handdator

Visa fullständig version : Ta från lönen?


Frida.B
2007-10-19, 21:53
Min arbetsgivare säger att de kommer ta från min lön om kassan inte stämmer med kvittot. Kan de verkligen göra så?

Psychological
2007-10-19, 22:03
Min arbetsgivare säger att de kommer ta från min lön om kassan inte stämmer med kvittot. Kan de verkligen göra så?

Beror på vilket företag / fack och policy som gäller.. Har en polare som jobbar på systemet och han blev av med av med lön efter att hans kassa inte stämde!!!!

Purren
2007-10-19, 22:04
Gör ett par återköp a 100 kr så kan du säga till dom att dom kan lägga till det på lönen.

Låter jävligt fuffens, var jobbar du?

mela
2007-10-19, 22:05
Är det bara du som rör kassan? Kan de bevisa att det är du?

Frida.B
2007-10-19, 22:09
Well. Vi som jobbar skall få var sin kod som vi skall slå in i kassan när vi har den, men ibland är det två st som jobbar. På lördagar är det jag och en som jobbar extra (svart) och min chef sa att hon är på mitt ansvar om jag vågar låta henne sköta kassan. (Hon måste ju sköta kassan för att ja ska få lunch) Jag sa att då borde ju jag, vara på min chefs ansvar, om det skall vara så, men det tyckte hon inte. Hela systemet är skit. När någon skall byta en vinstlott mot nya så skall vi scanna in de nya lotterna vilket leder till att de lotterna hamnar i kassasumman utan att vi fått in några pengar från dem och utan att vi gjort något fel.

Racso
2007-10-19, 22:14
Skrivit på ett avtal?

Frida.B
2007-10-19, 22:25
Skrivit på ett avtal?

Nej. Bara att jag är fast anställd.

mystic[-_-]
2007-10-19, 22:26
har ni inget kort-plu för vinstlotter som exempel

Frida.B
2007-10-19, 22:30
;2584867']har ni inget kort-plu för vinstlotter som exempel

När det är en vinstlott så scannar vi den i en lottmaskin. Men sen scannar vi in lotten i kassan som kunden får . Jag kan inte se nån annan anledning till varför det skulle diffa så mycket så att de enligt kvittona ligger 50.000 back på 3 månader :s De har fått för sig att VI som står i kassan stjäl pengar. Jag gör som jag blivit tillsagd av min chef att göra när jag står i kassan. Kan de dra från min lön då om det inte skulle stämma?

Racso
2007-10-19, 22:33
När det är en vinstlott så scannar vi den i en lottmaskin. Men sen scannar vi in lotten i kassan som kunden får . Jag kan inte se nån annan anledning till varför det skulle diffa så mycket så att de enligt kvittona ligger 50.000 back på 3 månader :s De har fått för sig att VI som står i kassan stjäl pengar. Jag gör som jag blivit tillsagd av min chef att göra när jag står i kassan. Kan de dra från min lön då om det inte skulle stämma?

Har du inte skrivit på nåt avtal så gäller kollektivavtalet för branschen, men det är märkligt att du inte har ett anställningsbevis. Jobbar du svart är du mer eller mindre körd...

hahavaffan
2007-10-19, 22:34
Vaddå så det fattas alltså en jävla massa pengar och ingen vet var dom tagit vägen? Klart hon inte kan dra det på din lön, då ska hon fan lyckas bevisa att det är du som snott också.

mystic[-_-]
2007-10-19, 22:35
Låter som informationen inte kommer fram till er som jobbar. Det ska finnas ett kort-plu för vinster så att det blir jämnt när lotter byts. Hur gör ni när någon vill ha ut sin vinst? drar återköp på x-antal kronor?

Börjar de röra din lön för detta så gå till facket. Då kan du även passa på att säga att de har svart arbetskraft

Racso
2007-10-19, 22:37
Vaddå så det fattas alltså en jävla massa pengar och ingen vet var dom tagit vägen? Klart hon inte kan dra det på din lön, då ska hon fan lyckas bevisa att det är du som snott också.

Precis, det gäller ju att chefen kan bevisa att du tagit pengarna.

Jag tvivlar starkt på att hon får ta pengarna från din lön, låter som egenmäktigt förfarande. (som är ett brott)

Den som tar från jobbet gör sig skyldig till trolöshet mot huvudman. Det är ett brott enligt brottsbalken, något som en domstol avgör, inte din chef.

Frida.B
2007-10-19, 22:40
;2584882']Låter som informationen inte kommer fram till er som jobbar. Det ska finnas ett kort-plu för vinster så att det blir jämnt när lotter byts. Hur gör ni när någon vill ha ut sin vinst? drar återköp på x-antal kronor?

