga dina muskler och kolhydraterna gör att glykogenet (musklernas energilager) återhämtar sig.

Viktigt: Låt aldrig kosttillskotten utgöra en stor del av din allmänna kosthållning. De är ett komplement och inte en styrande faktor i dina prestationer. Mat skall utgöra huvuddelen av ditt energiintag.

Jag tycker att jag fick med några av de viktigaste bitarna. Fortsätt fråga på så får du fler svar.

Fat tony
2007-10-21, 00:14
hur står det till ingentligen med EsaPro, de verkar bra som fan men ingen aning om hur man doserar, de vill typ före 6g på tom mage träna och sen 6 g ät inte på 1,5h efter 1h ta 6g igen sen ska du äta, fan jag skulle dö av nedbrytning innan jag fick mat igen, de e en jävla svår produkt att förstå sig på, har spenderat de senaste ca 2h försöka ta reda på det och lite annat

Rahf
2007-10-21, 00:18
hur står det till ingentligen med EsaPro, de verkar bra som fan men ingen aning om hur man doserar, de vill typ före 6g på tom mage träna och sen 6 g ät inte på 1,5h efter 1h ta 6g igen sen ska du äta, fan jag skulle dö av nedbrytning innan jag fick mat igen, de e en jävla svår produkt att förstå sig på, har spenderat de senaste ca 2h försöka ta reda på det och lite annat

Det är om man vill vara riktigt jäkla optimal. De flesta tar EsaPro före träning och det är allt. Jag föreslår att du inte lägger ner så mycket energi på det. Kör på före träning så har du en bra effekt av det.

Fat tony
2007-10-21, 00:38
Det är om man vill vara riktigt jäkla optimal. De flesta tar EsaPro före träning och det är allt. Jag föreslår att du inte lägger ner så mycket energi på det. Kör på före träning så har du en bra effekt av det.

aight bro du verkar kunna det du pratar om, kör på om det blir något så som du sa. gillar dina svar, de e bra och efter tänkta men fortfarande back to basic. de e NICE:thumbup:

Eddie Vedder
2007-10-21, 05:53
fan jag skulle dö av nedbrytning innan jag fick mat igen, de e en jävla svår produkt att förstå sig på, har spenderat de senaste ca 2h försöka ta reda på det och lite annat

Nedbrytning av muskelmassan behöver du inte oroa dig för, det är väl i såna fall det rent psykiska att träna på så tom mage som kan vara jobbigt kanske.

Men pallar du hungern så är det inga problem, musklerna blir inte lidande. Det är aminosyror som är byggstenarna, finns dom där så har musklerna förutsättnigar för att växa. Mat i magen har i sig inget egenvärde mer än att det som sagt kan kännas psykiskt bättre att träna hyfsat mätt.

jegarn
2007-10-21, 22:04
Är whey samma som vassle?

Det jag är ute efter är återhämtning efter passen. Tänkte att ja inte förbränner lika mycke av glykogenet under ett gympass så därför borde det räcka med enbart protein efter.

Börjar tröttna på smaken på gainern nu har 2,5 burkar kvar av 5.

Om man tar protein som kommer från olika källor kan man då få en kort och långvarig effekt eller är det bättre med vassle?
Hur stor skillnad blir det om de e isolat eller inte?

jegarn
2007-10-21, 22:06
Kom på en sak till. Om man tar en halv portion gainer efter träningen och sen lite kasein innan ja går och lägger mig.

Är det ett bättre alternativ äån enbart protein efter träning?

Eddie Vedder
2007-10-21, 22:09
Är whey samma som vassle?

Japp, whey är helt enkelt engelska för vassle.:)

Rahf
2007-10-21, 22:10
Är whey samma som vassle?

Det jag är ute efter är återhämtning efter passen. Tänkte att ja inte förbränner lika mycke av glykogenet under ett gympass så därför borde det räcka med enbart protein efter.

Börjar tröttna på smaken på gainern nu har 2,5 burkar kvar av 5.

Om man tar protein som kommer från olika källor kan man då få en kort och långvarig effekt eller är det bättre med vassle?
Hur stor skillnad blir det om de e isolat eller inte?

Whey är vassle.

