handdator

Visa fullständig version : Kyla ökar prestation?


thatkrillesshow
2007-10-20, 10:54
Kom att tänka på en sak när jag va ute o sprang för några dar sen.
Det va rätt så kallt o jag sprang i shorts. Innan jag började springa va jag rätt så otaggad o kände mig lite seg, men när jag kom ut o väl börja springa så kändes det skitbra, kände mig riktigt pigg i benen.
Då börja jag fundera på om kanske kylan gjorde så att mer blod kom till benen o gjorde så att det gick bättre. För e det inte så att kroppen fördelar värme, energi etc till dem kroppsdelar som behöver det? Då borde ju benen som fryser bli tilldelad mer blod som i sin tur ger mer syre o kraft åt benen?
Jag läste om wissman som efter ett lopp alltid tog ett kallt bad för bättre återhämtning. Av samma anledning kanske?
Eller så va det väl bara att jag blev pigg av kylan som man vaknar till på morgonen av en kall dush.

Nu e detta bara ett antagande, jag har ingen aning om det kan va så, bara en tanke:) Så kan det va så eller e jag helt ute o cyklar i bara kalsonger (i minusgrader):smash:

Yes
2007-10-20, 10:57
Kall luft är volymmässigt syrerikare, så där har du nog svaret...

major Pectoralis
2007-10-20, 12:09
Kyla, i den meningen att man fryser, försämrar prestationsförmåga eftersom blodgenomströmningen försämras. Man blir helt enkelt svagare när det är kallt. Dock kan det vara skillnad på kyla och att frysa.

PiNG.
2007-10-20, 12:26
Jag sprang igår, för första gången sen de blev kallt här nere i skaune...

Kom ca 600 meter sen fick jag vända å gå/springa tebaka... Alldeles för jävla apkallt så de gjorde ont i lungorna. Men jag upplevde inte bara kyla...jag frös som fan...*brrr* Hade kanske gått bättre med en dunjacka på ;)

Guddi
2007-10-20, 12:56
Om kyla är bra eller inte beror på vilken typ av aktivitet man ska utföra. Gäller det uthållighet är det bra om det inte är varmt medan man vid maximal kortvarig ansträning presterar bättre om det är varmt.

Endast kalla bad har inte visat sig ha någon stor effekt på återhämtningen men kontrast bad har visat sig hjälpa en del med borttransporten av mjölksyra efter aktivitet. Jag läste också artikeln om att Wissman tog ett kallt bad efter träningen och när man läste den så fick man uppfattningen att han inte hade någon som helst susning om varför kalla bad skulle fungera utan bara gjorde det för att han hade hört att en del amerikanare gjorde det. Förhoppningsvis vet Wissman vad han gör och det är tidningarna som uttryckt det felaktigt.

Honken
2007-10-20, 12:58
PiNG, know the feeling! Fast en tjock tröja, mjukisbyxor, vantar och mössa funkar för mig! :D.

Eddie Vedder
2007-10-20, 13:00
Jag läste också artikeln om att Wissman tog ett kallt bad efter träningen och när man läste den så fick man uppfattningen att han inte hade någon som helst susning om varför kalla bad skulle fungera utan bara gjorde det för att han hade hört att en del amerikanare gjorde det. Förhoppningsvis vet Wissman vad han gör och det är tidningarna som uttryckt det felaktigt.

Jag har läst en liknande "metod" men då gällde det Jonas Colting. Han joggar ner i kallt vatten (springer alltså ner i sjön tills des att vattenytan är ovanför benen och kör nerjoggningen där) och sitter även med benen i kallt vatten efteråt.
Om det är bra eller ej kan ju diskuteras, det är ju iaf ett faktum att varken Wissmans eller Coltings resultat direkt "lyser med sin frånvaro".;)