handdator

Visa fullständig version : Frukt eller grönsak?


Prankie
2007-10-18, 14:27
Hur skiljer man på en frukt och en grönsak? Hörde just att tomat var en frukt och min värld blev upp och nervänd.

machine gun
2007-10-18, 14:27
Även paprika är en frukt och banan är ett bär.

Snafu
2007-10-18, 14:28
Jävligt löjliga indelningar. Frukt är sött och gott, alltid. Därför kan en paprika inte vara en frukt, det är ju en grönsak, det vet ju alla.

machine gun
2007-10-18, 14:30
Det handlar om botanik och olika botaniska indelningar.

Tolkia
2007-10-18, 14:31
Jävligt löjliga indelningar. Frukt är sött och gott, alltid.
Citronen är en grönsak, men apelsinen är en frukt? :D

Snafu
2007-10-18, 14:32
Det handlar om botanik och olika botaniska indelningar.

Det bör dom sluta med.

Frukt: växer det från träd och är sött --- > frukt
Bär: små buskar och sött ---> bär
Grönsak: växer i jord och ibland från små buskar, inte nödvändigtvis gott men nyttiga att äta

Snafu
2007-10-18, 14:33
Citronen är en grönsak, men apelsinen är en frukt? :D

Citron = groggvirke

Jag glömde den indelningen.

Tolkia
2007-10-18, 14:33
Illustrerad vetenskap om frukt och grönsaker. (http://www.illvit.no/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=5879_2)

Greg
2007-10-18, 14:34
Citron = groggvirke

Jag glömde den indelningen.

+1

Snafu
2007-10-18, 14:35
Illustrerad vetenskap om frukt och grönsaker. (http://www.illvit.no/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=5879_2)

Från ovanstående länk:
"Några av dem är söta och äts råa och betraktas därför som frukter. "

Så helt fel ute är jag inte med mina definitioner:D

Eddie Vedder
2007-10-18, 14:35
Enligt Ronald Reagan är även ketchup en grönsak.:D

kharon
2007-10-18, 15:33
Det bör dom sluta med.

Frukt: växer det från träd och är sött --- > frukt
Bär: små buskar och sött ---> bär
Grönsak: växer i jord och ibland från små buskar, inte nödvändigtvis gott men nyttiga att äta

Citron = groggvirke

Jag glömde den indelningen.

Enligt Ronald Reagan är även ketchup en grönsak.:D

Detta stämmer bra. :thumbup:

Mago
2007-10-18, 18:04
Har man fel om man säger att jordgubben är nöt? Jag rofflade en person rakt upp i ansiktet när han påstod det.

Vad är mest rätt att kalla den? Bär? Frukt? Nöt?
Eller måste man säga skenfrukt innehållandes små nötter, för att inte riskera tillrättavisning?

panzerpig
2007-10-18, 18:44
Har man fel om man säger att jordgubben är nöt? Jag rofflade en person rakt upp i ansiktet när han påstod det.

Vad är mest rätt att kalla den? Bär? Frukt? Nöt?
Eller måste man säga skenfrukt innehållandes små nötter, för att inte riskera tillrättavisning?
Det är nog en krock mellan vardagsspråk och botanik.
http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/frukt/frukt_allm.htm

"Botanisk definition av frukt
Den botaniska definitionen på en frukt säger att en frukt är ett moget fruktämne och dess innehåll. Enligt denna definition är kärnhuset i ett äpple den riktiga frukten liksom de små nötterna (akenes) på utsidan av en jordgubbe.

En något vidare definition brukar användas och då inkluderar man även de tillhörande vävnaderna. Den vävnad som utvecklats kring kärnhuset och utgör det som vi äter inkluderas då i definitionen och när det gäller jordgubben inkluderas den stora ätliga delen på vilken nötterna sitter. I botaniska termer är dessa strukturer egentligen en uppsvälld blombotten."

willis
2007-10-18, 19:15
Har man fel om man säger att jordgubben är nöt? Jag rofflade en person rakt upp i ansiktet när han påstod det.

Vad är mest rätt att kalla den? Bär? Frukt? Nöt?
Eller måste man säga skenfrukt innehållandes små nötter, för att inte riskera tillrättavisning?

Aber lol, det är ju en gubbe!

Mago
2007-10-18, 19:16
Hmm, ok. Då får jag dryga mig med att gå runt och rätta alla med att jordgubben minsann är en uppsvälld blombotten med nötter på!