handdator

Visa fullständig version : Vad är chins för dig?


Fed up
2007-10-17, 21:14
I den här tråden http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102657& hävdade nån att chins är när man har handflatan mot ansiktet och pullups är med handflatan från ansiktet. I tävlingssammanhang i Sverige iallafall är ju chins med handflatan från ansiktet och alla jag vet menar såna när de säger chins.

Hur säger du?

Fed up
2007-10-17, 21:16
Men vasatan, nu glömde jag ju lägga till pollen, ska jaga upp en mod som får fixa!

spange
2007-10-17, 21:18
chins- handflatan utåt, annars äre pullups

Spawn
2007-10-17, 21:18
chins- handflatan utåt, annars äre pullups

+1

Fed up
2007-10-17, 21:19
chins- handflatan utåt, annars äre pullups

Utåt, från ansiktet menar du? eller?

Ryska_raketen
2007-10-17, 21:19
Chins - handflatan utåt ansiktet.

spange
2007-10-17, 21:25
Utåt, från ansiktet menar du? eller?
jepp, från ansiktet

Eddie Vedder
2007-10-17, 21:33
Men vasatan, nu glömde jag ju lägga till pollen, ska jaga upp en mod som får fixa!

Mod uppjagad och poll fixad.:thumbup:

Gnusram
2007-10-17, 21:35
Jag är med Fed Up!

Gpajpen
2007-10-17, 21:37
Chins = Handflatan bort från ansiktet.
Pullups = Handflatan mot ansiktet

i min mening är båda två primärt ryggövningar, fast i pullups används biceps mer.

edit: det här är alltså som jag använder termerna och vad jag alltid hört användas.

tejpis
2007-10-17, 21:37
Jag är hittils ensam med den amerikanska tolkningen då :>

agazza
2007-10-17, 21:40
Jag är hittils ensam med den amerikanska tolkningen då :>


Hur är det med chins nudå? går man efter svensk standard eller engelsk? vilket är vanligast och wtf finns det två helt olika standarder på detta?:smash:

Jag är som du men jag vågar inte rösta :em:

VasterNorrland
2007-10-17, 21:40
Chins = Handflatan bort från ansiktet.
Pullups = Handflatan mot ansiktet

i min mening är båda två primärt ryggövningar, fast i pullups används biceps mer.

edit: det här är alltså som jag använder termerna och vad jag alltid hört användas.

Precis:thumbup:

tejpis
2007-10-17, 21:44
Jag är som du men jag vågar inte rösta :em:
Haha, duktigt. "Chin-ups = supinerat, Pull-ups = pronerat" är fastetsat i min hjärna iaf. Jag hade inte planerat att stanna kvar i Sverige allt för länge till ändå :thumbup:

überstarken
2007-10-17, 22:44
Bra att du redde upp detta feddan, jag började nästan bli lite förvirrad själv ;)

Arf Pingvin
2007-10-18, 00:17
Jag har bara haft en signatur på kolo.

Bolio
2007-10-18, 00:19
Oj, klickade fel.

Arf Pingvin
2007-10-18, 00:32
Jag har gett upp och tycker numer att man kan kalla båda varianterna för chins, men med olika grepp.

MEN. Bara för att svenskar har döpt om övningen med pronerat grepp till chins gör det INTE rätt att döpa om den andra varianten till pull-ups. Begreppsförvirringen blir total. Glöm bort att ordet pull-ups ens finns. Det blir enklast så. AF-chins är alltså pull-ups om ni kollar på crossfit eller något annat ställe.

überstarken
2007-10-18, 02:17
MEN. Bara för att svenskar har döpt om övningen med pronerat grepp till chins gör det INTE rätt att döpa om den andra varianten till pull-ups.

Jodå *slap*

tejpis
2007-10-18, 03:54
Jag har gett upp och tycker numer att man kan kalla båda varianterna för chins, men med olika grepp.

MEN. Bara för att svenskar har döpt om övningen med pronerat grepp till chins gör det INTE rätt att döpa om den andra varianten till pull-ups. Begreppsförvirringen blir total. Glöm bort att ordet pull-ups ens finns. Det blir enklast så. AF-chins är alltså pull-ups om ni kollar på crossfit eller något annat ställe. +1
Kunde inte sova, kom inte för att skriva det i princip.

