handdator

Visa fullständig version : Rånarna fick stryk!


tjabon
2007-10-19, 01:43
Jag är absolut inget förespråkare av våld,
men visst fasen känns det gött att läsa detta:

http://www.aftonbladet.se/stockholm/article1047366.ab

:smash:

Deceiver85
2007-10-19, 01:44
Jag skrattade rått när jag läste den artikeln med, haha!

egge
2007-10-19, 01:57
Vart är världen på väg? :/

joriice
2007-10-19, 01:58
Hopp?

Daniiiel
2007-10-19, 02:29
Killen som försvarade sin butik kommer åka dit. Så funkar det i sverige:thumbup:

delta_mats
2007-10-19, 02:32
Tufft att spöa tre rånare på samma gång. Stor applåd till mannen som gjorde det.:bow:

Sheogorath
2007-10-19, 06:07
Enligt polisen var situationen mycket rörig då man kom till platsen.

– Det var jätterörigt. [...], säger Hans Viksten

Aftonbladet är skarpa när det kommer till hur man sätter samman en text utan att upprepa sig. :thumbup:

panzerpig
2007-10-19, 06:10
Härligt. Även om det är dumt att göra så (situationen kan ju bli värre ist) så känns det bra att läsa :)

Shakemynuts
2007-10-19, 06:59
Jag förespråkar inte heller våld.
Men det där var såvitt jag vet försvar. Han får försvara sig, sålänge han inte brukar mer våld än nöden kräver och det är klart att han måste få försvara sig mot 3 (!!!) rånare.

Rätta mig om jag har fel.

lectris
2007-10-19, 07:04
det är klart att han måste få försvara sig mot 3 (!!!) rånare.

+1

vad ska man göra liksom "eeh ok, gå in bara.. varsågoda, råna mig på allt jag äger."

klart han måste få försvara sina varor och sin affär. Är väl samma sak som om en tant skulle slå rånaren som försöker ta hennes handväska. nödvärn i tells you!

Jacksatan
2007-10-19, 07:40
Han kommer garanterat inte åka dit för det. Då rånarna var beväpnade så hade han kunnat göra i princip vad fan som helst utan att det skulle betraktas som "mer våld än nöden kräver"

Bahir
2007-10-19, 07:57
Låter som Steven Seagal, lol.

Så jävla uselt om han som spöade upp dem blir straffad för det.

Muskelbyggaren
2007-10-19, 08:15
Han kommer garanterat inte åka dit för det. Då rånarna var beväpnade så hade han kunnat göra i princip vad fan som helst utan att det skulle betraktas som "mer våld än nöden kräver"

Jamen det är så det funkar i sverje fattaru väl!!

Baan
2007-10-19, 08:21
Inte alls dumt att vi har gränser på hur mycket man kan försvara sig med, vore smått löjligt om det var ok att mörda någon bara för att han försökte råna din butik. Med tanke på att ambulansen fick hämta någon av killarna så tog han i lite iaf.

Spawn
2007-10-19, 08:52
Han lär åka fast tyvärr..eller så får han tapperhetsmedalj :)

hahavaffan
2007-10-19, 10:10
Jag förespråkar våld.
Riktigt fint gjort av honom, hoppas snorungarna lärt sig en läxa.

Psychological
2007-10-19, 10:13
Alla känner väl till den klassiska bilden där en kärring sopar till en skinnskalle med sin handväska.. Det roliga är att skinnskallen är Ulf (ace of base) Ekberg

Tricklev
2007-10-19, 10:46
Sålänge ingen av rånarna dör, hamnar i koma eller bli förlamad så tycker jag inte att han använda för mycket våld. Men nu bestämmer inte jag lagarna iofs. ;)

Fint gjort iaf :thumbup:

Lucipha
2007-10-19, 11:35
Inte alls dumt att vi har gränser på hur mycket man kan försvara sig med, vore smått löjligt om det var ok att mörda någon bara för att han försökte råna din butik. Med tanke på att ambulansen fick hämta någon av killarna så tog han i lite iaf.

