handdator

Visa fullständig version : Hyllning till civilkurage och mod!


Handcuff
2007-10-18, 15:39
Här vill jag att ni berättar om situationer där ni visat prov på civilkurage, mod eller gjort en annan god gärning. Det kan vara allt från att ha gett en övergiven katt mat till att ni reagerat när någon farit illa t ex. sagt ifrån/ingripit om ni bevittnat en misshandel, vågat ställa upp som vittne vid en oangenäm rättegång osv.

Jag kommer sedan personligen att belöna några utav de som jag tycker visat prov på civilkurage etc. Obs! Ingen form av tävling där "grad" av insats eller förmåga att uttrycka sig i skrift kommer att bedömas.

Belöningen kommer att meddelas till berörda personer via pm och i tråden runt den sista denna månad. Vill ha händelser som antingen hänt nyligen och fram till den sista oktober.

Så låt höra :thumbup:

Greg
2007-10-18, 16:09
2 ungjävlar gick på en gammal man, puttade på honom, slog honom etc.

Då fick man stäppa in, ryta och hytta med näven.

Handcuff
2007-10-18, 18:01
Ok. Blev det för creepy eller är det ingen som har något att komma med?

Tanken på denna tråd dök upp imorse då jag hörde en diskussion om hurvida man skulle göra något om man blev vittne till en misshandel eller liknande. Ena sidan menade att man självklart skulle reagera på något vis medans den andra tyckte att man skulle skita i andras problem - man får ju knappt ens ett tack efteråt!

Riktig mod och fina insatser är de som mänsikor gör utan att förvänta sig något tillbaka. Då tänkte jag som så att varför inte lyfta fram dessa personer och belöna de på något vis :)

coxie
2007-10-18, 18:06
Jag har inget nämnvärt att komma med, jag vågar helt enkelt inte riskera livet över en främling.

Sorgligt men sant :(

Handcuff
2007-10-18, 18:07
Jag har inget nämnvärt att komma med, jag vågar helt enkelt inte riskera livet över en främling.

Sorgligt men sant :(

Det kan vara allt från att ha gett en övergiven katt mat till att ni reagerat när någon farit illa t ex. sagt ifrån/ingripit om ni bevittnat en misshandel, vågat ställa upp som vittne vid en oangenäm rättegång osv.

:D

coxie
2007-10-18, 18:14
Det kan vara allt från att ha gett en övergiven katt mat till att ni reagerat när någon farit illa t ex. sagt ifrån/ingripit om ni bevittnat en misshandel, vågat ställa upp som vittne vid en oangenäm rättegång osv.

:D

Okay då kanske jag har ett uns av civilkurage för jag har gett en hungrig katt och en hemlös mat. Det jag syftade på var mest att gå emellan i bråk osv, värderar mitt liv och mitt anlete för högt för att öka på risken för misshandel.

Sedan är har jag säkert en sjukt vriden mediabild av galna invandrare som misshandlar allt de ser höga på dödsknark.

Greg
2007-10-18, 18:17
Hjälpa gamla gummor över gatan han man ju gjort ett antal gånger.

Köpt mat till en uteliggare.

När jag var liten gillade jag ta hem skadade djur. Jag har mycket redemption att göra på den punkten, eftersom jag hade ihjäl en igelkott när jag var liten.

Daniiiel
2007-10-18, 18:31
Försvarade en avlägsen kompis flickvän på krogen en gång, slutade med att jag blev fett misshandlad. Men han tänker sig nog för lite nästa gång han hotar en oskyldig tjej till livet:thumbup:

Fatalist
2007-10-18, 19:35
Jag är dum och lägger mig alltid i bråk nu för tiden. Snart får jag väl en kniv i bröstet eller nåt.

Stoltz
2007-10-18, 22:44
Hm...Vad sjutton ska man ta... Känns som om man borde åkt på stryk vid det här laget, men än så länge har jag varit snabbare eller helt enkelt duktigare på att prata.

Utanför en nattklubb i Helsingborg nu under sommaren blev det bråk och det slutade med att en kille låg ner och blev sparkad på av tre andra. Tyvärr var det runt hörnet, så vakterna kunde inte se dem.
Hur som helst så medan min polare (Vi var inte inne på själva klubben, utan var på väg hem från en pokermatch) försökte springa igenom allt kaos fram till vakterna så gick jag in och grep tag i de två närmsta killarna, fällde dem och sparkade den tredje i kulorna.
Folk som är fulla och yra av dansande behöver oftast inte mer motstånd innan de faktiskt behöver rätt bra med tid innan de kommer upp igen. Killen jag hade sparkat i mellan benen verkade vara sjukligt tålig för han var på benen direkt igen, och det slutade med att jag helt enkelt fick fälla honom också, sen av någon anledning stannade de nere.

Då kom tillslut min polare med vakterna och vakterna stirrade på oss och frågade vem som blev nerslagen av tre personer (Måste sett lite lustigt ut när jag stod som ett torn över fyra människor som låg på marken och inte fick fattningen att stå upp). Hur som så hjälpte jag och min polare den stackare som blivit attackerad av de andra, och väntade på hans brorsa som kom och hämtade upp honom tillsammans med vakterna. Han klarade sig utan allvarligare skador, men vakten berättade sen för oss att en av killarna jag hade fått undan honom hade stukat armen när jag fällde honom :D

tntballe
2007-10-18, 23:02
Detta hände kvällen innan hultsfredsfestivalen började. Var utanför området o drack lite öl när jag såg en kille bli inträngd i ett hörn av 5-6 killar.
Jag frågade mina kompisar om vi skulle gå dit o se så att allt var lugnt, varav dom svarade att dom inte hade lust.
Jag gick då fram, vid det här laget hade höjda röster övergått till knuffar.
O på ett aggresivt o ganska hotfullt sätt så frågade jag vad fan dom höll på med. Ingen svarade, då frågade jag grabben om allt var oki.
Kommer inte ihåg exakt vad han svarade, men jag förklarade för dom andra att jag utan tvekan skulle börja veva om dom inte drog. Tack o lov så gjorde dom det.

Har avbrutit andra bråk på ett lite lugnare sätt, men nu fick jag för mig att detta var bästa sättet.
O det gick inte längre än att grabben blev knuffad några gånger.

Yucko
2007-10-18, 23:12
Enda jag kan komma på var när jag räddade en sån där GB-glassgubbe av plast utanför en mAx-restaurang som ett gäng invandrare stog och sparkade/slog på.
Jag var skitfull och kläckte ur mig "slå på mig istället då era jävla töntar", då slutade dom. :cool:

Sjukt coolt gjort av mig tycker jag, eller liiite töntigt kanske... :/

XroW
2007-10-18, 23:12
idag hjälpte jag en gammal tant att bära upp en väska som hon knappt orkade, hon fick upp den 1 trappsteg åt gången. *flex*

egge
2007-10-18, 23:16
Stoltz har så jävla grymma berättelser. :D



Jag reser mig på bussen om en gammal person stiger på och det inte finns lediga platser. :em:

shut teh face
2007-10-19, 00:10
Jag låter äldre stå på bussen och tåget så de utvecklar bättre balans och får lite muskler.
Jag står utanför lokala mataffären och skriker: DRA HEM ERA GAMLA SVIN, människor slipper vänta på gamlingarna i kassan.
Jag snor inte ifrån lokala videobutiken, jag fildelar!

