handdator

Visa fullständig version : Maximalt Grov Nacke?


Granstr0m
2007-10-17, 20:42
Tja, hur ska man lägga upp ett bra schema för å få nacke+trapz å bli maximalt stora, vilka övningar ska man köra, och hur många set å rep?
*Alltså främst för att få mkt volym.
:)

Ryska_raketen
2007-10-17, 20:42
Träna brottning :)

Animalistic
2007-10-17, 20:52
hantelshrugs+stångshrugs?

schabo-labo
2007-10-18, 11:29
Jag är/var också nyfiken. Vi gick igenom lite i denna tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=100018&highlight=nacke

Erik__
2007-10-18, 11:30
Marklyft och kronlyft *drool*

Halldin
2007-10-18, 11:30
Det finns 4-vägs nackmaskiner, vet dock inte vart man köper dom.

Shrugs och marklyft för trapezius, för själva nacken kan man ta till bryggor, nackhuva och dylikt.

schabo-labo
2007-10-18, 11:33
För övrigt kan jag säga att jag tycker att shrugs och front- och bakbrygga(brottarbrygga) är de övningar jag kör för nacke. Shrugs repsintervall 6-12, 3-4set, 1-2ggr/v.

Halldin
2007-10-18, 12:01
För övrigt kan jag säga att jag tycker att shrugs och front- och bakbrygga(brottarbrygga) är de övningar jag kör för nacke. Shrugs repsintervall 6-12, 3-4set, 1-2ggr/v.
Hur gör du dina bryggor? Lägger du på vikt, eller gör du tokmånga repetitioner?

Olof
2007-10-18, 13:33
Thaiboxning är utmärkt för att bygga en stark nacke!

Men de här övningarna är också kanon bra!

http://kbierek.powweb.com/shapefit-pics/neck-exercises-standing-head-harness-neck-resistance.gif

http://www.rossboxing.com/images/neck3.jpg

http://www.rossboxing.com/images/neck1.jpg

http://www.rossboxing.com/images/iineck.jpg

130kg finsk sisu
2007-10-18, 13:52
bänkpress...

rasmus77
2007-10-18, 14:43
Har sett en del som ställer sig på alla fyra och lägger baksidan av huvudet mot kudden i den maskin som du ligger i för köra baksida lår. Sedan gjorde de resningar med nacken.

Vet inte hur de funkar, har inte testat själv.

DjiinZ
2007-10-18, 15:18
jag brukar göra bryggan men istället för att använda händerna har du huvet i marken :)

Granstr0m
2007-10-18, 17:23
Okej, jar kört trapz ett tag nu å de börjar bli lite resultat faktist.
de finns nackhuva på gymmet, ska ja börja köra den? typ köra 3-4 set me den i cable-maskinen men "ja-nickningar" sen ligga på en bänk å köra sidorna av nacken å framsidan? hur många rep ska man köra?

Allan
2007-10-18, 19:27
Frivändningar är makalösa.

bubbe
2007-10-18, 19:33
Frivändningar är makalösa.

Man kan säja att frivändningar är makalösa till det mesta :)

schabo-labo
2007-10-18, 22:27
Hur gör du dina bryggor? Lägger du på vikt, eller gör du tokmånga repetitioner?
Bakbryggan klarar jag ca 20. Sen blir det fallande antal reps i 3-4 set. Sen kan man variera den lite genom att inte köra rakt bak utan titta lite åt vardera vänster och höger, för att få med sidorna mer.

Okej, jar kört trapz ett tag nu å de börjar bli lite resultat faktist.
de finns nackhuva på gymmet, ska ja börja köra den? typ köra 3-4 set me den i cable-maskinen men "ja-nickningar" sen ligga på en bänk å köra sidorna av nacken å framsidan? hur många rep ska man köra?
Klart du ska använda den :) Nacken är ju lite känslig, så känn dig fram. Jag tycker lagom är 6-20 reps.

Granstr0m
2007-10-19, 08:01
Frivändningar är makalösa.

ok, ja har hört allt möjligt om frivändningar :D allt från att de e helt värdelöst till att de e väldigt bra.

Granstr0m
2007-10-19, 08:04
Bakbryggan klarar jag ca 20. Sen blir det fallande antal reps i 3-4 set. Sen kan man variera den lite genom att inte köra rakt bak utan titta lite åt vardera vänster och höger, för att få med sidorna mer.