Blandar du proteinerna så förtas den positiva effekten från vassle (snabb utsöndring) däremot har jag för mig att en blandning av vassle + kasein gav bättre effekt än var för sig. Oavsett om du väljer att bara ha protein eller inte så är kolhydrater + protein (gainer) mera optimalt. Självklart kan du köra på bara protein, men se till att få i dig mat som är rikt på kolhydrater efter passet då.

Isolat är ett renare protein, det innehåller inte lika mycket kolhydrat eller fett som koncentrat. Isolat är fördelaktigt för måttligt laktosintoleranta om jag inte har fel. Skillnaden är inte så stor att det är värt priset egentligen. Klarar du koncentrat så kör på det.

jegarn
2007-10-22, 14:30
blir nog twinlab whey eller dahlblads whey+

kostar ungefär lika mycket
Vilken smakar bäst, vilken smak bör jag välja?
Är lite trött på choklad och vanilj efter ett halvår...

Handcuff
2007-10-22, 14:31
blir nog twinlab whey eller dahlblads whey+

kostar ungefär lika mycket
Vilken smakar bäst, vilken smak bör jag välja?
Är lite trött på choklad och vanilj efter ett halvår...

Ingen av dom särskilt goda. Varför inte kolozzeums superprisvärda vassle :confused:

jegarn
2007-10-22, 14:41
eller eiselt, någon som vet hur deras smakar?

Fat tony
2007-10-22, 14:48
Nedbrytning av muskelmassan behöver du inte oroa dig för, det är väl i såna fall det rent psykiska att träna på så tom mage som kan vara jobbigt kanske.

Men pallar du hungern så är det inga problem, musklerna blir inte lidande. Det är aminosyror som är byggstenarna, finns dom där så har musklerna förutsättnigar för att växa. Mat i magen har i sig inget egenvärde mer än att det som sagt kan kännas psykiskt bättre att träna hyfsat mätt.

hmm intressant inläg, men om jag tränar på tom mage är inte mina förutsättningar sämre även om jag har protein i mig. jag kommer ju inte ha orka som då med för att intensiteten inte blir lika hög. för väntar mig ett svar av king grub:naughty:

Eddie Vedder
2007-10-22, 14:52
hmm intressant inläg, men om jag tränar på tom mage är inte mina förutsättningar sämre även om jag har protein i mig. jag kommer ju inte ha orka som då med för att intensiteten inte blir lika hög. för väntar mig ett svar av king grub:naughty:

Det är ju precis det jag skrev. D.v.s. om du pallar med hungern och den tomma magen så är det ingen fara för muskelmassan i sig.

Pallar du INTE att träna på tom mage är det givetvis negativt. Att optimera sig med EAA men var svimfärdigt hungrig och orkeslös är ju knappast optimalt.;)

Fat tony
2007-10-22, 15:40
tänkte nästan det, men då kan man ju nästan deffa med det och inta lite esa pro eller kasein protien varje 3-4h, om man ligger lite i Kcal minnus? Vet inte jag tänker högt

Rahf
2007-10-22, 16:01
tänkte nästan det, men då kan man ju nästan deffa med det och inta lite esa pro eller kasein protien varje 3-4h, om man ligger lite i Kcal minnus? Vet inte jag tänker högt

Hur tänker du nu?

jegarn
2007-10-22, 20:06
Kroppen kommer förmodligen bryta ner muskler om du enbart äter lite proteintilskott då och då. Måste ändå komma upp i ett visst energi intag för att du inte ska bli inställd på svält.

Kollozeums produkter är inte testade och godkända, det är väldigt viktigt för mig att det är godkänt.
Så vilket är godast: twinlab, dahlblads eller eiselt?

Handcuff
2007-10-22, 20:09
Kroppen kommer förmodligen bryta ner muskler om du enbart äter lite proteintilskott då och då. Måste ändå komma upp i ett visst energi intag för att du inte ska bli inställd på svält.

Kollozeums produkter är inte testade och godkända, det är väldigt viktigt för mig att det är godkänt.
Så vilket är godast: twinlab, dahlblads eller eiselt?

Vad tror du det är i påsarna? Du verkar ha någon idé om att proteinpulver är något "hemligt" och mystiskt. Inte som det torkade vassle som det egentligen är. Med andra ord - lika avancerat och mystiskt som ost t ex.

