handdator

Visa fullständig version : bananer


caal
2003-04-22, 19:45
många käkar ju banan efter träningen.. men banan har ju ett GI på 74-84 beroende på hur mogen den är.. men det är ju inte så högt?? kan det vara bra att äta banan ändå?? eller har någon nått annat tipps på en billig kolhydratkälla??

King Grub
2003-04-22, 19:48
Det klart det alltid är nyttigt med bananer, men det stämmer att de inte är snabba nog. Antagligen stoppar folk i sig dem ändå efter passet på grund av att 1. det är bekvämt, 2. de vet inte annat.

Jag kör med lösgodis. :hbang: Gott och bra, men dyrt i längden. Dextropur är vanligt, och betydligt billigare. Annars fungerar vitt bröd, russin, riskakor, cornflakes och liknande bra.

caal
2003-04-22, 20:28
blir man inte bara fet av lösgodis?? men gott är det ju;)
vad kosar dextopur och vart får man tag i det??

King Grub
2003-04-22, 20:32
Originally posted by caal
blir man inte bara fet av lösgodis?? men gott är det ju;)
vad kosar dextopur och vart får man tag i det??

Fet? Det är rent socker, precis som dextropur, alltså druvsocker, men av en annan sort. Du blir inte fet av snabba kolhydrater direkt efter ett pass. Varken sockergodis eller dextropur innehåller den minsta näring: båda är rena sockerarter och tomma kalorier.

Dextropur hittar du på sockerhyllan i alla livsmedelsaffärer. Ca 20 kr för 500 gram.

z_bumbi
2003-04-22, 20:42
"Rekommendationerna" vad gäller snabba kolhydrater är ju inom 30 minuter, slänger man i sig en bunt bananer när passet är slut har jag svårt att glykogeninlagringen blir så mycket sämre ?
Vill man vara extra noga så äter man bara lite mer kolhydrater från bananer så får man ungefär lika mycket snabba kolhydrater ut i blodet och sen har man en jämn tillförsel av kolisar ända fram tills man äter mat nästa gång.

Iofs är är det svårt att äta så mycket kolhydrater från banan direkt efter träningen men i alla fall.

nilzon
2003-04-22, 21:32
Är fruktos verkkligen att rekommendera efter ett pass. Går inte det en omväg till musklerna eller nåt i den stilen:confused:

Grahn
2003-04-22, 21:34
Fruktos stannar i levern..först om den är mättat försöker fruktos ens ta sig in i musklerna och ens då är det väldigt dåligt på det.

Kort sagt fruktos suger.

Überbiffen
2003-04-23, 08:11
King Grub>> Hur många gram Dextropur bör man ta efter ett pass... om jag blandar ner det i min Protec+? Väger 88kg.

Rumpelstilzchen
2003-04-23, 08:45
Originally posted by King Grub
Det klart det alltid är nyttigt med bananer, men det stämmer att de inte är snabba nog. Antagligen stoppar folk i sig dem ändå efter passet på grund av att 1. det är bekvämt, 2. de vet inte annat.

Jag kör med lösgodis. :hbang: Gott och bra, men dyrt i längden. Dextropur är vanligt, och betydligt billigare. Annars fungerar vitt bröd, russin, riskakor, cornflakes och liknande bra.

Hmm, det blir ungefär ett hekto lösgodis som du äter efter passet då eller?

King Grub
2003-04-23, 09:14
Originally posted by Überbiffen
King Grub>> Hur många gram Dextropur bör man ta efter ett pass... om jag blandar ner det i min Protec+? Väger 88kg.

88 gram kanske? :) Prova med 1 gram per kilo kroppsvikt och se hur det känns.

King Grub
2003-04-23, 09:15
Originally posted by Rumpelstilzchen


Hmm, det blir ungefär ett hekto lösgodis som du äter efter passet då eller?

Ungefär. 80-100 gram, beroende på vad jag tränat. Ett tungt benpass kräver mer snabba kolisar efteråt än ett axelpass, hur hårt det än är. Det har inträffat utsvävningar på 400+ gram, men det är undantag. Faktiskt. :D