Om du slåss mot tre personer som eventuellt kommer att sparka ihjäl dig om dom får övertaget så är det inte riktigt läge att finlira, utan det enda rimliga är att försöka oskadliggöra angriparna så snabbt och hårt som möjligt. Att en domstol sedan i veckor kommer att vrida och vända på beslut du fattade på ett par sekunder gör inte saken bättre. Jag tycker det är ett sundhetstecken när människor törs stå upp för sig själva och inte väntar på att någon annan skall lösa problemet

Snafu
2007-10-19, 11:42
Jag tycker personligen att han gärna kunde ha dräpt dom eller åtminstone knäckt alla ben i deras kropp. Så less på kriminella.

Baan
2007-10-19, 11:55
Om du slåss mot tre personer som eventuellt kommer att sparka ihjäl dig om dom får övertaget så är det inte riktigt läge att finlira, utan det enda rimliga är att försöka oskadliggöra angriparna så snabbt och hårt som möjligt. Att en domstol sedan i veckor kommer att vrida och vända på beslut du fattade på ett par sekunder gör inte saken bättre. Jag tycker det är ett sundhetstecken när människor törs stå upp för sig själva och inte väntar på att någon annan skall lösa problemet

Nej, det enda rimliga är inte alltid att ta i allt man kan. Tänk att jag eventuellt har en AK-47a hemma och det kommer några töntar och försöker råna min lilla affär där och jag pepprar ihjäl dom, fastän dom börjar kuta järnet så fort jag drar upp min automatkarbin. Överdrivet ex. men det är inte så svårt att avgöra när man tagit lite för stora rättigheter i självförsvar och för säkerhets skull kan man dömma till försvararens fördel om det är ett gränsfall.

NiXPhoenix
2007-10-19, 12:46
Nej, det enda rimliga är inte alltid att ta i allt man kan. Tänk att jag eventuellt har en AK-47a hemma och det kommer några töntar och försöker råna min lilla affär där och jag pepprar ihjäl dom, fastän dom börjar kuta järnet så fort jag drar upp min automatkarbin. Överdrivet ex. men det är inte så svårt att avgöra när man tagit lite för stora rättigheter i självförsvar och för säkerhets skull kan man dömma till försvararens fördel om det är ett gränsfall.


Haha, det vore rätt vansinnigt. De springer ut på gatan fort som kvickt och du kommer efter och hukar dig ner och börjar skjuta. :D

Dock tycker jag nåt sånt vore bra om det inträffade när det gäller alla värdetransportrån, det är ganska stora summor inblandade och ofta tungt kriminella utövare.
Skulle vara ett utmärkt statuerande exempel.
Polisen gnäller ju att de inte har resurser att bevaka men samtidigt går det väl åt mycket resurser i sökandet vid varje rån?

delta_mats
2007-10-19, 12:58
Nej, det enda rimliga är inte alltid att ta i allt man kan. Tänk att jag eventuellt har en AK-47a hemma och det kommer några töntar och försöker råna min lilla affär där och jag pepprar ihjäl dom, fastän dom börjar kuta järnet så fort jag drar upp min automatkarbin. Överdrivet ex. men det är inte så svårt att avgöra när man tagit lite för stora rättigheter i självförsvar och för säkerhets skull kan man dömma till försvararens fördel om det är ett gränsfall.


Problemet är vid handgemäng, speciellt mot tre stycken. Du har inte tid eller kontroll att utöva ett visst våld. Han svingade förmodligen för sitt liv och lyckades sänka alla tre.
Det är bara på film man kan välja precis var och hur hårt man ska slå sina motståndare, samt var och hur dom ska ramla omkull för att inte ytterligare skada sig.

grisbil3n
2007-10-19, 13:16
Alla känner väl till den klassiska bilden där en kärring sopar till en skinnskalle med sin handväska.. Det roliga är att skinnskallen är Ulf (ace of base) Ekberg

Uffe was a nazi

Deceiver85
2007-10-19, 13:26
Alla känner väl till den klassiska bilden där en kärring sopar till en skinnskalle med sin handväska.. Det roliga är att skinnskallen är Ulf (ace of base) Ekberg
Någon som har den bilden länkad? Vore kul att se den igen...