Börjar de röra din lön för detta så gå till facket. Då kan du även passa på att säga att de har svart arbetskraft

Innan har vi bara tagit pengar ur kassan och gett som vinst och slängt vinstlotten. Men nu skriver vi upp på en lapp om vi betalar ut någon vinst som vi sedan lägger med i dagskassan. Känns ju rätt omständigt lixom. Och nu idag bestämde chefen att vi även skall skriva upp när vi byter lotter plus spara vinstlotterna.

mystic[-_-]
2007-10-19, 22:44
Innan har vi bara tagit pengar ur kassan och gett som vinst och slängt vinstlotten. Men nu skriver vi upp på en lapp om vi betalar ut någon vinst som vi sedan lägger med i dagskassan. Känns ju rätt omständigt lixom. Och nu idag bestämde chefen att vi även skall skriva upp när vi byter lotter plus spara vinstlotterna.

Vem har gjort dessa rutiner *gah!*? Klart kassan diffar så in i helvete om det är så som du skriver. De får jämföra med lottkvittona som kommer ut ur scannern släng med dem i påsen nästa gång så ser de att det inte fattas.

EDIT: Lägg även ned vinstlotterna.

Frida.B
2007-10-19, 22:47
;2584897']Vem har gjort dessa rutiner *gah!*? Klart kassan diffar så in i helvete om det är så som du skriver. De får jämföra med lottkvittona som kommer ut ur scannern släng med dem i påsen nästa gång så ser de att det inte fattas.

EDIT: Lägg även ned vinstlotterna.

Som sagt, förra chefen sa att vi skulle riva alla lotter och kvitton ( så det har vi gjort). Och den nya chefen vet varken ut eller in. Och skulle det diffa även om vi gör exakt som vi blivit tillsagda att göra, får de då ta från våran lön? Eller är det bara att gå till facket? Om man inte är med i facket? Vad har man för rättigheter då?

mystic[-_-]
2007-10-19, 22:53
Som sagt, förra chefen sa att vi skulle riva alla lotter och kvitton ( så det har vi gjort). Och den nya chefen vet varken ut eller in. Och skulle det diffa även om vi gör exakt som vi blivit tillsagda att göra, får de då ta från våran lön? Eller är det bara att gå till facket? Om man inte är med i facket? Vad har man för rättigheter då?

Ring dem och fråga om råd. Din förra chef kollade antagligen på kvittona från scannern för att se att allt låg rätt till och kvittade mot det ni fått in i kassan. Den nya har nog inte den rutinen.

Som sagt ring facket och kolla. Detta problem verkar vara brist i komuniaktionen mellan förra och nya chefen samt er i kassan.
De kan inte ta din lön bara sådär..

Mantus
2007-10-19, 22:55
Som sagt, förra chefen sa att vi skulle riva alla lotter och kvitton ( så det har vi gjort). Och den nya chefen vet varken ut eller in. Och skulle det diffa även om vi gör exakt som vi blivit tillsagda att göra, får de då ta från våran lön? Eller är det bara att gå till facket? Om man inte är med i facket? Vad har man för rättigheter då?

Det låter inte riktigt riktigt bokföringsmässigt. Kvitton skall sparas i tio år, visserligen vet jag inte om de kvitton ni har hand om räknas men där jag arkiverar så sparas alla kassakvitton. Kan bryta mot lag och föranleda sanktioner för företaget om man inte arkiverar korrekt.

Frida.B
2007-10-19, 22:57
Okej tack för rådet. Det har kommit på tal tidigare att de skall ta från våran lön men det har aldrig blivit så. Nu skall de ha ett möte på söndag om det så får se vad de säger efteråt. Förhoppningsvis har min chef förklarat för dem att det är fel på lotthanteringen och att vi INTE stjäl pengar ur kassan. Och vem e så dum att den stjäl pengar ur kassan EFTER att kassakvittot skrivits ut?

tjabon
2007-10-19, 23:00
Mitt råd är:
Litar du INTE på chefen/cheferna så gå med i Handels.
Kostar väl 3-400 kr/månad för heltid, mindre för deltid,
men då har du ryggen fri.
Eventuellt så kan facket ge råd/tips även till icke-medlemmar.

Bell@
2007-10-20, 00:18
Mitt råd är:
Litar du INTE på chefen/cheferna så gå med i Handels.
Kostar väl 3-400 kr/månad för heltid, mindre för deltid,
men då har du ryggen fri.
Eventuellt så kan facket ge råd/tips även till icke-medlemmar.

Idag betalar jag 650kr till handels per månad...Tyvärr har dom höjt men avgiften.

Frida.B
2007-10-20, 00:26
Idag betalar jag 650kr till handels per månad...Tyvärr har dom höjt men avgiften.