Rahf
2007-10-22, 20:11
Kroppen kommer förmodligen bryta ner muskler om du enbart äter lite proteintilskott då och då. Måste ändå komma upp i ett visst energi intag för att du inte ska bli inställd på svält.

Kollozeums produkter är inte testade och godkända, det är väldigt viktigt för mig att det är godkänt.
Så vilket är godast: twinlab, dahlblads eller eiselt?

Varför är det viktigt att det är godkänt? Godkänt för vad egentligen?

Twinlab tar överpriser, varken Dahlblads eller Eiselt har jag smakat. Kolozzeums egna chokladprotein är krämig och smakar choklad. Jordgubben är även den hyfsat god men där ska jag säga att det finns bättre. Det jag går på är pris samt kvalitet och där fyller Kolozzeum sin funktion väl.

Ja du måste komma upp i en viss energimängd för att kroppen ska tugga på normalt. Däremot måste du ha fett med i beräkningen också eftersom det är en livsviktig makronutrient, för att inte tala om vitaminerna som kommer från mat. Kör du på utan kolhydrater kommer du prestera bra mycket sämre än om du hade gjort det motsatta.

EiseltUK
2007-10-22, 20:46
Varför är det viktigt att det är godkänt? Godkänt för vad egentligen?

Twinlab tar överpriser, varken Dahlblads eller Eiselt har jag smakat. Kolozzeums egna chokladprotein är krämig och smakar choklad. Jordgubben är även den hyfsat god men där ska jag säga att det finns bättre. Det jag går på är pris samt kvalitet och där fyller Kolozzeum sin funktion väl.

Ja du måste komma upp i en viss energimängd för att kroppen ska tugga på normalt. Däremot måste du ha fett med i beräkningen också eftersom det är en livsviktig makronutrient, för att inte tala om vitaminerna som kommer från mat. Kör du på utan kolhydrater kommer du prestera bra mycket sämre än om du hade gjort det motsatta.


Numera inkluderar hälskostrådets test enbart dopinganalyser på sporttillskott + att man granskar etiketterna så att de är korrekt märkta, att man inte gör medicinska påståenden osv.

Det är ingen test som är något märkvärdigt men bättre än inget alls så klart. Nackdelen är att analyserna sker med väldigt långa mellanrum. Kostnadsskäl antar jag.

Eiselt har inget vassleprotein. Vi har slutat med det eftersom vi inte ser någon poäng med att ha ett suboptimalt tillskott i sortimentet.

jegarn
2007-10-22, 20:59
Vad kan du rekomendera från eiselt som är motsvarande?


Förmodlingen är det inget dopingklassat i kollozeums produkter men det känns dumt att testa, därför vill jag bara konsumera produkter som är godkända av hälsokostrådet.

Min personliga åsikt om idrottare som intar doping preparat är att allt de gjort, prispengar, allt borde strykas/tas tillbaka. En gång dopad alltid dopad. och så vidare.
Även om vldigt många produkter är bra och rena så vill jag för mitt eget välbefinnande vara på den säkra sidan.

Rahf
2007-10-22, 22:33
Vad kan du rekomendera från eiselt som är motsvarande?


Förmodlingen är det inget dopingklassat i kollozeums produkter men det känns dumt att testa, därför vill jag bara konsumera produkter som är godkända av hälsokostrådet.

Min personliga åsikt om idrottare som intar doping preparat är att allt de gjort, prispengar, allt borde strykas/tas tillbaka. En gång dopad alltid dopad. och så vidare.
Även om vldigt många produkter är bra och rena så vill jag för mitt eget välbefinnande vara på den säkra sidan.

Esa Pro, mer effektivt än vassle. Kräver lite mer omtanke men är bevisat mer effektivt.

Fat tony
2007-10-23, 07:04
Vi har slutat med det eftersom vi inte ser någon poäng med att ha ett suboptimalt tillskott i sortimentet.