Klart du ska använda den :) Nacken är ju lite känslig, så känn dig fram. Jag tycker lagom är 6-20 reps.

okej.:D får la pröva vettu (Y) vore nice å ha en nacke som Jouko Ahola*drool* (A) men de händer nog inte på ett träningspass ;) ;)

schabo-labo
2007-10-19, 09:08
Jag tycker Steve Austin har tjock nacke :)
http://img81.imageshack.us/img81/589/500biohomepagemainuw1.jpg

Granstr0m
2007-10-19, 18:29
Jag tycker Steve Austin har tjock nacke :)
http://img81.imageshack.us/img81/589/500biohomepagemainuw1.jpg

Ja sån nacke skulle ja då inte tacka nej till heller ;) :D

ChrisDEFC
2007-10-19, 18:45
Man kan säja att frivändningar är makalösa till det mesta :)

Tack för tipset hade nästan glömt att köra den som en traps övning, hehe körde dock med tom stång idag som uppvärmning inför axelpasset.

ok, ja har hört allt möjligt om frivändningar :D allt från att de e helt värdelöst till att de e väldigt bra.

dom som säger att det är värdelöst kan du ju be motivera, dom som säger att det är väldigt bra ligger nog mer nära sanningen. Tar riktigt bra på mig.

Övrigt så körde jag shrugs med skivstång men börjar bli ett problem med vikten, jag vill inte stå och bolla med en bra bit över 100kg då jag tycker att man måste lasta på så förbannat för att den ska ta bra, finns det andra liknande övningar el köra i nån annan vinkel så man kan föra med mindre vikt. greppet börjar säga ifrån lite åxå sen står man stabilt tycker jag det aktiverar penis för bra då man drar stången över den hela tiden, måste börja sig framåt för att få stången att hänga mer fritt och då tycker jag det blir lite ostabilt (hehe, sorry kunde inte låta bli då detta faktiskt va min tanke idag på gymmet). Hantelshrugs skulle dock lösa det sistnämnda.

Granstr0m
2007-10-20, 21:57
Tack för tipset hade nästan glömt att köra den som en traps övning, hehe körde dock med tom stång idag som uppvärmning inför axelpasset.



dom som säger att det är värdelöst kan du ju be motivera, dom som säger att det är väldigt bra ligger nog mer nära sanningen. Tar riktigt bra på mig.

Övrigt så körde jag shrugs med skivstång men börjar bli ett problem med vikten, jag vill inte stå och bolla med en bra bit över 100kg då jag tycker att man måste lasta på så förbannat för att den ska ta bra, finns det andra liknande övningar el köra i nån annan vinkel så man kan föra med mindre vikt. greppet börjar säga ifrån lite åxå sen står man stabilt tycker jag det aktiverar penis för bra då man drar stången över den hela tiden, måste börja sig framåt för att få stången att hänga mer fritt och då tycker jag det blir lite ostabilt (hehe, sorry kunde inte låta bli då detta faktiskt va min tanke idag på gymmet). Hantelshrugs skulle dock lösa det sistnämnda.

måste de va bra teknik på frivändningarna? ¨å hur många reps å set ska man köra?

Spader
2007-10-20, 22:14
Marklyft och kronlyft *drool*



hur gör man kronlyft?

Petf
2007-10-20, 22:35
kronlyft är marklyft fast man börjar från strax under knäskålen istället

Ant
2007-10-20, 22:36
Ja sån nacke skulle ja då inte tacka nej till heller ;) :D

Tyckte det såg tufft ut en gång i tiden, men oftast mognar man ifrån det :-)

ChrisDEFC
2007-10-20, 22:51
måste de va bra teknik på frivändningarna? ¨å hur många reps å set ska man köra?

det viktigaste är väl att ha ryggen rak och kontrollerad, i övrigt är det väl mycket teknik i hur mycket vikt man kan få upp. Tar i vilket fall som helst mycket på trapsen och ska nog köra den övningen nästa axelpass körde som sagt den som uppvärmning på lätta vikter förra axelpasset och jag blev rejält varm efter 15st frivändningar på tom stång, men ska man träna tungt så är det väl 4-8reps och 3-4set som gäller och kör såpass tungt att du inte orkar mer än 8reps då ligger du bra med och kan invänta en skaplig träningsvärk =)

Granstr0m
2007-11-04, 21:52
ja har kört frivändningar nu 2 gånger i veckan , GRYM träningsverk varje gång :D!! mkt bättre än shrugs me stång å hantel, Frivändningar är osagbart :D (Y)

Handcuff
2007-11-04, 23:16
Nu har du fått många fina tips :thumbup:

Jag säger: Du är 16år gammal...börja inte trixa med några mystiska prioprogram för enskilda muskler/muskelgrupper.

