handdator

Visa fullständig version : Simning


Hwoarang
2007-10-20, 15:53
(Hitta inget på sök) Hur ska man simma för att inte få kortisol i kroppen som motverkar styrketränings resultaten. Jag antar i sakta takt långa sträckor?

När jag väll ska börja deffa tänkte jag lägga in lite simning 1-2 gånger i veckan för att förbruka lite extra energi, få lite bättre kondis och bli bättre på att simma :)

Någon som har egen erfarenhet av detta, hur brukar ni simma?

Shajjn
2007-10-20, 16:14
Oavsett vad för svar du får här så lär det ändå inte utgöra någon väsentlig skillnad för dig, vågar jag säga. Simma på med gott samvete du.

Rahf
2007-10-20, 16:35
Med risk för att låta som det vanliga svaret:

Du klyver atomer. Simma och var noggrann med resten.

Handcuff
2007-10-20, 16:42
Fan vad folk snöar in sig på skitsaker som knappast gör någon praktisk skillnad alls. Allt ska vara så äckligt optimalt så man nästan kräks. Sedan sköter opti-personen träningen i exakt 9 veckor och börjar sedan pyssla med annat. Tv-spelande etc. och funderar om han/hon drack fel gainer efter passet eller vilade fel mellan seten då resultaten är pinsamt dåliga.

Träna
Ät
Vila

Upprepa många gånger under en lång tid = Resultat.

jojjep91
2007-10-21, 00:21
handcuff +1 :thumbup:

Hwoarang
2007-10-21, 16:28
Kanske under deff det kan spela mindre roll ifall man konditionstränar hårt. Lyfter man minst samma vikter under deffen till trots förlorar man antagligen inte nån muskler...
Men gör mig tillags ändå och prata lite opti med mig :) Avfärda aldrig bara optifrågor på det sättet. Optifrågor är ofta de roligaste när de går till sina extremaste gränser (typ hur ofta skiter ni om dagen?). Alla vill väll vara opti ifall de har ett val och att det är hyffsat bekvämt val.
I simmningens fall kan jag kanske fårstå ändå att det måste spela mindre roll. Men ge mig lite tips på simmpass ni som kan, lite simmutmaningar.

Rahf
2007-10-21, 16:40
Kanske under deff det kan spela mindre roll ifall man konditionstränar hårt. Lyfter man minst samma vikter under deffen till trots förlorar man antagligen inte nån muskler...
Men gör mig tillags ändå och prata lite opti med mig :) Avfärda aldrig bara optifrågor på det sättet. Optifrågor är ofta de roligaste när de går till sina extremaste gränser (typ hur ofta skiter ni om dagen?). Alla vill väll vara opti ifall de har ett val och att det är hyffsat bekvämt val.
I simmningens fall kan jag kanske fårstå ändå att det måste spela mindre roll. Men ge mig lite tips på simmpass ni som kan, lite simmutmaningar.

Nej ditt opti är anti eftersom det till slut kommer en dag då du fokuserar så mycket på att vara opti att träningen i sig blir lidande. Jag skulle aldrig, ALDRIG sluta med någon aktivitet bara för att det skulle kunna vara aningen sämre än någon annan tråkigare aktivitet när det gällde att behålla muskler.

Simpass 40-60min.

40 längder, uppvärmning på 6 längder, skall ej räknas.
6 längder i hyfsat högt tempo därefter 2 längder i maxfart. Upprepa tills du har nåt 40. Blir du trött så skiftar du simstil, se till att få med de vanligaste (ryggsim, crawl och bröstsim). Är du en duglig simmare som kan fler stilar så använder du dem också.

machine gun
2007-10-21, 23:02
Simpass 40-60min.

40 längder, uppvärmning på 6 längder, skall ej räknas.
6 längder i hyfsat högt tempo därefter 2 längder i maxfart. Upprepa tills du har nåt 40. Blir du trött så skiftar du simstil, se till att få med de vanligaste (ryggsim, crawl och bröstsim). Är du en duglig simmare som kan fler stilar så använder du dem också.

Antar att du syftar på en 50 m-bassäng? Det är i stort sett omöjligt att lyckas få 1000 m att ta 40-60 min om man inte har sjukt mkt pauser. 2000 m däremot känns ju mer rimligt. Eftersom 25 m-bassänger är vanligast, så syftar man ofta på det när man pratar längder.

Jag har iaf lärt mig att simning kan göras sjukt jobbigt, men då krävs det nästan att man kan crawla eller åtminstone kan simma riktigt bröstsim (tänk tävlingssimmare), annars blir det lätt för låg intensitetsnivå för att det ska ge något konditionsmässigt.