Vilka "vi"? man får inte linka på kolo för att kolo är en drivande verksamhet men att promota esielt verkar helt ok....Jag kräver ett svar av någon moderator:cool:

Eddie Vedder
2007-10-23, 07:07
Vilka "vi"? man får inte linka på kolo för att kolo är en drivande verksamhet men att promota esielt verkar helt ok....Jag kräver ett svar av någon moderator:cool:

Har du kollat i koloshoppen? Den säljer lixom Eiseltprodukter.

Alfred Nobel
2007-10-23, 07:25
Lite offtopic; Kan jag kompletera mitt EsaPro med vanligt vassleprotein innan träning nu när mitt EsaPro är slut. Visst ger det samma effekt? Kanske inte lika optimalt, men bättre än inget?

Fairing
2007-10-23, 07:28
Eiselt har inget vassleprotein. Vi har slutat med det eftersom vi inte ser någon poäng med att ha ett suboptimalt tillskott i sortimentet.

Va... är inte FX optimalt ??? skall ni sluta att sälja det ?????:D

Fairing
2007-10-23, 07:29
Förmodlingen är det inget dopingklassat i kollozeums produkter men det känns dumt att testa, därför vill jag bara konsumera produkter som är godkända av hälsokostrådet.

Även om du inte är med i Hälsokostrådet så kan du ha en "testad" produkt vilket kolozzeum har. Hälsokostrådet borde göra mer stickprover för att fylla sin funktion:cool:

henriknewstream
2007-10-23, 12:43
Esa Pro, mer effektivt än vassle. Kräver lite mer omtanke men är bevisat mer effektivt.

esa pro är grenade aminosyror va ? jag kör med twinlabs anabolic fuel (BCAA) brode inte det ha samma effekt ?
då tar du bara två kapslar före tränigen och två kapslar efter tränigen.

Rahf
2007-10-23, 13:24
esa pro är grenade aminosyror va ? jag kör med twinlabs anabolic fuel (BCAA) brode inte det ha samma effekt ?
då tar du bara två kapslar före tränigen och två kapslar efter tränigen.

Esa Pro är essentiella aminosyror (EAA). Leucin, isoleucin och valin (BCAA) ingår där. Skillnaden mellan de två vet jag inte med mig någonting. Du måste fortfarande ta ditt BCAA på fastande mage för att få önskad effekt. BCAA kan du dosera som EsaPro, alltså före träning. Klart att det är bra efter träning också men 4 kapslar är väl inga stora mängder va? Hur blir gensvaret där egentligen?

För att få respons: Oh mr Grub!

henriknewstream
2007-10-23, 13:48
Esa Pro är essentiella aminosyror (EAA). Leucin, isoleucin och valin (BCAA) ingår där. Skillnaden mellan de två vet jag inte med mig någonting. Du måste fortfarande ta ditt BCAA på fastande mage för att få önskad effekt. BCAA kan du dosera som EsaPro, alltså före träning. Klart att det är bra efter träning också men 4 kapslar är väl inga stora mängder va? Hur blir gensvaret där egentligen?

För att få respons: Oh mr Grub!

njaa vet inte riktigt hur mycket man får i sig via esa pro men i anabolic fuel får du i dig
L-leucin 500 mg
L-Valin 125 mg (detta är per kapsel)
L-Isoleucin 125 mg
okej men vad är det för effekt man ska få blir man piggare utav aminosyror för jag tar detta för att öka muskeltillväxten och för att förhindra muskelnedbrytningar. tar även twinlabs gainer fuel

Rahf
2007-10-23, 14:52
Nej du blir inte piggare av aminosyror. De stimulerar proteinsyntesen.

Jag tror bara Eiselt kan svara på fördelningen av aminosyror i Esa. Normaldosen där verkar vara 6-12g. Jämför med dina kapslar som alltså är under 1,5g före och under 1,5g efter.

PS: Twinlab tar överpriser och ger speciellt utöver det vanliga, kika runt efter billigare saker nästa gång du handlar. Det är bara ett tips!

henriknewstream
2007-10-23, 15:15
aha okej men asså ger det bättre effekt i musklena medans man tränar då eller vad är grejjer liksom man växer väl inte mer bara för att man inte äter innan ? :P

jaa jag vet jag ska sluta köpa twin lab när min gainer är slut nu. 700 + 320 i månaden blir lite för dyrt i längden, har kollat på fairing det värkar bra eller ? har du ngt att rekomendera annars ?