Stoltz
2007-10-19, 09:30
Detta hände kvällen innan hultsfredsfestivalen började. Var utanför området o drack lite öl när jag såg en kille bli inträngd i ett hörn av 5-6 killar.
Jag frågade mina kompisar om vi skulle gå dit o se så att allt var lugnt, varav dom svarade att dom inte hade lust.
Jag gick då fram, vid det här laget hade höjda röster övergått till knuffar.
O på ett aggresivt o ganska hotfullt sätt så frågade jag vad fan dom höll på med. Ingen svarade, då frågade jag grabben om allt var oki.
Kommer inte ihåg exakt vad han svarade, men jag förklarade för dom andra att jag utan tvekan skulle börja veva om dom inte drog. Tack o lov så gjorde dom det.

Har avbrutit andra bråk på ett lite lugnare sätt, men nu fick jag för mig att detta var bästa sättet.
O det gick inte längre än att grabben blev knuffad några gånger.
Det är skönt när sådant fungerar utan att man måste agera fysiskt. Jävligt farligt, men effektivt!

Enda jag kan komma på var när jag räddade en sån där GB-glassgubbe av plast utanför en mAx-restaurang som ett gäng invandrare stog och sparkade/slog på.
Jag var skitfull och kläckte ur mig "slå på mig istället då era jävla töntar", då slutade dom. :cool:

Sjukt coolt gjort av mig tycker jag, eller liiite töntigt kanske... :/

Aj aj aj. Att riskera livet för en plastgubbe är kanske lite väl. Dock beror det på situationen, ibland kan man ju känna sig fram vilka som skulle ta chansen att gå på en riktig människa istället.

idag hjälpte jag en gammal tant att bära upp en väska som hon knappt orkade, hon fick upp den 1 trappsteg åt gången. *flex*
Sådant är jävligt fint, tycker det är riktigt skönt för själen att se sådant. Jag brukar försöka hjälpa äldre av bussen när de har väskor och liknande, men under den tiden jag gick med kryckor och inte kunde göra något så märkte man hur otroligt få som faktiskt erbjöd sin hjälp när man själv inte gjorde det :(

Stoltz har så jävla grymma berättelser. :D


Så går det när man är impulsiv. Det är mycket att berätta, så länge man kan berätta det ;)

Me_Myself
2007-10-19, 12:40
Jag var inne som stöd till en anhörig och väntade på psykakut igår. Vi hade med oss en remiss.
Sköterskorna som arbetade där var så fruktansvärt otrevliga. Dom kunde inte ge en ca väntetid till någon, dom kunde inte ens säga om det handlade om timmar eller hela natten. Det frästes åt både anhöriga och patienter. Jag satt där i fem timmar och det var inte en enda som kom ut och frågade hur det var med någon av dem som väntade. Jag bad om en filt och två timmar senare hade vi inte fått en. När jag gick och frågade igen så sa dom att dom hade för hög arbetsbelastning och att det var en säkerhetsrisk för dom att prata med mig i luckan och stängde.
Fem timmar satt vi där allt som allt och det var fortfarande ingen som frågade hur det var med någon av patienterna.
Att bemöta människor på det viset på ett sånt ställe gör mig så illa berörd.
Imorse var jag fortfarande upprörd och skrev en insändare till en tidning för att folk kanske kan få upp ögonen och nu arbetar jag på en anmälan till förtroendenämnden.
Kanske kan dom få sig en tankeställare.
Men det bör tilläggas att när vi väl kom in till läkaren så var han mycket tillmötesgående och trevlig.

Robbin
2007-10-19, 16:55
Stoltz: Hahahhaha fy fan du måste känt dig som kung :D Skrattade gott när jag läste din berättelse.
Min goda gärning är lite mesigare, räddade en mus från en katt på vägen hem från gymmet haha.

Herr Oberst
2007-10-19, 17:40
Min goda gärning är lite mesigare, räddade en mus från en katt på vägen hem från gymmet haha.

Stackars katt

dude
2007-10-19, 18:11
Hade varit ute och festat i hervey bay. Var pa vag tillbaka till hostlet med en tjej jag traffat ute. Sen pa avstand ser jag 4a killar runt en vakt som jobbar pa hostlet. Kommer ihag vakten for han hade varit riktigt trevlig tidigare under kvallen. Pa langt hall ser jag inte om de haller pa att skamta med han men sen nar jag kommer in narmare sag jag att de ar allvar. Nar jag kommit fram hade de precis lyckats sparka ner han pa backen och stod och sparka honom i huvudet.

Jag springer fram och knuffar undan killen som sparkade honom i huvudet. Alla stannar upp i kanske 30sec men sen hoppade 2 stycken pa mig. Men vakten kom pa fotterna och lyckes sopa ner en av dem sen kom mera folk fran hostlet ut och hjalpte till. Klara oss ratt bra utanskador. Ratt kul att bruden som jag gick hem med var med och slogs ocksa =))).

Devoid
2007-10-19, 19:56
Har väl satt stopp för lite slagsmål och så både genom att snacka och genom att ställa mig mellan de som bråkar och visa att jag backar fan inte om de försöker sig på nåt. Har än idag aldrig varit i någon allvarlig fight utan munnen jobbar bäst.

Men den goda gärningen jag kommer på nu när jag läser här är när jag och en polare var med i FMHS, dåvarande Flygvapnet Ungdom.
Hade varit i nån simhall i Halmstad och var klara tidigt och gick runt lite på stan då en riktigt gammal tant kommer och frågar om vi kan laga tvättmaskiner(?), vi erkänner ju att vi troligtvis inte är de bästa männen för jobbet men hon övertalar oss om att vi nog klarar av det.
Vi får följa med henne upp till hennes lägenhet och lyckas mot förmodan fixa hennes tvättmaskin, kommer inte ihåg vad som var fel nu men hon blev iallafall överlycklig. Verkade som att hon inte hade det allt för bra ställt och inte var så sugen på att köpa en ny maskin.
Hon gav oss 20:- var tror jag eller om det var 40:- som vi vänligt avböjde att ta emot men det var lönlöst utan vi SKULLE ha pengarna.

Var iallafall kul o göra en gammal tant glad, kan ju inte vara så vanligt att gamla personer drar hem helt okänt folk från stan för att utföra reparationsarbete. Iom att vi hade komplett M90 ställ på oss (trots att vi inte var värnpliktiga) så såg vi kanske hederliga ut(?).

Handcuff
2007-10-23, 08:56
Aftonbladet härmas *grr*

Svenska hjältar (http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/)

Srednq
2007-10-24, 20:39
Det kan vara allt från att ha gett en övergiven katt mat :

katter ska man låta bli. se bara vad som kan hända: http://hd.se/landskrona/2007/10/24/han-tvingas-vaelja-mellan-katt-och/

...Socialen ger djurvännen Christan Bonde ett ultimatum: Släng ut kattungen eller bli bostadslös....

shadowfire
2009-10-23, 17:48
Avser inte att hylla mig själv, då jag "anses" ska agera då jag arbetade som brandman för 12 år sedan. Däremot vill jag belysa situationen som inträffade idag. Den är tänkvärd.

Jag var på stan för att fredagshandla och på vägen tillbaka till bilen så ser jag en kvinna som ranglar till, tar 1-2 snedsteg och faller bakåt i asfalten.

