handdator

Visa fullständig version : HIIT/intervall/självspäkning


PlutonB
2003-04-23, 08:26
Drog ut och testade ett intervallpass nu på morgonen. Hittills har jag bara kört lite lätt cykel/trappmaskin efter passen. Efter uppvärmning satsade jag friskt på första halvminutens rusch. Ytterligare en och sedan var jag redo att lämna jordelivet. Kanske tog i för mycket, körde 100% både rusningarna. Lyckades i alla fall pressa fram två halvsumpna intervaller till och sen linkade jag hem. Med känslan av att någon dragit en lödkolv genom halsen på mig och stuckit en kniv i höger sida...

Ni som kört detta ett tag, jag antar och hoppas att man får lite bättre tålighet efter ett par gånger? Läste en sida som det tipsades om innan, där han skrev att man skulle köra två intervaller första gången om jag inte minns fel. Då undrade man vad fan han snackade om, men nu vet man bättre...

JJ
2003-04-23, 08:31
Ja, jobbigt som fan är det och det sliter på kroppen. Lyckligtvis ger det också väldigt bra resultat och det okmmer att gå lättare och lättare.

King Grub
2003-04-23, 09:17
Visst går det bättre och bättre, men då får man öka intensiteten, så det blir lika förbaskat jobbigt i alla fall. :D Idag klarar jag i alla fall 20 stycken 30-sekundersrusningar med lika lång joggning mellan, innan jag kollapsar. Alltså totalt 20 minuter.

JJ
2003-04-23, 09:21
Sen kan man ju försöka variera sig lite med backpass, fartlek osv. Beror ju lite på vad du är ute efter också.

PlutonB
2003-04-23, 17:07
Tror jag ska försöka få upp mitt flås och mjölksyretålighet några pinnhål till innan jag börjar trixa med backpass och andra masochistiska sysselsättningar i löparspåret. :D

Primärt är jag väl ute efter att komma ner till 85 kg från mina nuvarande 89, men bättre kondition är välkommet. Tror det skulle hjälpa även en sådan sak som marklyften, i alla fall högrepspassen, med bättre flås.