King Grub
2007-10-23, 15:20
aha okej men asså ger det bättre effekt i musklena medans man tränar då

Att den tränande muskeln har tillgång till snabba tillflöden av aminosyror under själva aktiviteten ger stor nybildning av muskelprotein efter passet, ja. Denna effekt uppnås bäst genom intag av essentiella aminosyror direkt före passet, på fastande mage.

henriknewstream
2007-10-23, 15:48
okej okej! sen står det juh att man ska ta en dos till en timme efter passet, kan man då dricka gainern preics efter passet eller ska man då behöva vänta till en timme efter ?

Rahf
2007-10-23, 15:48
aha okej men asså ger det bättre effekt i musklena medans man tränar då eller vad är grejjer liksom man växer väl inte mer bara för att man inte äter innan ? :P

jaa jag vet jag ska sluta köpa twin lab när min gainer är slut nu. 700 + 320 i månaden blir lite för dyrt i längden, har kollat på fairing det värkar bra eller ? har du ngt att rekomendera annars ?

Kolozzeums produkter är bra och till rimliga priser. Det finns säkert billigare produkter men varför inte indirekt stödja forumet på samma gång? Jag har inte blivit besviken än och leveranstiden är helt ok.

När det gäller protein och gainer så är det i många fall smaken man ska gå efter, du ska kunna dricka det också vet du. I fallet gainer så kan det också vara smart att kolla på proportionerna mellan kolhydrat och protein.

EiseltUK
2007-10-23, 17:34
Va... är inte FX optimalt ??? skall ni sluta att sälja det ?????:D

jo FX är det optimala vassleproteinerna :naughty: för den som vill vara suboptimal och det är ju typ 9 av 10 som fortfarande är det. :D

jegarn
2007-10-23, 20:44
Hur mycke esapro ska man ta om man tar det för återhämtning efter träning, är det fel syfte?

blir ju bara ca 10g protein / portion:confused:

GymTT
2007-10-23, 20:47
Hur mycke esapro ska man ta om man tar det för återhämtning efter träning, är det fel syfte?

blir ju bara ca 10g protein / portion:confused:

6-10g EAA....

King Grub
2007-10-23, 21:24
Hur mycke esapro ska man ta om man tar det för återhämtning efter träning, är det fel syfte?

blir ju bara ca 10g protein / portion:confused:

Aminosyrorna har inte mycket med återhämtning att göra. Där är det kolhydraterna som är av vikt.

EAA stimulerar proteinsyntesen. Över 10 gram finns det inte något som pekar på ett dosrelaterat gensvar.

jegarn
2007-10-23, 21:56
SÅ jag får inte ut någonting över ett ökat dagsintag av protein av att ta det efter träning??

Rahf
2007-10-23, 22:20
SÅ jag får inte ut någonting över ett ökat dagsintag av protein av att ta det efter träning??

Du får effekt om du tar det i 3 intervaller med en timmas mellanrum vardera efter träning, fastande mage gäller fortfarande så dra dina egna slutsatser. Någon får rätta om jag strulade till kronologin.

Nu ska jag överdriva friskt här och säga att "alla" tar Esapro före träningen istället för efter. Efter träning är det kolhydrater och/eller mat som gäller för de allra flesta.

OBS: Det är fortfarande EAA som är ämnet.

Animalistic
2007-10-24, 05:13
jo FX är det optimala vassleproteinerna :naughty: för den som vill vara suboptimal och det är ju typ 9 av 10 som fortfarande är det. :D

FX ÄR det mest optimala :D
(för plånboken *cupid* )

Torwald
2007-10-24, 05:51
It appears att jag har missat en väldigt viktig detalj med EAA! När man tar det innan passet är uppregleringen såpass stor att man inte behöver få i sig vassle efter passet? Det löser ju mitt "deffproblem" ganska effektivt, då är det ju bara att köra malto efter passet, och sedan mat.

King Grub
2007-10-24, 06:16
Det finns inget som säger att en dos EAA även efter passet ger 0 effekt om man tillfört EAA innan, men som du säger, man måste inte, och det går bra att gå hem och äta vanlig mat efteråt. Kolhydrat är en fördel att tillföra så snart som möjligt i vilket fall som helt, men även där fyller en kolhydratrik vanligt måltid samma funktion.

