handdator

Visa fullständig version : Varför är många deffade varma?


Durayan
2007-10-18, 10:04
Man brukar ju säga att smala personer fryser lätt, eller att folk med lite fett på kroppen har svårt att hålla sig varma. Men detta stämmer dåligt. Har två kompisar som båda har extremt lite kroppsfett (man ser "julgranen" på ryggen utan att leta, typ). Båda klagar ofta på att det är varmt, eller kutar omrking i t-shirt när jag själv vill ha både tröja och jacka. Hur går det här ihop? Har de bara tokbra förbränning?

Alfred Nobel
2007-10-18, 10:08
Det är nog väldigt relativt. Jag blir lättare kall och frusen om jag äter dåligt.

Durayan
2007-10-18, 10:12
Fast jag tror inte att någon av dessa äter dåligt, däremot är de deffade, vilket ju är en helt annan femma.(Som regel blir man ju inte deffad av dålig mat)

Alfred Nobel
2007-10-18, 10:16
Fast jag tror inte att någon av dessa äter dåligt, däremot är de deffade, vilket ju är en helt annan femma.(Som regel blir man ju inte deffad av dålig mat)

Misstolkade nog din topic. Jag utgick från att de låg under en deffnings period. Jag tror nog att de som är deffade äter väldigt bra mat och håller igång på ett ypperligt sett. Desto mer man tränar, ju mer svettas man förövrigt.

Triathlon
2007-10-18, 10:43
Håller faktiskt med lite där, jag är också ganska varm av mig, inte för att jag är superdeffad precis men jag har betydligt mycket mindre kroppsfett än många mina kompisar och de går jämt runt med tröjor och jackor och klagar på att det är så kallt.

Kanske har nått med hög blodcirkulation i kroppen att göra eller nått jag vet inte, vore intressant att få reda på :)

Blir iofs kall snabbare än mina kompisar om vi ska bada o grejer :D

Torwald
2007-10-18, 10:49
Borde inte högre kroppsfett hjälpa kroppen att hålla sig varm? Det har jag hört i alla fall. Med andra ord borde det vara andra faktorer än kroppsfett som håller dina vänner varma.

Däremot har jag själv känt av ett ganska tydligt samband mellan att äta dåligt (=lite) och att frysa, men det är ju en annan sak.

Icefire
2007-10-18, 10:58
Vilade muskler omsätter också energi och producerar värme, en del musklerceller måste arbeta även när man är i vila för att hålla uppe och stabilisera kroppen. Så ju mer muskler man har, desto mer ökar viloomsättningen. Prova att söka på muskeltonus så kanske du kan hitta något ytterligare.
Glömde tillägga att jag antog att dina kompisar är rätt muskulösa och inte bara allmänt taniga när du säger att de är deffade.

Durayan
2007-10-18, 12:25
Kolla min avatar. Klättrare är inte muskulösa i byggarbemärkelse, men är ändå starka som f-n. Och inte ett gram extra vill de lyfta i fingertopparna heller...

Eddie Vedder
2007-10-18, 12:42
En teori kring varför vissa individer tenderar att kunna överäta utan att för den delen gå upp i fettvikt som andra personer är förmågan hos kroppen att "slösa" energi och omvandla mer av kalorierna till värme.

För den som är intresserad kan jag rekommendera att läsa om BAT (brown adipose tissue, brun fettväv). I brun fettväv verkar större delen av fettsyraoxidationen gå åt till just värme istället för ATP. På så sätt kanske energiförbrukningen adapterar till ett högre energiintag vid överätning hos vissa personer.

Och "vissa personer" i det här fallet kanske är dina vänner Durayan, personer som lätt håller vikten och har en hög kroppsvärme. Vet du något om deras matvanor? Alltså äter dom i mängder som verkar orimligt att vara så deffade på?


Allt jag skriver nu är bara rena teorier, kan absolut inte påstå att det skulle vara på det här sättet. Bara en liten fundering jag fick iom att jag läst en del om BAT på sistone.

Koloftw
2007-10-18, 12:45
Och "vissa personer" i det här fallet kanske är dina vänner Durayan, personer som lätt håller vikten och har en hög kroppsvärme. Vet du något om deras matvanor? Alltså äter dom i mängder som verkar orimligt att vara så deffade på

Har en kille i min klass, gissar på 5 BF% ... Väger väl ca 40-50kg, är 175 cm lång ... han käkar allt märkbart skit han kommer över, dricker läsk mellan lektionerna osv. Han rör sig väl, men inte mer än någon annan. Helt freakat.

Eddie Vedder
2007-10-18, 12:48
Har en kille i min klass, gissar på 5 BF% ... Väger väl ca 40-50kg, är 175 cm lång ... han käkar allt märkbart skit han kommer över, dricker läsk mellan lektionerna osv. Han rör sig väl, men inte mer än någon annan. Helt freakat.

Att kunna äta på det sättet under högstadiet och ändå vara pinnsmal är iofs inte ovanligt.
Dessutom finns det ganska många som verkar äta jämt och enbart äta skräpmat, sen att frukosten består av ett glas oboy och att man käkar ett paket nudlar till middag där hemma är en annan sak.;) Tror inte den typen av matvanor är helt ovanligt hos personer som förefaller trycka i sig ohämmat med godis och snabbmat.

Raggis
2007-10-18, 12:54
Att kunna äta på det sättet under högstadiet och ändå vara pinnsmal är iofs inte ovanligt.
Dessutom finns det ganska många som verkar äta jämt och enbart äta skräpmat, sen att frukosten består av ett glas oboy och att man käkar ett paket nudlar till middag där hemma är en annan sak.;) Tror inte den typen av matvanor är helt ovanligt hos personer som förefaller trycka i sig ohämmat med godis och snabbmat.