Av hänsyn till hennes personliga integritet så tänker jag inte i detalj beskriva hennes klädsel, men min hjärna kopplade på tok för snabbt att hon måste vara en av fredagslodisarna som gått ut lite för hårt. Hennes yttre attribut i kombination med tidpunkten och defacto att Systembolaget låg 100m bort och jag precis hade passerat ett antal skäggiga herrar i slitna jeans, i full fart med o suga i sig eldvattnet, så gick mina fördomar blixtersnabbt genom hjärnan.

Jag såg att hon levde och rörde på sig och hon såg väldigt avslappnad ut. Inga kramper eller dylikt. Jag gick rätt lugnt fram till henne och jag märkte på övriga vittnen/omgivning att alla utgick för att det var en lodis som däckat.

Jag tillsammans med en ung kvinna från en närliggande affär styrde upp situationen. Jag försökte få kontakt med kvinnan som låg på asfalten, medan den unga tjejen styrde upp att någon larmade 112. Kvinnan i asfalten var fullständigt okontaktbar, men var kusligt avslappnad och uppvisade inga alkistendenser. Puls och andning verkade normalt och plötsligt verkade hon somna.

Jag försökte få dit filtar mm från någon affär i väntan på sjukvård mm, men mitt i allt så fick vi liv i kvinnan och fick faktiskt upp henne på fötter också. Hon verkade groggy, men frisknade till ändå. Hon mumlade lite osammanhängande om att hon hade epilepsi.

Efter en lång övervägning med 112 som inte ville skicka en ambulans, så fick vi en sjukvårdstransport åtminstone. Ingen av oss ville bara lämna kvinnan där, som själv sa att hon mest ville sova bara så blev allt bra.

Slutet gott, allting gott, men jag skäms å min å de andra vittnenas vägnar att vi alla så snabbt dömde ut kvinnan för att vara en lodis.

Civilkurage behöver inte betyda att man går mellan i ett slagsmål, civilkurage är fanemig att våga gå fram till den där "lodisen" som däckar och faktiskt kolla så det inte är en diabetiker eller epileptiker. Oavsett klädsel eller att det är en fredagseftermiddag.

Shakemynuts
2009-10-23, 17:59
Min goda gärning skedde i somras då jag knuffade en gammal man så att han inte kom med tåget.
Det var lika bra eftersom folk trängdes så att han fastna när dörrarna stängdes, folk försökte rycka in honom när tåget började åka trots att nästan hela överkroppen var utanför tåget, panikkänslor uppstår väl, men det syntes att han aldrig skulle komma in så jag slet mig fram och knuffa ut honom istället.

stridis
2009-10-23, 18:05
Från min journal:
Dagens goda gärningar.
Idag så när jag var på väg hem på pendeln för att sedan skjutsa in min bror till Sahlgrenska(problem med yrsel) hände en liten incident. En tjej lackade på konduktören när det kom fram att hon åkte utan biljett. Det slutade med att jag fick hålla henne när hon började bitchslappa den stackars konduktören.

Så dagens två goda gärningar; ställa upp för min brorsa och för den kvinnliga konduktören.

shadowfire
2009-10-23, 18:08
Min goda gärning skedde i somras då jag knuffade en gammal man så att han inte kom med tåget.
Det var lika bra eftersom folk trängdes så att han fastna när dörrarna stängdes, folk försökte rycka in honom när tåget började åka trots att nästan hela överkroppen var utanför tåget, panikkänslor uppstår väl, men det syntes att han aldrig skulle komma in så jag slet mig fram och knuffa ut honom istället.
drastiskt, men som sagt, frågan är vad som hade hänt om han hade släpats med mm...

Trapper Buzz
2009-10-23, 18:37
Jag brukar släpa påkörda djur av vägen, ibland slår jag ihjäl dom om det behövs.
Det kanske är en form av civilkurage. Jag stoppar dom flesta moppeslynglar också som beter sig.

Krampus
2009-10-23, 18:48
Avser inte att hylla mig själv, då jag "anses" ska agera då jag arbetade som brandman för 12 år sedan. Däremot vill jag belysa situationen som inträffade idag. Den är tänkvärd.

Jag var på stan för att fredagshandla och på vägen tillbaka till bilen så ser jag en kvinna som ranglar till, tar 1-2 snedsteg och faller bakåt i asfalten.

Av hänsyn till hennes personliga integritet så tänker jag inte i detalj beskriva hennes klädsel, men min hjärna kopplade på tok för snabbt att hon måste vara en av fredagslodisarna som gått ut lite för hårt. Hennes yttre attribut i kombination med tidpunkten och defacto att Systembolaget låg 100m bort och jag precis hade passerat ett antal skäggiga herrar i slitna jeans, i full fart med o suga i sig eldvattnet, så gick mina fördomar blixtersnabbt genom hjärnan.

Jag såg att hon levde och rörde på sig och hon såg väldigt avslappnad ut. Inga kramper eller dylikt. Jag gick rätt lugnt fram till henne och jag märkte på övriga vittnen/omgivning att alla utgick för att det var en lodis som däckat.

Jag tillsammans med en ung kvinna från en närliggande affär styrde upp situationen. Jag försökte få kontakt med kvinnan som låg på asfalten, medan den unga tjejen styrde upp att någon larmade 112. Kvinnan i asfalten var fullständigt okontaktbar, men var kusligt avslappnad och uppvisade inga alkistendenser. Puls och andning verkade normalt och plötsligt verkade hon somna.

Jag försökte få dit filtar mm från någon affär i väntan på sjukvård mm, men mitt i allt så fick vi liv i kvinnan och fick faktiskt upp henne på fötter också. Hon verkade groggy, men frisknade till ändå. Hon mumlade lite osammanhängande om att hon hade epilepsi.

Efter en lång övervägning med 112 som inte ville skicka en ambulans, så fick vi en sjukvårdstransport åtminstone. Ingen av oss ville bara lämna kvinnan där, som själv sa att hon mest ville sova bara så blev allt bra.

Slutet gott, allting gott, men jag skäms å min å de andra vittnenas vägnar att vi alla så snabbt dömde ut kvinnan för att vara en lodis.

Civilkurage behöver inte betyda att man går mellan i ett slagsmål, civilkurage är fanemig att våga gå fram till den där "lodisen" som däckar och faktiskt kolla så det inte är en diabetiker eller epileptiker. Oavsett klädsel eller att det är en fredagseftermiddag.

Man kan hjälpa en lodis också.

Avesta
2009-10-23, 18:51
Nu hyllar jag mig själv lite väl men sanningen är att det är så många händelser att listan skulle kännas overkill. Alltifrån att sitta och stoppa kraftig blödning på någon som slagit upp ett bakhuvudet på gatusten med mängder av koagulerat blod på händerna till att sätta dit rattfylla, rädda folk från lynchmobb och hota iväg killen som örfilar sin brud.

Och räknar med jobbet så är det där vardag.

Får jag priset? :D

Degpekka
2009-10-23, 18:54
Vad jobbar du som Avesta?

shadowfire
2009-10-23, 19:00
Man kan hjälpa en lodis också.