Effekten på proteinsyntesen över samma 3-timmarsperiod efter styrketräning, vid intag av EAA vid olika tillfällen:

http://i7.tinypic.com/4y0fotc.jpg

Tipton 2007.

Torwald
2007-10-24, 06:33
Det är ju super. Då kör jag nog på upplägget EAA precis innan på fastande mage, malto direkt efter och sedan mat med hyffsad mängd kolhydrater så snart som möjligt efter passet.

Sheogorath
2007-10-24, 06:52
Nej du blir inte piggare av aminosyror. De stimulerar proteinsyntesen.


De grenade aminosyrorna har uppiggande effekt, om man menar effekt på den mentala vakenheten/motivationen. BCAA och tryptofan konkurrerar om platser på transportproteinet albumin. Höga halter av tryptofan leder till att serotoninnivåerna (i blodet, i hjärnan? osäkert på vilket) ökar vilket man tror orsakar den mentala tröttheten i samband med träning. BCAA blockerar platsen, lika mycket tryptofan kan inte transporteras, och serotoninnivåerna hålls lägre. Känner man en liten "kick" efter intag av BCAA är det av denna anledning, tror man. Pripps motiverar att de har BCAA i sin sportdryck med studier som påvisar ovanstående, snarare än att det skulle vara opti för muskelproteinsyntesen.

henriknewstream
2007-10-24, 12:44
hej jag har velat omkring i typ en vecka för att hitta bra tillskott bortsett från twinlab och det finns så många vägar man kan gå =P så jag har kollade upp esaPro och jag tänkte köra så här med de..
dom dagar jag tränar tar jag en dos på fastande mage direkt före passet och en dos direkt efter träningspasset. sen kommer jag hem käkar och efter de tar jag en gainer. dom dagarna jag inte tränar tar jag en dos utav esaPro direkt på morgonen och sen en gainer typ efter lunch, är det något som jag kanske borde ändra på eller något jag inte tänkt på ?

Rahf
2007-10-24, 12:52
De grenade aminosyrorna har uppiggande effekt, om man menar effekt på den mentala vakenheten/motivationen. BCAA och tryptofan konkurrerar om platser på transportproteinet albumin. Höga halter av tryptofan leder till att serotoninnivåerna (i blodet, i hjärnan? osäkert på vilket) ökar vilket man tror orsakar den mentala tröttheten i samband med träning. BCAA blockerar platsen, lika mycket tryptofan kan inte transporteras, och serotoninnivåerna hålls lägre. Känner man en liten "kick" efter intag av BCAA är det av denna anledning, tror man. Pripps motiverar att de har BCAA i sin sportdryck med studier som påvisar ovanstående, snarare än att det skulle vara opti för muskelproteinsyntesen.

Stämmer dåligt på mig då. Körde på BCAA ett par månader och noterade aldrig några förändringar gällande energi och fokus.

Gädda
2007-10-24, 13:21
Det står överallt att man ska ta Esapro på fastande mage, men jag undrar då vad som menas med fastande mage? Inte ha ätit på hur många timmar?

henriknewstream
2007-10-24, 13:27
när du känner att du har ett stort hål i magen ;) jag vet inte när ud tränar men jag har isf tänkt att äta lunch vid 12 sen äta lite igen vid 3 kanske och sen vid 6 dra iväg och träna

Rahf
2007-10-24, 14:05
Det står överallt att man ska ta Esapro på fastande mage, men jag undrar då vad som menas med fastande mage? Inte ha ätit på hur många timmar?

Magsäcken har tömts på mat. Gissar på 3-4 timmar.

Gädda
2007-10-24, 15:17
Ingen som vet? Konstigt eftersom hela effekten baseras på att magen är fastande...

henriknewstream
2007-10-24, 15:31
du får större effekt då men den behöver juh inte va helt jävla tom.. bara aminoryrorna går ut i kroppen fort så är de bra

Sheogorath
2007-10-24, 16:20
Stämmer dåligt på mig då. Körde på BCAA ett par månader och noterade aldrig några förändringar gällande energi och fokus.

