handdator

Visa fullständig version : Rehabilitering efter stukning av fot (stelhet)


andeN.
2007-10-18, 16:50
Har under de senaste åren stukat foten ett antal gånger varav den senaste för ca 3-4 veckor sedan. Men den här gången har det inte läkt som det tidigare gjort. Det är inte svullet eller gör ont när jag går. När jag sträcker ut tårna och försöker peka dem framåt känner jag att det stramar åt/gör ont i vristen.
Häromdagen försökte jag skjuta ett vristskott med en boll gjorde det riktigt ont en kort stund efteråt pga. att foten sträcktes ut.

Hur ska jag bli av med denna stelhet? :(

Andreas

Åse Columbus
2007-10-18, 17:14
Har under de senaste åren stukat foten ett antal gånger varav den senaste för ca 3-4 veckor sedan. Men den här gången har det inte läkt som det tidigare gjort. Det är inte svullet eller gör ont när jag går. När jag sträcker ut tårna och försöker peka dem framåt känner jag att det stramar åt/gör ont i vristen.
Häromdagen försökte jag skjuta ett vristskott med en boll gjorde det riktigt ont en kort stund efteråt pga. att foten sträcktes ut.

Hur ska jag bli av med denna stelhet? :(

Andreas

tar lååång tid för skador att läka som innefattar muskelfästen och /eller ligament.....räkna med ngra månader.....under tiden ska man ha aktiv vila...gör allt som inte gör stickont......

Guddi
2007-10-18, 17:25
Rehabiliteringen av en stukad fotled ska vara under 12 veckor. Den läker inte av sig själv utan skadan kommer att komma tillbaka hela tiden tills du verkligen gör något åt det. Ju fler gånger du stukar den dessto större blir skadan och desto svårare kommer det att vara att helt bli av med problemen, har man otur kan man inte bli av med dem helt och operation blir det enda alternativet.

Gå till en sjukgymnast som kan idrottsmedicin och se till att köra en ordentlig rehabilitering, det är det värt.

Kan tillägga att du kommer kunna spela fotboll samtidigt som du kör din rehab de sista veckorna men då med något slags stöd, tex tejp.

andeN.
2007-10-18, 21:48
Tack för svaren, uppskatter det verkligen. Blir till att leta upp en duktig sjukgymnast. :)

zeusden1
2007-10-18, 21:50
Har under de senaste åren stukat foten ett antal gånger varav den senaste för ca 3-4 veckor sedan. Men den här gången har det inte läkt som det tidigare gjort. Det är inte svullet eller gör ont när jag går. När jag sträcker ut tårna och försöker peka dem framåt känner jag att det stramar åt/gör ont i vristen.
Häromdagen försökte jag skjuta ett vristskott med en boll gjorde det riktigt ont en kort stund efteråt pga. att foten sträcktes ut.

Hur ska jag bli av med denna stelhet? :(

Andreas

Jag har haft/har samma problem. Jag stukade den ordentligt när jag hoppade ner för en trappa (2m) och landade snett. Gick med kryckor i 1 vecka, sen haltade jag en. Jag har stukad den två gånger sen dess och jag kommer göra det fler gånger.. Blir nog att gå till en sjukgymnast!