Granstr0m
2008-01-26, 12:12
stora trapz=större nacke?

z_bumbi
2008-01-26, 12:41
stora trapz=större nacke?

Trapsen fäster väldigt långt upp i nacken så tränar man upp den övre delen så får man också större nacke.

Allan
2008-01-26, 12:48
Precis som med allt annat som du vill ska växa. Gå upp i vikt. Övningar är bra för styrka - vill du ha volym får du allt ta och äta också

Totte på slottet
2008-01-26, 13:53
Marklyft är bra men inget manglar mina trapz som frivändningar!

He-man
2008-01-26, 14:07
Kan man få för grov nacke? Altså att musklerna konkurerar för mycket om utrymmet för mat/luftstrupe samt blodkärl i halsen? Eller finns det rent av andra nackdelar med att träna nacken?

krellik
2008-01-26, 14:19
Kan man få för grov nacke? Altså att musklerna konkurerar för mycket om utrymmet för mat/luftstrupe samt blodkärl i halsen? Eller finns det rent av andra nackdelar med att träna nacken?

http://img183.imageshack.us/img183/1408/takeospikes1jh8.png
http://img183.imageshack.us/img183/3839/takeospikes3nt9.png

Kan man ha en -så- tjock nacke och fortfarande spela amerikans fotboll på hög nivå tror jag inte du behöver oroa dej. Jag mistänker att du inte hade planerat att bygga den mycket grovare än sådär?

He-man
2008-01-26, 14:53
hehe nä, det stämmer :D

Åke
2008-01-26, 16:35
Allan , skulle du vara vänlig att lägga upp en liten filmsnutt på hur du tycker att frivändningar ska göras? Körde frivändningar på gymmet en gång och de va en gubbe som gymmat 25 år som sa till mig att när jag fått upp stången på "bröstet" skulle fortsätta ner i knäböj, typ. har sett en del fri idrottare som gör så men jag anser att det bara är en "förlängd del" som inte har så mkt med övningen att göra! Självklart böjer jag på benen när jag fångar stången men inte mer än nödvändigt. Ser ingen logik i det han säger, han har alltid sp mkt konstiga ideér om allt.

Tack på förhand/Fredrik

krellik
2008-01-26, 17:45
Allan , skulle du vara vänlig att lägga upp en liten filmsnutt på hur du tycker att frivändningar ska göras? Körde frivändningar på gymmet en gång och de va en gubbe som gymmat 25 år som sa till mig att när jag fått upp stången på "bröstet" skulle fortsätta ner i knäböj, typ. har sett en del fri idrottare som gör så men jag anser att det bara är en "förlängd del" som inte har så mkt med övningen att göra! Självklart böjer jag på benen när jag fångar stången men inte mer än nödvändigt. Ser ingen logik i det han säger, han har alltid sp mkt konstiga ideér om allt.

Tack på förhand/Fredrik

Det han visar -är- en frivändning.
Det du vill göra är en styrkefrivändning.

dyxeldoff
2008-01-26, 20:08
Träna brottning :)

word

Granstr0m
2008-01-26, 22:47
har fått 1cm grövre nacke sen ja började träna frivändningar :), kör tunga mark o tunga kronlyft som oxå kan ha bidragit... hoppas bara de kommer fortsätta öka :D

Krampus
2008-01-26, 23:01
bänkpress...

:D

Fat tony
2008-01-26, 23:35
Thaiboxning är utmärkt för att bygga en stark nacke!

Men de här övningarna är också kanon bra!

http://kbierek.powweb.com/shapefit-pics/neck-exercises-standing-head-harness-neck-resistance.gif

http://www.rossboxing.com/images/neck3.jpg

http://www.rossboxing.com/images/neck1.jpg

http://www.rossboxing.com/images/iineck.jpg

ross emite* e bra atlet tycker jag

schabo-labo
2008-01-27, 15:09
http://img183.imageshack.us/img183/1408/takeospikes1jh8.png
Kan man ha en -så- tjock nacke och fortfarande spela amerikans fotboll på hög nivå tror jag inte du behöver oroa dej. Jag mistänker att du inte hade planerat att bygga den mycket grovare än sådär?

Wow. Undrar hur han tränar?

Granstr0m
2008-01-27, 17:44
Wow. Undrar hur han tränar?

mm de kan man undra :D fan han kan väl skalla in en bildörr utan problem hehe;)

krellik
2008-01-27, 22:37
Wow. Undrar hur han tränar?