OK. Har man förhållandevis låga nivåer av albuminbundet tryptofan kommer säkert inte BCAA att göra någon större skillnad. Jag får en tydlig klarhet i mitt sinne efter BCAA på tom mage, vilket stämmer bra eftersom jag har "uppade" nivåer av serotonin i och med medicinering.

Det här är ett grymt spännande ämnesområde som jag tänker ha i åtanke när jag väljer examensarbete.

Rahf
2007-10-24, 19:01
OK. Har man förhållandevis låga nivåer av albuminbundet tryptofan kommer säkert inte BCAA att göra någon större skillnad. Jag får en tydlig klarhet i mitt sinne efter BCAA på tom mage, vilket stämmer bra eftersom jag har "uppade" nivåer av serotonin i och med medicinering.

Det här är ett grymt spännande ämnesområde som jag tänker ha i åtanke när jag väljer examensarbete.

Behöver du en försökskanin? ;) Skulle förmodligen vara positivt att vara lite mer disciplinerad med BCAA intaget.

Förmodligen har magen inte varit tom på vissa av gångerna (nybörjare trots allt, tar ett tag innan man får känslan) men jag kan fortfarande inte säga att jag direkt kände någon skillnad.

henriknewstream
2007-10-24, 19:42
jag tänkte ang esapro. och det är hur länge man håller sig på den energin man får utav aminosyrorna, känns som om man borde hålla sig längre på långsama kolhydrater för det värsta som skulle kunna hända är juh att hamna i kataboliskt läge

Eddie Vedder
2007-10-24, 19:52
EAA tar du inte som en källa energi, EAA är aminosyror som används i syntesen av muskelprotein. Du tar alltså inte EsaPro för att få energi, det sista man vill är att fria essentiella aminosyror ska användas som energikälla istället för byggstenar i muskelvävnad om man betalar dyra pengar för dom.

henriknewstream
2007-10-24, 20:04
jaa det så jag menade.. men eftersom man inte ska ha något i magen när man tar EAA så borde man juh inte ha så mycket energi kvar efter 1 1/2, 2 timmar på gymmet ? för om man inte har ätit på 3 timmar som det förmodligen tar att smälta all mat och se dess utom inte äter på 2 till borde man juh gå i kataboliskt läge ?

Eddie Vedder
2007-10-24, 20:09
jaa det så jag menade.. men eftersom man inte ska ha något i magen när man tar EAA så borde man juh inte ha så mycket energi kvar efter 1 1/2, 2 timmar på gymmet ? för om man inte har ätit på 3 timmar som det förmodligen tar att smälta all mat och se dess utom inte äter på 2 till borde man juh gå i kataboliskt läge ?

Läs inlägg #7 i den här tråden. Det där har redan besvarats.

henriknewstream
2007-10-24, 20:14
ne jag vet att mat i magen inte ger någon energi men man måste juh ha energi i kroppen för att aminosyrorna ska bygga upp musklerna eller har jag fel ? jag lär inte ha så mycket energi om jag inte ätit på 5 timmar

Eddie Vedder
2007-10-24, 20:18
ne jag vet att mat i magen inte ger någon energi men man måste juh ha energi i kroppen för att aminosyrorna ska bygga upp musklerna eller har jag fel ? jag lär inte ha så mycket energi om jag inte ätit på 5 timmar

Det är ju det där som är besvarat som sagt. Aminosyrornas uppgift är att ge akut stimulering av proteinsyntes i muskelceller, den effekten är som bäst på tom mage.
Så du bryter inte ner muskler, som sagt.
Du kanske kommer känna dig hungrig och trött, då är ett annat val troligtvis bättre eftersom man inte kan träna hungrig och trött. Men energi finns lagrad i kroppen om du äter som du ska. Så den finns där. Hur du sen upplever det är en annan sak, som sagt.

henriknewstream
2007-10-24, 20:23
jadu jag vet inte hur jag upplver den ännu eftersom jag inte provat än men jag ska no köpa den men innan jag gör det så vill jag inte göra ngt fel bara, därför vill jag va 100% på att jag inte hamnar i kataboliskt läge eftersom jag tränar väldigt mycket. *flex* men hur länge håller denna akuta stimuleringen av proteinsyntesen då ?

