handdator

Visa fullständig version : Bör man ha lätta pass regelbundet?


Jagvardar_
2007-10-20, 12:06
1.Jag brukar köra hårt 4 ggr i veckan mn bör jag lägga in lätta pass regelbundet.Typ varannan vecka eller? Har det någon betydelse för träningen?

2.Jag kör 4 ggr i veckan regelbundet och äter mycket. Bör jag använda mig av någon slags protein pulver eller gainer? har funderat fram och tillbaks på detta mn kommer inte fram till något:D

Honken
2007-10-20, 13:01
Beror lite på hur du tränar och vad dina mål är.

De som tränar för styrka/explosivitet (tyngdlyftare, styrkelyftare) brukar slänga in lättare pass för att kompensera ashårda pass ibland. Sen så beror det lite på hur du känner dig! Är du seg i kroppen så kan man ju ändå träna, bara lite lättare!

pragmatist
2007-10-20, 13:50
1. Menar du pass med lägre vikter och högre repetitionstal (eller maximalt explosivt utförande) så är svaret ja. Om du däremot menar att du ska gå till gymmet och fisträna så tycker jag inte det är någon större poäng, ta en promenad i naturen, gå och simma eller nått i stället.

2. Behövs inte om du äter bra, men det kan vara ett enkelt och relativt billigt sätt att få upp proteinintaget. Det behövs dock inga astronomiska mängder protein för att få bra resultat. Undantaget är näringsintaget i direkt anslutning till träning, för då finns det en poäng med snabbt protein (vassle) eller aminosyror.

Jagvardar_
2007-10-21, 00:39
1. Menar du pass med lägre vikter och högre repetitionstal (eller maximalt explosivt utförande) så är svaret ja. Om du däremot menar att du ska gå till gymmet och fisträna så tycker jag inte det är någon större poäng, ta en promenad i naturen, gå och simma eller nått i stället.

2. Behövs inte om du äter bra, men det kan vara ett enkelt och relativt billigt sätt att få upp proteinintaget. Det behövs dock inga astronomiska mängder protein för att få bra resultat. Undantaget är näringsintaget i direkt anslutning till träning, för då finns det en poäng med snabbt protein (vassle) eller aminosyror.


Ja, jag menade att köra flera repetioner respektive färre. Hur ofta bör man ha "lätta" pass då?

Är snabbt protein typ vanligt protein pulver eller?