Ja givetvis, det är det absolut optimala scenariot.
Det är fortfarande en människa som ligger där, oavsett orsak. Dock har vi en tendens att låta det vara "ok" om det är en person som verkar vara en lodis.

olander08
2009-10-23, 19:02
För ett drygt år sedan jobbade jag på ett bemanningsföretag och inventerade i en butik söder om Stockholm. Medan jag står och räknar i den bortre delen av butiken så kommer en av de som inventerade med oss fram till min arbetsledare och säger något om att det är någon som trillat och de går iväg mot kassan. I och med att jag höll på att inventera något jobbigt som jag inte ville börja om från början med så fortsatte jag räkna.

Efter några minuter så kommer chefen tillbaka och jag frågar vad som hänt och han säger att det är någon alkis som hade trillat och jag går iväg för att kolla läget. När jag kommer till kassorna så ser jag att det är en "kraftigt" överviktig man i smutsiga kläder som ligger på marken och har problem med att sätta sig upp och att det är väldigt många människor som bara står och kollar på. Jag går direkt fram till mannen och försöker hjälpa honom upp, vilket är väldigt svårt då han måste ha vägt 110kg+ och var väldigt full, samtidigt som alla står och bara tittar på. Jag hjälper honom att gå ut ur butiken och sätter honom ner på en bänk utanför affären och frågar om han vill ha vatten, vilket han avböjer men jag insisterar och springer in i butiken för att hämta vatten. När jag kommer tillbaka så försöker jag prata med honom för att hålla honom fokuserad och få honom att dricka så mycket vatten som möjligt. Jag sitter med honom och lyssnar på hans livs historia om hur han tidigare hade varit pilot, men att det sedan gått snett tills han nyktrat till lite och kan gå hem själv (han bodde bara dryga 100 meter från affären) för att sedan återgå till mitt arbete.

Det som gjorde mig arg på mina medmänniskor var att han hade legat i dryga fem minuter på marken utan att någon försökt hjälpa honom innan jag kom. Hur kan man bara låta någon ligga så?

Shakemynuts
2009-10-23, 19:07
Det som gjorde mig arg på mina medmänniskor var att han hade legat i dryga fem minuter på marken utan att någon försökt hjälpa honom innan jag kom. Hur kan man bara låta någon ligga så?

Jag vet jag vet! :D

Jag minns inte vad det heter, men det går tillbaka till något mord på en tjej i en gränd på 60-talet, folk hörde henne, såg henne nerstucken och hon skrek. Problemet var att ingen hjälpte till.

Det är en psykologisk grej hos människor då man helt enkelt undermedvetet kollar efter vad andra personer gör och eftersom dom gör samma sak så avvaktar alla i väldigt många situationer eftersom alla står och gör samma sak, kollar läget och vad andra gör innan man beslutar hur man ska agera. Vad man ska göra i en sån situation när man behöver hjälpt är att inte skrika "hjälp" helt random utan man ska vädja om hjälp av en viss person man ser i en folkmassa.

shadowfire
2009-10-23, 19:10
Det märkliga är att om det är fylla så är det liksom "ok" att låta personen ligga kvar. En slags nedvärdering. Om samma människa plötsligt får spasmer eller något, då är det ett helt annat fokus på situationen. I och för sig så kan det då handla om liv eller död, särskilt om det är t.ex. en diabetiker.

Brorsan min som var diabetiker dog två gånger på gatan i Stockholm då folk gick i cirklar omkring honom, men han blev återupplivad båda gångerna då någon tillslut stannade till och larmade sosalarm.

Ett fyllo kan trots allt ligga på marken utan att dö, även om den risken föreligger både av alkoholförgiftning samt av kvälvningsrisk mm, men då kringgår folk det faktum att det faktiskt ligger en person där. :(

gnagaren
2009-10-23, 19:25
För ett drygt år sedan jobbade jag på ett bemanningsföretag och inventerade i en butik söder om Stockholm. Medan jag står och räknar i den bortre delen av butiken så kommer en av de som inventerade med oss fram till min arbetsledare och säger något om att det är någon som trillat och de går iväg mot kassan. I och med att jag höll på att inventera något jobbigt som jag inte ville börja om från början med så fortsatte jag räkna.

Efter några minuter så kommer chefen tillbaka och jag frågar vad som hänt och han säger att det är någon alkis som hade trillat och jag går iväg för att kolla läget. När jag kommer till kassorna så ser jag att det är en "kraftigt" överviktig man i smutsiga kläder som ligger på marken och har problem med att sätta sig upp och att det är väldigt många människor som bara står och kollar på. Jag går direkt fram till mannen och försöker hjälpa honom upp, vilket är väldigt svårt då han måste ha vägt 110kg+ och var väldigt full, samtidigt som alla står och bara tittar på. Jag hjälper honom att gå ut ur butiken och sätter honom ner på en bänk utanför affären och frågar om han vill ha vatten, vilket han avböjer men jag insisterar och springer in i butiken för att hämta vatten. När jag kommer tillbaka så försöker jag prata med honom för att hålla honom fokuserad och få honom att dricka så mycket vatten som möjligt. Jag sitter med honom och lyssnar på hans livs historia om hur han tidigare hade varit pilot, men att det sedan gått snett tills han nyktrat till lite och kan gå hem själv (han bodde bara dryga 100 meter från affären) för att sedan återgå till mitt arbete.

Det som gjorde mig arg på mina medmänniskor var att han hade legat i dryga fem minuter på marken utan att någon försökt hjälpa honom innan jag kom. Hur kan man bara låta någon ligga så?


http://img.4chan.org/b/src/1256321440720.png




Typ....

ARMSTARK
2009-10-23, 19:36
Jag är den där dumma djäveln som man läser som skulle gå emellan och blev stabbad. Man är ingen fighter men när det har varit nåt har det nästan alltid varit att man ska rädda nån som har ställt till det för sig.

Gabriel174
2009-10-23, 19:53
Jag vet jag vet! :D

Jag minns inte vad det heter, men det går tillbaka till något mord på en tjej i en gränd på 60-talet, folk hörde henne, såg henne nerstucken och hon skrek. Problemet var att ingen hjälpte till.

Det är en psykologisk grej hos människor då man helt enkelt undermedvetet kollar efter vad andra personer gör och eftersom dom gör samma sak så avvaktar alla i väldigt många situationer eftersom alla står och gör samma sak, kollar läget och vad andra gör innan man beslutar hur man ska agera. Vad man ska göra i en sån situation när man behöver hjälpt är att inte skrika "hjälp" helt random utan man ska vädja om hjälp av en viss person man ser i en folkmassa.


Yep. Såg också det programmet (?) i skolan. Var väl en 30 ? grannar som såg och hörde när hon blev ihjälstucken, fast ingen ingrep eftersom att alla väntade på att någon annan skulle göra något.

När man testade detta på några människor som satt ensamma i ett rum så ingrep de dock.

Lellan
2009-10-23, 19:56
Hm, senaste månaderna? Då har jag agerat "pensionärernas skyddshelgon".. Har fixat ambulans och torkat av blodig tant med bruten arm (ramlade, våtservetter ftw förresten), hittat en vilsen gubbe som försökte hitta sin adress på ett havregrynspaket han köpt och lämnade honom på närmaste servicehus där han efter koll m polisen visade sig höra hemma, satt lapp på dörren till hemtjänst när jag upptäckte en tant som skulle rymma för att det kom folk (hemtjänst) och sövde henne varje kväll.

