handdator

Visa fullständig version : En snabb fråga om muskelminne.


Antonius
2003-04-22, 21:59
Jag undrar bara UNGEFÄR (oftast då alltså) hur länge muskelminne håller sig "färskt"?

Är tacksam för seriösa, snabba och enkla svar.

Antonius
2003-04-23, 00:16
Inte en enda sate som känner sig manad att ta sig an denna fråga....??

Pez
2003-04-23, 00:29
Har du bråttom eller? :D

Tror ditt muskelminne klarar sig över natten. ;)

/pez

Officer
2003-04-23, 06:49
Genetiken spelar ju roll också.
Jag definerar "muskelminne" som ett sätt att snabbt komma tillbaka till den nivå man var vid, efter en längre vila. Musklerna kommer ihåg vart dom varit så att säga, dom har varit så stora och starka, så dom har inte så svårt att komma dit igen.
Vissa har väl bättre/sämre muskelminne än andra?

PlutonB
2003-04-23, 07:48
Tänkte spekulera lite fritt. Man borde kunna skilja på nervsystemets minne av muskelarbete och musklernas minne av sin forna storhets dagar. Dvs. styrkan sitter kvar till viss del därför att nervsystemet "kommer ihåg" hur det skulle arbeta för bästa effekt. Det känns som om nervsystemets motoriska minne borde kunna vara mer långvarigt än musklernas, jämför med att cykla t.ex. Kanske lite haltande jämförelse men vad fan.

Det kan iofs lika gärna vara tvärtom eller inget alls.

Åse Columbus
2003-04-23, 09:59
Tror inte det är musklerna som minns egentligen......utan nervbanor.....

neurologiskt kommer kroppen ihåg......musklerna är rätt dumma egentligen.....rena arbetshästarna.....

men ja kan ha fel...:confused:

Antonius
2003-04-23, 16:22
Har det inte med engergi i musklerna som lagras och sedan återaktiveras.... jag svammlar säkert bara, eftersom att jag bara gissar, men kan det inte vara något sånt?

Grahn
2003-04-23, 16:26
Muskelminne på folk som kommer tillbaks efter lång träningsfrånvaro beror nog mest på återaktivering av nervsystemet för styrka och att muskler som används sväller upp för storlek.
Såvida de inte svultit bort musklerna helt....fast det är ju ovanligt.

Lite intressant är ju muskelminne och återbildning efter en skada med förtvining som följd. Bartoll kanske kan dela med sig av sina erfarenheter där om han läser detta.

z_bumbi
2003-04-23, 16:49
Min erfarenhet är att kroppen vill ligga på en viss nivå som den har varit van vid, har man varit utsatt för svält en kortare tid av någon anledning så går det ganska snabbt att återfå en del av de muskler man tappat även utan att träna. Ju längre tid det går desto svårare att få tillbaka det man tappat då kroppen ställt in sig på att vara mindre.

Nu är ju inte en viloperiod likvärdig med svält men det betyder ju bara att det borde gå snabbare att få tillbaka sina muskler.

Antonius
2003-04-23, 18:41
Ok... så jag, som då varit utan träning lite mer än en månad och kommer vara det i en månad till, kommer kankse inte ha så svårt att komma upp till min forna styrka och muskelvolym.

Jag tror inte att jag tappat vikt eller muskler än, vet inte om jag kommer göra det heller, det är därför jag undrar.

Linnet
2003-04-25, 15:02
Två och tremånaders upphåll vet jag av erfarenhet att man kommer tillbaka väldigt snabbt från. Behövs kanske bara någon månad så är man tillbaka där man var innan.

Muskelminnet är ganska bra verkar det som. Har varit borta i omgångar i ca 3-4 månader några gånger p.g.a. operationer i örat mitt. Vad som är viktigt är att man inser att man måste ta det lite lugnare i början, kroppen är inte lika stark och klarar inte riktigt lika starka påfrestningar, mina erfarenheter gäller iofs först och främst fotboll och löpning, men borde gälla ännu mer när det gäller styrketräning.

