handdator

Visa fullständig version : Kan inte ansluta till intenet


Weird
2007-10-18, 12:57
Har nu problem med min dator jag kan inte ansluta till intenet. Det är vista på den och jag kan ansluta till min router men kommer inte åt intenet står att den inte kan ansluta till primär dns. Har testat att uppdatera drivrutiner till de trådlösa kortet även att anslute med sladd men problemet kvarstår. Min andra dator med xp har inget problem. Försöker få tag i suporten men får sitta å vänta en evighet så tänkte om någon haft samma problem och vet hur man löser de?

Weird
2007-10-18, 14:38
Du är ju på internet nu?! ;)

Som ja så så fungerar det utan problem på mina bärbara som har xp men min stationära med vista funkar inte. De skumma är att jag hade en kompis här igår med en bärbar med vista på och hans funkade internet så är ju något skumt med datorn. Suporten säger att det är nog inget fel på nätverkskortet :smash: som jag inte hade en aningom utan säger att jag ska latja med lite inställningar....

champion
2007-10-18, 14:40
Vad är det för en router, har du testat att köra utan routern?

Snafu
2007-10-18, 14:40
Magi, du quotar ett inlägg som inte syns? Arg moderator?

Anyway: resetta kabelmodemet om du kommer åt den med din bärbara, men inte den stationära.

DanielF
2007-10-18, 14:51
Magi, du quotar ett inlägg som inte syns? Arg moderator?


Nä, det var jag som tog bort det. Tyckte det var så tråkigt inlägg och hoppades ingen skulle hinna läsa det...

Deceiver85
2007-10-18, 14:58
Det är lite smådrygt när man ringer till Telias support:

"Har du problem att logga in på internet? Besök vår kundtjänst på www.telia.se"

Sniggel
2007-10-18, 15:15
Du har itne IPv6 aktiverat?

Weird
2007-10-18, 15:18
Vad är det för en router, har du testat att köra utan routern?

Är en netgear med inbygt adsl modem. Har testat att stata om den men utan resultat men käns inte som det är det som är problemet då det funkar på dem andra datorerna.

Weird
2007-10-18, 15:19
Du har itne IPv6 aktiverat?

Jo men har testat att avaktivera de genom att ta bortkrysset bara? men det funkade inte heller.

Sniggel
2007-10-18, 15:46
om du tar start - kör
skriver cmd, trycker enter
skriv ipconfig o enter så får du upp hur din ip-address ser ut.
Ser den itne ut som en vanlig ip address, t ex 83.22.114.59 utan något som innehåller både siffror o bokstäver och som är mycket längre så har du fortfarande ipv6 aktiverat.
Det ska gå att ta bort någonstans i nätverksinställnignarna har jag för mig :p

Weird
2007-10-18, 16:07
om du tar start - kör
skriver cmd, trycker enter
skriv ipconfig o enter så får du upp hur din ip-address ser ut.
Ser den itne ut som en vanlig ip address, t ex 83.22.114.59 utan något som innehåller både siffror o bokstäver och som är mycket längre så har du fortfarande ipv6 aktiverat.
Det ska gå att ta bort någonstans i nätverksinställnignarna har jag för mig :p

aa ok nej det funkade inte att stänga av de heller. Är de någon som har koll på vart jag ska vända suporten hos återförsälgaren gav inte något funderar på netgera men är ju inget fel på routern*screwy*

Sniggel
2007-10-18, 16:27
Är lite upptagen just nu men du kan även testa att stänga av i följaden ordning:
modem, router, dator
sedan starta upp i följande ordning:
modem, router, dator

Nu förstod jag inte riktigt, hur såg din ip-address ut? För om du har en ipv6 address så är det därför det inte fungerar, med all säkerhet.

Weird
2007-10-19, 02:32
Är lite upptagen just nu men du kan även testa att stänga av i följaden ordning:
modem, router, dator
sedan starta upp i följande ordning:
modem, router, dator

Nu förstod jag inte riktigt, hur såg din ip-address ut? För om du har en ipv6 address så är det därför det inte fungerar, med all säkerhet.

Har inget modem utan det är inbygt i rotern och testat och startar om det.
Stänger jag av ipv6 så får jag en vanlig ipadress men intenet funkar fortfarande inte.