Och så pratar jag alltid med en jobbig tant om hennes lårben, hur bråttom jag än har - räknas det? :D

Sparven från Minsk
2009-10-23, 20:00
Bra tråd! Dags att införa lite mer civilkurage i samhället. Tror det skulle bli en trevligare värld och mindre bottslighet om folk är hjälpsamma och rycker in! :thumbup:

henk4n
2009-10-23, 20:03
Hade varit ute och festat i hervey bay. Var pa vag tillbaka till hostlet med en tjej jag traffat ute. Sen pa avstand ser jag 4a killar runt en vakt som jobbar pa hostlet. Kommer ihag vakten for han hade varit riktigt trevlig tidigare under kvallen. Pa langt hall ser jag inte om de haller pa att skamta med han men sen nar jag kommer in narmare sag jag att de ar allvar. Nar jag kommit fram hade de precis lyckats sparka ner han pa backen och stod och sparka honom i huvudet.

Jag springer fram och knuffar undan killen som sparkade honom i huvudet. Alla stannar upp i kanske 30sec men sen hoppade 2 stycken pa mig. Men vakten kom pa fotterna och lyckes sopa ner en av dem sen kom mera folk fran hostlet ut och hjalpte till. Klara oss ratt bra utanskador. Ratt kul att bruden som jag gick hem med var med och slogs ocksa =))).

Tungt!
Hur gick det för de andra killarna om du kommer ihåg?

dojjan
2009-10-23, 20:07
Det märkliga är att om det är fylla så är det liksom "ok" att låta personen ligga kvar. En slags nedvärdering. Om samma människa plötsligt får spasmer eller något, då är det ett helt annat fokus på situationen. I och för sig så kan det då handla om liv eller död, särskilt om det är t.ex. en diabetiker.

Brorsan min som var diabetiker dog två gånger på gatan i Stockholm då folk gick i cirklar omkring honom, men han blev återupplivad båda gångerna då någon tillslut stannade till och larmade sosalarm.

Ett fyllo kan trots allt ligga på marken utan att dö, även om den risken föreligger både av alkoholförgiftning samt av kvälvningsrisk mm, men då kringgår folk det faktum att det faktiskt ligger en person där. :(

Fylla är oftast självförvållat, personen har själv supit ner sig och kan gott klara sig själv. Antar att många tänker så. Diabetes eller epilepsi är inte direkt något du kan styra över om du vill ha eller inte.

fabbo
2009-10-23, 20:44
Släpade en brud från en brinnande bil våren 2004. Hon var i chock och vägrade ta sig därifrån... Hann korsa vägen bara så lät det "poof", bilen övertändes och motorhuven lyfte. Tog länge förrän jag insåg vad jag gjort för en annan person.

tsp
2009-10-23, 21:58
Här om veckan var jag hos en kompis som bor i ett väldigt litet samhälle 4-5 mil från Göteborg. Satte mig på bussen hemåt vid 7 tiden ungefär, mörkt, öde och riktigt kallt var det. Så kommer det två smågrabbar på runt 12 år springande och hinner precis upp på bussen. Dock hade deras skolkort slutat gälla för ungefär 3 min sedan och dem hade inga pengar att betala med, så busschauffören tänkte slänga av dem, helt benhård. Den ena av grabbarna hade bara en tunn t-shirt på sig och den andra ingen jacka. Då tyckte jag att nu får man rycka in, så jag gick fram och stämplade mitt 100-kort åt pojkarna så att dem kunde åka hem! Ingen stor sak liksom, men en sån grej som inte många skulle göra faktiskt, vilket är jävligt trist.

Jajje
2009-10-23, 22:42
Det värmer att höra att det finns folk som bryr sig!

Lellan
2009-10-23, 23:17
Fylla är oftast självförvållat, personen har själv supit ner sig och kan gott klara sig själv. Antar att många tänker så. Diabetes eller epilepsi är inte direkt något du kan styra över om du vill ha eller inte.

Men det är ändå pinsamt när folk mitt på blanka dan blir blinda och handlingsförlamade när det rör sig om fylla.. Förra sommaren så skulle jag ta bussen från stan, det var väldigt varmt och på håll ser jag att det ligger någon mitt på vägen och kravlar (på rygg). Han håller ut sina händer som är ljusbrunkladdiga, alla står å låtsas som inget.. Jag går fram, märker att det luktar choklad.. frågar vad han har på händerna? "Choklad - skaru ha?" Säger han glatt. Säger att han inte kan ligga där, att vi får hjälpas åt så han kommer bort från gatan där bilarna kör. INGEN ser oss, lyfter ett finger trots proppat på stan. ALLA glor dock när jag stöttar honom till en bänk, där folk sitter som fastfrysta.. "ursäkta kan ni flytta er lite?" *vips* är alla bortblåsta.. snubben kan inte sitta utan halvligger. Jag ringer polisen, som säger att de ska komma och se till honom.

Visst, inget civilkurageaktigt, men folk tittade på avsmak på mig som om jag gjorde ngt fel?? Visst, jag fick lite choklad på mig - på håll kanske man trodde ngt annat, men var det verkligen ingen som brydde sig att han låg där på gatan som är trafikerad m bussar och bilar?

Alkisen i fråga ser väldigt snäll ut i ansiktet, men han är lite jobbig sådär, har försökt köpa öl av honom en gång så att han skulle ha råd med bussbiljetten. Eftersom han plankat vilket provocerade mig när han satt där med sin systemkasse. Och då glodde folk ännu mer, men orka vara rädd (el vad det nu handlar om) mitt på blanka dan mitt bland folk.

Första ggn jag gjort ngt som verkligen både tog emot att göra men kändes oundvikligt var när en ung mamma satt med sina barn på bussen.. Tror jag gick i gymnasiet. Hon satt och puttade och mobbade sin son, han var trött och hängig - hon luggade honom i håret så att det lossnade hår och sa att han var mer bebis än sitt småsyskon! Det satt flera vuxna knappt metern intill och trots att de var högljudda sa el gjorde igen något!! Jag var himla blyg men tog tag i killens arm och sa att det hans mamma gjorde var fel, att han inte skulle lyssna på henne, att ingen FÅR göra sådär - tror inte jag vågade prata till henne - men minns att hon snäste åt mig och att de gick av.

Mådde så sjukt illa resten av resan och HATADE de vuxna på bussen som inte ens ville möta min (ok ganska mordiska) blick. När jag kom hem darrade jag och grät jag så att jag inte kunde prata, minns inte att jag kännt så varken förr el senare. Kan fortfarande tänka på den där grabben, hoppas verkligen han inte haft det jobbigt hemma. Usch, blir så jävla påverkad än.. hon var så kall, hatisk mot honom.. som en riktigt mobbare. Jävla kärring. *grr* Det som gjorde ondast att se var hur han liksom försökte "zooma ut", inte bry sig el visa att det gjorde ont med en min fast ögonen blev blanka. Låter kanske inte så farligt men kommer aldrig glömma den synen, kände så starkt med honom. :(

Shit vad jag babblar, sorry. Tror jag tagit upp den händelsen en gång förut med - men den påverkade mig så starkt på ngt sätt. Hennes.. hat. Hans uppgivenhet, försök att uthärda istället för att protestera, hur ingen såg honom, bussen bara körde, alla satt på ett litet utrymme och ingen ville vara där. *ryser*

D Andersson
2009-10-23, 23:23
...