Rahf
2007-10-24, 23:42
Nån timme.

Du blir inte katabol om ditt energiintag under dagen är i fas eller över de nivåer du behöver. Ej heller om du går utan mat i 5 timmar. 3-4timmarsregeln för matintag är en rekommendation och inte ett budord.

Fat tony
2007-10-25, 15:22
Det finns inget som säger att en dos EAA även efter passet ger 0 effekt om man tillfört EAA innan, men som du säger, man måste inte, och det går bra att gå hem och äta vanlig mat efteråt. Kolhydrat är en fördel att tillföra så snart som möjligt i vilket fall som helt, men även där fyller en kolhydratrik vanligt måltid samma funktion.

Effekten på proteinsyntesen över samma 3-timmarsperiod efter styrketräning, vid intag av EAA vid olika tillfällen:

http://i7.tinypic.com/4y0fotc.jpg

Tipton 2007.

det står ju ingenting om att det måste vara EAA på den bilden? Då kan man ju ta vassel istället, det ger ju också effekt men kanske att EAA är ändå bättre:Virro

King Grub
2007-10-25, 15:36
Studien grafen representerar är på EAA.

Vassle ger inte samma effekt. Vassle före träning ger lika stort gensvar som intag direkt efter träning; med EAA är effekten vid intag före hundratals procent större.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71

jegarn
2007-10-25, 21:32
Vad är EAA??

EsaPro verkar jobbig, vanlig mat innan köns som vettigast. Blir lite överkurs med fastande mage hit o dit*screwy*

Får man någon märkbar effekt av att ta långsamma proteiner innan man går och lägger sig?

King Grub
2007-10-25, 21:34
Essentiella aminosyror.

Märkbar effekt jämfört med vad? Fastande?

Långsamt protein får du från mat också.

jegarn
2007-10-25, 21:42
va blir skillnaden om ja tar kasein jämfört e inget?

vad för mat kan man äta istället, kasein verkar inte vara speciellt billigt?

King Grub
2007-10-25, 21:46
1. Det beror på när du ätit tidigare och hur mycket. Du kan äta hela ditt proteinintag på en eller ett par jättelika måltider om du vill, och då har du tillgång till aminosyror via den långsamma utsöndringen ändå. Var det däremot ett antal timmar sedan förra målet och det bestod av en sked keso, är det antagligen ont om aminosyror i omlopp och ett ytterliggare intag kommer då att reducera proteinnedbrytningen.

2. All mat. Helt vanlig kost. Proteinupptaget från en vanlig, blandad kost sker inte fortare än med några gram per timme.

jegarn
2007-10-25, 21:50
Men om man ska slänga i sig lite precis innan säng gång, vad rekommenderar du då?

De jag tar ibland är lite russin och nötter, enstaka fall lite keso med frukt

Rahf
2007-10-26, 00:13
Men om man ska slänga i sig lite precis innan säng gång, vad rekommenderar du då?

De jag tar ibland är lite russin och nötter, enstaka fall lite keso med frukt

Det du kan äta och ändå sova gott på. Mer komplicerat än så är det inte. Förslagsvis äter du inte något mastigt mål så att du ligger och har kramp.

flenders
2007-10-26, 01:52
Hur mycke esapro ska man ta om man tar det för återhämtning efter träning, är det fel syfte?

blir ju bara ca 10g protein / portion:confused:Det är smartare att ta EAA innan träning. Den rekommenderade dosen är 6-12g. Jag brukar ta 10-12.

VhaM
2007-10-28, 12:30
Lånar tråden lite.

Jag har nu tränat gym ungefär 6månader utan nå tillskott över huvud taget. Räcker det då med att köpa Whey-80 å dra i sig efter träningen bara? Liksom hjälper det något eller är det helt onödigt?

Rahf
2007-10-28, 18:04
Lånar tråden lite.

Jag har nu tränat gym ungefär 6månader utan nå tillskott över huvud taget. Räcker det då med att köpa Whey-80 å dra i sig efter träningen bara? Liksom hjälper det något eller är det helt onödigt?

Ökar du fortfarande så ger det nog ingen speciell boost. Protein är fördelaktigt att dra i sig före träning också.