Vill man så finns det massor av teknikövningar och olika drillar man kan köra (dessutom nyttigt för tekniken), men jag vet inte hur pass intresserad trådskaparen är av det?

Rahf
2007-10-21, 23:22
Antar att du syftar på en 50 m-bassäng? Det är i stort sett omöjligt att lyckas få 1000 m att ta 40-60 min om man inte har sjukt mkt pauser. 2000 m däremot känns ju mer rimligt. Eftersom 25 m-bassänger är vanligast, så syftar man ofta på det när man pratar längder.

Jag har iaf lärt mig att simning kan göras sjukt jobbigt, men då krävs det nästan att man kan crawla eller åtminstone kan simma riktigt bröstsim (tänk tävlingssimmare), annars blir det lätt för låg intensitetsnivå för att det ska ge något konditionsmässigt.

Vill man så finns det massor av teknikövningar och olika drillar man kan köra (dessutom nyttigt för tekniken), men jag vet inte hur pass intresserad trådskaparen är av det?

Kan informera om att när man har dragit på sig en andel muskelmassa och inte har någon stor träningsbakgrund som simmare så tar längderna en halv evighet.

machine gun
2007-10-21, 23:30
Kan informera om att när man har dragit på sig en andel muskelmassa och inte har någon stor träningsbakgrund som simmare så tar längderna en halv evighet.

Man är viktlös i vatten ;)

Rahf
2007-10-21, 23:34
Man är viktlös i vatten ;)

Muskler har hög densitet! Aldrig sett hur snabbt en muskulös människa sjunker? Banne mig hopplöst att försöka flyta nuförtiden. Plus att mer massa ska förflyttas. Min kondis är även *cry*

Doctor Snuggles
2007-10-22, 01:24
Intervaller. Kondis, explosiva muskelfibrer som aktiveras, ökad insulin sensitivitet.

machine gun
2007-10-22, 06:08
Muskler har hög densitet! Aldrig sett hur snabbt en muskulös människa sjunker? Banne mig hopplöst att försöka flyta nuförtiden. Plus att mer massa ska förflyttas. Min kondis är även *cry*

Jag skämtade mest. Det har ju kommit upp i flera trådar tidigare om just simning att om man är alltför deffad så förlorar man flytkraft och därför måste simmare ha en viss mängd bf för att slippa slösa energi på att hålla sig uppe och kan fokusera framåt. Många simmare har ju dock en del muskelmassa också, även om de inte är några bb's direkt. Teknik teknik och åter teknik.

Hwoarang
2007-10-23, 08:58
Nej ditt opti är anti eftersom det till slut kommer en dag då du fokuserar så mycket på att vara opti att träningen i sig blir lidande. Jag skulle aldrig, ALDRIG sluta med någon aktivitet bara för att det skulle kunna vara aningen sämre än någon annan tråkigare aktivitet när det gällde att behålla muskler.

Simpass 40-60min.

40 längder, uppvärmning på 6 längder, skall ej räknas.
6 längder i hyfsat högt tempo därefter 2 längder i maxfart. Upprepa tills du har nåt 40. Blir du trött så skiftar du simstil, se till att få med de vanligaste (ryggsim, crawl och bröstsim). Är du en duglig simmare som kan fler stilar så använder du dem också.

Du har naturligtvis rätt, I stand corrected :) Tack för simmtipset det ska jag prova.

Antar att du syftar på en 50 m-bassäng? Det är i stort sett omöjligt att lyckas få 1000 m att ta 40-60 min om man inte har sjukt mkt pauser. 2000 m däremot känns ju mer rimligt. Eftersom 25 m-bassänger är vanligast, så syftar man ofta på det när man pratar längder.

Jag har iaf lärt mig att simning kan göras sjukt jobbigt, men då krävs det nästan att man kan crawla eller åtminstone kan simma riktigt bröstsim (tänk tävlingssimmare), annars blir det lätt för låg intensitetsnivå för att det ska ge något konditionsmässigt.

Vill man så finns det massor av teknikövningar och olika drillar man kan köra (dessutom nyttigt för tekniken), men jag vet inte hur pass intresserad trådskaparen är av det?

Jag är en urkasst dålig simmare. Har du några teknikövningar är jag jätteintresserad av att lysna.

Kan informera om att när man har dragit på sig en andel muskelmassa och inte har någon stor träningsbakgrund som simmare så tar längderna en halv evighet.

Det där kan nog med mycket hög säkerhet stämma in på mig.