handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med influensavaccin?


skaparn
2007-10-18, 14:01
Jag blev just erbjuden influensavaccin. Finns det några nackdelar med att vaccinera sig andra än de makroeffekter jag kan ana kommer från ett överanvändande av vaccin i en större population?

King Grub
2007-10-18, 14:05
Nope.

Däremot finns inga rekommendationer att unga och friska personer ska vaccinera sig. Om man har haft en influensa ger det livslång immunitet mot just det influensaviruset, medan effekten av ett vaccin endast varar i nio månader.

- Men det är helt ofarligt att vaccinera sig, och det kan finnas tillfällen i livet då man absolut inte vill bli influensasjuk. Man kanske ska disputera, gifta sig eller kan helt enkelt inte vara bort från jobbet eller känna sig så trött och utarbetad att man inte orkar med en influensasjukdom. Då finns det inget som hindrar att även personer utanför riskgrupperna vaccinerar sig.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/hem/mest-efterfragat/influensa/

skaparn
2007-10-18, 14:10
Tackar!

Saken är den att jag har svårt se när det passar att den där influensan som gör en immun. Så antingen så tar jag flunsan nu och är immun resten av livet, eller så vaccinerar jag mig och hoppas att viruset muterat sig till något annat om nio månader så att jag ändå inte skulle haft nytta av min svårvunna immunitet.

Jag hatar att vara sjuk. Det är katabolt.

King Grub
2007-10-18, 14:11
så tar jag flunsan nu och är immun resten av livet

Även om du "tar flunsan nu" är du inte immun mot nästa års. Är ju inte samma då. Eller kommande år.

Tolkia
2007-10-18, 14:11
Så antingen så tar jag flunsan nu och är immun resten av livet, eller så vaccinerar jag mig och hoppas att viruset muterat sig till något annat om nio månader så att jag ändå inte skulle haft nytta av min svårvunna immunitet.
Det är ju inte så att du är immun mot muterade former för att du haft influensan i den omuterade formen. :D

jwzrd
2007-10-18, 14:16
Du har en Mac nu. Det finns inga virus till Mac för höge farao!

skaparn
2007-10-18, 14:17
Jag skrev ju att jag "hoppas att viruset muterat sig till något annat om nio månader så att jag ändå inte skulle haft nytta av min svårvunna immunitet". Alltså att min förhoppning var precis som ni nu bekräftar att på ett år så hinner viruset ändras så mycket att det aldrig ger något att ta en sjukdom för att bli immun.

King Grub
2007-10-18, 14:18
Aldrig ger något? Man slipper det årets influensa.

Racso
2007-10-18, 14:18
Du har en Mac nu. Det finns inga virus till Mac för höge farao!

Är det sant? (inga?) :confused:

skaparn
2007-10-18, 14:18
Du har en Mac nu. Det finns inga virus till Mac för höge farao!

Men om jag kör XP i Parallels så borde jag nog kunna fixa i ordning en riktig härdsmälta.

King Grub
2007-10-18, 14:33
Är det sant? (inga?) :confused:

Jo, det finns, men dom är synnerligen sällsynta i jämförelse. Det är inte lika roligt att skriva virus för ett fåtal.

Fed up
2007-10-18, 14:47
Inte för att man kan lita på aftonbladet men:

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9910/28/influensa.html

Har iof. inte märkt av det där att det skulle vara samma i år, jag var sjuk hela förra vintern och har redan dragit igång igen...

Jag skulle VERKLIGEN vilja vara frisk i vinter. Hjälper vaccinet?

King Grub
2007-10-18, 14:55
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=7743

http://www.lakemedelsverket.se/upload/H%E4lso-%20och%20sjukv%E5rd/behandlingsrek/Influensa_071010.pdf

During 10 seasons, influenza vaccination was associated with significant reductions in the risk of hospitalization for pneumonia or influenza and in the risk of death among community-dwelling elderly persons.

http://content.nejm.org/cgi/content/full/357/14/1373

Racso
2007-10-18, 14:55
Jo, det finns, men dom är synnerligen sällsynta i jämförelse. Det är inte lika roligt att skriva virus för ett fåtal.

Hmmm, börjar mer och mer fundera på att skaffa mac.

machine gun
2007-10-18, 14:56
På min sambos jobb blir de erbjudna influensavaccin. En av snubbarna som tog det förra året, fick såklart influensan och blev supersjuk iaf. Av de som inte tog sprutan var det ingen som blev sjuk, så det verkar fungera lite godtyckligt. Å andra sidan lär man ju minska risken att bli smittad om man tar det, med tanke på att det är hela syftet med vacciner.

iNCREDiBLE
2007-10-18, 15:39
Någon som vet vad det kostar att vaccinera sig mot influensan?

JJ
2007-10-18, 15:51
Någon som vet vad det kostar att vaccinera sig mot influensan?

170 kr hos VaccinDirekt.

skaparn
2007-10-18, 16:00
170 kr hos VaccinDirekt.

Det förklarar varför min arbetsgivare bjuder på det.

JJ
2007-10-18, 16:02
Det förklarar varför min arbetsgivare bjuder på det.

Snart kommer beskedet vad han dragit in på för att ha råd med denna extravagans.

skaparn
2007-10-18, 16:04
Snart kommer beskedet vad han dragit in på för att ha råd med denna extravagans.

Ja, just det, det har jag glömt berätta. Vi avskaffade julen. Och tyvärr gäller det hela Stockholm. Dessutom retroaktivt, så ni alla är skyldiga oss era tidigare jular.

Doozer
2007-10-18, 16:49
Finns det en anledning för dig att inte lita på ditt immunförsvar? Brukar du bli sjuk så borde du ju börja tänka på din livsstil. Ja, influensavaccin ger ett visst skydd men för många hjälper det inte.

z_bumbi
2007-10-18, 16:52
Finns det en anledning för dig att inte lita på ditt immunförsvar? Brukar du bli sjuk så borde du ju börja tänka på din livsstil.

Om man inte försöker undvika all kontakt med omvärlden vet jag inte riktigt hur livstilen skyddar mot ett virus?

skaparn
2007-10-18, 16:55
Finns det en anledning för dig att inte lita på ditt immunförsvar? Brukar du bli sjuk så borde du ju börja tänka på din livsstil. Ja, influensavaccin ger ett visst skydd men för många hjälper det inte.

För att citera bolio: Utveckla tack.

MacGyver
2007-11-16, 14:13
Kan man träna dagen efter vaccineringen eller bör man vänta några dagar?