handdator

Visa fullständig version : Borde jag ändra mitt tränande?


jagorkarträna
2007-10-19, 18:37
Hej!

Har tränat mycket lätt till och från i 4 år, mycket från... :em:
Dock senaste året blivit seriösare, men haft stora problem med att jag blir sjuk efter 2-3 veckors rätt hård träning, sen borta 8 veckor för att komma tillbaka 2-3 veckor igen... ond cirkel

Nu har jag kört Max OT i 7 veckor, 5ggr i veckan. Har fungerat kanon och lagt på mig bra, men är rädd för att falla in i sjukdom igen nu när det är dags att ta en veckas uppehåll... (enlig max ot)

Beror det på överträning? eller att kroppen får en chans att återhämta sig, o då blir sjukt... låter helt ologiskt men om man bara kör på kanske den inte tillåter sig att bli sjuk... Hur många är det bara inte som blir sjuka på semestern...?

Är 20 år och har alltid varit halv smal, vägde 78 kg och 191 cm lång, nu ökat till 84 kg på dessa 7 veckor....

Jag äter kostmedvetet och så mycket jag bara orkar, whey 80 som mellanmål, även tagit l-glutamin, kre monohydrat samt hmb...

*Tidigare har jag inte ätit motiverat på samma sätteller tagit kosttillskott


Är det någon som har några bra tips på hur jag borde gå vidare i träningen för att behålla ökning... utan risk för överträning / falla in i sjukdom

Ta en veckas pause och låta kroppen vila?
Periodisera? (hur isånna fall)
Eller bara fortsätta köra? :Virro


Känns som min träning entligen börjar gå framåt, därav rädd för att bli sjuk och låta allt försvinna igen. . .:(

Vänliga hälsningar Chris

ChrisDEFC
2007-10-19, 18:56
enligt mig så ska du absolut ta en vecka of om du haft korta perioder med träning sen blivit sjuk och nu äntligen lyckats köra 7veckor utan att blir sjuk vilket jag tror beror på att du äter ordentligt, har själv haft samma problem som du med sjukdom och efter många år åt helvete insåg jag förra året att jag faktiskt äter för lite, tränar man hårt och inte går upp någonting alls kan det va ett tydligt tecken på att du äter för lite för även om du tappar lite fett så väger muskler mer så hårt träning under en längre tid bör leda till viktuppgång.
Ta en vecka off och om du inte har virus i kroppen redan nu kommer inte detta bidra till att du blir sjuk utan snarare återhämta kroppen fulllt och göra att du kommer längre ifrån ett sjukdomstillstånd. däremot om du kör på fanatiskt så är risk för överträning stor och då är det åxå lättare att dra på sig sjukdommar.
funkar det kanon som du kör så fortsätt med det tills du inte längre känner att du uppnår dom ökningar du vill ha och byt då schema och upplägg. som sagt motverka överträning är ju då bra att inte kört för hårt för många dagar i rad och sen är det nog sunt att ta en hel vecka off med 8-10veckors mellanrum som max-ot förespråkar. Har själv kört på för hårt under för lång tid utan pauser innan och det leder ju bara till att man blir borta från träningen 2veckor eller mer så kan man ta 1vecka off och fortfarande känna sig fräsch är väl det att föredra än att va sjuk 2veckor om man ser på det så =). Vila som bygger upp dig!

Vänliga hälsningar Chris (en som känner igen sig och önskar att någon skrivit detta till mig när jag va 20år)

JohnRick
2007-10-19, 21:39
Om jag ska tycka ngt är det att du ska skippa Max-OT-tänket, eller Doggcrap, eller HST eller HIT eller fanvet allt. Håll dig till ett bra schema - förslagsvis det som finns i sticky, och eventuellt varierande rep-antal runt 6-15 mellan passen och ta ut respektive muskelgrupp 1-2 ggr i veckan beroende på din totalvolym under passen, men gå framför allt hur det känns när nästa pass börjar nalkas vid vägbrynet, och se om du gör framsteg. Sedan tillkommer förstås det viktigaste: Bra mat, mycket mat och mat i rättan tid.

jagorkarträna
2007-10-20, 11:06
Det har funkat kanon, just nu vet jag inte, känns som man tappat lite ökningar senaste tiden, men kan inte avgöra om det beror på naturliga skäl (man ökar bättre i början) eller om det är övningarna som har tagit ut sin rätt så att säga...

lägger in mitt schema, inte exakt som ot, men rätt snarlikt ändrade en del så det ska passa mig bättre...