Exakt. Man följer inte personen 24/7.

Durayan
2007-10-18, 12:57
den ena håller nog rätt strikt på sina matvanor. Inget godis, utan bara sund mat 177 cm, kring 70 kg). Killen på avataren är ett sånt där "missfoster" som kan äta vad som helst 182 cm 70 kg, törs inte gissa fettprocenten, men den lär vara låg). Men han rör sig mycket hela dagarna. Båda är över 40, så det är inte frågan om kids som gör av med energi på att växa.

Min fundering är att om nu vissa är födda med en högre ämnesomsättning än andra, och så tränar de till sig mer muskelmassa och rör sig mycket, ja, då kommer de i en spåass god spiral att de verkar "bottenlösa" utan att lägga på sig, men kan trots detta lätt hålla värmen. Kan det vara så?

machine gun
2007-10-18, 13:58
Googla på NEAT - Non Exercise Activity Thermogenesis. Man har konstaterat att vissa personer helt enkelt omvandlar en större andel energi till värme och blir även mer motoriskt rastlösa om de överäter. Dessa människor är som regel sällan överviktiga.

Eddie Vedder
2007-10-18, 14:00
Googla på NEAT - Non Exercise Activity Thermogenesis. Man har konstaterat att vissa personer helt enkelt omvandlar en större andel energi till värme och blir även mer motoriskt rastlösa om de överäter. Dessa människor är som regel sällan överviktiga.

Och där är machine gun själv det mest lysande praktexemplet man kan hitta.:D

Durayan
2007-10-18, 16:26
Ok, detta är i så fall svaret på avatar-snubben som glatt dricker cola, äter glass, massa pasta, pizza, choklad, kakor osv utan att det syns någonstans. Men den andra då, som antagligen är som folk är mest, men genom god kosthållning har lågt kroppsfett, men ändå är varm. Hur förklarar man honom?

Eddie Vedder
2007-10-18, 17:45
Men den andra då, som antagligen är som folk är mest, men genom god kosthållning har lågt kroppsfett, men ändå är varm. Hur förklarar man honom?

På exakt samma sätt. Han kan ju mycket väl ha lika högt energiintag för det. Det är ju inte nyttigheten i kosten i sig som avgör vikten.

johan.f
2007-10-19, 00:26
Vissa kan helt enkelt stoppa i sej hur mkt som helst utan att gå upp ett dugg i vikt. Nån form av hyperförbränning som pågår där. Jag hade en jobbarkompis som var sån, såg sjukligt smal ut. Han åt MYCKET och har varit till läkaren o frågat vad han kan göra för att gå upp i vikt. Läkaren tyckte han skulle dricka 3 dl grädde ibland :)....
Tänk om en annan fick den rekomandationen *gah!* själv måste man vara superstrikt för att tappa några kilon....

Doctor Snuggles
2007-10-19, 00:32
En teori kring varför vissa individer tenderar att kunna överäta utan att för den delen gå upp i fettvikt som andra personer är förmågan hos kroppen att "slösa" energi och omvandla mer av kalorierna till värme.

För den som är intresserad kan jag rekommendera att läsa om BAT (brown adipose tissue, brun fettväv). I brun fettväv verkar större delen av fettsyraoxidationen gå åt till just värme istället för ATP. På så sätt kanske energiförbrukningen adapterar till ett högre energiintag vid överätning hos vissa personer.

Och "vissa personer" i det här fallet kanske är dina vänner Durayan, personer som lätt håller vikten och har en hög kroppsvärme. Vet du något om deras matvanor? Alltså äter dom i mängder som verkar orimligt att vara så deffade på?


Allt jag skriver nu är bara rena teorier, kan absolut inte påstå att det skulle vara på det här sättet. Bara en liten fundering jag fick iom att jag läst en del om BAT på sistone.

Finns det inte åtminstone en svensk studie där man lät folket äta 2ggr så många kalorier som vanligt för att avgöra effekterna på blodtryck, vikt osv (minns inte riktigt syftet). Visade sig att vissa personer inte gick upp märkbart mycket i vikt alls, utan att för den delen öka på aktivitetsmängden.

Doctor Snuggles
2007-10-19, 00:34
Typ nåt sånt här: http://www.expressen.se/halsa/1.647772/mirakelgen-branner-fett

Fat tony
2007-10-19, 06:55
thermo faktor?

Durayan
2007-10-19, 07:33
Fast vänta nu har det glidit in på sidospår här, jag pratar inte pinnsmala personer, utan folk med bra styrka/muskulatur, men lite korppsfett. De som aldrig aldrig lägger på sig och är pinnar brukar ju inte kunna få muskler heller. Min fundering är alltså om förhållandet deff (i bemärkelsen lågt kroppsftett men muskler) påverkar förbränningen, inte om smala personer har högre förbränning i allmänhet.

Eddie Vedder
2007-10-19, 07:40
Min fundering är alltså om förhållandet deff (i bemärkelsen lågt kroppsftett men muskler) påverkar förbränningen, inte om smala personer har högre förbränning i allmänhet.

Jag tror fortfarande att det kan ha att göra med det jag skrev om "BAT-teorin" i kombination med det machine gun nämner, d.v.s. NEAT-effekten.

Vad är det du inte tror på med dom teorierna? Förstår inte varför det skulle vara uteslutet?

Durayan
2007-10-19, 07:48
Jo, de kan väl vara inblandade. Men min ursprungliga fråga var ju om det händer något vid grym deff, för alla?