Torwald
2007-10-18, 05:24
Aj då jag tänkte fel när jag svarade. Handflatorna sitter ju på insidan handen, inte på ovansidan. Jag anser med andra ord (egentligen) att chins är när man har handflatorna ifrån ansiktet, så att man får chansen att iaktta ovansidan av sina händer när man gör övningen.

z_bumbi
2007-10-18, 05:49
MEN. Bara för att svenskar har döpt om övningen med pronerat grepp till chins gör det INTE rätt att döpa om den andra varianten till pull-ups. Begreppsförvirringen blir total. Glöm bort att ordet pull-ups ens finns. Det blir enklast så. AF-chins är alltså pull-ups om ni kollar på crossfit eller något annat ställe.

Ja.

Fed up
2007-10-18, 07:40
Mod uppjagad och poll fixad.:thumbup:

Tack!

Jag har gett upp och tycker numer att man kan kalla båda varianterna för chins, men med olika grepp.

MEN. Bara för att svenskar har döpt om övningen med pronerat grepp till chins gör det INTE rätt att döpa om den andra varianten till pull-ups. Begreppsförvirringen blir total. Glöm bort att ordet pull-ups ens finns. Det blir enklast så. AF-chins är alltså pull-ups om ni kollar på crossfit eller något annat ställe.

Men är det verkligen bara vi svenskar? här heter det chin-up:
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.html
och det är väl inte en svensk sida?

Vi kan väl enas om att bara kalla allt chins, och sen beskriva greppet i våra träningsdgböcker eller var vi nu skriver?

Zakath
2007-10-18, 08:54
Jag använder chinups för handflator mot kroppen och pullups för handflator från kroppen som i engelskan.

Chins kan betyda både och.

bertbert
2007-10-18, 08:59
Jag är slarvig med nomenklaturen. Jag kallar allt där man drar upp sig själv för chins. Jag hade lika gärna kunnat kalla allt för pull-ups. Vill man vara noga med vad man menar duger det inte att kalla en övning för bara "haka" eller "dra-upp-sig". Då lägger man till att det är pronerat eller supinerat grepp (eller andra varianter smalt grepp etc).

Tråden påminner mig om en gammal reklam:
-"Enya e inte rejv!"
-"Men det kanske är rejv för mig?"

:D

Rahf
2007-10-18, 11:07
Supinerat grepp: Chin-up
Pronerat grepp: Pull-up.

MEN! Då hänger jag väldigt mycket på engelska forum också. Plus att jag är väldigt internationell av mig :D

fonzie
2007-10-18, 11:11
Chins? Det är en omjlighet. :D

machine gun
2007-10-18, 11:20
Om jag bara säger chins menar jag med handflatorna bort från kroppen. Annars säger jag chins med supinerat grepp. Termen pull-ups använder jag i stort sett aldrig, men jag förknippar det uttrycket med handflatan mot kroppen.

Petter__Jonsson
2007-10-18, 11:23
Självklart handflatorna från ansiktet. Hakan ska vara ovanför räcket i toppläget och axlar + armbågar ska vara fullt utsträckta i bottenläget.

Arf Pingvin
2007-10-18, 12:32
Men är det verkligen bara vi svenskar? här heter det chin-up:
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.html
och det är väl inte en svensk sida?

Vi kan väl enas om att bara kalla allt chins, och sen beskriva greppet i våra träningsdgböcker eller var vi nu skriver?

exrx stör jag mig på nåt otroligt. De kör olika benämningar på dem hela tiden.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtPullup.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtRearPullup.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtUnderhandChinup.html

Notera dock att de aldrig kallar dem pull-ups om det är supinerat grepp. Samt att du kan göra pull-ups bakom nacken men inte chin-ups om vi tänker oss att hakan är viktig för benämningen.