Jag jobbar deltid så borde ju inte bli så mycket för mig. Skall se hur detta artar sig. Annars har jag en father of the law som säkert kan hjälpa mig :smash: Det är ju iaf olagligt med svartarbete *rolleyes*

Psychological
2007-10-20, 00:28
Jag jobbar deltid så borde ju inte bli så mycket för mig. Skall se hur detta artar sig. Annars har jag en father of the law som säkert kan hjälpa mig :smash: Det är ju iaf olagligt med svartarbete *rolleyes*

Jag har en LONG ARM OF THE LAW !!!!

pilt77
2007-10-20, 05:13
jag får betala ur egen ficka om min kassa inte stämmer. Kör taxi på helgerna och jag redovisar kassan en gång i veckan. Skulle det fattas pengar då så är det bara att betala själv. Det spelar ingen roll om jag skulle vara med i facket eller inte.

mini
2007-10-20, 06:28
Jag skulle känna mig mycket orolig för att jobba i ett sådant företag. Allt som berör kassan måste bokas så man ser vars pengarna har tagit vägen. För din egen skull, börja göra underlag på allt. Sedan får väl den som tar hand om kassaredovisningen i nästa steg slänga det den tycker är onödigt.

z_bumbi
2007-10-20, 07:09
För din egen skull, börja göra underlag på allt.

Eller sök ett nytt jobb, med tanke på att företaget inte verkar så hemma på det här med regler så är det en mycket osäker arbetsgivare.

petersson
2007-10-20, 07:17
Jobbar du på Lidl?

J de Koof
2007-10-20, 07:39
Har en polare som jobbar på systemet och han blev av med av med lön efter att hans kassa inte stämde!!!!

Då är det nog mer lurt i görningen än bara diff i kassan.... förr i världen när min sambo jobbade där blev det visserligen sura miner om kassan var fel, men även den bäste kan råka lämna fel belopp i växelpengar och det var aldrig tal om att dra det på lön. Det hände ju även att det var för MYCKET pengar i kassan, i vilken ficka ska det hamna i då?

Men en kompis som jobbade svart på restaurang råkade ut för att ägaren slentrianmässigt gick i kassan och rotade efter fickpengar, sen fick de "anställda" utskällning efter noter.... det var bara att sluta.

/J

hahavaffan
2007-10-20, 08:53
Jag har en LONG ARM OF THE LAW !!!!Och jag har LAW and ORDER, dvs höger och vänster knytnäve.

Devoid
2007-10-20, 09:27
Beror på vilket företag / fack och policy som gäller.. Har en polare som jobbar på systemet och han blev av med av med lön efter att hans kassa inte stämde!!!!

Kan detta vara förklaringen till att de på Systembolaget här i stan alltid dubbelkollar allt innan de tar betalt?
Har alltid undrat varför de räknar varenda flaska de redan scannat in och kört ned på bandet. Man ser ju knappast folk på tex Willys räkna och väga om allt en extra gång.

Allan
2007-10-20, 09:35
Är det en större differens ska man koppla in Handels direkt. Chanserna är stora att nån annan - chef kanske - kan manipulera och skylla ifrån sig. Finns rätt många såna fall.
Det är inte förenligt med god arbetsmiljö att ha system som är så osäkra att en anställd kan riskera att få betala ur egen ficka, utan att ett formellt misstag kan påvisas. Jag kan ge bättre besked på måndag, måste höra med insatt folk

High1ander
2007-10-20, 09:59
Well. Vi som jobbar skall få var sin kod som vi skall slå in i kassan när vi har den, men ibland är det två st som jobbar. På lördagar är det jag och en som jobbar extra (svart) och min chef sa att hon är på mitt ansvar om jag vågar låta henne sköta kassan. (Hon måste ju sköta kassan för att ja ska få lunch) Jag sa att då borde ju jag, vara på min chefs ansvar, om det skall vara så, men det tyckte hon inte. Hela systemet är skit. När någon skall byta en vinstlott mot nya så skall vi scanna in de nya lotterna vilket leder till att de lotterna hamnar i kassasumman utan att vi fått in några pengar från dem och utan att vi gjort något fel.

Om du jobbar svart, skyll dig sjalv att du inte kan gora mycket.

Om du jobbar vitt och den andra ar svart sa ska du saga till att den som svartjobbar ar chefens ansvar och om att chefen drar fran din lon nar det ar en opalitlig svartanstalld som snor sa ar det chefens problem.

Chefer ar bara sa dumma de kan vara mot sina anstallda.

petah
2007-10-20, 17:04
Vilket jävla skitjobb isf, chefen litar inte på de anställda, jag skulle sticka på dirren.

OT: Så tror inte jag de kan göra det om du vägrar, kontaktar facket och så, de måste ju kunna bevisa det.