handdator

Visa fullständig version : Öka i vikt..


Ayla
2007-10-20, 11:03
Funderar på en sak angående viktökning...jag funderar på om man trots kaloriminus kan öka i vikt, muskelvikt? Jag har gått upp 0,8kg på 7v trots att jag legat på kaloriminus.

King Grub
2007-10-20, 11:06
Under vissa omständigheter... men du kan inte öka i kroppsvikt på energiminus. Då har du helt enkelt räknat fel.

Ayla
2007-10-20, 11:11
Under vilka omständigheter kan man det då?
Om jag äter mitt dagliga behov ca 2200kcal +300kcal och sen tränar så att det blir -800kcal då har min kropp fått energi men jag tränar bort så att det blir -500kcal, kan då inte kroppen bygga muskler på det och jag ökar i vikt...eller är det helt omöjligt?
Kanske blev lite flummigt, men jag tror ni kanske förstår vad jag menar :)

King Grub
2007-10-20, 11:12
Under vilka omständigheter kan man det då?

Dopad, t ex.

Man kan inte gå upp i vikt på energiminus.

Ayla
2007-10-20, 11:13
Ok, jag ger mig :smash: Jag får väl helt enkelt se till att äta mindre...:)

King Grub
2007-10-20, 11:17
Varför, om det nu är muskeltillväxt du är ute efter och du inte tycker att du är för tjock?

Ayla
2007-10-20, 11:39
jag vill ha muskler, men inte li större...*flex* :)

Koloftw
2007-10-20, 12:38
jag vill ha muskler, men inte li större...*flex* :)

Ett cykliskt upplägg skulle nog passa dig.

Ayla
2007-10-20, 13:11
Vad innebär det?

Frillan
2007-10-20, 13:44
För att få muskler krävs det att du blir större, så är det. Det finns sätt att bygga/tappa fett samtidigt men det är en väldigt långsam process.

Knabb
2007-10-20, 14:35
Under vilka omständigheter kan man det då?
Den som tidigare haft ett dåligt träningsupplägg, dålig kosthållning eller är nybörjare kan gå ner i fettvikt och samtidigt gå upp i muskelmassa. För den mer erfarne som sköter sin träning bra är detta ofta väldigt svårt, skulle kunna tänka mig att det går om en erfaren tränande kör några veckor på bosön i bromsman maskinen.

Knabb
2007-10-20, 14:48
Under vissa omständigheter... men du kan inte öka i kroppsvikt på energiminus. Då har du helt enkelt räknat fel.
Tillfälligt kan man gå upp i vikt på energiminus. Har man exempelvis gått med mycket låga glykogen depåer några dagar och fyller på dem efter ett träningspass kommer 9 gram (om jag nu minns rätt) vatten bindas till varje gram kolhydrater som lagras. Jag tycker att vikten ständigt fluktuerar fram och tillbaka när man ligger på energiminus, även om trenden är att man går ner i vikt, annars är det något som är galet :)

King Grub
2007-10-20, 14:56
Vatten- och kolhydratvikt kan fluktuera kraftigt från dag till dag, eller t o m timme till timme. Det var uppenbarligen inte vad som avsågs.

Varje gram glykogen binder 2.7 gram vatten.

Rahf
2007-10-20, 16:45
För att fritt citera Sverker och andra medlemmar:

Vågen ljuger ibland. Måttband och spegel ljuger aldrig.

Vill du få muskler så måste du växa. Så är det och därmed basta.

Nej det finns inga alternativ som är lagliga eller effektiva. Däremot betyder inte detta att du behöver bli enorm eller tjock för den delen. Att växa tar tid, lång tid. Det finns ingen rimlig möjlighet att man vaknar upp en dag och känner "åh nej! Det gick för långt!".

Ayla
2007-10-20, 16:59
Tack för alla svar. Nu vet jag lite mer och får börja fundera på om jag vill bli lite större och få muskler eller gå ner i vikt och bli lite klenare :)