Durayan
2007-10-18, 12:36
Det lustiga är att man säger chins, men enarmspullups/tvåfingerpullups osv. I klättervälrden är övningar med handflatan bortåtvänd helt ointressant, eftersom berget inte tillåter att man vänder på händerna så (om det inte är ett ytterst specialfall av formation). Ändå är det denna terminologi som används. *screwy*

machine gun
2007-10-18, 12:57
Det lustiga är att man säger chins, men enarmspullups/tvåfingerpullups osv. I klättervälrden är övningar med handflatan bortåtvänd helt ointressant, eftersom berget inte tillåter att man vänder på händerna så (om det inte är ett ytterst specialfall av formation). Ändå är det denna terminologi som används. *screwy*

Du menar tvärtom va?

Dessutom heter det ju pull-ups när man har handflatan vänd från kroppen med engelsk terminologi.

RassK
2007-10-18, 13:39
Chins = supinerat grepp
Pullups = pronerat grepp

Men eftersom ingen fattar så säger jag chins i båda varianterna

panzerpig
2007-10-18, 15:37
som jag fattade från början: övningen kan heta både chin och pullup, alltså två namn på samma övning. OM man sen har greppet mot eller bort från sig spelar ingen roll. ungefär som i bänkpress, det är fortfarande bänkpress men med nytt grepp.
Nu för tiden vet jag inte, kallar nog båda för chins, förvirringen är total :)

Pingu
2007-10-18, 15:46
Handflatorna utåt

Damien Thorne
2007-10-19, 02:11
Jag har gett upp och tycker numer att man kan kalla båda varianterna för chins, men med olika grepp.

MEN. Bara för att svenskar har döpt om övningen med pronerat grepp till chins gör det INTE rätt att döpa om den andra varianten till pull-ups. Begreppsförvirringen blir total. Glöm bort att ordet pull-ups ens finns. Det blir enklast så. AF-chins är alltså pull-ups om ni kollar på crossfit eller något annat ställe.

Jag håller nog med dig...

Chins (handflata från ansikte, Atlethic Fitness Chins)

Chins med omvänt grepp (handflata mot ansikte)

Damien Thorne
2007-10-19, 02:15
Tack!



Men är det verkligen bara vi svenskar? här heter det chin-up:
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.html
och det är väl inte en svensk sida?

Vi kan väl enas om att bara kalla allt chins, och sen beskriva greppet i våra träningsdgböcker eller var vi nu skriver?

Chin-up
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.html

Pull-up
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtPullup.html

Ingen större skillnad...

Durayan
2007-10-19, 07:34
Du menar tvärtom va?



Ja, det var svårt det där med handflator och handryggar. :P

Balken
2007-10-19, 14:36
Självklart handflatorna från ansiktet. Hakan ska vara ovanför räcket i toppläget och axlar + armbågar ska vara fullt utsträckta i bottenläget.

+1

snartspensligvegan
2007-11-08, 01:17
Jag är med Arf Pingin/thezet som de flesta säkert redan vet.

Pullups = handflatan ifrån kroppen.
Chins = handflatan emot kroppen.

snartspensligvegan
2007-11-08, 01:21
Självklart handflatorna från ansiktet. Hakan ska vara ovanför räcket i toppläget och axlar + armbågar ska vara fullt utsträckta i bottenläget.Är ditt svar ett svar på "Vad borde man köra när man påstår sig köra chins?" / "Hur borde jag träna chins?"

Eller är det verkligen ett svar på "Vad _ÄR_ chins?"

Rambo
2007-11-08, 21:44
Chins= handflatan ifrån kroppen. Så har vi alltid sagt och då måste det vara så :D
Den andra varianten när man har händerna åt andra hållet har inget namn utan vi brukar säga att man tränar biceps i chins stången. Så har vi alltid sagt. Då är det så:D

Fast jag har inga bekymmer med dom övningar längre i min Journal jag är för stark för dom nu:cool:



















Nä jag orkar inte dom längre*whistle*

Alltidxx
2007-11-26, 19:38
oj, jag pollade fel...
Jag håller ju med majoriteten. Doh.

Arf Pingvin
2007-11-26, 19:40
oj, jag pollade fel...
Jag håller ju med majoriteten. Doh.

Du pollade rätt, majoriteten har fel som vanligt :D