Det du beskriver är sosseverige i ett nötskal. FOlk i allmänhet behöver inte bry sdig och vara omtänksamma eftersom vi har myndigheter som tänker, bryr sig och är omtänksamma åt oss, iaf på konstlad väg och mellan 8 och 4 vardagar. Ungefär så onaturligt det kan bli

DU är ovensk som hjälpte honom, och osvnesk ä'r ju någiot positivt i sverige, så var stolt, jag ser iaf upp till dig

gibb
2009-10-23, 23:25
Kokar verkligen när jag läser det Lellan skriver... VRÅL!

Lellan
2009-10-23, 23:50
Det du beskriver är sosseverige i ett nötskal. FOlk i allmänhet behöver inte bry sdig och vara omtänksamma eftersom vi har myndigheter som tänker, bryr sig och är omtänksamma åt oss, iaf på konstlad väg och mellan 8 och 4 vardagar. Ungefär så onaturligt det kan bli

DU är ovensk som hjälpte honom, och osvnesk ä'r ju någiot positivt i sverige, så var stolt, jag ser iaf upp till dig

Fast jag tror mer på en allmän amerikaniserad rädsla..? När det var terrorhot i usa gick de ut där med en uppmaning till allmän försiktighet till allmänheten eller vad det var? Rädsla föder rädsla, blir vi för mkt främlingar för varandra, när vi inte vågar trots att förnuftet säger att "meh.. va fan kan hända och hur mår du om du INTE gör ngt?".. då är det ju inte pga att vi tror att ngn annan ska rycka in - det är inte svenskt utan mänskligt att inte agera när man är många på en plats - alla tror att ngn annan gjort, ska göra eller kommer göra och man blir liksom handlingsförlamad, inte helt okänt beteendefenomen.

Tex på bussen så tog det verkligen emot, men va fan - jag fick typ ett par minuter på mig, det var ingen blixtsnabb reaktion och alla reagerar ju olika på chock, kan ha varit ngt sånt. Därmed inte sagt att det är OK att inte agera. Det var nog lika mkt för pojken som för egen del, att jag hade mått mkt pissigare annars, även om jag mådde skit att jag inte riktade mig direkt till mamman ifråga. Och egentligen, vad riskerade jag? Att bli luggad av en 20+ kaxig småbarnsmorsa? Det är när man har ngt att riskera som man är modig. Men klart att det var bra, jag är glad att jag inte frös fast som de andra.

Och på stan, det där fyllot kan ju ha varit riktigt otrevlig mot folk och att de tänkte att honom vågar man inte hjälpa.. eftersom det var så mkt folk tänkte de kanske att ngn annan gjort ngt, det är klart det alltid finns luckor och förklaringar.

Men man gör nog sig själv och andra en tjänst om man funderar över olika scenarion - att det ligger närmare till hands att agera om man gett sig fanken på det! Sen kanske agerandet "bara" består i att ringa på polis el likn, men iaf.

Visst vad det bra gjort mot grabben, samtidigt kan jag ju inte låta bli att undra hur morsan var när de var ensamma om hon tyckte att det var naturligt att bete sig sådär mot folk. Men det var liksom oundvikligt att inte göra ngt, inte så beundransvärt för att inte agera hade ju varit typ samma som att "ok"a det.

Iaf.. så tror jag inte att det beror på socialt skyddsnät att man inte agerar. Tror också att om vi försöker bry oss lite mer om folk även i fridfulla vardagssituationer ligger det närmare till hands att rycka in när det bränner till. Tex trycka på grön gubbe knappt åt någon med händerna fulla av kassar osv, hålla upp dörrar, nicka och le om man möter ngn på en enslig väg. Typ vara lite bonnigare! :) Inte tro att det är New York när det är lilla Västerås man befinner sig i..

Tricce
2009-10-23, 23:57
DU är ovensk som hjälpte honom, och osvnesk ä'r ju någiot positivt i sverige, så var stolt, jag ser iaf upp till dig

Eller så var hon riktigt svensk och hjälpte honom och alla andra är osvenska!

stafh
2009-10-23, 23:59
Det du beskriver är sosseverige i ett nötskal. FOlk i allmänhet behöver inte bry sdig och vara omtänksamma eftersom vi har myndigheter som tänker, bryr sig och är omtänksamma åt oss, iaf på konstlad väg och mellan 8 och 4 vardagar. Ungefär så onaturligt det kan bli

DU är ovensk som hjälpte honom, och osvnesk ä'r ju någiot positivt i sverige, så var stolt, jag ser iaf upp till dig

Rätt svenskt att kalla folk för osvenska.

Tricce
2009-10-23, 23:59
Första ggn jag gjort ngt som verkligen både tog emot att göra men kändes oundvikligt var när en ung mamma satt med sina barn på bussen.. Tror jag gick i gymnasiet. Hon satt och puttade och mobbade sin son, han var trött och hängig - hon luggade honom i håret så att det lossnade hår och sa att han var mer bebis än sitt småsyskon! Det satt flera vuxna knappt metern intill och trots att de var högljudda sa el gjorde igen något!! Jag var himla blyg men tog tag i killens arm och sa att det hans mamma gjorde var fel, att han inte skulle lyssna på henne, att ingen FÅR göra sådär - tror inte jag vågade prata till henne - men minns att hon snäste åt mig och att de gick av.
Hon var så kall, hatisk mot honom.. som en riktigt mobbare. Jävla kärring. *grr* Det som gjorde ondast att se var hur han liksom försökte "zooma ut", inte bry sig el visa att det gjorde ont med en min fast ögonen blev blanka. Låter kanske inte så farligt men kommer aldrig glömma den synen, kände så starkt med honom. :(


Fyfan sånt där berör! Så underbart att du sa till honom, vem det kanske förändrade resten av hans liv till det bättre! Hoppas det.

Lellan
2009-10-24, 00:01
Och förresten, bara för att ytterligare krångla till hela den här instinkten att agera grejen, så kan jag tala om att när jag själv blir attackerad/upplevt hotfull situation är min instinkt att spela död. Både fysiskt genom att kanske svimma, inte kunna springa, bli helt svag och superinne i mig själv med ngt slags djuriskt fokus på att andas och skydda bålen/huvud. Lär man känna hur man är där har man ju en fördel, öva självförsvar, öva på att höja rösten, gå emot instinkt att sluta andas när man blir rädd osv.

Även om man VET hur man ska göra, skadar det inte att känna på det. Bara det att testa att säga "NEJ, stanna" "Jag vill att du slutar" med hög säker röst osv kan ta emot om man aldrig högt hört sig säga sånt. Känns superfånigt att säga, men har man hört sin röst lugnt bestämt yttra det så ligger det närmare till hands om det skulle behövas. Första gången man testar kanske det blir ett urskuldrande pip även om man tycker att man vet hur det ska låta.

Lite ot, sry.

EkarN
2009-10-24, 00:40
Det kan vara allt från att ha gett en övergiven katt mat till att ni reagerat när någon farit illa t ex. sagt ifrån/ingripit om ni bevittnat en misshandel, vågat ställa upp som vittne vid en oangenäm rättegång osv.

