handdator

Visa fullständig version : Upplägget...


Ella
2007-10-20, 21:32
Jag tränar idag:
Samtliga pass med ca 30-50 min kondition
mån:Rygg + baksida axel
Tis: Bröst + mage
Ons: vila
Tors: Biceps, triceps
Fre: Endast kondition
Lördag: ben + axlar
Söndag:vila

Målet: Tappa fettvikt och behålla eller ev. öka muskelmassa något
Styrka. Kör ut muskelgruppen helt varje gång (känner av det flera dagar eftråt)
Konditionen: Kör 15 min intervaller resten med puls 130-160
Passlängd: Ca 1h 10min (styrka + kondition)
Kosten: Har läst deffguiden här.

FRÅGA: :confused: :D

- Vad är bäst: träna en muskelgrupp per vecka intensivt, eller bör jag försöka träna varje muskelgrupp mer än så?
- Dela upp styrka och kondition eller kan man köra samtidigt? i såfall: Köra dubbelpass (kondition morgon, styrka kväll) eller köra varannan dag?
-tungt eller många reps?
- Hård konditionsträning eller lågintensiv - (eller varva?)

Skulle uppskatta tips på riktigt bra träningsupplägg. Kan träna både morgon och kväll. Och dubbelpass vissa dagar om det finns mening med det.

pragmatist
2007-10-20, 23:52
- Vad är bäst: träna en muskelgrupp per vecka intensivt, eller bör jag försöka träna varje muskelgrupp mer än så?

Bäst är förstås att träna varje muskelgrupp intensivt, men också mer än en gång i veckan. :) Ett träningsupplägg är alltid en kompromiss. Det finns dock forskningsbelägg för att man får bättre styrkeökningar om man tränar varje muskelgrupp 2-3 gånger per vecka, och för de allra flesta hänger styrkeökningar och muskelvolym ihop.

Testat hel- eller halvkroppspass? Det passar de allra flesta gymmare betydligt bättre än tre- och fyrsplittar som används av erfarna kroppsbyggare.

- Dela upp styrka och kondition eller kan man köra samtidigt? i såfall: Köra dubbelpass (kondition morgon, styrka kväll) eller köra varannan dag?

Du får förstås ut mer av både styrke- och konditionsträning om du delar upp dem, men det är inte dåligt att köra dem samtidigt. Mest är det väl en fråga om vad som är praktiskt.

-tungt eller många reps?

Jag tycker inte man ska tänka i termer av tung vikt eller många reps, jag tycker man ska tänka i termer av tung vikt och många reps. Ingen människa som kan knäböja 150 kilo i 20 repetitioner har små ben, om man säger så.

- Hård konditionsträning eller lågintensiv - (eller varva?)

Eftersom ditt främsta syfte verkar vara förbränning skulle jag säga att du bör köra det som du trivs bäst med. Bägge metoderna bränner kalorier, och då kan man lika gärna göra det som känns bäst och som man kommer fortsätta med.

Ella
2007-10-21, 10:21
Tack för ditt svar! :)

Tänk om det fanns en optimal formula som gällde för alla, va bra det vore. Då skulle det finnas ett rakt svar ;-)

Jag har tränat flera musklergrupper i varje pass förrut, men det tar himla lång tid om man dessutom ska köra kondition efteråt. Nu tränar jag fler övningar på varje musklergrupp istället.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att jag kör enligt mitt nuvarande schema och sedan kompletterar med 1-2 övingar på ett par andra muskelgrupper som då inte tränas lika intensivt. På så sätt tränar jag samtliga muskler minst två gånger -en "tyngre" och en medeltung, om man kan uttrycka sig på det viset.

Bäst är förstås att träna varje muskelgrupp intensivt, men också mer än en gång i veckan. :) Ett träningsupplägg är alltid en kompromiss. Det finns dock forskningsbelägg för att man får bättre styrkeökningar om man tränar varje muskelgrupp 2-3 gånger per vecka, och för de allra flesta hänger styrkeökningar och muskelvolym ihop.

Testat hel- eller halvkroppspass? Det passar de allra flesta gymmare betydligt bättre än tre- och fyrsplittar som används av erfarna kroppsbyggare.

Du får förstås ut mer av både styrke- och konditionsträning om du delar upp dem, men det är inte dåligt att köra dem samtidigt. Mest är det väl en fråga om vad som är praktiskt.
Jag tycker inte man ska tänka i termer av tung vikt eller många reps, jag tycker man ska tänka i termer av tung vikt och många reps. Ingen människa som kan knäböja 150 kilo i 20 repetitioner har små ben, om man säger så.

Eftersom ditt främsta syfte verkar vara förbränning skulle jag säga att du bör köra det som du trivs bäst med. Bägge metoderna bränner kalorier, och då kan man lika gärna göra det som känns bäst och som man kommer fortsätta med.