Från nån gammal tråd där jag fått bilden ifrån stod det att han själv hade svarat att han körde "nackmaskinen" på gymmet och körde uprätt rodd. En nackövning och en trappz övning således och förmodligen sjuka gener.

lamer_85
2008-01-27, 22:41
Är det många som kör nacken separat? Är det verkligen nödvändigt? Jag förstår ju givetvis att man inte måste, men är det att rekommendera att lägga lite tid på den med? Jag kör shrugs för trapz men inte själva nacken separat.

krellik
2008-01-28, 07:35
Är det många som kör nacken separat? Är det verkligen nödvändigt? Jag förstår ju givetvis att man inte måste, men är det att rekommendera att lägga lite tid på den med? Jag kör shrugs för trapz men inte själva nacken separat.

Det är en märklig frågeställning. Ja för hälsans skull är det smart att träna nacken precis som det är smart att träna en mängd muskler som de flesta skiter i.

För många kontaktsporter är det en nödvändighet, alla kampsporter, rugby/amerikansk fotboll, alla sporter där risken är stor att man ska slå i huvudet i något, håller man på med något sånt då bör man träna nacken.

Är det bara utsendet som du bryr dej om får du ju naturligtvis själv bestämma om du tycker det är snyggt eller inte.

Halldin
2008-01-28, 08:34
Från nån gammal tråd där jag fått bilden ifrån stod det att han själv hade svarat att han körde "nackmaskinen" på gymmet och körde uprätt rodd. En nackövning och en trappz övning således och förmodligen sjuka gener.
Det är säkert nackmaskinen som gör det. :/

schabo-labo
2008-01-28, 08:39
Det är säkert nackmaskinen som gör det. :/
Eller hur? Ditt sökande efter nackmaskinen får fortskrida. Jag får hålla mig till shrugs och bryggor sålänge.

hangatyr
2008-01-28, 18:29
nackrullningar är bra, för uthålligheten,men jag vet inte om nacken växer så värst mkt av dem.

krellik
2008-01-29, 00:53
Det är säkert nackmaskinen som gör det. :/

Haha årets "strö salt i såret"... Nu har jag nästan dåligt samvete...;):P

schabo-labo
2008-01-29, 10:25
nackrullningar är bra, för uthålligheten,men jag vet inte om nacken växer så värst mkt av dem.
Utveckla. Vad tror du är bästa sättet?

schabo-labo
2008-01-29, 19:19
Jag körde på ett för mig nytt sätt idag:
Tog nått tungt och kompakt, det jag hittade var en 10 liters målarfärg-dunk. Vet inte vad den väger, men tung känns den. Tog min nackhuva och fäste den i dunken. La mig sidleds på köksbordet(!), och hade huvan på mig. Körde 3*20 på båda sidorna dvs örat-mot-axel "nickningar". Ser fram emot träningsverk imorgon.

Halldin
2008-01-29, 19:24
Det bästa substitutet för nackmaskin jag funnit är gummiband, rekommenderas för minimal fäppling.

hangatyr
2008-01-30, 11:14
Utveckla. Vad tror du är bästa sättet?

bästa sättet till vad? att få tjock nacke? ingen aning, men ajg kör ibland nackrullningar (bryggor) med en viktplatta på magen. Då blir det tungt.

schabo-labo
2008-01-30, 19:06
bästa sättet till vad? att få tjock nacke? ingen aning, men ajg kör ibland nackrullningar (bryggor) med en viktplatta på magen. Då blir det tungt.
Det var ett bra tips.

schabo-labo
2008-07-12, 13:33
Hur går det för dig med nackträningen, gör du några framsteg? Några nya roliga övningar?

http://img155.imageshack.us/img155/5330/lamonbrewsterua3.jpg

Räkan_88
2008-07-13, 16:55
Får man fråga varför du vill ha så fet nacke? *rolleyes*

krellik
2008-07-13, 17:07
Nej det får du inte. Antingen förstår man vad som är manligt eller så förstår man det inte.

Cable cross pumpade tuttar och blodpumpade biceps är småpöjkarnas bild av manlighet. Ett köttigt berg bestående av trapz och nacke är den manliga bilden. Sen att det hjälper till att förhindra att man blir knockad från sparkar, slag och knän och att det gör det svårare att bli utstrypt är ju en annan fördel.

När jag ser någon som ser gympumpad ut med en liten pinne till nacke så ler jag ärligt talat lite nedlåtande medans när man ser någon med grov jävla nacke med köttiga trapz och då vet man att han är kraftfull och farlig.

