handdator

Visa fullständig version : Blåmärken


dancoholic
2007-10-20, 16:45
när jag t.ex. kör ben eller vilken annan muskelgrupp som helst, så kan jag märka dagen efter i samband med träningsvärk att jag har flertalet blåmärken just där träningsvärken sitter. är detta fenomen möjligt? alltså att träning/ träningsvärk kan medföra blåmärken. om så vore - tar jag i så mycket att ett blodkärl spricker eller vad händer?

überstarken
2007-10-20, 17:17
Är det någon speciell muskel detta händer på eller kan det vara vilken som?

schmecker
2007-10-20, 20:57
jag kan se samma fenomen på triceps ibland efter jag kört hårt med dips ett pass. blåmärken mitt på triceps/ baksida av arm. man får ju hoppas det inte är nåt farligt.

Allan
2007-10-20, 21:47
Det är inte blåmärken om de inte ömmar. Däremot kan det vara blå märken, lokala blodansamlingar i delar av muskeln. Det är inte farligt, och har ingen som helst betydelse för träningen

dancoholic
2007-10-21, 20:30
okej, tack :) men vad beror dessa blå märken på då? vad är det som händer liksom?
för mig är det oftast ben; framsidalår och vader. men har hänt nångång efter ett boxningspass att jag har fått på sånna skumma ställen som biceps eller underarmen. jag vet också att jag vid ett tillfälle fått det efter träningsvärk i magen, också ett lite konstigt ställe :P