handdator

Visa fullständig version : Vad göra med nyfödd kattunge??


Andy.da.wohoo
2007-10-19, 18:01
Tjena alla!

Aldeles nyss hittade min pappa en nyfödd kattunge utanför våran dörr. Navelsträngen sitter fortfarande kvar!!
Visade den för några kattmammor vi har men ingen ville kännas vid den.

Så nu är vi alla i familjen helt lealösa. Ingen vet vad som ska göras eller vad vi kan ge den för att äta:confused: :confused:

Finns det någon som vet något om detta?

Dumleman
2007-10-19, 18:02
Slå ihjäl den.

T-train
2007-10-19, 18:04
Tjena alla!

Aldeles nyss hittade min pappa en nyfödd kattunge utanför våran dörr. Navelsträngen sitter fortfarande kvar!!
Visade den för några kattmammor vi har men ingen ville kännas vid den.

Så nu är vi alla i familjen helt lealösa. Ingen vet vad som ska göras eller vad vi kan ge den för att äta:confused: :confused:

Finns det någon som vet något om detta?


Hej!


De behöver värme, massage o tvätt av analen o mjölkersättning. Vet. vet bäst. Ring närmsta stora vet. sjukhus, de ger råd kostnadsfritt. Någon av katterna borde förbarma sig! Men det kan ta en dag eller så*grr*

Nonamenoshame
2007-10-19, 18:06
Slå ihjäl den.


Vi kan slå ihjäl dig istället. Sånt säger man bara inte idiot :banned

T-train
2007-10-19, 18:08
Vi kan slå ihjäl dig istället. Sånt säger man bara inte idiot :banned

I'm in!

Andy.da.wohoo
2007-10-19, 18:12
Hej!


De behöver värme, massage o tvätt av analen o mjölkersättning. Vet. vet bäst. Ring närmsta stora vet. sjukhus, de ger råd kostnadsfritt. Någon av katterna borde förbarma sig! Men det kan ta en dag eller så*grr*

Tack.

Tigerkotten
2007-10-19, 18:43
fann lite ang mat, http://www.katt.nu/artikel-ungfoder.htm

Andy.da.wohoo
2007-10-19, 18:46
Happ de va då fan.. Ringer mamma till ngn människa som sköter ngt om katter som sa att vi skulle lämna den ute med dom förmodade kattmammorna..

Tigerkotten
2007-10-19, 18:52
Happ de va då fan.. Ringer mamma till ngn människa som sköter ngt om katter som sa att vi skulle lämna den ute med dom förmodade kattmammorna..

det där tvivlar jag på dock, katter ska ej födas ute. Då det är risk att de blir vildkatter isåfall. Samt är risken att de blir väldigt skygga.

http://katter.nu/

http://katter.nu/sv/katthem.htm


pröva ring olika katthem

Andy.da.wohoo
2007-10-19, 18:56
det där tvivlar jag på dock, katter ska ej födas ute. Då det är risk att de blir vildkatter isåfall. Samt är risken att de blir väldigt skygga.

http://katter.nu/

http://katter.nu/sv/katthem.htm


pröva ring olika katthem

Våra andra katter är ju födda ute men dock på sommaren så man kunnat tämja dom.. Hade viljat släppa lös den förmodade kattmamman och kattungen i en liten del av källaren så kanske det hade fixat sig..

Tigerkotten
2007-10-19, 18:57
Våra andra katter är ju födda ute men dock på sommaren så man kunnat tämja dom.. Hade viljat släppa lös den förmodade kattmamman och kattungen i en liten del av källaren så kanske det hade fixat sig..

pröva ring olika katthem nu istället :)

elzoo
2007-10-19, 18:59
Ring till veterinären så att kattungen får modersmjölkesättning för katter,den behöver det nu fort, så att den inte blir utorkad.Ge den inte något annat förän ni har pratat med en veterinär i kväll.

Andy.da.wohoo
2007-10-19, 19:00
Ring till veterinären så att kattungen får modersmjölkesättning för katter,den behöver det nu fort, så att den inte blir utorkad.Ge den inte något annat förän ni har pratat med en veterinär i kväll.

Men har ju redan pratat med en veterinär.. Hon sa att man skulle lämna den ute med de andra katterna för dom inte tog hand om så små kattungar.

Andy.da.wohoo
2007-10-19, 19:03
*uppdate*

Där kom en katt som gick fram till den, luktade och tog den i nackaskinnet och gick iväg med den.. förhoppningsvis så fixade allt sig nu.. Ska iväg och leta efter kattungen imorn och hoppas att den överlevde natten.

Tigerkotten
2007-10-19, 19:10
*uppdate*

Där kom en katt som gick fram till den, luktade och tog den i nackaskinnet och gick iväg med den.. förhoppningsvis så fixade allt sig nu.. Ska iväg och leta efter kattungen imorn och hoppas att den överlevde natten.

awww sött :D får hoppas saker ordnar sig då, men är endå lite oroad att dessa kattungar ska leva ute nu när det börjar bli kallt och allt? Vart bor modern normalt?

Frillan
2007-10-19, 19:11
Slå ihjäl den.

Du måste vara vidrig, ren idioti.
:furious:

egge
2007-10-19, 19:14
Fan vad nöjd han är nu, Dumleman, när han lyckas skapa sådana reaktioner. :D


Är det normalt att katter föder ungar på hösten? Känns inte helt smart om man tänker på den annalkande vintern.

z_bumbi
2007-10-19, 19:22
Är det normalt att katter föder ungar på hösten? Känns inte helt smart om man tänker på den annalkande vintern.

De föder lite när som helst iom att de är tamkatter, jag tyckte det ploppade ut ungar hej vilt när vi hade kattor. :D

Edit: Att slå ihjäl en kattunge som ingen tar hand om är annars en ganska bra lösning, det finns ibland en anledning att kattan inte tar hand om sina ungar och att dessutom försöka tvinga i ungen någon ersättning för råmjölken vet jag inte om det ger en så frisk katt.
Min experpanel i ämnet är ute och tar hand om en ko så jag kan inte fråga vad som är praxis.

Andy.da.wohoo
2007-10-19, 19:29
awww sött :D får hoppas saker ordnar sig då, men är endå lite oroad att dessa kattungar ska leva ute nu när det börjar bli kallt och allt? Vart bor modern normalt?


Modern är en utekatt hemma hos oss (vi bor på en bondgård) så den har fullt med stallar och logar och höloft som den kan lägga ungen på.

egge
2007-10-19, 19:31
De föder lite när som helst iom att de är tamkatter, jag tyckte det ploppade ut ungar hej vilt när vi hade kattor. :D

Misstänkte att det hade något med det att göra. :)