handdator

Visa fullständig version : trådlös överföring av musik


shadowfire
2007-10-18, 16:35
Någon som har köpt hifipryttlar för att trådlöst överföra mp3 mellan dator/stereo?

Funderar på om blåtand verkligen är så bra så man ska invänta denna pryttel:
http://www.aftonbladet.se/pryl/ljud/article1033866.ab

:confused:

agazza
2007-10-18, 16:40
Vad är överförings specifikation på den då? bara den klarar runt 400kb/s utan för många förlorade paket borde den väl duga gott och väl, men vad ska du ha den till? den går ju på batteri?

Är inte särskilt insatt på dessa prylar men jag tror du kan få mycket bättre saker för 800kr som klarar både ljud och bild

http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=294

Fed up
2007-10-18, 16:43
vi har en apple airport, den funkar ypperligt, mycket behändigt.

hahavaffan
2007-10-18, 17:15
Ja den där är nog ganska urusel till hifi-prylar.

BigForre
2007-10-18, 17:21
Slim devices Squeeze box is the shit om du ska ha över musiken från dator till stereo. Har du DA-omvandlaren i stereon är det resten som sätter gränsen, kör själv stereostärkare utan DA-omvandlare men tycker att den som sitter i SBn fungerar tillfredsställande, iaf i min ringa prisklass runt 15k byggpris totalt.

Btw...ja den spelar flac..

shadowfire
2007-10-19, 06:45
whoaaaah, 15k är lite overkill för min del iaf ;)

men jag lägger å andra sidan hellre ut 2k än 500kr om det ger skillnad på signalstyrka o kvalitét mm

mangs
2007-10-19, 07:46
SQUEEZEBOX!!!!!! :hbang:


Den är lätt den bästa tekniska pryl jag någonsin skaffat. Aldrig mer fippla runt efter CD-skivor eller sitta vid datorn för att lyssna på musik. Den fungerar klanderfritt, är snygg, smart och gör att det blir riktigt kul med musik. Den hanterar så gott som alla format inklusive FLAC. Jag har gjort om alla mina skivor till just detta förlustfria format och ljudkvalitén ut från SB är helt i klass med en CD-spelare upp till 5000kr. Kör du sedan digitalt ut till en separat D/A-omvandlare kan du få det riktigt bra.

Den är väldigt smidig och snabb på att hitta musik och sedan spela upp det. Vad jag vet finns det i dagsläget ingen produkt som smiskar den på fingrarna.
Kan ju också avslöja att jag inte är ensam om att höja denna produkt till skyarna. Kolla in Prisjakt.nu. Den har fått riktigt bra snittbetyg där, typ 9,7 eller ngt...

shadowfire
2007-10-19, 08:18
SQUEEZEBOX!!!!!! :hbang:


Den är lätt den bästa tekniska pryl jag någonsin skaffat. Aldrig mer fippla runt efter CD-skivor eller sitta vid datorn för att lyssna på musik. Den fungerar klanderfritt, är snygg, smart och gör att det blir riktigt kul med musik. Den hanterar så gott som alla format inklusive FLAC. Jag har gjort om alla mina skivor till just detta förlustfria format och ljudkvalitén ut från SB är helt i klass med en CD-spelare upp till 5000kr. Kör du sedan digitalt ut till en separat D/A-omvandlare kan du få det riktigt bra.

Den är väldigt smidig och snabb på att hitta musik och sedan spela upp det. Vad jag vet finns det i dagsläget ingen produkt som smiskar den på fingrarna.
Kan ju också avslöja att jag inte är ensam om att höja denna produkt till skyarna. Kolla in Prisjakt.nu. Den har fått riktigt bra snittbetyg där, typ 9,7 eller ngt...

arghhhhh, så jag åker på 2500 för skiten... ouch... :(

mangs
2007-10-19, 08:34
skiten skulle jag inte vilja säga men om du vill bli nöjd och göra ett bra köp tycker jag inte 2500kr är något att prata om. Bättre att lägga lite mer pengar och få bra grejor än att köpa massa budget-skräp som inte fungerar och bara gör en irriterad.

Om du inte har behov av bra ljudkvalité och vill lägga mindre pengar finns en lösning från Soundbridge som är billigare som också är ok men då tappar du stödet för tex FLAC. Sedan finns det ju mängder av buggiga mediastreamers till vettiga priser som hanterar både ljud och film men generellt är dessa väldigt buggiga och har lagt det mesta krutet på att streama filmen vilket gör att ljudet oftast är *spy*


Köp en Squeezebox istället. Om du inte blir nöjd så kan jag köpa den av dig sedan för jag behöver en till sovrummet med.

hahavaffan
2007-10-19, 10:11
whoaaaah, 15k är lite overkill för min del iaf ;)

men jag lägger å andra sidan hellre ut 2k än 500kr om det ger skillnad på signalstyrka o kvalitét mmMen. Hans stereo kostade totalt 15K. En squeezebox är aningen billigare ;)

Edit. Lär dig för fan att läsa, och tyda andras inlägg innan du postar. Det är dagens läxa, och det är jag själv som borde ta del av den. :thumbup:

hahavaffan
2007-10-19, 10:13
Jag är sugen på en Squeezebox, men jag har bara en fet stereoförstärkare utan digitala ingångar... kan man köpa en separat, bra, D/A-omvandlare?

mangs
2007-10-26, 17:41
Det är klart man kan men börja med att köra analogt. Det är tillräckligt bra i många fall.