handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan horisontala och vertikala pressar för skulderhälsan?


tejpis
2007-10-18, 00:08
Vad är själva anatomiska skillnaden mellan en vertikal och en horisontal press för skuldrorna?

Jag, med mina överrörliga axlar, har problem att köra tunga bänkar men inte tunga axelpressar. Vad är problemet?

Ps. Pull-overs är också lustiga, fastän jag kör låg vikt och håller emot så fortsätter av mina armar rakt ner i slutläget. Nästan som om axeln går ur led dock ej smärtsamt eller ihållande.

Xbox. Brukar ju annars läsa att överhuvudpressar ska vara värre för skuldrorna än bänk.

Guddi
2007-10-18, 07:11
Beror på vad man har för skulder/axelproblem. Har man "impingement", tendiniter eller inflamation i bursan har man oftast som ondast när armarna är kring 90 grader flekterade eller abducerade (horisontela pressar). Har man problem med bakre ledkapsel eller AC-leden får man oftast on när händerna börjar närma sig 180 grader (vertikala pressar). Det hela beror på när vilken struktur pressas samman.

Varken horisontella eller vertikala pressar är farliga i sig utan det är för höga vikter eller obalanserade program som skapar problem.

Om inte pullovers känns bra så sluta med dem.