handdator

Visa fullständig version : Kreatin regelbundet?


rebbin
2007-10-17, 21:31
Har kört med 5gram monohydrat nu efter träningen i ca 6 veckor nu.
Gör stora framsteg i gymmet nu och vill verkligen inte göra uppehåll.

Frågan är alltså -Går det att köra monohydrat reglelbundet?(alltså utan uppehåll)
Eller är det negativt på något sätt för träningen eller kroppen?

C.E.J.
2007-10-18, 06:39
Ja det går, har själv legat på kreatin"kur" i över ett år nu.

Spawn
2007-10-18, 10:07
Vänjer inte kroppen sig med ämnet och effekten avtar?

Animalistic
2007-10-18, 10:13
Vänjer inte kroppen sig med ämnet och effekten avtar?

jo, tror det är den enda anledning till att man ska ta uppehåll

xeym
2007-10-18, 11:08
jo, tror det är den enda anledning till att man ska ta uppehåll

Nej finns ingen anledning till uppehåll snarare så att kroppen kan ta upp mer och mer kreatin.

Guddi
2007-10-18, 11:45
Nej finns ingen anledning till uppehåll snarare så att kroppen kan ta upp mer och mer kreatin.Absolut inte. Kroppen har en maxgräns för hur mycket kreatin som kan tas upp i musklera och denna nås redan efter 5-6 dagara om man kör en kreatinuppladdning. Allt annat man intar efter detta är underhåll för att hålla kvar nivåerna på en hög nivå.

Det finns vad jag vet inga studier som tittar på effekten av kreatin på styrka under längre tid än 16 veckor. De studier som är på 16 veckor visar att effekten av kreatin är som störst de 12 första veckorna och därefter minskar effekten något men den finns kvar upp till ialla fall 16 veckor.

Stoltz
2007-10-18, 11:54
jo, tror det är den enda anledning till att man ska ta uppehåll

Nej. Boosten känns rent psykiskt mer efter ett uppehåll. Men det finns ingen annan anledning att ta ett uppehåll. Man kan köra på, överskottet kissar man ut i vilket fall som.

rebbin
2007-10-18, 12:24
Okej då vet jag!

Fick hem en burk fierce idag ja tänkte köra på tills den är slut..
Ska jag fortsätta ta 5gram monohydrat efter träningen eller ska jag nöja mig med Fierce?

He-man
2007-10-18, 21:11
Men King Grub postade någon studie där kreatinets effekt att rekrytera satelitceller minskat drastiskt efter 16 veckor. Eller hur det nu var?

He-man
2007-10-18, 21:16
Hittade tråden:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=66789

C.E.J.
2007-10-18, 21:22
Kreatin ger inte några ökningar indefinitely, efter ett tag blir det ju att man tar det i uppehållande syfte - går man av återgår man till status quo.

He-man
2007-10-18, 21:34
Hittade tråden:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=66789

Jag tror jag var lite förhastad, jag hittar inte den tråden jag söker, men här är en där det diskuteras att uppehåll faktiskt kan vara motiverat:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=76597&highlight=satellite+kreatin

:Virro

Guddi
2007-10-19, 07:30
Kreatin ger inte några ökningar indefinitely, efter ett tag blir det ju att man tar det i uppehållande syfte - går man av återgår man till status quo.Läs den första länken från He-man. Kreatin ger ökningar som är definitiva och det enda du blir av med när du slutar med kreatin är nått kilo och möjligen sistarepetitionen i övningar där du kör många reps.

C.E.J.
2007-10-19, 14:39
Läs den första länken från He-man. Kreatin ger ökningar som är definitiva och det enda du blir av med när du slutar med kreatin är nått kilo och möjligen sistarepetitionen i övningar där du kör många reps.

Dvs. en tillbakagång, alltså är det onödigt att gå av. Särskilt när kreatin är så oförskämt billigt.

Guddi
2007-10-19, 15:03
Dvs. en tillbakagång, alltså är det onödigt att gå av. Särskilt när kreatin är så oförskämt billigt.Det var inte det som jag svarade på. Du skrev att effekten inte var definitiv, vilket är fel då effekten av kreatin kvarstår i form av ökad muskelmassa även efter man slutar ta kreatin.

Studien visar även att antalet sattelitceller går tillbaka till basnivån efter 16v med kreatin vilket tyder på att ialla fall den effekten är temporär. Då det inte finns några studier som tittar i ett längre tidsperspektiv finns det ingenting som stödjer din slutsats att "det är onödigt att gå av". Om du hittar någon studie som bevisar din slutsats så lägg gärna upp den här då jag själv är väldigt intresserad av detta.

C.E.J.
2007-10-19, 23:28
Det var inte det som jag svarade på. Du skrev att effekten inte var definitiv, vilket är fel då effekten av kreatin kvarstår i form av ökad muskelmassa även efter man slutar ta kreatin.

Studien visar även att antalet sattelitceller går tillbaka till basnivån efter 16v med kreatin vilket tyder på att ialla fall den effekten är temporär. Då det inte finns några studier som tittar i ett längre tidsperspektiv finns det ingenting som stödjer din slutsats att "det är onödigt att gå av". Om du hittar någon studie som bevisar din slutsats så lägg gärna upp den här då jag själv är väldigt intresserad av detta.

Nej jag skrev att man inte upplever effekter indefinitely, mao den boost som man upplever när man först börjar med kreatin inte kommer att hålla i sig. Inte att man inte får definitiva effekter.
Sen vet man ju såvitt jag läst inte exakt vad kreatin gör som leder till ökad styrka, om det enbart handlar om satellitceller eller en mängd andra faktorer. En annan anledning att ständigt vara på är ju vattenansamlingen, vilket är bra för leder osv., plus, om jag inte minns helt fel, ökar osmolariskt tryck och därmed kanske N-ansamling.