:D

Man har inget val, man måste alltid vittna:)

shadowfire
2009-10-24, 09:16
Fylla är oftast självförvållat, personen har själv supit ner sig och kan gott klara sig själv. Antar att många tänker så. Diabetes eller epilepsi är inte direkt något du kan styra över om du vill ha eller inte.

Nej, jag klurade lite igår på vad det gör som gör att vi människor går cirklar kring lodisar. Tycker vi att de är äckliga? Får skylla sig själva? Att det är för vanligt, menar skulle man försöka hjälpa alla lodisar som ligger på marken så skulle det vara ett heltidsjobb om man bor i en större stad. Men ändå, en av dem kan dö, om denne inte ligger i framstupa sidoläge och börjar hulka.

Jag vet bara hur jag själv reagerade igår, hade kvinnan skrikigt "hjääälp!" och dragit i backen så hade jag kastat matkassarna omkring mig och slagit Usain Bolts 100m-tider fram till henne. Men nu utgick min hjärna på tok för snabbt att det "bara" var en fylla och avdramatiserade allt.

Flera av vittnena omkring kommenterade just det då vi ringde ambulansen. Ett par män som har grönsaksstånd/marknad precis intill sa att de trodde hon var full, det var så många som brukade ragla förbi just där.

NiklasAlm
2009-10-24, 12:52
Har räddat 2 svenska ungdomar från att drunka av strömmar i australien, hade jag vetat hur farligt det blev för min egen del hade jag antagligen inte gjort det. Nu i efterhand känns det väldigt bra dock.

Shakemynuts
2009-10-24, 13:06
Jag kom på att jag har en till.

Proppfull nattbuss, jag var party som många andra, påväg in till stan från en förort i Stockholm. 3st yngre kids, 1 av dom sitter bredvid mig och mår väldigt dåligt och jag sitter och pratar med henne och kollar läget. Vrålar ut i bussen och frågar om någon har en plastpåse. Jag får en och dom flesta har ögon stora som tallrikar då hon börjar spy och jag håller i håret med en hand och påsen i den andra (hon hjälpte till lite) hennes kompisar bakom och jag småprata lite under tiden och det lukta tacos om spyan så jag frågade vad de gjort under kvällen och bara tog det som ingenting.

Jag räddade alltså en knökfull buss från tacospya. :D och så underlättade jag nog lite för den där tjejen hoppas jag.

shadowfire
2009-10-24, 13:15
goddamned, jag som precis åt mat.. *gah!*

Tricce
2009-10-24, 13:25
Jag kom på att jag har en till.

Proppfull nattbuss, jag var party som många andra, påväg in till stan från en förort i Stockholm. 3st yngre kids, 1 av dom sitter bredvid mig och mår väldigt dåligt och jag sitter och pratar med henne och kollar läget. Vrålar ut i bussen och frågar om någon har en plastpåse. Jag får en och dom flesta har ögon stora som tallrikar då hon börjar spy och jag håller i håret med en hand och påsen i den andra (hon hjälpte till lite) hennes kompisar bakom och jag småprata lite under tiden och det lukta tacos om spyan så jag frågade vad de gjort under kvällen och bara tog det som ingenting.

Jag räddade alltså en knökfull buss från tacospya. :D och så underlättade jag nog lite för den där tjejen hoppas jag.

jag frågar det någon annan ändå kommer fråga snart, fick du ligga? :D

Robert Svensson
2009-10-24, 14:32
Fylla är oftast självförvållat, personen har själv supit ner sig och kan gott klara sig själv. Antar att många tänker så. Diabetes eller epilepsi är inte direkt något du kan styra över om du vill ha eller inte.

Självförvållat kan jag köpa men, har du själv aldrig varit stupfull och varit glad över att dina polare tagit hand om dig så att du inte hade behövt frysa ihjäl ute, eller liknande?

Klart att jag hjälper mina kompisar om de har råkat få i sig för mycket. Det är väl en självklarhet, och inget de gör med mening.

Det kan anses dumt att dricka för mycket, vilket det är, men knappast något som man ”får skylla sig själv för” utan vidare.

Något naivt och trångsynt att säga så.

Däremot kan jag knappat påstå att jag skulle hjälpa någon för mig en helt okänd person, om jag inte såg att han var i fara för sitt eget liv.

Shakemynuts
2009-10-24, 15:06
jag frågar det någon annan ändå kommer fråga snart, fick du ligga? :D

Fick ju inte det! *grr* Allt skit i onödan då liksom.

Helgon1
2009-10-24, 15:27
Förra julen var jag inne på Coop i Västberga (stockholm) och panikhandlade efter jobbet, stressad som attan.
När jag hade betalat så ser jag ett äldre par som går saaakta mot utgången, tanten med rullator och gubben med käpp. Helt plötsligt vinglar tanten till och rullatorn är på väg att vicka omkull. Gubben orkar inte hålla henne uppe och jag ser hur hon segnar mot marken efter rullatorn. Jag släpper mina matkassar och rusar fram till henne. Hon hinner landa med huvudet mot marken med ett "bock"-ljud och hon ser helt borta ut i blicken. Jag försöker få kontakt med henne, lutar henne upp i mitt knä och försöker känna puls, kolla pupiller osv. Hon är okontaktbar och gubben tycker att det gick bra. "hon klarar sig bra, det är ok"- fast hon ligger halvt medvetslös i mitt knä.
Hon mumlar bara, flackar med blicken och försöker resa på sig. Jag säger åt henne att ligga kvar och ropar till personalen som står i spelkassan att ringa 112.

Sen kommer det in en man som ropar: "Mamma!!!!" Jag förklarar vad som har hänt, att hon slog i huvudet och att dom borde kolla upp henne. Har hon varit så här flackig i blicken tidigare? Är hon virrig annars också? Han är lite i chock och tackar för hjälpen och tar över.

När jag då reser mig upp, ser jag att det står säkert 20 pers och glor. Varav många av dom jag sprang FÖRBI för att komma fram till tanten. Personalen kom inte ens fram och kollade om jag behövde hjälp. INGEN kom fram.
Fy fan för att bli gammal i ett sånt här samhälle. Jag hoppas på karma och att någon räddar mig när jag ramlar.

Det är nog det "modigaste" jag har gjort =)
Jag stelnar dock inte till när det händer saker, jag rusar fram till det som händer. Jag är djursjukvårdare/akutnarkossköterska och har hand om många akutpatienter varje dag. Även chockade människor som kommer med djuren, så jag KAN inte fly. Och det följer väl med mig även när jag tar av mig arbetskläderna.

Jag har en förmåga att gå in i bråksituationer på krogen, eftersom jag är liten och tjej, så är jag inte så hotfull och kan ofta prata sönder ett bråk. Det har hänt 1 gång på många år att jag fått en smäll i bröstet av en kille, men då var det några andra som såg att han slog till en tjej- så han hamnade i ett buskage ganska snabbt. *tack grabbar*

dream_theater_
2009-10-24, 16:38
Idag när jag satt hemma i min lägenhet i Flogsta och pluggade, så såg jag att utanför mitt fönster så rök två äldre herrar ihop och började slåss som om det gällde livet. Jag öppnar mitt fönster och vrålar "ÖJ vad fan hålls ni med!", varpå dom omedelbart slutar. Båda står och tittar på mig, och så börjar den ena karln stamma ut "Hans fru har stulit en dammsugare från jobbet, och jag tycker det är fel!"... :D Efter det muttrar han några väl valda ord och går därifrån. Skumt?:)

stevebc
2009-10-24, 16:52
Olika händelser på nattklubbar när folk bråkat. Gått emellan, brottat ner killar som fått för mycket stryk och även stöttat svarta mot rasister (ej vita). Inte så ofta utan kanske bara var 20:e utgång som blir så.

