handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring smalbänk


Arnoldski
2007-10-20, 09:31
Har tränat ett tag men aldrig kört smalbänk tidigare, så jag testade här i veckan under ett bröst/triceps-pass.

Förvisso hade jag kört tre tunga pressövningar för bröst först med fyra set i varje, men förvånades ändå över hur fantastiskt lite vikt jag hanterade i smalbänken när jag gick över till triceps.

Passet var:
*Hantelpress flatbänk (4set)
*Hantelpress snebänk (4set)
*Pressar snett nedåt i cable (4set)

*Liggande tricepspress (4set)
*Smalbänk (4set)

Det som förvånar mig när jag kikar igenom andra människors stats här på kolo är hur mycket alla verkar köra på satt i relation till deras bänkpressvikter.

Jag upplevde det som så (och det är ju ganska självklart) att det blev lättare och lättare ju bredare isär jag höll händerna.

När jag körde höll jag precis axelbredd, vilket förde med sig att överarmarna så att säga var intill kroppen hela tiden (som att vinkeln i armhålan mellan bålen och överarmen var 0 och inte 90 som den är i bänk).

-Är det så man bör göra? Jag vill ogärna aktivera bröstet så mycket på den platsen i settet och tänkte mest undersöka denna övning för att den ger möjlighet till överbelastning, men nu när jag var så sabla klen kändes det som att push-downs skulle ge minst lika bra träning.

Vad tror ni?
Är tekniken fel eller är det helt enkelt så att jag bara är klen för att det är en ny övning?

Jag körde nästan så lågt som på hälften av bänkvikten jag brukar hantera...

Animalistic
2007-10-20, 10:36
suck, bry dig inte om vad andra tar för vikter. får du kontakt och du känner att det verkligen tar sig så kör på det! jag har ca 15-20cm mellanrum mellan händerna. tar gudomligt!

övning ger färdighet

ChrisDEFC
2007-10-20, 10:46
jepp har du aldrig kört övningen förrut och dessutom lägger den sist i passet så är det inte konstigt att du inte kan bolla med stora vikter, kör på ett tag så kommer du förmodligen öka varje pass ett tag framöver. håll som sagt kanske lite smalare typ 20cm emellan händerna. däremot om det inte tar på triceps så kan du ju börja fundera men då är det kanske för att du överlag är slut så du inte kan lägga på så mycket som du borde. pröva då att lägga övningen först i passet då du fortfarande är fräsch!

Arnoldski
2007-10-20, 11:27
Jorå -jag fick bra kontakt med triceps, och jag bryr mig naturligtvis inte om vilka faktiska vikter andra tar, men relationen mellan bänk/smalänk intresserade mig.

Tack för info.

Animalistic
2007-10-20, 11:37
Jorå -jag fick bra kontakt med triceps, och jag bryr mig naturligtvis inte om vilka faktiska vikter andra tar, men relationen mellan bänk/smalänk intresserade mig.

Tack för info.

relationen bänk/smalbänk beror nog mycket på greppet anser jag

Balken
2007-10-20, 17:48
att behöva köra på 50% av dom vanliga bänk vikterna låter lite skumt enligt mig men det kanske är tekniken som spökar.

Arf Pingvin
2007-10-20, 18:01
Kör du bänkpress sist i passet också? Som jag ser det är bänk och smalbänk basövningen, efter det kan man fundera på komplementövningar. Det är klart att du inte kan hantera så tunga vikter efter 16 set pressar.

Gpajpen
2007-10-21, 16:18
högst sannolikt kommer förhållandet bänk/smalbänk jämna ut sig desto mer erfaren du blir med smalbänken.

personligen tar jag snäppet mindre i smalbänk men förhållandet är alltid samma.
ökar jag 5kg i bänkpress till 100kg så tar det inte lång tid innan jag ökar 5kg i smalbänk också och då tar 95.

Sheogorath
2007-10-21, 17:38
högst sannolikt kommer förhållandet bänk/smalbänk jämna ut sig desto mer erfaren du blir med smalbänken.

personligen tar jag snäppet mindre i smalbänk men förhållandet är alltid samma.
ökar jag 5kg i bänkpress till 100kg så tar det inte lång tid innan jag ökar 5kg i smalbänk också och då tar 95.

(om förhållandet alltid ska vara samma måste smalbänken öka med färre kg än bänkpressen)

Annars blir det så här:

80 / 100 =...80,0 %
90 / 110 = ~81,8 %

;)

nutz
2007-10-21, 20:21
16 set bröst och du förstår inte varför du är trött i triceps när du ska smälla på med fyra till..? :)

Arnoldski
2007-10-21, 20:48
16 set bröst och du förstår inte varför du är trött i triceps när du ska smälla på med fyra till..? :)

Nå nå...

Nu var det ju inte riktigt det som var kärnan i frågan. *whistle*

Självklart var jag schleten, men man känner ju på ett ungefär vartåt det bär hän, och den stora skillnaden var jag inte med på. Flyttade jag ut händerna det minsta så vart det ju en radikal skillnad.

Jag undrar liksom om det kan vara så att de som tar smalbänksvikter riktigt nära sin bänkpressvikter kanske låtit händerna glida isär väl långt...

Diggler
2007-10-21, 23:37
Du skall hålla axelbrett. Smalbänk är en övning som skall vara lik bänkpress, i bänkpress håller du den bredden som du kan lyfta mest vikt med, i smalbänk håller du den bredd som lyftvägen i rörelsen är så lång som möjligt med.

Vill du ha en tricepsövning som isolerar bättre, får du köra en annan övning, tex pushdowns.