Dag 1 - Må - Bröst & triceps
Bröst
1. Plan bänkpress….3 set 4-6 reps 4 reps på 85kg
2. Lutande bänkpress smith/hantel….3 set 4-6 reps
3. Dips med vikt….2 set 4-6 reps
4. Sittande i maskin, flyers 2 set 4-6 reps
Triceps
1. Liggande tricepspress/ sittande tricepspress….2 sets 4-6 reps
2. Stående framåt lutad, cabel över huvud, snöre….2 set 4-6 reps
3. Pushdowns….3 set 4-6 reps
Dag 2 - Ti - ben
1. Knäböj….3 set 4-6 reps 6 reps på 85
2. Benpress i maskin….3 set 4-6 reps
3. Utfall ett ben still andra ben bakåt, (smith) ….3 set 4-6 reps
4. Marklyft….3 sets 4-6 reps 6 reps på 60
Dag 3 - Ons - Rygg & biceps
Rygg
1. Chinsmaskin ….40 reps
2. Framåtböjd roddrag (hantel, stång, maskin)….2 set 4-6 reps
3. Latsdrag (Framifrån)….1 set 4-6 reps 7 reps på 77
4. Sittande kabelrodd….2 set 4-6 reps 7 reps på 60
5. Latsdrag med "V"-handtag….2 set 4-6 reps
Biceps
1. Rak skivstångscurl….3 set 4-6 reps 4 reps på 40
2. Sittande i curlmaskin…. 2 set 4-6 reps
3. Stående hantelcurl….2 set 4-6 reps 6 reps på 15
4. Stående med cabel, snöre eller tjurhorn…. 2 set 4-6 reps
Dag 4 - Tors - Axlar & traps
Axlar
1. Sittande pressande i Smith, Framför… 2 set 4-6 reps 6 reps på 50
2. Sittande pressande i Smith, Bakom… 2 set 4-6 reps
3. Hantellyft åt sidan….3 set 4-6 reps
4. Framåt lyft med hantel 2 set 6-8 reps 7 reps på 12.5
6. Sittande i flymaskin bakvänd… 3 set 6-8 reps b
Extra: Cabellyft sidan, Uppåt rodd, cabel, curl
Traps: 1. Hantelshrugs….3 set 4-6 reps
Dag 5 - Fre - Mage, vader & underarmar
Mage
1. Kabelcrunches på knä(situps)….2 set 10-12 reps
2. Benlyft liggandes med cabel o vikt.….2 set 10-12 reps
3. Crunches(situps) med vikt….4 set 10-12 reps
4. Sidolyft med cabel för limpor… 3 set 10-12 reps
Vader
1. Sittande i vadmaskin….3 set 6-8 reps
2. Sittande vadpress….3 set 8-10 reps
Underarmar
1. Sittande handledscurl (stång/hantel) 3 set 6-8 reps
2. Omvänd handledscurl….3 set 6-8 reps
3. Omvänd curllyft med stång… 2 set 6-8 reps

la in några resultat så vet man vilken nivå jag ligger på, ingen elitnivå direkt ;)

Synpunkter är mycket välkommna!



mvh chris

jagorkarträna
2007-10-31, 17:39
Inne på min vilande vecka... det lustiga är att jag nu börjar känna mig förkyld, haft lite små ont i halsen, morgon och kväll i två dagar... plus idag började det tjockna till i halsen också... man får "kraxxa" harkla, o slem kommer upp *spy*


Surt att den lediga viloveckan som man ska återhämta sig för mig blir slita ut sig...

jävligt skumt...*gah!*

Nån som kan tänkas veta varför?

Eddie Vedder
2007-10-31, 17:47
Nån som kan tänkas veta varför?

Är du förkyld har du antagligen smittats av ett förkylningsvirus, skummare än så är det troligtvis inte.;)

Vanligt att folk oroar sig över hur man ska äta och träna för att inte bli förkyld, sen får man en förkylning och vips överanalyseras kosten och träningen hit och dit.

Då och då drar man på sig en förkylning, konstigare än så är det inte.:)

Blir man däremot sjuk jämt och ständigt kan man ju börja fundera på om något inte riktigt står rätt till.