Annars aldrig.

stafh
2009-10-24, 17:49
Någon hade glömt stänga av sin baklykta på cykeln idag när jag kom hem från affären. Jag stängde av den.

Nu sitter jag bara och väntar på att nobels fredspris ska trilla ner i brevinkastet.

Fatalist
2009-10-24, 19:05
För några veckor sedan när jag var på väg till pendeltågen inne på stockholms central mitt i ruschen, så var det helt tjockt med folk precis utanför pressbyrån. Jag var ganska stressad och fick nästan tränga mig fram för att komma igenom, halvvägs igenom märker jag att det är en stor tom yta, och mitt i denna yta står en liten kvinna i pressbyråuniform (fysiskt liten, ja) och bråkar med någon form av alkis/missbrukare/uteliggare, som tydligen snattat.

INGEN gör nånting, jag blev verkligen chockad! Jag började gå fram och då började lodisen veva mot tjejen, så jag sprang fram och tryckte mig mellan och höll fast honom tills ordningsvakten kom. Ingen sa någonting, och alla kände säkert lättnad över att "någon till sist agerade" innan de fortsatte med sina liv. Herregud, det är ju helt otroligt, vad är det med människor?

stevebc
2009-10-24, 20:57
För några veckor sedan när jag var på väg till pendeltågen inne på stockholms central mitt i ruschen, så var det helt tjockt med folk precis utanför pressbyrån. Jag var ganska stressad och fick nästan tränga mig fram för att komma igenom, halvvägs igenom märker jag att det är en stor tom yta, och mitt i denna yta står en liten kvinna i pressbyråuniform (fysiskt liten, ja) och bråkar med någon form av alkis/missbrukare/uteliggare, som tydligen snattat.

INGEN gör nånting, jag blev verkligen chockad! Jag började gå fram och då började lodisen veva mot tjejen, så jag sprang fram och tryckte mig mellan och höll fast honom tills ordningsvakten kom. Ingen sa någonting, och alla kände säkert lättnad över att "någon till sist agerade" innan de fortsatte med sina liv. Herregud, det är ju helt otroligt, vad är det med människor?Jag vet. Men creds till dig! :thumbup:

Gabriel174
2009-10-24, 22:47
Här om veckan var jag hos en kompis som bor i ett väldigt litet samhälle 4-5 mil från Göteborg. Satte mig på bussen hemåt vid 7 tiden ungefär, mörkt, öde och riktigt kallt var det. Så kommer det två smågrabbar på runt 12 år springande och hinner precis upp på bussen. Dock hade deras skolkort slutat gälla för ungefär 3 min sedan och dem hade inga pengar att betala med, så busschauffören tänkte slänga av dem, helt benhård. Den ena av grabbarna hade bara en tunn t-shirt på sig och den andra ingen jacka. Då tyckte jag att nu får man rycka in, så jag gick fram och stämplade mitt 100-kort åt pojkarna så att dem kunde åka hem! Ingen stor sak liksom, men en sån grej som inte många skulle göra faktiskt, vilket är jävligt trist.

:thumbup:

Gabriel174
2009-10-24, 23:03
Ska jag vara ontopic, nja, inte så mycket jag kommer ihåg på rak arm förutom att jag försöker hjälpa till så gott det går, speciellt gamlingar.

Var en gammal herre som verkade vara berusad som stapplade runt med två kassar, och jag kollade på honom och undrade vad han höll på med. Han kom fram till mig och en kompis och frågade om vi kunde hjälpa honom att bära hem kassarna (var en masssa trappsteg för att komma upp). Självklart sa vi, och bar upp dem. Väl framme så erbjöd han oss en hundring var. (Ja, vi tackade nej).

Sen så ställer man sig självklart upp när någon äldre inte har någon sittplats på bussen/tåget/tunnelbanan.

En annan sak som jag gjort till en bra vana är att lägga mig i när jag ser folk i min ålder käfta mot äldre. Seriöst, har dessa ingen uppfostran? Menar till exempel när idioter i femtonårsåldern säger "h**a" "kärring" osv till någon i 40-50årsåldern. Brukar räcka med att jag väljer några väl valda ord och sedan avslutar med "vad hade ni gjort om någon sagt "h**a" till din mor?" så brukar de gå bort skamsna.

shadowfire
2009-10-24, 23:06
gillar fan denna tråden.. hoppas den blir sticky. ;)
den fyller ett gott syfte iaf.

vill se mer, dock kanske inte "stängde av baklyktan på cykeln"-msgs då världsvanan inte verkar snorhög där.

Shakemynuts
2009-10-25, 01:34
Jag kom på en till som gör att man känner sig behövd och hjälpsam.

Jag jobbade en helg i gymnasiet med att langa tokmycket telefonkataloger i trapphusen och då var det en äldre dam som hade 1 våning upp utan hiss och inte ens första 5 trappstegen efter porten pallade hon när hon köpt så mycket mat.
så jag hjälpte henne upp och langa upp kassarna på köksbordet och frågade om hon klara sig, varpå hon sträcker sig efter plånboken och langar upp 200kr. Jag blir ju extremt tveksam såklart och tvingar på mig pengarna och tar tag i mig och säger att det verkligen skulle betyda jättemycket om jag tog emot dom, att inte ens hennes barn eller barnbarn hjälper henne med sånt här.

Så jag tog dom och tacka, sen fortsatte med telefonkatalogerna. Min kompis tog en kasse också och fick cash. Trevligt att man kan hjälpa till och få något för det också på det där sättet. :thumbup:

Nordenator
2009-10-25, 01:52
goddamned, jag som precis åt mat.. *gah!*

Haha. Sitter och äter lite köttgryta nu. Antar att det var bra att jag läste inlägget under innan det ovanför :D

stafh
2009-10-25, 01:59
vill se mer, dock kanske inte "stängde av baklyktan på cykeln"-msgs då världsvanan inte verkar snorhög där.

:(

shadowfire
2009-10-25, 09:17
:(

:D
ut o gör en god gärning nu! :P

shut teh face
2009-10-25, 10:04
Seriöst inlägg jag hade skrivit 2007 på sid 1. :D

Jag har inte gjort något speciellt, men om någon tappat plånboken så går jag ifatt personen och ger, eller om nån tant glömt matvaror/sin väska där man packar maten så går jag ut och letar efter henne. Sen när jag åker t-bana och pendeltåg sent och ser någon kvinna som verkar lite obekväm av någon okänd man som står och vässar/uppför sig opassande, så brukar jag ställa mig precis bredvid dem, så snubben inte ska få för sig något.

Min tjej har råkat ut för sånt där för ett par år sedan, en snubbe som var påträngande, tafsade och äcklade sig, tjejen var livrädd för det var på natten i tåget. Hon försökte ge signaler till allt möjligt folk i vagnen men de bara stod och glodde och vid ögonkontakt så börja de glo ned i marken eller ut genom fönstret .. FÖRBANNAD blir man.