..lite skojande skrivet, lite seriöst också.

Räkan_88
2008-07-13, 17:22
Haha... Tänkte mer på om de va för någon speciell sport han behövde det.

Krampus
2008-07-13, 17:27
Nej det får du inte. Antingen förstår man vad som är manligt eller så förstår man det inte.

Cable cross pumpade tuttar och blodpumpade biceps är småpöjkarnas bild av manlighet. Ett köttigt berg bestående av trapz och nacke är den manliga bilden. Sen att det hjälper till att förhindra att man blir knockad från sparkar, slag och knän och att det gör det svårare att bli utstrypt är ju en annan fördel.

När jag ser någon som ser gympumpad ut med en liten pinne till nacke så ler jag ärligt talat lite nedlåtande medans när man ser någon med grov jävla nacke med köttiga trapz och då vet man att han är kraftfull och farlig.

..lite skojande skrivet, lite seriöst också.

*love*

Granstr0m
2008-07-18, 13:14
krellik svarade på alla dina frågor Räkan 88 ;)

Nitrometan
2008-07-18, 13:54
Cable cross pumpade tuttar och blodpumpade biceps är småpöjkarnas bild av manlighet. Ett köttigt berg bestående av trapz och nacke är den manliga bilden. Sen att det hjälper till att förhindra att man blir knockad från sparkar, slag och knän och att det gör det svårare att bli utstrypt är ju en annan fördel.
Lite roligt är det när vissa strypningar "inte funkar på dig för att du har för stor nacke"... :MrT:

elo_
2008-07-18, 14:29
krellik vet hur slipsten skall dras... :thumbup: :thumbup:

Whistler
2008-07-18, 14:48
Tränade thaiboxning en gång i tiden, men sabbade knäna och gick över helt till styrketräningen. Ett av mina svagaste moment var alltid clinchen, alltså där man håller runt nacken på varandra och strävar efter att dra ner den andres huvud och få honom ur balans (för att kunna dra omkull eller knäa). Polaren jag tränade med, som fortsatte med thai när jag slutade, fick för en tid sedan med mig på ett thai-pass. Ingen tog mig i clinchen. Ingen i lokalen fick ner mig.

Det enda jag gjort för nacken är skivstångsshrugs (gärna med mixat grepp, alternerande på varannan repetition).

schabo-labo
2008-07-18, 18:29
Där ser man mister, shurgs är svaret.

Hemi
2008-07-18, 20:22
Jag kan bidra med min egen erfarenhet, jag har gjort nackrullningar och bryggalyft, fram, bak och sidor sedan 1984 i kombination med boxning och judo mm. Har 43cm. Jag har inte forsokt bli 'stor' i kroppen och har saledes inte blivit det heller men jag tror det kan saga en del om enskilda sadana ovningar, skall nacken vaxa 'maximalt' maste man nog bli lite storre i ovrigt ocksa. Annars finns det undantag.


Tror som sagts stenhart pa shrugs, frivandningar, marklyft och kanske aven bankpress.

Sedan fyller man pa med golvbrygga fram/bak, rullningar for rorelsernas skull, handdukar runt huvet osv om man ar brottare/boxare.

Finlir med, viktplattor pa pannan mm. Sedan satsar man pa att bli lite stor ocksa i ovrigt. Da vaxer den 'maximalt'.

Sjalv vill jag inte ha de resultaten, dock. Har en stark pale till nacke anda.

schabo-labo
2008-07-18, 22:26
Hemi skulle du rekommendera att man lägger in frivändningar i sitt träningsprogram utöver shrugs endast i syfte att stärka nacken?

Hemi
2008-07-19, 21:47
Jag ar inte ratt person att lagga upp program at andra men sjalv nojer jag mig med frivandningar nu. I bryggalyft gor jag ett antal x ett antal (lite olika) med 40kg pa magen. Med pannan i golvet, lite mindre.

Shrugs + frivandningar, vet ej. Men man kan ju variera, program for program. Tror man kan ta det ganska lugnt for nacken kmmer att vaxa av det dar, sakert. Krymper gor den inte heller sedan som resten av kroppen kan gora och rent estetiskt, BB-massigt, ar det manga som inte vill ha for grov nacke. Ta't lugnt, skulle jag nog saga. Men vill man ha overkill sa visst.

Hemi
2008-07-19, 22:14
40kg pa magen. [...]



Hoppsan, 30 var det visst. Utan rullningar ocksa, bara rakt upp. :em:

schabo-labo
2008-07-20, 12:03
Ok Hemi tåls att tänkas på.