handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp under pågående deff!!


Dk1ng
2003-04-22, 18:45
Som jag nämnt tidigare går jag på ketodiet just nu o har enligt pinkeriet på ketostix kommit igång: visar på moderate-high.

Min första fråga är hur mycke denna diet egentligen tär på kroppen, hur onyttigt är det egentligen o finns det risker för leverskador etc. Man vill ju inte gärna pajja kroppen för o slipa av några BF%, då finns det bättre vägar!!
Nämnas bör att jag känner mig rätt seg, viss huvudvärk o är lös i magen...:confused: Dock är det inte så illa att det inte går att uthärda! Vet nån om detta går över efter en viss tid..?
Kan nämna kolhydrat-laddning planeras till söndag.

Min andra fråga är mer av kuggfråge karaktär. Vore det kanske bättre att inta en begränsad mängd kolhydrater före 12 på dagen, ex. havregrynsgröt med minimjölk + prottedrink till frukost. Dock kommer man gå ur ketosis då, men detta kanske inte har nån större inverkan på fettförbränningen...

Jag kanske bör nämna att jag i utgångsläget inte har överdrivet mycket fett att göra av med, har tyvärr inga BF% (finns lite på ryggen att ta av sen onyttigt leverne som barn o förhoppningsvis lite på magen), när jag deffat av något/några kilo kommer kroppsbyggnaden nog snarare vara Pitt/Schenkenberg än Arnold, så det är egentligen inte nån mammutstor vinter bulk som skall göras av med utan snarare sista kilot/kilona med fett för att framhäva de sista nedre rutorna etc. Som åskådliggörs om man drar lite i skinnet neråt (Jag vet alltså att d finns..:))

Jag tränar just nu styrka ca: 3-4 gng i veckan, tar 3-4 morgonpromenader runt 60-70 min. Sen blir det något konditions lr löppass i veckan som ofta ligger runt 60min.

Vore mycket tacksam om nån kunnig ville hjälpa!!

Dk1ng
2003-04-22, 18:58
Glömde skriva att jag inte ligger så högt som 70% fett i min diet som vissa ketodieter gör utan fördelningen ligger nog snarare åt att proteinintaget är minst lika högt som fettintaget procentuellt sett, dock äter jag minimalt med kolhydrater skulle inte tro att der blir mycke mer än 15-20g om dan, om ens det....

Allan
2003-04-22, 19:50
Originally posted by Dk1ng
Vore mycket tacksam om nån kunnig ville hjälpa!!

Vill inte verka grinig men är det inte läge att vara rätt kunnig själv innan man drar igång en sån deff?


allan

Dk1ng
2003-04-22, 20:36
Jag ber om ursäkt... d kanske var lite felsyftning där, borde väl ha skrivit läkare, dietist, kostrådgivare lr någon med mycke erfarenhet av just detta... orkade bara inte..:)
Basic grejjerna klarar jag av på egen hand, men jag tänkte eftersom det talats så mycket om just ketodieter här måste det om inte annat finnas en del självutnämnda experter på området som är villiga o dela med sig av sina erfarenheter...

Sverker
2003-04-23, 06:24
Gör som Allan skriver, läs på. Det finns hundratals inlägg och erfarenheter av ketodieter på forumet. Sök !

Nej, jag är inte expert men svarar gärna allmänt.

Att vara i ketios är ett helt naturligt stadium som uppkommer vid svält och är inte farligt om du är fullt frisk.
Du förlorar mer vatten under ketios så drick ytterligare 1 -2 L vatten varje dag.

Under den första veckan så sjunker blodsockret så hjärnan får energibrist. Kroppen svarar med huvudvärk, koncentrationssvårigheter och trötthet. Efter 2 - 4 dagar har halten ketonkroppar stigit i blodet och hjärnan får åter energi.
Finns säkert många som skulle beskriva känslan av en KICK när hjärnan börjar fungerar igen.

Magen och tarmarna tar stryk så fort man byter diet. Protein/ fett är inte helt idealiskt för att hålla tarmarna igång. Pröva att äta lite fibrer så att tarmarna får något att arbeta mot.


Sök och läs. Jag tycker själv att det finns betydligt bättre sätt att bli av med fett med än att gå runt och lukta aceton:D .. typ röra sig mer och äta lite mindre.

psyko_bob
2003-04-23, 09:38
http://low-carb.org/faq/
läs allt under ovanstående länk så får du svar på alla dina frågor.