handdator

Visa fullständig version : Träning flera dagar i rad


Hermes
2007-10-18, 15:51
Hola!

Om jag ska träna tre gånger på en vecka har det någon märkbar betydelse hur jag delar upp dessa dagar? Om jag t.ex. tränar mån,tis,ons och vilar resten av veckan eller om jag kör ett mer traditionellt upplägg med träning t.ex. varannan dag.

Rahf
2007-10-18, 15:55
För min egen del:

Kör jag ett bröstpass dagen efter benpasset så kommer jag att ha sämre tryck. Utmattningen från gårdagen väger tungt i det fallet. Det är min personliga preferens att helst ha en vilodag mellan träningarna.

Det är personlig erfarenhet som gäller, jag föreslår att du prövar dig fram. Det är förmodligen mer optimalt att träna varannan dag så att kroppen får lite vila men det skadar inte att träna några dagar i rad om man har tidsbrist.

Kom bara ihåg att detta gäller kanske max 3 dagar. Kör man på med fler dagars intensiv aktivitet så kommer baksmällan tågandes inom kort.

Hermes
2007-10-18, 16:10
Jo, men jag tränar aldrig mer än 3 dagar, skulle bara kännas skönt att ha all träning "bortgjord" i mitten av veckan av nån anledning

z_bumbi
2007-10-18, 16:19
Hola!

Om jag ska träna tre gånger på en vecka har det någon märkbar betydelse hur jag delar upp dessa dagar? Om jag t.ex. tränar mån,tis,ons och vilar resten av veckan eller om jag kör ett mer traditionellt upplägg med träning t.ex. varannan dag.

Med tre dagar i rad så kommer vissa muskler som deltar i flera olika övningar inte få så mycket vila innan de måste jobba igen och dag tre så kan de vara lite trötta/slitna med lite sämre resultat som följd. Kör man varannan dag så får kroppen tid mer att återhämta sig mellan passen och man hinner även ladda om mentalt vilket är nog så viktigt.
Men passar det bättre in i det övriga livet eller att man helt enkelt trivs med det så är tre dagar i rad i alla fall antagligen bättre än att försöka stuva om så att man kan trycka in träningen på dagar som det inte passar.

ChrisDEFC
2007-10-18, 17:31
vill du träna tre dagar i rad så prova med det men som föregående talare så kan jag nästan garantera att du får sämre resultat än om du tränar varannan dag just för att du inte får vila musklerna och återhämta dig innan nästa pass. förslagsvis kan du ju träna mån tis och sen typ tor el fre för två dagar i rad blir betydligt lättare för kroppen att ta enligt mig.

vissa muskler får helt enkelt jobba hårt 3dagar irad vilket lätt blir för mycket. sen beror det ju självklart vad du vill ha ut av träningen åxå, tränar du bara för att må bra och inte har några ambitioner att växa eller bli märkbart starkare så visst hur nu det går ihop? men jag menar att om du inte satsar allt när du väl är i gymmet, och gör du inte det tycker jag du kan ställa dig frågan varför du inte ger allt?