Joachim B
2003-04-25, 15:11
Muskelminnet har både med det centrala nervsystemet och muskelcellerna att göra, eller rättare sagt myosinet.

Oberoende forskning och erfarenhet bland tränande pekar på att det snabbaste sättet att komma tillbaka efter ett uppehåll är att under max två veckors tid köra två pass om dagen (samma muskelgrupper med 4-6 timmars vila emellan passen). Har skrivit lite om det på min hemsida.

Lite intressant läsning om muskelminne:
muscle-memory (http://www.thinkmuscle.com/articles/haycock/muscle-memory.htm)

gladiatorerna1
2003-04-28, 07:22
Originally posted by Pez
Har du bråttom eller? :D

Tror ditt muskelminne klarar sig över natten. ;)

/pez

*Asgarvar* det var roligt sagt :thumbup: :)

gladiatorerna1
2003-04-28, 07:28
Originally posted by Joachim B
Muskelminnet har både med det centrala nervsystemet och muskelcellerna att göra, eller rättare sagt myosinet.

Oberoende forskning och erfarenhet bland tränande pekar på att det snabbaste sättet att komma tillbaka efter ett uppehåll är att under max två veckors tid köra två pass om dagen (samma muskelgrupper med 4-6 timmars vila emellan passen). Har skrivit lite om det på min hemsida.

Lite intressant läsning om muskelminne:
muscle-memory (http://www.thinkmuscle.com/articles/haycock/muscle-memory.htm)

Menar du att man ska köra samma muskelgrupp två gånger på en och samma dag? Blir man inte övertränad då? Det du skrev lät intressant.Det skulle vara intressant om du kunde skriva lite mer.

Antonius
2003-09-19, 02:29
Ledsen om jag gör folk arga nu när jag drar upp en gammal tråd, men tänkte att det skulle vara onödigt att starta en ny.


Är ju så att jag fortfarande inte tränat sedan denna tråd skrevs i sist... och har heller inte tappat muskelmassa eller vikt direkt, lagt på mig ett kilo eller två kanske.

Kommer det ta vid där det var eller kommer jag vara svagare när jag väl börjar träna? Ok, kanske omöjlig fråga att svara på, men skulle vara intressant att höra folks tankar om det hela och egna erfarenheter osv.

:thumbup:

Keep :bpump: and :eating:

JJ
2003-09-19, 08:05
Ja, du kommer att vara svagare.

gladiatorerna1
2003-09-19, 08:36
Originally posted by Pez
Har du bråttom eller? :D

Tror ditt muskelminne klarar sig över natten. ;)

/pez


*Asgarvar* :laugh: :laugh: :laugh:

Assazel
2003-09-19, 08:51
Originally posted by gladiatorerna1



*Asgarvar* :laugh: :laugh: :laugh:

ja det va ju fantastiskt roligt... :confused:

Paolo
2003-09-19, 09:13
Originally posted by Antonius
Ledsen om jag gör folk arga nu när jag drar upp en gammal tråd, men tänkte att det skulle vara onödigt att starta en ny.


Är ju så att jag fortfarande inte tränat sedan denna tråd skrevs i sist... och har heller inte tappat muskelmassa eller vikt direkt, lagt på mig ett kilo eller två kanske.

Kommer det ta vid där det var eller kommer jag vara svagare när jag väl börjar träna? Ok, kanske omöjlig fråga att svara på, men skulle vara intressant att höra folks tankar om det hela och egna erfarenheter osv.

:thumbup:

Keep :bpump: and :eating:

Pga att du har tränat tidigare så har du en fördel jämfört med personer som aldrig har tränat.

Du har ju den sk. muskelminnet som många redan har skrivit om här. Men du har även något mer, erfarenhet, rutiner samt kunskap. Detta kommer att få dig komma ikapp där du slutade.
Och ja. Har du inte tränat styrketräning, dvs belastat dina muskler regelbundet, så har du blivit svagare. Men, det kommer att gå fort att komma ikapp pga att du har ju erfarenhet, rutiner, kunsakp samt muskelminnet.