handdator

Visa fullständig version : Kolhydratkoncentrat + protein


Spawn
2007-10-19, 09:35
Jag tänkte på det här med min dosering av kolhydratkoncentratet och proteinet"vassle" jag tar efter min träning samt 2 timmar innan.

Vad jag undrar är om jag tar tex dubbla doseringen av både kolhyd..och vassle gör det min kropp bättre än om jag tar vanlig dos? Eller är det bara slöseri?


Tar även Kreatin till detta.
Tack på förhand!

/Spawn

King Grub
2007-10-19, 09:37
Vad är din normala dos då?

För mycket vassle på en gång är slöseri. Ingen negativ effekt, men en större del av aminosyrorna kommer bara att oxidera och användas som energi.

Spawn
2007-10-19, 09:38
Vad är din normala dos då?

För mycket vassle på en gång är slöseri. Ingen negativ effekt, men en större del av aminosyrorna kommer bara att oxidera och användas som energi.

Kör 1 skoppa vassle 1.5 skoppa kolhydrat.. 5 gram kreatin

tack för snabba svar

King Grub
2007-10-19, 09:39
Och hur mycket ger "en skoppa" då? :rolleyes:

Spawn
2007-10-19, 09:47
Och hur mycket ger "en skoppa" då? :rolleyes:

haha visste att du skulle skriva så my bad :) um vassle är 1 dl och kolhydrat..lite mindre men tar så det blir en liten kulle så skulle tro 1 dl där med.

King Grub
2007-10-19, 09:49
Mer vassle har du ingen nytta av. Mer kolhydrat är inte fel, men det är antagligen ännu bättre att i sådana fall dela upp intaget så du fyller på med mer efter en timme eller så (i form av mat). Samma sak med proteinet.

Spawn
2007-10-19, 09:50
Mer vassle har du ingen nytta av. Mer kolhydrat är inte fel, men det är antagligen ännu bättre att i sådana fall dela upp intaget så du fyller på med mer efter en timme eller så (i form av mat).

Okey tackar :) det är så jag kör i dagsläget. Men är det mer energi jag får av kolhydratkoncentratet eller hjälper det bygga lite också?

King Grub
2007-10-19, 09:53
Kolhydratintag efter träningen förbättrar proteinbalansen, via antikatabola mekanismer, men effekten på proteinbalansen är marginell i jämförelse med aminosyror. Däremot är kolhydratintaget avgörande för återhämtning samt glykogeninlagring för framtida prestation, och timmarna efter intensiv ansträngning är tidpunkten då detta sker som effektivast.

Spawn
2007-10-19, 11:14
Kolhydratintag efter träningen förbättrar proteinbalansen, via antikatabola mekanismer, men effekten på proteinbalansen är marginell i jämförelse med aminosyror. Däremot är kolhydratintaget avgörande för återhämtning samt glykogeninlagring för framtida prestation, och timmarna efter intensiv ansträngning är tidpunkten då detta sker som effektivast.

Tack så mycket med svar som detta krävs inga följdfrågor:)

yoinaz
2007-10-21, 16:39
Vad är din normala dos då?

För mycket vassle på en gång är slöseri. Ingen negativ effekt, men en större del av aminosyrorna kommer bara att oxidera och användas som energi.

Kanske redan är besvarat:
Är det just vassle som oxiderar och används som energi vid ett större intag för att det är ett snabbare protein eller gäller detta alla proteinsorter just efter träningspasset? Har du någon mer grundlig förklaring?

King Grub
2007-10-21, 16:47
Långsamt kasein oxiderar inte alls i samma utsträckning.

10-15 % av aminosyrorna i proteinet tas upp i muskulaturen.

There is no difference in the percent of amino acid taken up by the leg that was ingested between the ingested proteins (10% for phenylalanine and 11-15% for leucine), suggesting that there is no difference in the anabolic response.

Efter upptag i muskulaturen, oxiderar en mycket större del av vassleproteinets leucin.

casein results in negligible oxidation of leucine, whereas whey protein ingestion resulted in oxidation of 57% of the leucine taken up by the muscle.

Tipton et al. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2004;36(12):2073-2081.

Fenylalaninupptaget i förhållande till den totala mängden är ungefär likvärdigt oavsett proteinsort, och fenylalanin kan inte oxidera efter upptag, utan blir nytt muskelprotein till fullo.